bouwverslag Billing Boats Phantom (weer opgepakt)

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door pop-eye, 26 apr 2012.

  1. modelzeiler

    modelzeiler

    Lid geworden:
    20 dec 2006
    Berichten:
    129
    Locatie:
    Gameren
  2. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Die ZZ-doos, zat daar ook nog een beschrijving en/of tekening bij?
    Zo ja, dan ben ik daar wel in geinteresseerd...

    Mooie boot ben je aan het maken, btw. Goed dat je er lekker de tijd voor neemt!
     
  3. pop-eye

    pop-eye

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    32
    Locatie:
    IJsselstein
    Die vraag kwam net op tijd: gisteren was het oud papier en daar lagen ze - uit zelfbescherming - bij. Ook de bouwbeschrijving zit er nog bij.
    Laat maar weten waar het naar toe kan.

    En dank voor het compliment!
     
  4. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    PM gestuurd! En succes met de verdere bouw, ik houd het in de gaten :)
     
  5. pop-eye

    pop-eye

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    32
    Locatie:
    IJsselstein
    Doorgegaan met het beplanken van de bodem, en die is nu klaar.

    [​IMG]

    Bij de boeg de hoek van de planken veranderd door het invoegen van een aantal wigvormige delen om zo de kromming in de huid te kunnen blijven volgen.
    Het idee om secondenlijm te gebruiken in combinatie met de houtlijm is erg handig gebleken op de puntan waar klemmen bijna niet mogelijk is door de rondingen. De secondelijm werkt dan als een soort puntlas: even vast zetten om het deel te fixeren voor de gehele las.

    En daarmee kunnen dus ook de eerste planken van de huid gedaan worden. Ik was van plan om deze ook diagonaal te gaan doen zoals de bodem, om zo een sterker verband te krijgen tussen de onderlaag en de bovenlaag. Plannen veranderen.

    [​IMG]
    De eerste twee latten van de huid volgen hun eigen lijn. Zie de overlap met de versteviging die wel de zeeglijn volgt.

    Ik zal er nog wel achterkomen of ik slim bezig ben. Achteraf gezien heb ik wel eens horen roepen: opbouwen vanaf de zeeglijn, en dat ben ik niet aan het doen. Ik laat me vooral leiden door de lijn die de latten nemen wanneer ze soepel over de spanten worden gelegd. De toplaag van mahoniefineer zal wel gelijk lopen, waardoor er toch weer een verband ontstaat.

    Bovendien zal de gehele romp in de glasvezel gezet worden (je moet er toch niet aan denken dat je aan het varen bent en een gat in je romp vaart :( ), wat de stevigheid ook nog ten goede zal komen.

    Verder nog wat lopen shoppen. Het beslag van dit jacht zal voornamelijk nikkel of vernikkeld moeten zijn (verchromen gebeurde in de jaren 30 nog niet), en het meeste beslag is van messing. Spijtig, wel goedkoper. En dus bezig om te gaan vernikkelen met een setje dat onder andere via HobbyKlok te krijgen is. Ik hou jullie op de hoogte! Ik ben vooral erg benieuwd hoe de pianoscharnieren voor de motorluiken er in nikkel uitzien, messing is al fraai! Scharniertjes
    Begin me ook weer wat meer te verdiepen in de zaken van de RC en kom nog een hoop vragen tegen. Hoe sterk moet een servo voor het roer zijn, heb je aparte voeding voor de ontvanger nodig, doe je LiPo`s of NiCad, en dan twee blokjes of een, want de boot moet ook niet scheef liggen, en een oplader, maar ook een ontlader... :confused:
    Moet nog maar `ns goed gaan browsen, heb het buitengewoon handige topic van Ernst Grundmann http://www.modelbouwforum.nl/forums/%5Bfaq%5D-rc-techniek-en-elektronica/81433-welke-zender-welke-ontvanger-welke-servos.html
    al gevonden ;) .
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2015
  6. pop-eye

    pop-eye

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    32
    Locatie:
    IJsselstein
    Onderschip dicht!

    Een paar avonden doorwerken en het onderwaterschip is dicht. Dat maakt wel dat het tijd wordt om (steeds grotere) knopen door te hakken.

    [​IMG]

    Want hoewel de bouwinstructies al gedeeltelijk overboord zijn gezet komt er nu een deel dat volledig scratch gaat worden: zelf bedenken, zelf ontwerpen. Met natuurlijk de originelen in het achterhoofd om de authenticiteit te garanderen wordt een interieur ontworpen.

    [​IMG]
    De potloodlijnen voor de zaagsneden staan er al. De spanten rondom het motorcompartiment zullen worden dichtgemaakt.

    Uit karton een begin gemaakt met het ontwerp voor de voorste cabine en een begin gemaakt met nadenken over de manier waarop de banken of een heel interieur in en uit de romp gehaald kan worden.

    Voordat de zaag in de spanten en liggers wordt gezet moet wel de huid afgewerkt worden: schuren, gronden, plamuren, schuren, plamuren, enzovoort. Dan de binnenkant in de epoxy om waterdicht te maken en daarna in de kleurlak voor de motorruimte en de buikdenning.

    Ondertussen de zoektocht naar hoe de techniek gaat worden voortzetten.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  7. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Ik snap de keuze voor extra afwerking met glasvezel, maar aan de andere kant is het wel zonde dat je die mooie planken straks niet meer ziet. Maar desondanks gefeliciteerd met het bereiken van deze mijlpaal, een dichte romp. :D
     
  8. speedy bob

    speedy bob

    Lid geworden:
    26 feb 2008
    Berichten:
    551
    Locatie:
    Jabbeke W-Vl Belgiƫ
    Prachtig rompje, mooi afgewerkt. Jammer dat er nog zo weinig mensen op deze manier bouwen.
     
  9. pop-eye

    pop-eye

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    32
    Locatie:
    IJsselstein
    Het glasvezel dat ik ga gebruiken zal een heel lichte vorm zijn, plm 30gr/m2. De epoxy zal dat geheel transparant maken, zeker na nog een paar laklagen, want `t moet een spiegeltje gaan worden :D .

    Dit zal wel voorkomen dat een kleine aanvaring met iets vervelends (sonar is geen optie 8) ) meteen tot natte voeten leidt!
    Na het plamuren etc etc zal de gehele romp trouwens bekleed worden met 0,7mm mahonie voor een mooi huidje.
     
    Laatst bewerkt: 10 dec 2012
  10. pop-eye

    pop-eye

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    32
    Locatie:
    IJsselstein
    Is er een andere manier dan ;) ?
     
  11. pop-eye

    pop-eye

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    32
    Locatie:
    IJsselstein
    Stukje zonder plaatjes.
    Ben begonnen met het plamuren van de romp, zodat de mahonie toplaag een gladde ondergrond heeft, 0,6mm is tenslotte niet zo dik :).

    De doorvoeren voor roerkoning en prop-as zijn gemaakt, waarmee ook de plaatsing van de motor duidelijk wordt. Ik maak gebruik van onderdelen van Raboesch, waarbij ik de koppeling in ga korten ivm de ruimte. Er moet ook nog een assteun gemaakt gaan worden.
    Daarna zal duidelijk worden hoe de definitieve dekindeling zal worden. Op dit moment fungeert een Gar Wood 33' Triple Cockpit Runabout (klik hier voor tekening) als voorbeeld, waarbij de optie van een doorloop tussen de voorste twee banken wordt opengehouden.

    Ben ook bezig met experimenteren met het vernikkelen en verzilveren van onderdelen en ben een heklicht annex vlaggenmast aan het bouwen, waarschijnlijk versie 1 van meerdere.

    Keep U posted!
     
  12. pop-eye

    pop-eye

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    32
    Locatie:
    IJsselstein
    recht zo die gaat!

    Met dat de bouwbeschtijving nu overboord is gezet - het deel dat ik daar min of meer van volg is nu op - gaat het tempo omlaag: liever drie keer denken dan 1x verkeerd zagen.

    De buitenkant is nu 1x helemaal geplamuurd en daarna weer teruggeschuurd tot op de huid waar dat kon. Er moet hier en daar nog een tweede laag op om te enthousiast schuren en delletjes van de bouw vlak te trekken. Maar ze is nu al spiegelglad. Bijna klaar voor de huisafwerking. Soms is geduld een straf :rolleyes: .

    [​IMG]

    De binnenkant van de huid is in de epoxy gezet. Makkelijk spul hoor. Alleen die wegwerpkwastjes van (piep) hebben wel erg last van haaruitval. Goed om te weten voor ik aan de buitenkant ga beginnen.

    [​IMG]

    Ook 50gr/m2 glasvezeldoek gekocht, proefstukje gedaan en met epoxy verdwijnt dat inderdaad geheel.

    Het vernikkelen met spullen via Hobbyklok neemt wat meer tijd dan gedacht. De scharnieren en het roer bijvoorbeeld hebben er wel tien minuten ingelegen voordat ik tevreden was.
    Het ziet er wel erg authentiek uit. En nikkelen of vernikkelde scharnieren heb ik niet gevonden.

    [​IMG]

    Vandaag gaat voor het eerst de zaag in de constructie van de spanten en de langsliggers. Eens zal het moeten. Er gaat een begin gemaakt worden met de achterste zitplaatsen, de makkelijkste.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  13. pop-eye

    pop-eye

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    32
    Locatie:
    IJsselstein
    De eerste stap in de verbouwing is een feit.
    De langsliggers tussen de laatste twee spanten zijn weggenomen. Het schot dat uit de spant genomen was is teruggeplaatst met 1,6mm weggenomen aan beiden zijden voor het opnemen van de bekleding van de achterste cockpit. Deze is samengesteld uit mahonie latten die eerst op een reststukje triplex gelijmd zijn.

    [​IMG]

    Ze zijn voorgebogen zodat ze makkelijk gemonteerd kunnen worden. Alles is voorlopig los geplaatst: voor definitieve montage wordt alles aan beide zijden afgelakt.
    Het schot krijgt nu een nieuwe bekleding, met daarin een kastje en een voetenbord. De kuip zal een los vloertje krijgen met de bank er eventueel los op. Het schot zal een groef krijgen waar het de kuipvloer in zal vallen, de andere kant zal met veer of magneet vastgezet worden.

    Het (nieuwe) dek zal overal overheen vallen.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  14. pop-eye

    pop-eye

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    32
    Locatie:
    IJsselstein
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    De achterste cabine vordert gestaag. Alleen de zitting van de bal moet nodig gemaakt worden, wellicht afneembaar zodat er bergruimte ontstaat.
    De caulking op het schot komt overeen met wat er op het dek gaat gebeuren. Tijd om kleuren te gaan kiezen voor de king-plank en de boorden .

    Verder wachten de delen op een laklaag of vier, waarna ze geplaatst kunnen worden.

    Er is een begin gemaakt met het inrichten van de ruimte waar roer en roer-servo moeten gaan komen.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  15. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Het begint een mooi schip te worden, Pop-Eye. Het is een feest om een geduldige modelbouwer aan het werk te zien!
    Heb je toevallig wat meer info rond dat vernikkelen? Dat ziet er interessant uit!
     
  16. pop-eye

    pop-eye

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    32
    Locatie:
    IJsselstein
    uit de oude doos :)

    Nog steeds te goed: twee foto`s van de Draak:

    [​IMG] [​IMG]

    Bouwjaar 1995 en na de bouw van dit tweede project wellicht toe aan een update.

    @setsunakaede:
    Over dat vernikkelen. Ik heb bij Hobbyklok wat spullen besteld. Voor het vernikkelen kwam alles uit op zo`n 80 euro.
    Wat `t belangrijkste is is de voorbereiding. Alles wat je ziet voor je via electrolyse gaat vernikkelen of verchromen, zie je daarna ook. Dus: schuren met 320, dan 400 en dan 600. Polijsten met polijstpasta en ervoor zorgen dat dat in 1 richting gebeurt.

    [​IMG]
    Je ziet dat het glimt als een spiegel, maar niet netjes naar alle kanten gelijk.
    De fout zit in het polijsten, niet in het vernikkelen of het bad. Dit moet dus over.


    Ik heb het roer niet helemaal goed gepolijst: het voelde spiegelglad, maar je zag de polijstsporen nog. En die zag je dus ook na het vernikkelen. Kortom: heel zorgvuldig schuren en poetsen. Daarna ontvetten met een mix van zeep en azijn, niet meer zonder handschoenen aanraken en heel goed afspoelen. Met een simpele, instelbare adapter en de spullen uit de set alles onder zeer regelmatig bewegen ongeveer 10 minuten in bad doen. Ik heb als bad een glazen cakevorm voor gebruikt. Na het vernikkelen alles nog even poetsen met een schoon schijfje en het is klaar.
    Let op: dat nikkelspul is rotzooi :arrow: ook daarom handschoenen dragen.

    Ik heb ook gekeken naar zogenaamd 'electroless plating', maar de materialen die daarvoor nodig zijn zijn erg moeilijk te krijgen. Daarnaast is het een veel chemischer proces dat bijna vraagt om een zuurkast en laboratorium-glaswerk.
    Dit leek de meest eenvoudige, hoewel ook wat dure weg.

    Ik heb gekozen voor vernikkelen omdat verchromen in de jaren 30 en 40 nog niet werd toegepast. Vernikkelen geeft eenzelfde hoogglans als chroom, maar is wat warmer, chroom heeft iets blauws.
    Op deze manier kan ik wel messing beslag gebruiken, dat dan zelf vernikkeld wordt. Vernikkeld beslag is moeilijk te vinden en een stuk duurder. Later worden er ook nog messing strips en profielen vernikkeld en de zo bepalende 'cutwater': het beslag op de boeg. Per saldo valt het dus wel mee qua kosten.

    Mooie uitleg over vernikkelen in het Engels is hier te vinden.

    Succes!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  17. pop-eye

    pop-eye

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    32
    Locatie:
    IJsselstein
    De huid vordert.
    Als eerste heb ik de onderste gang van de huid verlijmd, zodat die de lijn van de overgang tussen bodem en huid bepaalt (kimlijn?). vooral bij de boeg, waar de verticalen bij elkaar komen, van belang. Daarna de bodem gaan bekleden.

    [​IMG] [​IMG]

    Alles wordt vanaf nu of met epoxy-lijm of met secondelijm verlijmd.

    Intussen ook bezig met de technische uitrusting.
    Werkende boegverlichting voor een runabout is in deze schaal niet te krijgen. Ik heb hem daarom zelf gemaakt - wat Billing meelevert is een beetje zielig - uit een luchthapper van Krick. LED`s zullen voor de verlichting zorgen, gescheiden door een tussenschot. LED`s worden ook gebruikt voor het dashboard en het heklicht en krijgen stroom via een gestabiliseerde voeding (bouwpakketje Conrad). De bedoeling is dat dit boeglicht als geheel op het dek kan worden verlijmd.

    [​IMG] [​IMG]
    [​IMG]

    De meeste boeglichten bij dit type schepen hebben de mogelijkheid een vlaggenstok te plaatsen (met de naam van de werf, beetje showing off ;) ). Als daar ruimte voor blijft na de plaatsing van de LED`s...
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  18. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Inventief, zo'n luchthapper ombouwen tot boordlicht. En het ziet er goed uit, net als de rest overigens.
     
  19. pop-eye

    pop-eye

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    32
    Locatie:
    IJsselstein
    Het onderwaterschip is nu geheel dubbel geplankt. De brede 0,6 mm mahoniestrips van Billing zijn hiervoor gebruikt. Deze moesten verjongd worden in verband met de breedte van de strips en de kromming van de huid.

    [​IMG]
    erg tevreden over de kiellijn, deze is echt scherp; de boeg krijgt nog een metalen kap, de "cutwater", waarmee de onvolkomenheden worden weggegwerkt

    De eerste laag van het dek wordt 1, mm triplex, in twee delen: voordek en omlijsting voorste cockpits, en omlijsting motorruimte, achterste cockpit en achterdek. Het achterdek wordt uitneembaar om bij de roerkoning, roerservo en de ontvanger te kunnen. Dat betekent dat deze vrijwel spanningsloos op de spanten moet worden gelijmd en dus moet worden voorgevormd. Een alternatief zou het opbouwen van de kromming van huid naar dek zijn met bijvoorbeeld balsa strips zoals Dumas doet; dit spantenplan is daar niet op berekend.
    Vormen op de spant is in dit geval niet voldoende: het veert terug. Dus op zoek naar een andere mal.

    [​IMG]

    De vorm zit er nu in en sluit mooi aan.

    Er is nu eerst wat techniek-werk aan de beurt, zoals het maken van de motorsteun, zodat deze zodanig laag komt dat er geen hoek is tussen motoras en schroefas. Mogelijk moet er en iets kortere motoras komen, zodat er ruimte komt voor een kruiskoppeling. Ook de plaatsing van de onderdelen in het achterschip moet verder bedacht worden.

    Dan afwerken van de motorruimte en een begin van de voorste cockpits.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  20. boy19

    boy19 Guest

    ga zo door, mooie boot
     

Deel Deze Pagina