uit de oude doos
Nog steeds te goed: twee foto`s van de Draak:
Bouwjaar 1995 en na de bouw van dit tweede project wellicht toe aan een update.
@setsunakaede:
Over dat vernikkelen. Ik heb bij
Hobbyklok wat spullen besteld. Voor het vernikkelen kwam alles uit op zo`n 80 euro.
Wat `t belangrijkste is is de voorbereiding.
Alles wat je ziet voor je via electrolyse gaat vernikkelen of verchromen, zie je daarna ook. Dus: schuren met 320, dan 400 en dan 600. Polijsten met polijstpasta en ervoor zorgen dat dat in 1 richting gebeurt.
Je ziet dat het glimt als een spiegel, maar niet netjes naar alle kanten gelijk.
De fout zit in het polijsten, niet in het vernikkelen of het bad. Dit moet dus over.
Ik heb het roer niet helemaal goed gepolijst: het voelde spiegelglad, maar je zag de polijstsporen nog. En die zag je dus ook na het vernikkelen. Kortom: heel zorgvuldig schuren en poetsen. Daarna ontvetten met een mix van zeep en azijn, niet meer zonder handschoenen aanraken en heel goed afspoelen. Met een simpele, instelbare adapter en de spullen uit de set alles onder zeer regelmatig bewegen ongeveer 10 minuten in bad doen. Ik heb als bad een glazen cakevorm voor gebruikt. Na het vernikkelen alles nog even poetsen met een schoon schijfje en het is klaar.
Let op: dat nikkelspul is rotzooi :arrow: ook daarom handschoenen dragen.
Ik heb ook gekeken naar zogenaamd 'electroless plating', maar de materialen die daarvoor nodig zijn zijn erg moeilijk te krijgen. Daarnaast is het een veel chemischer proces dat bijna vraagt om een zuurkast en laboratorium-glaswerk.
Dit leek de meest eenvoudige, hoewel ook wat dure weg.
Ik heb gekozen voor vernikkelen omdat verchromen in de jaren 30 en 40 nog niet werd toegepast. Vernikkelen geeft eenzelfde hoogglans als chroom, maar is wat warmer, chroom heeft iets blauws.
Op deze manier kan ik wel messing beslag gebruiken, dat dan zelf vernikkeld wordt. Vernikkeld beslag is moeilijk te vinden en een stuk duurder. Later worden er ook nog messing strips en profielen vernikkeld en de zo bepalende 'cutwater': het beslag op de boeg. Per saldo valt het dus wel mee qua kosten.
Mooie uitleg over vernikkelen in het Engels is
hier te vinden.
Succes!