Bouwverslag binnenvaartschip M.S Eurotrans Delfzijl

Kijk aan, een bekend schip voor mij, die Eurotrans. Daar vaart Sjors Schram op, 1 der vorige eigenaren van mijn schip, de Eemspoort. Toen hij van Sjors was, heette het schip Vectura.
En ik zag nog een bekende naam voorbij komen, de Synthese 2, en ook nog de Ora et Labora. Het is hier een feest van herkenning! ;)

Woujaco, dat ziet er prima uit, hoor, ga zo door!

Gr. Ed

Vandaag geen update. Ik ben al een tijdje aan het denken over de boegschroeven die in de Eurotrans liggen. Via Robert(matroos op de Eurotrans) kwam ik er achter dat er geen gewone boegschroef in zat maar twee stuurroosters. Nou vindt ik dit wel een mooi systeem om in te bouwen. Maar nu wil ik jullie mening weten. Of hoe ik dit zou doen. Optie 1: origineel namaken met twee stuurroosters (wordt wel klein). Optie 2: er een in zetten.
Hoe het met de besturing zit moet ik nog even uit vogelen maar me vader die is een hobbyist met elektronica. chipjes en zo.

Mvg,

Woujaco

Geen gewone? er zijn er best veel die er zoeen hebben maar goed. Ik kan je wel helpen denk ik. Ik ben bezig met zo'n kopschroef in een schip dat ik aan het bouwen ben voor mijn oom. Die hadden dat ook.

Het stuur rooster maken is geen probleem (nja nadat ik lang heb zitten denken hoe). Ik ben de hubo ingelopen en heb daar pvc knietje gehaald van 40 mm. daar heb ik met electriciteitsbuis (pvc) de schoepen van gemaakt. een kwart van de ronding van die buis. En middenin van het rooster een schot gemaakt die het roosters kunnen gaan laten draaien.
Je maakt een aanzuig zoals ik ze ook heb ik mijn schip en met een kanaaltje stuur je het water naar het rooster. Je maakt dus eigenlijk 2 gaten in je schip. De aanzuig en het rooster.

Donderdag ben ik weer thuis, ik zal een foto's ervan maken voor je, dan krijg je een idee. Ik ben er ook nog mee bezig maar ik verwacht wel dat het gaat werken. Ik ben nu op het punt dat de schroefas geplaatst kan worden en de as voor het rooster.

Ik zou er niet een buis in zetten die kunnen alleen maar dwars uit. Terwijl je juist met een schip mooi kan manoeuvreren.

@stephan

Bij mij is een gewone boegschroef een stuk horizontale buis met daarin een propeller die het water aan zuigt.
Maar ik krijg binnenkort nog foto's van Robert. Van dat de Eurotrans in het droogdok ligt en hij zou wat foto's van de stuuroosters maken zei hij.

Ik zie de foto's van de jouw boegschroef wel verschijnen

Alvast bedankt,

Laatst bewerkt:
A ja, ik heb het al veranderd, ik was weer eens te te snel.

@woujaco,

Was ook maar een melig grapje hoor. Sorry daarvoor, maar je hebt wel eens van die momenten.......
Ik ben al lang blij dat je niet terugkaatste met "leer eerst maar eens fontein te spellen".

Groet,

Ad

Kopschroef

Hallo,

zoals beloofd,

Van een pvc knietje van 40 mm heb ik 2 kanten afgezaagd. Dan kan je die 2 losse delen over elkaar schuiven, van de kleinste maak je het roosterm van de grote het gat in je schip.

Van de electriciteitsbuis heb ik de schoepen gemaakt zie foto. Zo ook het bevestigingspuntje. Boven en onder het hout zit een moer. Zodat het ook blijft zitten

IMG_2746.JPG

In het schip heb ik 2 gaten gemaakt, 1 van 40 voor de schroef en 1 van net iets groter (deel van het knietje) waar het rooster inpast.
In de tunnel heb ik een dun plaatje gemaakt die het water zo vloeiend mogelijk geleid.

IMG_2749.JPG

Zo is het met stuurooster.
IMG_2750.JPG

Waarneer ik weer verder ben laat ik het wel zien. Ik heb de askokers voor de schroef en het rooster al klaar, moet ze alleen nog plaatsen.

@stephan

Oké, bedankt voor de foto's met uitleg. Maar ik vroeg meer om een mening over wat ik er in zou zetten.:-P
2 stuurroosters of 1 stuurrooster. Ik vraag dit omdat er origineel twee in zitten dus ik vroeg jullie mening om er 1 of 2 in te zetten.

Gr,

Wouter

Dan om daar antwoord op te geven,

1 2 wordt denk ik te krap. Je moet ook nog binnen de motoren kwijt en de servo's. Dan is je ruimte niet heel veel op 22 cm.

En als ik het nou laat frezen, mijn vader heeft een freesbank op het werk. Dan word het wel allemaal nauwkeurig.
Maar ik kan nog steeds niet beginnen met uittekenen, omdat ik de foto's van Robert nog niet heb.

Gr,

Woujaco

Wellicht dat dat wel zou helpen inderdaad, een freesbank heb ik niet.

Maar het probleem zit hem in je stuurrooster, dat moet je klein maken maar ook nog effectief. Kleiner als ik heb gaat wel, maar je moet de schoepen goed vats kunnen maken. Je zou er ook nog wel 2 inkrijgen, dat lukt wel. ik heb het nu ingebouwd, behalve de motor en servo maar zie zo ook wel dat het past. Het schip dat ik bouw is 19 cm, niet dat 22 veel meer is maar elke cm is er een.

als het goed is krijg ik volgende week woensdag van een clublid het zelfde systeem boegschroef die man heeft het gemaakt van PVC Riool buizen van 40 mm.
je heb de buizen en bochten ook nog in 32 mm wellicht zou je dan 2 systeemen in kunnen bouwen.
maar mijn mening is dat je het beste gewoon 1 wat grotere in bouwt. om het je zelf makelijk te houden met in bouwen.

ik heb een tekening van nvm alleen de maten en spanten kom ik niet uit
kun je mij vertellen hoe groot deze van jou is

@Kier

Waar kom je niet uit, de spanten op papier, of de maten van het schip?

Maten van model:
Lengte: 220cm
Breedte: 22,9cm

Ik wil best helpen maar dan moet je even wat meer informatie geven.

Mvg,

Woujaco

Heb je geen kans dat je met 2 boegschroeven het water bij elkaar weg trekt? Het zou dus effectiever kunnen zijn om 1 boegschroef te hebben die voldoende water heeft.

Als je voorbeeld schip 2 schroeven heeft, maak je je model toch ook met 2 schroeven?
En de hedendaagse binnenvaart heeft er zo achtelijk veel vermogen in staan dat, wanneer je dit over 2 schroeven verdeeld een nog hanteerbaar formaat hebt van alle componenten.
Ik weet nog niet eens of Klasse er mee te maken heeft dat die gewoon zeggen ivm bedrijfszekerheid moet je het dubbel uitvoeren.

Ik ga gewoon een poging wagen met twee, wordt het niks dan wordt het er een. En ik heb de schroeven gister besteld. Dus die komen van der week.

En van de week ga ik met men voorschip bezig, nou ik al de informatie heb wat ik wou weten.

Laatst bewerkt:
Back