Bouwverslag Bleriot 1/4 van Mick Reeves

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door onno10, 5 okt 2016.

  1. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.492
    Locatie:
    groningen
    Eerst de worsten er uit halen!


    jan.
     
  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.353
    Locatie:
    Woerden
    Nee natuurlijk niet. Die zorgen juist voor de bruine kleur. Of moet je ze dan eerst opeten? :rolleyes:
     
  3. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Uitdelen mag ook. Dan sla ik een beurt over...:bye:
     
  4. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.492
    Locatie:
    groningen
    Een goede bockworst (van 'De drie eiken'!) is niet slecht . . .


    jan.
     
  5. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.023
    Locatie:
    Zwolle
    Schroefdraad snijden op de rond 2 mm lasdraad U-beugels voor je Blériot...lukt prima Onno!!

    Omdat het klein priegel spul is, en niet meer goed vast te pakken, een steuntje er voor gezet...druppie olie er aan...in een rustig tempo tot 17 tellen en dan weer terug..

    nog 999 te gaan...998...997...
    100_5186.JPG
     
    Laatst bewerkt: 1 dec 2016
  6. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
    Geweldig Henk dat het kan.
    Met de hand gaat het niet kan de snijplaat dan niet ronddraaien.
    De juiste machines daar gaat het om en die zijn er gelukkig binnen TFA.:)
    Jij draaien ik 3D printen zo vullen we elkaar aan.
     
  7. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
    De Bleriot krijgt een snufje kerstmis.
    De dome van de stuurknuppel maak ik van een kerstbal.
    Deze gevonden bij de Action:

    De diameter is een paar mm te klein, dus in overtrek hem met glasvezel en wat omvang te winnen.
     
  8. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
    Zo, ongeveer een jaar geleden dat ik met de bouw begonnen was en daarna tot de conclusie gekomen dat het bouwen van de romp niet paste in mijn bouwhok.(garage)
    Het plan was om een muur eruit te halen om meer ruimte te krijgen. Maar dat plan heb ik laten varen. Te veel werk en kosten om een vliegtuig te bouwen.
    De komende maanden ga ik beginnen met de bouw van de vleugels en de staart. Daarvoor heb ik voldoende ruimte. Tussendoor wat onderdelen maken voor wat afleiding.

    De manier waarop ik de spandraden voor de romp ga maken wordt anders dan eerder aangegeven. Dat systeem gaat nl niet werken.
    Het wordt deze:


    Heb er ongeveer 140 gemaakt vanavond.


    De draad klemt er niet in maar er kan zonder problemen meer dan 5 kilo aan hangen zonder dat er draad eruit komt.
     
    Énke Blériot en Bruno van Hoek vinden dit leuk.
  9. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
    Zoals eerder in dit topic aangegeven had ik niet genoeg plaats voor een passende bouwtafel.
    Op de zolder van mijn garage lag 15 jaar "kan ik misschien nog eens gebruiken" troep. Alles naar beneden gegooid en afgevoerd.
    Nu heb ik plots een ruimte erbij. De deur van de woonkamer moest vervangen worden en ja wel die doet nu dienst als bouwtafel.

    IMG_5128.jpg

    Moet nog wel even een hekje maken zodat ik niet onbedoeld in het gat van de trap verdwijn.
    IMG_5129.jpg

    Onbedoeld op de grond stuiteren daar heb ik een paar weken kennis mee gemaakt. 1 x is genoeg.
    Was met een Curver opstapje van 30 jaar oud op een tafel geklommen om wat van een plank te pakken. Van de tafel terug op het opstapje brak het opstapje in 4 stukken. Ik stuiter met mij rug op de punt van een andere tafel.
     
    Ariel en Énke Blériot vinden dit leuk.
  10. MichielNED676

    MichielNED676

    Lid geworden:
    23 sep 2005
    Berichten:
    965
    Mooi Onno!! Succes met de bouw.
     
  11. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.492
    Locatie:
    groningen
    :eek:

    Hoe gaat het lopen?


    jan.
     
  12. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Of je moet gaan zitten bouwen met een parachute om en de static line aan de tafelpoot vastmaken....:D
     
  13. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
    Zo, nu is het al weer dan een jaar later en er is nog steeds geen Bleriot aan het verschijnen.
    De reden is toch ruimtegebrek. Op de zolder is niet te doen. Het is te laag en de trap op en af is ook niet bepaald prettig.
    De tafel in mij mancave gebruik ik ook om te werken die moet dus vrij zijn overdag en alles telkens opruimen zit niet in mijn aard.
    Dus het gaat op een andere manier. De Bleriot heb ik overgedragen aan de TFA zodat deze deel uit gaat maken van de TFA vloot.
    Diverse leden gaan de diverse delen bouwen en in de loop van het komende jaar zal er naar verwachting een vliegende 25 % Bleriot toegevoegd worden aan de hangaar.

    Het zou leuk zijn als de TFA bouwers in dit topic wat laten zien van de ontwikkelingen.
     
    verfbrander vindt dit leuk.
  14. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.023
    Locatie:
    Zwolle
    Uurtje liggers en lijsten door de slijpmachine gehaald...nu kan HenkB de vleugels in elkaar zetten...
    100_7052.JPG
     
    onno10 vindt dit leuk.
  15. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    565
    Locatie:
    Nederland
    Interessant, gebruikt u de schuurschijf om de liggers af te schuinen om ze daarna te verlengen of om de op maat te maken?

    groet Q
     
  16. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.023
    Locatie:
    Zwolle
    Ze zijn uit grenen strippen van 4 mm dikte gezaagd met het zaagje wat je ziet ( met 1 mm overmaat ...en helemaal recht hoeft niet) en dan exact op breedte en dikte geslepen met de schuurmachine met een tolerantie van max 0,2 mm.
     
  17. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    565
    Locatie:
    Nederland
    Ah nu zie ik de cirkelzaag idd ook. Die heeft een heel dun blad, dus weinig materiaal verloren. Das natuurlijk erg fijn.

    Zelf zaag ik op een Emcostar, best interessant misschien voor u. Deze machine kan van alles:

    Www.emcostar.nl

    Ik zou zelf de latten in een keer zagen, maar daar is stabiliteit en een goed zaagblad wel belangrijk voor. Ik heb een blad wat 1,5mm brede zaagsnede geeft (vast meer dan et uwe). Ik gebruik dan ook een geleider zoals u bij de schuurschijf gebruikt.

    Ik ga nog wel even bezig met mijn schuurschijf op de emco want dat daarmee 0,2mm nauwkeurigheid in langs richting mee gehaald kan worden wist ik niet. Ik heb de randen niet goed afgewerkt bij het monteren en gebruik em alleen voor meer kopse kant zaken.

    Leuk om uw tools en methodes te zien. Zet me aan het denken en geeft ideeën!

    Groet Q
     
    Sikorsky en Énke Blériot vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina