Bouwverslag BO-105

Nu mijn Bell 222 klaar is en goed vliegt ga ik beginnen aan mijn volgende project.

Dat is een oude BO-105 renoveren.
De mechaniek is een oude Uni-profi van heim.
En de romp zou een oude Vario romp zijn.
(Als ik fout zit moet u het mij maar vertellen)

Met dit bouwverslag heb ik wel wat geluk omdat ik namelijk heb gezien dat er nog 2 bruikbare verslagen staan op het forum. Die me veel info bieden.
* Project RPX - MBB BO 105 CBS-4
* Star-Ranger Graupner met Heim mechaniek

Ik wil zeker niemand onder de duiven schieten.
(mooi gezegde)

file.php

Hopelijk vinden jullie het een interessant draadje.

Grtz

Volunteer

Laatst bewerkt door een moderator:
We (Ik en mijn vriendin) zijn begonnen met de Romp eerst te kuizen.
Daarna ben ik begonnen met alles te demonteren.
Eerst heb ik de mechaniek uit de romp gehaald.

file.php

Hierna heb ik de mechaniek uit elkaar gedraaid en vervolgens alle assen, op gekuist en opnieuw gevernist.
En natuurlijk heb ik de rest ook gekuist.
file.php

file.php

(((Dit is een foto waar de onderdelen nog vuil zijn)))
En vervolgens ben ik begonnen met een deel van de romp op te schuren.

file.php

file.php

Dit was het voorlopig ik hou jullie op de hoogte.

Vandaag heb ik enkel de romp gedeeltelijk op geschuurd en helemaal leeg gemaakt dus ook staartrotor verwijderd
En ik ben inkopen gaan doen zoals bouten, schroeven enz ...
Foto's volgen nog.

Mooi project! onze S-76B heeft een variant van dat mechaniek.
overigens vliegt die niet meer omdat ie gewoonweg te zwaar is.
Welk merk motor zit erin?

Ik ga er de O.S. 70SZ-H inzetten denk ik.
Dit is toch een goede keuze of niet?

Voor de rest heb ik hem vandaag volledig opgeschuurd en nu ga ik genieten van de zon en de volgende werkdag is morgen of anders maandag.
Want in het weekend is het vliegen met de Bell 222.

Want ben nog aan het wachten op een hoop stukken van Graupner .

Ok ik heb toch besloten om nog eventjes te werken aan de heli.
Wat heb ik gedaan:
* Ik heb het onderstel op geschuurd en zwart gespoten.
* Heb het achterste paneel open de gezaagd + ik heb een deurtje gemaakt.
Achter dit paneel zal in de toekomst alle start middelen zitten + aan/uit schakelaar enz...

file.php

file.php

file.php

file.php

Ik heb wel 1 probleem hoe krijg ik deze spatie weg tussen de romp en de deur.

file.php

Je hebt het waarschijnlijk uitgedremeld ipv uitgesneden. Ik doe zoiets altijd met een warm groot stanleymes. Dan krijg je de kleinste naadjes.

Suc6 met je BO.

Ja ik had een kleine slijpschijf gebruikt voor de rechte stukken en de hoeken heb ik uitgedremeld.

Maar hoe zou ik dit kunnen oplossen?

Door het slechte weer heb ik nog enkele dingen kunnen doen aan de heli.

Wat heb ik nog gedaan:

1) Ik heb het probleem met het deurtje op gelost door het opnieuw met andere
scharnieren te bevestigen.

file.php

2) Heb de schakelaar, startplug en de laadkabel achter het deurtje geplaatst.

file.php

3) de schuifdeur is ook uitgesneden met de warmsnijder van dremel.

file.php

4) de gaten in de deur zijn ook weg gewerkt met plamuur.

file.php

5.) Ik heb ook het gedeelte van de airintake afgemaakt, door er wat meer details aan te geven. Zoals de tuimelschijf aansturing te maken zoals bij de echte en ik heb ook de airintake uit geslepen en een luchtroostert aan de zijkant gemaakt.

file.php

Mooi om te zien, een aantal dingen komen bekend voor. Ik ben eens benieuwd hoe ver je gaat in je details. Ga je de airintake ook schaal maken?

Grz. "Bone"

@jvbemmel

Echt bedankt voor jou reactie.

@Bonechopper

Ja er komen je natuurlijk een paar bekende dingen voor.:)
Want jou heli is mijn grootste voorbeeld.
Ik ga proberen hem zoveel mogelijk schaal te maken en daarvoor gebruik ik jou heli als voorbeeld.
Wat de airintake betreft dat dat zal ik nog zien aan de hand van wat voor model ik ga maken want je hebt zeker 3 soorten airintakes.

Ik heb me nu toegelegd op het plaatsen van de klinknagels.
Snel uitgeteld moeten we (Ik en mijn vriendin) er +-2000 zetten.

Maar we zullen zien hoe het vlot hier enkele sfeerbeelden
icon_confused.gif
icon_sad.gif
icon_eek.gif
allé sfeerbeelden pffff kan geen klinknagels meer zien.

file.php

file.php

file.php

rotorkopstangetjes

Als ik carbon rotorbladeren steek (ten koste van de originaliteit) moet ik dan werkelijk alles naar 2,5mm brengen want heb pas alles vervangen door nieuwe bouten en kogelclamps met 2mm draad (zoals hij origineel was).En heb de pallen al besteld (jawo reflex blades 1500mm).

Hoi Volunteer!

Ik las je vraag in het andere draadje.
De huidige kop hebben alleen de 2 gebogen stangetjes van 2,5mm . Ikzelf heb een enkele kop met 2,5mm gebogen stangetjes en de rest is 2mm. Op mijn 2 voornaamste en meestgevlogen helies heb ik ook Carbon bladen (NHP 680) en het werkt perfect en goed met 2mm stangen. Met deze mechanieken vliegt toch niemand keiharde 3D dus 2mm is prima!
Doordat je met zwaardere bladen zit dan houten bladen moet je wel druklagers in de bladhouders monteren, Maar misschien zitten die er wel gewoon in. Kijk er maar eerst even naar.

Groeten
Steven

@ heimhelicopters

Bedankt voor de hulp.
Normaal ga ik de heli begin juni in vliegen met de originele houten bladeren. Deze testvlugt is enkel maar om zeker te zijn dat alles goed werkt.

En als dit alles goed verloopt ga ik pas aan de cockpit beginnen en aan de rest.

deadline is normaal 24 augustus 2009 (clubdag)
Maar ik ga niks forceren

Ben nog steeds bezig met de klinknagels te plaatsen.

Dus als ik verder ben zal ik nog wat foto's plaatsen.

Vandaag krijg ik normaal alle onderdelen binnen van de mechaniek.

En dan is het maar zien voor een motor, ik denk de O.S. 70SZ-H.

Zou dit een goede keuze zijn?

Ik heb zelf geen ervaring met zwaardere dan 61ers in het heim hang mechaniek. Ik wel ooit verhalen gelezen dat het binnenvertande tandwiel het zwaar krijgt. Een tandwiel van Vario bied dan uitkomst.

Wij hadden in de S76 (zelfde mechaniek) ook een OS70 zitten en dat gaf geen problemen.
Hij loopt zeer mooi, ik heb m in mijn 222 zitten nu.
Voor de lange termijn weet ik het niet maar upgraden naar een vario tandwiel kan natuurlijk altijd nog.

Ik ben uiteindelijk klaar met de klinknagels alle het is te zeggen ik heb het hele zakje van vario is op gewerkt (1200 nagels) en ik moet er nog 1 bij bestellen.

Wat heb ik nog gedaan ik heb ook de mechaniek terug gemonteerd op de koppeling en de motor na dan. De meeste onderdelen heb ik vervangen zoals de stuurstangen van 2mm, enz...

file.php

file.php

file.php

Hey hey,

je schiet al aardig op...
't Is ook wijs om te weten dat er momenteel nog schaalbouwers plezier beleven aan de Vario klinknagels... Het klinknagelen is het goedkoopste aspect aan onze hobby (denk ik). Met weinig geld (goed 10€ per pakje van 1200 + het boortje) en enkele druppels lijm ben je weken zoet...

Met welke lijm en met welke techniek lijm jij je kinki-vario's Bert?

Nick

Back