Bouwverslag BO-105

Ik heb eerst alles afgetekend daarna alle gaten geboord en vervolgens met een pincet de klinknagels in de lijm gedompeld en daarna ze op de romp geplaatst.

Wat de lijm betreft eerst gebruikte ik epoxy 5min maar die was te snel hard. Wat ik daarna deed was seconde lijm op een schaaltje doen (grootte druppel) en deze blijft lang vloeibaar en goed. (tip van een clublid).

Hoe heb jij het gedaan Nick?

Iedereen mag zijn methode hier uitleggen.
Want het is zoals Nick zegt er zijn nog veel bouwers die gebruik maken van de klinknagels van Vario.
En waarschijnlijk heeft iedereen zijn methode.

Mijn methode om Vario klinknagels te plaatsen heb ik al eens uitgelegd in mijn bouwverslag, maar ik vat het hier graag nog ne keer samen.

- Ik teken met een kraspen de revetposities af op Tamiyatape, dus niet op de romp zelf.
Door met een kraspen putjes te duwen in de tape zal de boor niet verlopen.
Trouwens het zachte materiaal van de tape helpt hier ook toe.
Als je rechtstreeks in harde kunststof boort durft een boortje nog al eens verlopen.
- Dan kleef ik de tape op de romp, precies daar waar de revetten moeten komen.
- Vervolgens boren dwars door de tape en de romp.
- De tape verwijderen, de gaatjes opkuisen en er nog ne keer doorgaan met de boor.
- Op een schaaltje, een drup secondenlijm (zap) doen, en dan...
- Revetje per revetje aan de kop vastnemen, met het steeltje in de lijm dippen en in de gaatjes steken.
- En ten slotte aan de binnenkant van de romp de steeltjes afknippen met een kopkniptangetje of afsteken met een X-acto beitelmesje.

- Na 250 revetten pauzeren, iet drinken en een sigaret roken...

Heligroeten,

Nick

@ Nick na dat ik die vraag had gesteld vond ik het al een domme vraag want ik had het gezien met je cockpit in jou bouwverslag maar het is altijd interessant een opfrissing.

He jongens,

Ik kreeg ooit de tip goed op te passen met gaatjes boren. Je bent namelijk de romp aan het perforeren en dus aan het verzwakken. Ik zou ze voor kleine vlakken gebruiken waar weinig krachten op de romp komen. Ik zou kiezen voor de plaknageltjes van Vario (1200 in een pakje)

Grz. "Bone"

Dat een romp verzwakt door Vario revetten te zetten klopt in de praktijk niet!
Theoretisch maak je een rits, waardoor het logisch lijkt dat je je romp op de plaatsten waar de rijen revetten liggen heel kwetsbaar wordt.
Nu heb ik al enkele gecrashte modellen met Vario revetten gezien (oa mijn eigen eerste Alouette cabine). En weet je waar die rompen dan scheuren of de breuklijnen zich situeren?
Wel, overal, behalve daar waar de revetten steken.
De breuklijnen gaan zelfs dwars door de rijen revetten heen, daar waar je zou veronderstellen dat ze de rijen zouden gaan volgen.
Ik zou dus bijna het tegenovergestelde durven beweren en stellen dat Vario revetten een romp verstevigen.
Waarschijnlijn geldt hier de wetmatigheid dat een goede lijmverbinding steviger is dan het materiaal zelf. Anders heb ik er geen verklaring voor...

Heligroeten,

Nick

Ik ben gisteren nog maar eens gaan winkelen:
* Wat heb ik gekocht een gyro (GY-401)
* 4 servo's metal gear van graupner
* en een 2.4Ghz ontvanger + een module voor mijn futaba zender.

file.php

Wat heb ik nog gedaan:
* ik heb de gyro en de servo van de heckrotor geïnstalleerd.
* ik heb de oude servo plaat (plaat waar de servo's opzitten) vervangen door een
nieuwe van triplex hout.
* ik heb ook de staart terug gemonteerd
* en als laatste voor vandaag heb ik een camera gemaakt die boven op een helikopter
staat.

file.php

file.php

file.php

file.php

Voila nu we de rest van de onderdelen hebben kunnen we weer voort bouwen.

We hebben de motor ontvangen, de main rotorblades en de 2.4GHZ module.

Wat was het eerste waar we ons kop zorgen over hebben moeten maken dat was dat de originele motor een oude O.S. .60 een ronder cilinder kop had en dat deze motor ook nog langer (van de krukas tot de bougie) is dan de O.S.70 SZ-H.

Wat heb ik eerst gedaan de Koelkop waarin de motor op gehangen zit in de romp die is rond van vorm, deze heb ik eerst moeten frezen tot deze de vorm had van de O.S. 70 SZ-H en ik heb een deel moeten weg frezen van de koelkop zodanig dat de carburator past.

file.php

file.php

Vervolgens moet ik nieuwe ophangpunten voor de mechaniek maken zodanig dat deze ook past met de nieuwe motor.

En dan hopelijk heb ik volgende week mijn uitlaat zodanig dat ik hem eens kan laten vliegen zodanig dat ik weet dat alles goed zit en dan beginnen we aan de afwerking.

Want wie dit bouwverslag volgt weet dat ik de heli gekregen heb en dat deze al redelijk oud is dus daarom eerst vliegen voor ik hem afwerk.

En als laatste voor vandaag een foto van mijn nieuwe rotorblades.

file.php

file.php

Met dit slechte weer heb ik nog eens de BO-105 op de bouw plank gezet.

Ik heb deze keer de cockpit gemaakt, de koeltunnel volledig vernieuwt, allerhande schaal details geplaatst en ik heb de schuifdeur gemonteerd.

En als laatste heb ik de hatori 712 uitlaat moeten aanpassen zodanig dat deze past. Hiervoor heb ik gebruik gemaakt van een oude O.S. uitlaat waar ik het mondstuk van heb afgezaagd en dit hebben we vervolgens op de hatori gelast.

Hopelijk kan ik hem donderdag invliegen en dan vervolgens hem naar de spuiter brengen.

file.php

file.php

file.php

file.php

file.php

Bedankt voor de reactie's .

Vandaag heb ik de volledige mechaniek en de gyro leren afstellen door een kameraad.

Donderdag gaan we hem voor de eerste keer in vliegen hoe hij nu is en dan kan hij maandag naar de spuiter om gespoten te worden.

En dan zal het eventjes stil zijn tot de heli terug is van de spuiter om hem af te werken.

@RHELIE ==>ja ik weet het, had ook ge kunnen want dan zat de uitlaat ook van achter en niet opzij, maar ja ik had deze al gekocht.

TOP SECRET

121715Jun2009

Verslag testvlucht BO-105 prototype X.

De heli heeft een testvlucht gedaan ergens op een afgelegen veld verstopt tussen de bomen.

We hebben enkele foto's kunnen maken van deze test vlucht.

Alle onderdelen en testen zijn verlopen via plan.

Voor deze opdracht was er nog een persoon aanwezig van R&S modelstore die deze testvlucht tot een goed einde heeft gebracht.

file.php

file.php

file.php

Nu kan het team de heli afwerken.

Hopelijk gaat alles volgens plan en dan gaat hij voor het eerst te zien zijn op onze clubdag 16 augustus 2009.

Laatst bewerkt:
Nu is het aftellen mijn BO-105 is weg voor onbepaalde duur.

Hij kan terug zijn ten vroegste binnen 2 weken of ten laatste binnen 5 weken.

En dan zit deze in een volledig nieuw jasje.

De kleuren is een verassing ik wou hem eerst een rood witte kleur geven gelijk de notartz maar dat is het niet geworden maar wat dan wel ...

Dat zullen we moeten afwachten ...

Ik ben zo pas even langs geweest bij het heli team van de BO-105, want ik vroeg me af waar deze mee bezig waren nu de BO-105 weg is.

En die waren bezig met gekke dingen.
kijk maar.

De piloot was volop bezig in de flight sim om zo genoeg vlieguren te hebben als de BO-105 terug komt.

foto van buiten
file.php

foto van binnen
file.php

en de crew was volop bezig om het rappel te oefenen.

file.php

Dus zo gaan zij zich bezig houden gedurende deze tijd.

Schitterend, ...

nog een stripverhaal dat zich hier aan het ontwikkelen is.

Dit forum wordt op die manier het forum van de bouwstrips...

Ga door Bert, ga door...

Heligroeten,

Nick

@Nick

Ja misschien wel.

Maar jij bent toch nog altijd het voorbeeld hoe noemen ze dat dan weer jij bent de goeroe van het stripverhaal in de modelbouw.

Bedankt voor jou reactie's

Als hij volledig klaar is zal ik hem eens wegen.

Maar in ieder geval de motor kon dit gewicht goed aan want we hadden nog power genoeg over.

Back