Bouwverslag Brian Taylor 83 inch Spitfire

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Tom Verstappen, 16 jan 2004.

  1. Tom Verstappen

    Tom Verstappen

    Lid geworden:
    28 jul 2003
    Berichten:
    892
    Locatie:
    Mol
    Hoi Modelbouwers,

    Zoals beloofd starten we met een bouwverslag over de BT (lees Brian Taylor) 83 inch Spitfire. :D

    Het verhaal is gestart met een foamcutter die we van Amerika hebben laten overkomen, samen met de Spitfire romp...het was voor mij de kans om tegen een betaalbare prijs een romp van een BT Spitfire te kopen.
    Verzending van Amerika naar hier is immers vrij duur. :?

    Maar na een paar weken maanden wachten was ze er dan eindelijk.

    [​IMG]

    Met natuurlijk de romp en onderdelen erbij in.

    [​IMG]

    Het echte werk kon van start gaan en zo zijn we dus gestart met het zoeken naar een grote rechte plank waarop een plan van 83 inch kan.

    [​IMG]

    Alle voorbereidingen zijn, waren gedaan en nu maar eens kijken of alle ribben erbij waren.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Aan de schaduw van de grote ribben kan je zien dat deze krom stonden het zijn multiplex ribben. :?
    Heb de nat gemaakt en gewichten op gelegd zodat ze uiteindelijk recht stonden. :twisted:
    Nadeel is dat ik er ijzer opgelegd had en er een zwarte kleur op zit, maar uiteindelijk zie je er toch niets van.

    Tot zover vandaag...morgen een nieuwe afspraak en nieuwe foto's. :wink:

    Tot hoors
    Tom
     
  2. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
    Tom!


    Leuk, ziet er goed uit!

    Tekeningen dragen onmiskenbaar het 'handschrift' van BT.

    Mooi hoor. :yes:

    jan
     
  3. Tom Verstappen

    Tom Verstappen

    Lid geworden:
    28 jul 2003
    Berichten:
    892
    Locatie:
    Mol
    Alvorens de ribben te lijmen moesten er nog enkele aanpassingen gebeuren, zo had ik niet het landingsstel van Unitracts genomen maar van Shindin, welke iets goedkoper zijn en met de hand gemaakt. :wink:
    http://www.homestead.com/shindinmachine/

    [​IMG]

    [​IMG]

    Nadat dit gedaan was kon er eindelijk gestart worden met de vleugel. 8)
    Zoals jullie weten bestaat de vleugel van de Spitfire uit 3 stukken. een recht stuk onder de romp en dan de linker en rechter vleugel wat vrij logisch is. :lol:
    Om de juiste hoek te bekomen moest er een plaatje gemaakt worden wat later tegen de vleugel werd geplakt.

    [​IMG]

    En bouwen dus maar, met de voorgemaakte ribben is het vrij eenvoudig en vrij snel om een vleugel in elkaar te stoppen.
    Vroeger gebruikte ik altijd groene of roze ZAP om mijn vleugels te lijmen nu heb ik bewust gekozen om houtlijm te nemen, reden hiervoor is dat als ik iets fout zou doen ik toch nog snel zou kunnen ingrijpen en corrigeren.

    [​IMG]

    Lijmen van het bewuste hoekplaatje, let ook op de zwarte rib dat was de krome rib waarover ik het eerder had.

    [​IMG]

    Denk dat we zo weer wel even verder kunnen....

    Morgen meer. :wink:

    Tom
     
  4. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
    Ai . . . . net te laat! :cry:

    Als je de voetjes van de ribben afzaagt/afsnijdt, en ze er met plakband weer tegen aan plakt, scheelt dat later een hoop werk, als je wilt gaan indekken!

    (Plakbandjes lospeuteren et voila :D . Nu moet je zagen en schuren . . . :? )

    jan
     
  5. Tom Verstappen

    Tom Verstappen

    Lid geworden:
    28 jul 2003
    Berichten:
    892
    Locatie:
    Mol
    Hoi Jan,

    Dat is nu inderdaad te laat, maar zeker voor de anderen een prachtige TIP :idea:

    Ga er in de toekomst rekening mee houden en zeker eens uit testen.

    BEDANKT
    Tom
     
  6. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.311
    Locatie:
    Dordrecht
    Tom, HEHE eindelijk het echte werk :D .

    Dat ziet er vlijmscherp uit krijg nu eigenlijk steeds meer spijt dat ik nooit aan mijn Typhoon ben begonnen :oops: .

    Leuke bouwprojecten die BT modellen en zeker de moeite waard, wens je natuurlijk succes met de bouw en natuurlijk van alles even een plaatje schieten.

    Kun je iets laten zien van de documentatie die je alvorens de bouw van de Spitfire hebt verzamelt. Ben benieuwd omdat ik een post ga starten voor de samenstelling van de benodigde documentatie en hoe op te bouwen voor de wedstrijden.

    Ton
     
  7. Tom Verstappen

    Tom Verstappen

    Lid geworden:
    28 jul 2003
    Berichten:
    892
    Locatie:
    Mol
    Hoi Ton,

    De documentatie die ik tot hiertoe heb van het toestel dat ik wil bouwen de MH434 vroeger een toestel van het Nederlands - en het Belgische leger geweest kan je vinden op mijn website http://www.t-birds.be

    Natuurlijk heb ik nog verscheidene boeken en dergelijke...

    Ben heel benieuwd naar je documentatie post.

    Tot hoors
    Tom
     
  8. Tom Verstappen

    Tom Verstappen

    Lid geworden:
    28 jul 2003
    Berichten:
    892
    Locatie:
    Mol
    Weer een nieuwe update.

    De hoek staat er dus tegen, werkt perfect, heb beiden vleugels met de tips tegen elkaar gehouden en ze waren precies even hoog. :wink:

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Op de volgende heb je een overzicht hoe de ganse vleugel er uitziet.

    [​IMG]
    [​IMG]

    De bedoeling was om de vleugel uit 1 stuk te maken, maar ben ondertussen van gedacht veranderd en heb hem in 2 stukken gezaagd. 8O
    Dit om het vervoer ervan beter in de hand te houden en omdat ik van plan ben deze af te mallen is het ook eenvoudiger om de vleugel uit 2 delen te maken.
    Bij een crash hoef ik dan ook maar één vleugelhelft, indien nodig te vervangen.

    Denk nu niet dat ik een snelle bouwer ben tussen haakjes...deze foto's zijn allemaal eerder op het jaar genomen.

    Hopelijk komen er reacties en of opbouwende kritiek. :wink:

    Tom
     
  9. laurens

    laurens Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2003
    Berichten:
    6.133
    Locatie:
    Oegstgeest
    Als schaalbouwer lijkt het me raar dat je een vleugel hebt die uit 2 helften bestaat. De echte heeft het toch ook niet?

    Groeten Laurens
     
  10. Jorrit

    Jorrit

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    4.034
    Locatie:
    Almere
    De echte vleugel is toch ook niet afschroefbaar? :hammer:
     
  11. Tom Verstappen

    Tom Verstappen

    Lid geworden:
    28 jul 2003
    Berichten:
    892
    Locatie:
    Mol
    Hoi Jongens,

    De echte Spitfire heeft zoals elk vliegtuig een afschroefbare vleugel...lijkt me ook vrij logisch!!!

    Dus op zich is er niks ergs aan. :twisted:

    Tom
     
  12. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.311
    Locatie:
    Dordrecht
  13. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
    's Even denken . . . :roll:

    Boeing 747?
    C130 Hercules?

    Ik zou het niet weten . . . :offtopic:

    jan
     
  14. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
    Tom!


    Vleugel gaat als een tierelier! :D

    Nu (binnenkort) komt er even een tricky stukje: het indekken. :?

    Deze vleugel heeft vast ook wash-out; hoe ga je dat er in bouwen? :roll:

    Zoals 'ie nu op z'n voetjes staat: okay, maar indekken van de onderkant?

    Op de volgende manier komt het in ieder geval goed (beide kanten evenveel wash-out, vliegt wel zo prettig! :wink: )

    Dek eerst de bovenzijde in.

    Als je de vleugel op z'n kop legt, leg die dan in twee mallen. 8O

    Zo'n mal is een rechthoek waar (bij de een) aan de bovenzijde de vorm van de bovenkant van de tip-rib uitgezaagd is, en waar bij de ander aan de bovenzijde de vorm van de bovenkant van de wortel-rib uitgezaagd is.

    (Even twee (drie? :wink: ) keer lezen . . .)

    Als de tip bv. 3 graad wash-out heeft, dan moet 'ie dat in die mal dus ook hebben (let op dat . . .

    Ho! Wacht eens even!

    Ik heb sinds kort een scannertje! :yes:

    Let op!

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Eén plaatje zegt etc.etc. :yes:

    Als je je vleugelhelft op twee van die mallen legt, en dan indekt, dan zit de wash-out er goed in.

    (Met dank aan het uitmuntende boek 'Scale Fibel' van Dick van Mourik.)

    jan.
     
  15. Tom Verstappen

    Tom Verstappen

    Lid geworden:
    28 jul 2003
    Berichten:
    892
    Locatie:
    Mol
    Hey Jan,

    Dat ga ik inderdaad nog eens een paar keer lezen. :p

    Maar de tip die je daar geeft komt perfect van pas!!!!!
    :rolling:

    Bedankt
    Tom
     
  16. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
    Tom!


    Een andere tip die ik ooit van Dick van Moutik kreeg, is om de vleugel in het gebied van de dragers van het landingsgestel aan de bovenkant eerst met bv. 0,4 ply in te dekken, en dan pas daar weer het balsa overheen.

    Zo worden de krachten bij de landing wat beter verdeeld. :)

    Moet je dus eigenlijk de ribben in dat gebied eerst nog even 0,4 mm afschuren . . . Zal nu ook niet meer meevallen :roll:

    Ach . . . Komt allemaal best wel goed! :wink:

    Heb je al gaten in de ribben voor de verbinding van de twee vleugelhelften? :?

    Succes!

    jan
     
  17. Tom Verstappen

    Tom Verstappen

    Lid geworden:
    28 jul 2003
    Berichten:
    892
    Locatie:
    Mol
    Hoi,

    @Jan: De balsa ribben heb ik vervangen door Multiplex liggers waar de retracts komen, dus normaal gezien moeten ze nu stevig genoeg zijn.

    De gaten in de ribben zijn inderdaad al gemaakt, was niet eenvoudig om ze te maken, want de ribben waren al gelijmd.
    Hier ga ik ook rond de gaten een multiplex tegen zetten om het geheel meer stevigheid te geven.

    Nu is het weer tijd om nieuwe foto's online te plaatsen, maar deze keer zijn ze van een ander gedeelte.

    De romp en dan specifiek het maken van de mal.
    Eerst en vooral gaan we de romp in de plank plaatsen.

    [​IMG]
    Daarna de zwarte gelcoat erover.
    [​IMG]
    Extra laagje epoxy met microballoons, hier had ik dus geen masker opstaan, toch is het zeker en vast aan te raden dit te doen!!!!
    [​IMG]
    De foto is genomen bij Frans thuis hij heeft me de technieken geleerd.
    Maar ook hier weer zonder masker, Foei foei Tom...
    [​IMG]
    Daar heb je Frans een ervaren mallenbouwer.
    Zoals je kan zien is de 2de helft hier gemaakt.
    [​IMG]
    En dan hier het gewenste resultaat...de mal is nog niet zuiver gemaakt hier, toen was ze net open gegaan.
    Ze was gewoon PERFECT :!:
    [​IMG]
    In een mal moeten natuurlijk rompen gemaakt worden en zie hier de eerste romp die gemaakt is.
    In de toekomst zullen de rompen een kleur krijgen, bv wit of grijs en ga ik al enkele spanten bij in de romp stoppen, maakt het weer iets eenvoudiger bij het bouwen van de kist. :twisted:
    Het maken van de mal is een tijdrovende bezigheid en als je er eenmaal mee start kan je natuurlijk niet stoppen, je moet verder werken. 8O

    De mallen van de onderdelen zijn ook gemaakt, maar hier heb ik geen foto's van genomen. :nosmile:

    Tot dusver weer het bouwverslag, ik hoop dat het voor jullie een beetje interessant is.

    Tot hoors
    Tom
     
  18. jacques

    jacques Guest

    Mooie werkplaats zeg 8O

    Daar kun je nog eens een big scale projectje doen :lol:
     
  19. Tom Verstappen

    Tom Verstappen

    Lid geworden:
    28 jul 2003
    Berichten:
    892
    Locatie:
    Mol
    Hoi Jacques,

    Inderdaad Frans heeft daar een zeer grote ruimte om te werken, ik schat dat ze 10 meter lang is en 4 of 5 meter breed.

    Plaats zat dus. :yes:

    Tom
     
  20. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.311
    Locatie:
    Dordrecht
    Tom,
    Vertel eens wat er allemaal voor spul op de mal gaat en wat het gewicht van de romp is als deze uit de mal komt. Heb je nog meer plannen om van BT modellen mallen te maken, bijv een Typhoon.

    Ton
     

Deel Deze Pagina