Bouwverslag Bugatti 100 P

• Topicstarter Topicstarter WV
  • Startdatum Startdatum
Tijd om de Bugatti weer eens op te pakken.
De vleugels liggen ondertussen op de bouwplank te wachten op het pasmaken van de retracts.

Hiervoor werd ik getipt door Vinze:pneumatische set bij JePe.
41148e279450377b.jpg

Maar elders op het forum kwam ik nog iets anders tegen: deze set bij Lindinger
713348d8b5b9aa878.jpg

Dit zijn elektrische units die je zo in de ontvanger plugt. Prachtig systeem, maar wat doet de bijbehorende controller, als je de stekkers van de poten zo in je ontvanger kan steken?

Iemand ervaringen met een van deze systemen?

Laatst bewerkt door een moderator:
Zo da`s een leuk systeem, ik denk dat ze met die controller gewoon de unit zelf bedoelen.....

Goed dat je trouwens weer bezig bent :D

Nee, dit is de controller.

41148e28267964f2.jpg

Lijkt mij meer op een veredelde 'v-kabel' voor 3 units met een aparte voedingsingang.

Ach zo, dan denk ik dat die controller alleen maar de snelheid bepaalt en zoals als je al aangaf als veredelde V-kabel dienst doet met mogelijkheid tot aparte stroomvoorziening.

Volgens mij bouwt die controller netjes de spanning af als de pootjes in de lock komen . . . :confused:

Althans, zo leek het op de filmpjes op You-tube . . . :-|

jan.

Na een beetje speurwerk op het www blijkt dat ook sonic electric deze retracts levert en daar staat de volgende uitleg bij de controller:

There are 3 independent control circuits to detect the status of each retract. An auto cut-off function will be started if a retract is jammed after 20 seconds to avoid draining the current from your RX battery.

Laatst bewerkt:
De bouwdraad maar weer eens opgepakt.
In afwachting van welke retracts het gaan worden heb ik me maar alvast gestort op de hoogteroeren.
Om het geheel wat meer schaal te maken heb ik tov de tekening de vorm aangepast, meer 'ribben' gemaakt en ronde voorlijsten en bijbehorende schanieren gemaakt.

41148ebca18047f2.jpg

Het buisje voor de scharnierpen
41148ebca183f990.jpg

41148ebca17bd484.jpg

Deze had ik ook al gevonden. Wel een leuk setje - voor weinig :-)
Alleen is 375W een beetje te krap voor de P100 en heb ik nog twee goede motoren liggen.

Bij ons in de keet hangt een foto van Ton Poppelaars met zijn Bugatti, het schijnt dat dit model nooit gevlogen heeft, omdat het te zwaar was.
Ton komt af en toe nog wel eens buurten op zondag morgen, maar is geen actief lid meer bij ons (Snoopey Tilburg).

Leuke foto Ben!
Gelet op de camouflagekleuren neem ik aan dat dit het geplande toestel voor de Franse luchtmacht moet voorstellen.
Jammer altijd van zo'n opzichtige demper.

Afgelopen week weer enige vooruitgang geboekt.
Omdat ik het voorgeschreven "plank-kielvlak" niet zo fraai (lees schaal) vind, heb ik zelf maar een geprofileerd exemplaar gemaakt.
En toen ik toch bezig was heb ik gelijk maar een werkend rudder er in gezet.

'Hartplank' met aan beide zijden wat ribbetjes
41148fb4c72ba3e5.jpg

en vervolgens de boel indekken met 1.5mm balsa.
41148fb4c730a1ff.jpg

Ziet er al snel een stuk beter uit dan een "plank".
Nu alleen nog de kier bij de voorlijst dichten met een strookje 0.4mm ply.

Wouter,

Gaat lekker zo maar ziet er wel uit als een vrij zware constructie.

Heb ook naar de ontwerper van de Bugatti gereageerd voor een Engelsman die geen reactie kreeg en er ook een wil bouwen naar aanleiding van jou draadje.

Maar hoor zelf ook niets van hun heb jij nog wel eens contact met hen.

Ton

Ton, dank je.
Het zal wel iets zwaarder zijn maar een (gelamineerde) plank van 6 mm die ook als 'staartwiel' dienst doet kun je ook niet van het lichtste balsa maken. Verder is de neus lang genoeg dus problemen met het CG zal ik niet hebben (denk ik).

Bedoel je Laurent Buissyne als ontwerper? Daar heb ik geen contact mee (gehad). Ik heb alleen wat mailtjes gewisseld met de leverancier van de shortkit (RC-pilot international) over de inhoud van de kit.

Via de Bugatti Aircraft Association heb ik wel het emailadres van Frederic Gasson gekregen, de ontwerper van onderstaand model.
Ga hem ook eens contacten of hij nog informatie heeft. :yes:

bugatti%202.jpg

Afgelopen dagen heb ik me beziggehouden met de afdichting van spleet tussen het vaste en bewegende deel van het kielvlak.
Met een stripje schuurpapier op een stukje platstaal heb ik een sponninkje geschuurd. (ideaal spul dat zelfklevende schuurpapier :) )

4114908c9f11f462.jpg

Daar is een stripje 0,4mm ply in gelijmd en aan de binnenkant verstevigd met een driehoeklatje.

4114908c9b02d915.jpg

maar ziet er wel uit als een vrij zware constructie.

Ik heb maar wat gaten in het kielvlak gemaakt: scheelt toch weer 30% gewicht. :p

4114908c9afdfcaa.jpg

Wouter,

Hee dat is leuk wordt niet alleen lichter maar ook doorzichtig.

4114908c9f11f462.jpg

Hoe lijm je de plankjes aan elkaar zie daar een aardige verspringing en een streep lijm zitten.

Ton

Scherp gezien, Ton!
Ik plak ze gewoon aan elkaar met een plakbandje, openvouwen, lijm ertussen en weer dichtvouwen.
Alleen zit er nog wel eens verschil in dikte tussen twee plankjes (en zelfs soms in één plank) :mad: en dat is wat je hier ziet (en een beetje wordt benadrukt door de flits).
Normaal plak ik zo'n randje dan aan de binnenzijde, maar omdat hier toch nog flink aan geschuurd moet worden heb ik het aan de buitenkant laten zitten.

Back