Bouwverslag Calmato Sports

Dat stripje wat hezik bedoelt zit volgens mij alleen maar bij de calmato hoogdekker.

Ik doe meestal zo 3mm, maar let op; je moet wel een vaste hand hebben en RECHT beginnen, anders loopt ie eruit natuurlijk:D Hele lengte, tot aan het kopje.

Wat vind je van gewoom stalen vleugelbouten en normaal landen. Je gaat toch geen soort van kreukelzone in een vliegtuig bouwen toch? Als je niet kan landen heb je les nodig LOL!!

grtz! Erik

Snap ik :) Het is ook een perfecte laagdekker, rolroer trainer. Heb zelf ooit de Tiger 2 gehad. Net zo een fantastisch goed vliegend toestel..

Cockpitkap is geknipt. Ik wacht echter nog even met het monteren bedenk ik mij zojuist, want ik moet de motor nog inbouwen. Ik vind het zonde als er onnodige krassen op de cockpitkap terechtkomen. Dus de foto hiervan houden jullie nog tegoed ;)

Ja breekbouten of niet, als er iets serieus mis gaat geeft het allemaal maar weinig zin denk ik.

Mijn calmato is al enkele jaren oud, en heeft al het één en ander meegemaakt.
Hier een foto van voor en na :(

full

full

Deze is al terug bijna hersteld, ik zal binnekort daar een foto van laten zien :)

Laatst bewerkt door een moderator:
Dat zij ze...

Dat zijn ze, de doorzetters, de bouwers die hier nog iets van maken. Als de stukken nog "heel" :) zijn is vaak alles nog wel te herleiden. In elkaar lijmen en verstevigen of gewoon een nieuwe neus/romp maken.
Ik ben nieuwsgierig naar de foto's

Update...

Weer een kleine update met de nodige foto's.

Ik heb vanavond besloten de "naat" van de vleugelhelften te maskeren met een stuk isolatie tape. Zo gezegd, zo gedaan. In eerste instantie wilde ik de bovenkant ook doen, maar uiteindelijk niet besloten te doen. Vandaar dat je ook een blauwe rol tape ziet liggen op de foto;

vleugel_tape1.JPG

met als resultaat;

vleugel_tape2.JPG

Hierna besloot ik direct maar even door te gaan. Ik heb de motor binnen en de Onyx15 ben ik kwijt (vliegtuig geruild tegen motor). De motor is een LEO .46, moet voldoende zijn volgens mij. Het balanspunt gaat ook goed komen met deze motor denk ik zo (net even gecontrolleerd).

Eerst netjes alles uitgestalled met wat ik wilde gaan monteren;

romp_afbouw1.JPG

Eerst heb ik de neuspoot bevestigd. Netjes volgens de tekening met de geleverde stangetjes. Kan niet veel mis gaan. Wat mij opviel was dat de uitsparing waar de moertjes vast gezet worden op de neuspoot, niet helemaal overeen kwamen. Beetje gevijld en nu past het prima :);

romp_neuspoot.JPG

Hierna ben ik de motor gaan inbouwen. Eveneens met de standaard stangetjes gedaan. Zolang ik geen andere nodig heb, zal ik die ook niet gebruiken. Of het storing oplevert moet ik nog even bezien, maar dat zie ik op het veld wel als de motor loopt;

romp_motor1.JPG

Met als eindbeeld;

calmato_vooraanzicht.JPG

De canopy zit nog niet vast, dat wil ik even op mijn gemak doen morgen. Verder is het nu even wachten tot eind van de maand...... dan kan ik de elektronica gaan aanschaffen voor de calmato.

Hmmm meevallertje..

Ineens herinner ik mij dat ik nog servo's en een aan/uit schakelaar in de doos van mijn zeder had zitten. Dooserbij gezocht en ja hoor.. 3 servo's Futaba S3152. Moet voldoende zijn volgens mij voor hoogter, rol en rudder. Gas servo fix ik wel een goedkope voor. Heeft toch niet veel te verduren. Kan ik weer mooi verder :)

Vanmiddag even naar de modelbouw winkel geweest. Servo gekocht en een verleng snoertje voor de rolroer servo. Nu kan ik dus verder gaan met inbouwen en als alles meezit misschien volgende week een maiden.. Heb d'r zin in!! :)

Ziet er goed uit, en hopelijk valt het weer een beetje mee de komende dagen/weken, om de maiden goed te laten verlopen. :zon:

Ik sta ook te popelen om terug de toestellen uit te halen en lekker te genieten van de derde dimensie. :roll:

Ik zal vanavond ( deze nacht) eens wat foto's laten zien van de herstelling van mijn Calmato! :)

Novada, ben benieuwd naar je vorderingen // foto's..

Ik ben inmiddels weer een stukje opgeschoten. Zie hieronder de servo setup die ik gekozen heb;

servo_setup.JPG

De Futaba S3152 heb ik dus gezet op hoogte, richting / neuspoot, en rolroer.
De Scanner RC SSV-9704 (ken ik niet, maar was lekker goedkoop :)) gebruik ik voor gas.
Wat voor ontvanger erin gaat weet ik nog niet. Een nieuwe wordt het sowieso. Voorlopig gaat er even de synthersyzer ontvanger in die ik bij mijn zender gekocht heb.

Morgen de stuurstangen afmonteren en dan is de calmato zo goed als klaar.. Dan is het wachten op mooi weer.. Of in iedergeval een droge dag.. haha

Zoals beloofd een paar kliekjes van de herstelling Calmato sport :)
spijker46 het is niet mijn bedoeling om uw draadje te vervuilen, maar denk dat dit wel een beetje in de lijn ligt van uw opzet! :lol:

De brokstukken overtekenen op papier.
full

Hier is al het één en ander tezamen gelijmd.
full

Bovenstuk van de verongelukte sport voor een deel kunnen herbruiken, stukje te kort! :-(
Dit opgelost door er een stukje aan te breien met balsalatjes.
full

Voorste verhooging gemaakt met balsa latjes en balsabedekking van 1 mm.
full

Oja, dit komt nu in al mijn toestellen, hierdoor is de sport gesneuveld, slechte batterij :sad:
full

Hier begonnen met de oracover.
full

full

Zo staan de zaken er nu voor, een canopy moet ik ook nog maken, daar heb ik ook geen enkel ervaring mee, maar we gaan het toch proberen om iets tezamen te flansen.

full

Hierna zijn de vleugels aan de beurt, maar misschien start ik hierover nog wel eens een appart draadje. :pim:

Laatst bewerkt door een moderator:
Oja, dit komt nu in al mijn toestellen, hierdoor is de sport gesneuveld, slechte batterij
Leuk, maar volkomen nutteloss (mijn inziens dan).

Deze apparaatjes meten alleen onbelast de akkuspanning, zodra je de roeren ga bewegen zul je zien dat ze al in het rood duiken terwijl de akku in top conditie is.

Gewoon zoregn dat je je akku`s voldoende laad voor het vliegen en af en toe een de cellen apart meten is mijn inziens voldoende.

Verder een mooie kist weer :D

Ja misschien wel, maar het heeft toch een iets veiliger gevoel als je ziet dat alle ledjes ( onbelast dan) branden. :D
Maar het is eigenlijk wel zolals je zegt Berto, zorgen dat de batterijen goed zijn opgeladen ,
en dat ze in goede conditie verkeren.
Is touwens met alle onderdelen van het toestel van toepassing, nalatigheid wordt meestal streng afgestraft. Die fouten maak je nogal vlug als beginneling vind ik. :eek:

Back