bouwverslag catemaran (voerbootje)

• Topicstarter Topicstarter Steven 90
  • Startdatum Startdatum
S

Steven 90

Guest
goedenavond,

mijn naam is steven, ik ben al enkele maanden actief op dit forum als gast en besloot nu toch maar een acount aan te maken en mijn projectje te laten zien.

ik ben al een tijdje geinterreseert in modelbouw, vandaar dat ik na een tijdje ben gestart met het bouwen van een catemaran voerboot, dit projectje is vooral bedoeld om wat vertrouwd te raken met de modelbouw, daarom zijn tips en opmerkingen altijd welkom!;)

het gaat dus om een catemaran voerboot. ik ben begonnen met tekeningen maken, deze zal ik posten als ik ze op men pc gezet en geupload heb.

de afmetingen alvast:

lengte: 600 mm
breedte totaal: 350 mm
breedte per romp: 125 mm
hoogte: 200 mm

dit zijn grof de afmetingen, specefieker staan ze op tekening. afbeeldingen van de tekeningen volgen nog.

mvg steven

goed. hier de foto's van de tekeningen. weet niet of ze goed te lezen zijn vanaf de foto's. magoed...

dsc01096ht3.jpg

dsc01097oh4.jpg

dsc01098yg7.jpg

dsc01099kr1.jpg

opmerkingen positief of negatief, laat maar horen!

steven

Laatst bewerkt door een moderator:
kun je betere foto's maken kan het haast niet zien

Gr, nick

sorry zag niet dat ze naast elkaar stonden

Laatst bewerkt:
Ja hij word op afstand bestuurbaar, sorry voor kwaliteit fotos heb geen betere. Morgen zal ik nog fotos uploaden van de mal en het bijbehoorende verslag

Klopt ik heb al het een en ander opgezocht. Ik was van plan om eerst het geheel te bouwen en daarna de electronica te doen

Steven, kan je je foto's ONDER elkaar zetten?
(even een harde return tussen de foto's zetten)
Dit verknoeit zo de leesbaarheid van het topic.

goedenmorgen, zoals gezegt het vervolg van mijn boot. ik ben in de kerstvakantie begonnen met het bouwen van de mal, deze heb ik gemaakt uit polystyreen omdat dat makkelijk in vorm te schuren is.

ik gebruik de zogenaamde 'plug' als mal omdat ik maar 1 exemplaar ga maken, op deze mal leg ik de matten en als het geheel uitgehard en klaar is dan snij ik het polystyreen eruit en los de resten op met aceton

omdat ik polystyreen als materiaal gebruik moet ik epoxy gebruiken, polyester lost het polystyreen op met alle gevolgen (hersenoplossende gassen etc).

eerst de foto's van de mal:

img0037dy2.jpg

img0038ze4.jpg

img0039mw8.jpg

img0040hy8.jpg

img0041yn3.jpg

dat zijn de rompen die samen de boot vormen, het middendeel wat er tussen komt heb ik toen gemaakt en alles aan elkaar geplakt:

dsc01066ki2.jpg

dsc01067sz4.jpg

dsc01068fm5.jpg

dsc01069sf6.jpg

dsc01070px6.jpg

dsc01072fw9.jpg

dit is dus de mal van de romp, hier komt ook nog een deel bovenop. dat deel noem ik voor het gemak maar het deksel:cool:
na het nog wat afwerken van de mal en glad maken ben ik na gaan denken over de aandrijving, het geheel moet namelijk ook een goede aandrijving hebben.
ik heb toen van een stuk 45 mm pvc een soort van straalbuisjes gemaakt, dit om te proberen het zag er goed uit en heb ze daarna goed afgewerkt, deze ga ik ook gebruiken. hier foto's van de straalbuisjes in ruwe fase:

img077qc8.jpg

img076sf6.jpg

img075qw4.jpg

toen heeft het even stil gelegen, moest epoxy bestellen en was druk met school.

na een tijdje epoxy binnen (2,5 liter en 3M2 glasweefsel), en had weer wat tijd vrijgemaakt.

het was koud buiten en dus ook in mijn 'werkplaats' de schuur:(, even lief aan moeders gevraagt of het ook binnen mocht, en ik had geluk.

even goed de beschrijving doorgelezen en wat glasweefsel op maat geknipt, voila enkele uurtjes later zat het geheel strak in de epoxy.

dsc01073px8.jpg

dsc01074uc9.jpg

dsc01075bc8.jpg

dsc01076zg0.jpg

photosg9.jpg

en ik in actie:D epoxy was toen al uitgehard daarom geen handschoenen.
zover ben ik nu, gisteren zaterdag heb ik de romp geschuurd en in de plamuur gezet, wat een zooi komt daar vanaf zeg!! en er lag inneens sneeuw in de tuin:D

dit was het voor vandaag even, graag jullie mening! vooral over het idee van die straalbuisjes!

steven

hey er zitten 2 lagen op nu 1 van 160 gram/m2 en 1 van 220 gram/m2, komt aan de binnenkant ook hier en daar nog wat versteviging waar nodig.

stuur webshop voor epoxy wel even via pb i.v.m reclame

steven

ziet er veel belovend uit, ben erg benieuwd naar je vorderingen en hoe je de schroef in de straalbuisjes gaat plaatsen. Succes verder.

Groet,
Carpio

Geit: Kijk eerst even naar de datum van de laatste reactie voor je reageert...
Dit draadje is al 2 jaar zo dood als een pier.
Weinig "turbo" dus...

Back