Bouwverslag Cessna 152, schaal 1:4,75, 26cc MVVS

• Topicstarter Topicstarter JasperW
  • Startdatum Startdatum
Geen ervaring met de fowler/slotted scharnier van Lindinger (fotootje) maar ik zou daarvoor gaan ipv van "gewone" scharnieren :yes:P

Deze dus:

scharnierenjg3.jpg

Ik moet dan wel de flaps versterken want deze zijn nu uit losse spanten opgebouwd. Maar dat is alleen maar een kwestie van folie verwijderen en een stukje verstevigen. (hout + glasmatje)

Is de luchtspeet tussen de vleugel en scharnier nog kritisch wat afstand betreft?

JasperW zei:
Is de luchtspeet tussen de vleugel en scharnier nog kritisch wat afstand betreft?

Ik vermoed dat je hier bedoelt de spleet tussen vleugel en roer na montage van het scharnier?. Hoe kleiner de luchtspleet des te efficienter de roeren worden. Deze dus zo klein mogelijk houden zonder de goede werking van de roeren in het gedrang te brengen. Je kunt de spleet eventueel dicht doen met bv Blenderm van 3M (een soort tape die elastisch is en die wordt gebruikt bij medische behandelingen).

Wat de flaps betreft zou ik ook voor de eerste scharnieren op je foto gaan. Lijkt me mooier en meer schaal.

Stevo

Ik bedoel eigenlijk de afstand tussen de vleugel en de flaps. Moet deze ook zo klein mogelijk zijn of juist een bepaalde afstand in verband met de luchtstroming?

Een niet werkende (ingetrokken flap) moet ook zo goed mogelijk tegen de eigenlijke vleugel aansluiten met een zo klein mogelijke luchtspleet teneinde het profiel niet te verstoren.

Stevo

In ingetrokken teostand moet die spleet ook 0 zijn.

In uitgeklapte stand zorgt de luchtstroming tussen de vleugel en flap juist voor een beter luchtstroming over de vleugel en dus lift.
Je zou dan ook de voorzijde van de flap netjes rond moeten maken voor een zo effectief mogelijk effect.

Prima tips en ga ik mee aan de slag. Ik heb ook een voorbeeld gezien waar de aansturing van de flaps helemaal door de vleugels liepen en zelf de servo niet uitstak. Dat ga ik ook proberen, het profiel van de vleugel is dik genoeg om de flaps-servo helemaal weg te werken.

Jacques,

Flaps werken bij een model bijna net zo goed als op een echte. Het antwoord is dus ja.

Stevo

Dat hangt van het model af, Jacques. Bij mijn Cessna werkt het in elk geval perfect; alsof je een anker uitgooit.

Ik heb voor die flaps de robart penscharnieren gebruikt, zo te zien op een soortgelijke manier als Berto.

Hier zie je de penscharnieren zitten, die moet ik nog steeds op kleur maken

normal_IMG_2070.JPG

Bij mijn Cessna is de aansturing ook in de vleugel gehouden, hier zie je hoe
flapmech.jpg

De andere kant, hier kun je goed de bolling van de flap LE en het uitstekende stukje vleugelbekleding zien
normal_flap%20boven.jpg

Zo ziet de flap er van boven uit als hij ingeklapt is.. nauwelijks een onderbreking in vleugeloppervlakte

normal_boven.jpg

Hopelijk heb je hier wat aan..

Ja, plaatjes zeggen altijd meer dan duizend woorden...
Er zullen behoorlijke krachten op de flaps komen neem ik aan. Ik ga maar uit van drie scharnieren per flap.
Hoeveel kilo trek/houd kracht houden jullie voor de flap servo's aan?

Kijk hier eens: welke Trekkracht flapservo?????

Ik moet zeggen dat ik toenertijd op mijn Snoopy gewone servo`s heb gebruikt.
Deze flaps waren 50cm breed en 10 cm koorde, het heeft zolang ik de kist heb gehad gewerkt maar dat is niet lang geweest (verkocht), dus echt goed getest zijn ze niet.

Vooral Richards bijdragesin bovenstaande link moet je maar eens lezen dan kom je heel veel te weten over de krachten die erop staan en welke servo je ongeveer zou moeten kunnen toepassen.

Lees ze ;-)

Op mijn Cessna (1:5) zitten gewone Futaba 3001 servo's, en die doen het prima..

Hallo Jasper,

zijn er nog vorderingen met de Cessna 150? Hij staat ook op de site van rchobby-online en ik ben benieuwd naar ervaringen met dit vliegtuig.

Groeten, Frank.

Ik ben net dit weekend aan de vleugel begonnen want het was toch te warm om te gaan vliegen. De vleugel bestaat uit drie delen. Eén middenstuk boven de romp die wordt vastgelijmd aan de twee vleugel delen. Ik moet nog even langs de modelbouwwinkel voor servo verlengkabels, maar voor de scharnieren ga ik deze typen gebruiken.

cessnavleugelbf1.jpg

In de vleugel komen 4 digitale servos, de DS821 die bij de DX-7 meegeleverd worden. Voor richtings en hoogteroer heb ik nog twee grote Hitec HS-755MG liggen. Deze quartel scale servos passen precies in de servo tray. Voor de gas servo heb ik ook nog wel iets liggen.

De uitlaat heb ik ook al gevonden. Ik heb er één besteld bij Bisson Custom Mufflers in Canada. Even gebeld en binnen 3 dagen in huis!! Prima service.

http://www.bissonmufflers.com/en/index.html

bissonmvvs160oi1.jpg

Die vleugel ziet er strak uit! :thumbsup:

Dat belooft veel goeds. :P

(Komt het ook wel eens voor dat het daar niet te warm is om te vliegen? :? )

jan.

Jan,
Ja, ik vind de qualiteit over het algemeen erg goed. Het enige wat een beetje te goedkoop is uitgevoerd is de neuspoot. Het midden van de wiellijn staat zeker 4 mm naast het midden van de as. Dat geeft voordurend een grote belasting op de richtingsroer-servo. Nou kan deze oude grote servo wel wat hebben maar het is niet ideaal. Het liefst zou ik zo iets monteren. Maar kost wel 75 euro...

fahrwerk1gfa1.jpg

Het vliegen bij warm weer kan hier eigenlijk het hele jaar door. In de zomer maanden als het boven de 40 graden is dan vlieg ik alleen na 4 uur smiddags tot het donker wordt om 7 uur. De rest van het jaar geen probleem. Regen hebben wij alleen een keer of 5 in de winter maanden. In het voorjaar is het met 25 graden en onbewolkt natuurlijk het beste vliegweer. Wij hebben een mooi veld hier met een 300 meter betonbaan met gras eromheen. De komende maanden wordt het parkeerterrein en het clubhuis gebouwd. (wel thee en koffie, geen biertje aan de bar....) groeten Jasper 8)

Back