Bouwverslag Cessna 152, schaal 1:4,75, 26cc MVVS

• Topicstarter Topicstarter JasperW
  • Startdatum Startdatum
Eerst maar bij het moeilijkste deel begonnen. Dat is het uitlijnen van de motor. De aanwijzigen en tekeningen in de bouwbeschrijving geven niet veel hulp. De afstand tussen prop en brandschot moet 147 mm zijn. Verder is het handig als de prop met zij en downtrust ook nog in het midden zit. Ik heb alles van de Snoopy over kunnen zetten, de epoxy achterplaat, de 4 swinggummis (mooi woord) en de MVVS motorsteun. Na een uurtje meten en proberen zag het er zo uit:

engine1zh8.jpg

Daarna de dremel in de kap gezet en even voorzichtig geprobeerd:

engine2wv3.jpg

Ik denk dat de lucht opening nog wat groter moet worden. (mee eens??) Zowel voor de motorkoeling als ook voor de vrij lucht inlaat in de carburateur. Op dit moment wordt de lucht inlaat afgedekt door de kap. Vanavond of morgen ochtend weer verder met de motor en de vleugels. Ik heb scharnieren gehaald dus ik kan weer verder. :)

.

Ziet er goed uit :yes:

Ook ik zou de luchtinlaten groter maken, zowiezo lopen de luchtinlaten op een Cessna tot aan de spinner en zijn ze meer "vierkant" dan de ronding die jij nu erin heb zitten.
Vergeet je ook niet een voldoende warmteafvoer op de onderzijde van de kap te maken? zal ja vast al wel om gedacht maar toch ;-)

Was het ook niet mogelijk om de cilinderkop in de kap te laten vallen met alleen de bougie eruit?

Succes verder met de bouw.

Dank je. Ik zal op het internet zoeken naar een foto van een grote Cessna om de vorm en afmeting van de luchtinlaten over te nemen.

Zoiets dus:

cessna152n971fmcn8.jpg

De luchtafvoer aan de onderkant is ook een grote halve maan opening en is ongeveer even groot als het gat van de cilinderkop. (ong. 65 mm)

De cilinderkop kan niet helemaal onder de kap. Achter loopt hij gelijk aan de kap, maar voor steekt de kop ongeveer 7 mm naar buiten.
Dat is natuurlijk niet schaal bij een Cessna maar het is een vrij hete motor en ik denk dat de koeling van deze opening echt nodig is.

De cilinderkop kan niet helemaal onder de kap. Achter loopt hij gelijk aan de kap, maar voor steekt de kop ongeveer 7 mm naar buiten.
Dat is natuurlijk niet schaal bij een Cessna maar het is een vrij hete motor en ik denk dat de koeling van deze opening echt nodig is.
Was al lichtelijk bang voor dat antwoord.

Maar maakt niet uit, qua koeling zou het het beste zijn om de motor binnen de kap te laten vallen en luchtgeleiders te maken.
Maar op deze manier gaat het ook 0 problemen op leveren, de motor zal weinig op vol vermogen draaien dus warmlopen is geen probleem (al is het bij jullie natuurlijk een stuk warmer dan hier 8) ).

Qua luchtuitlaatopening zeggen ze altij dat je minimaal 1,5 de inlaatoppervlakte moet hebben en lieft nog groter.
De meeste koellucht zal waarschijnlijk bij jouw toch komen van de inlaten voor. De koellucht welke over de cilinderkop loopt zal wel wat bijdragen maar niet echt veel.

Mocht je motor dus wel warmloop verschijnselen gaan vertonen dan zou je luchtgeleiders moeten gaan toepassen die de lucht vanaf de luchtinlaten echt naar de koelribben langs de motor geleiden.

Heb het hier wel eens met Pe Reivers over gehad van MVVS.nl en die beveelt dan dit aan:
baffle-10.JPG

baffle-11.JPG

zie ook: Engine baffling for best cooling. How is it done?

Net als in de echte luchtvaart dus :lol:

Moet zeggen dat qua koeling ik tot op heden nog 0 problemen heb gehad met mijn MVVS 35 op mijn Super Decathlon:
dec27.jpg

Nu heb ik ook wel een erg open kap :( tijd om een nieuwe te bestellen).

Succes met de verdere bouw.

Goed idee om de lucht geforceerd om de cilinder heen te voeren. Als de kop niet uit had gestoken had ik het ook mooier gevonden, maar een 26cc benzine heeft nu eenmaal ruimte nodig. De nieuwe uitlaat uit Canada past prima. De neuspoot komt precies tussen de twee uitlaten uit. :)
In de meeste gevallen moet de cilinder kop uitsteken. Vooral bij 20cc 4 takt motoren steekt de kop wel 10mm uit.

cessna4snm8.jpg

Ik heb nog even overwogen om de motor op zijn kop te hangen maar toen kwam ik met de uitlaat niet uit. :(

.

Zo en dat is nummer twee. Nog even met fijn schuurpapier naschuren en dan is de kap klaar.

airinlet2ym3.jpg

Motor en kap wegleggen en weer door met de vleugel. Eerst de 4 servos inbouwen met de verlengkabels en dan de 3 vleugeldelen met epoxy lijmen.

.

Toch nog maar even de binnenkant afgemaakt. De lassen en naden zijn maar matig van lijm en epoxy voorzien. Voor de zekerheid toch de binnenkant maar wat versterkt. Eerst alle gaten in het motorschot geboord. Het grote gat zat er al want daar komt de tank aansluiting doorheen. Verder nog twee gaten geboord voor de gas regeling en voor de electronische ontsteking. De binnenkant heb ik versterkt met twee CFK stroken. Daarmee is het neus gedeelte van de romp eingenlijk klaar. Op de foto moeten de CFK stroken nog vastgelijmd worden.

motorschotversterkingco6.jpg

.

Back