Bouwverslag Cessna 195

Ik zag het blokje kurk liggen voor het schuren en kwam op het idee om even een simpel steuntje te maken zodat hij niet de hele tijd plat ligt of valt, en zie hier ;)

Het begin van het richting roer.

Kwam op de een of andere duistere reden net een stukje te kort. Moet nog even aanzien of ik het zo laat. Veel invloed heeft het niet op de stevigheid, op het zicht daarentegen ;)

De reden voor de ruimte tussen het kielvlak en het roer is dat er natuurlijk nog scharnieren tussen komen. Had ik geen ruimte ertussen gelaten en hem pas gemaakt dan had het richtingroer waarschijnlijk uitgestoken aan de achterkant :) Daarnaast moet er aan beide zijde op het laatst nog een stukje 1 mm bedekking overheen om het mooi af te werken.

:bye:

De reden voor de ruimte tussen het kielvlak en het roer is dat er natuurlijk nog scharnieren tussen komen. Had ik geen ruimte ertussen gelaten en hem pas gemaakt dan had het richtingroer waarschijnlijk uitgestoken aan de achterkant :) Daarnaast moet er aan beide zijde op het laatst nog een stukje 1 mm bedekking overheen om het mooi af te werken.

Er gaat nog zowieso 3 mm af, en het zit daarentegen nog niet vast.

Bedankt Arnold. Het is niet mijn eerste zelfbouw. Ik heb eerder een GAF Nomad gebouwd (1,5m) waar nu eigenlijk niks meer mee gedaan wordt helaas en een kleiner model: een T31 Fairchild (90 cm). Dit zijn de meest noemenswaardige zelfbouwkisten, op wat simpel depronspul na. Bouwpakketten heb ik nog nooit gehad :)

En we zijn weer wat verder vanavond. Aan de linkerkant van het stabilo moeten nog scharnieren komen, deze moet ik echter nog even bij de LHS halen.

Groetjes Maurits

allemachtig wat moooi! echt super, ik ben nu ook met m'n eerste balsa kistje bezig
maar dat is toch wel minder moeilijk als dit!

succes verder

Het bouwen zie er goed uit alleen op deze manier (los) bouwen geeft wel een grote mogelijkheid tot een verdraaing in de romp.
Mijn voorkeur is altijd er voor te zorgen dat je een vlakke onderplaat hebt en hem daarop vast te zetten en dan het raamwerk optebouwen, nog steeds in de klemmen gelijk de beplanking er zodat er geen verdraaing meer mogelijk is

Bedankt Trampo. Zolang je het geduld ervoor neemt, wat bij mij wel is tekort schiet, en alles netjes uitmeet komt alles in orde.

@jvenant: Je hebt wel gelijk, maar het 1mm bedekkingshout is zo flexibel en ook eerst met water in vorm gebracht en daarna pas gelijmd dat als je het daar mee zou verdraaien er iets fout zit in de constructie. Zover ik kan zien is de kist tot nu toe nog helemaal recht.Daarnaast moet ik toegeven dat het bouwen van een constructie voor dit formaat vliegtuig niet binnen mijn grenzen van geduld valt denk ik:mrgreen:

Laatst bewerkt:
het 1mm bedekkingshout is zo flexibel en ook eerst met water in vorm gebracht en daarna pas gelijmd dat als je het daar mee zou verdraaien er iets fout zit in de constructie.

Daar vergis je je in.

Met 1 mm balsa kun je in de vleugel van een 2 m warbird nog wel een verdraaiing inbouwen (als je dat zou willen. :nooo:).

Ik ben het met jvenant eens. :?

jan.

Ik zei ook niet dat ik jvenant ongelijk gaf, maar daar is het nu wat laat voor denk ik. Ik heb ook totaal nog geen ervaring met het bouwen van dergelijke constructies aangezien ik nog niet zó veel bouwervaring heb. Achja, het is nu mooi recht, een leer voor de volgende keer.

De staart is nu ook voor de helft bedekt. Gewicht kist: 115 gram

hey Maurits, ik heb echt bewondering voor wat je doet!
ik ben zelf net bezig met mijn eerste bouwpakket (corsair van great planes) en ik dacht dat die al moeilijk was....echt, super respect voor je manier van bouwen!
veel succes nog !

Back