Bouwverslag Cessna 337 van P.B. Modélisme

Ik heb via het forum een bouwdoos van de Cessna 337 gekocht. De bouwdoos voornamelijk uit houten onderdelen en een aantal schuim stukken. voornamelijk bedoelt voor het voorraam en de motorkap.

bouwdooscessna.jpg

Volgens de bouwtekening zijn de afmetingen van het toestel:
Spanwijdte: 1.60m
Lengte: 1.10m

Het toestel zou volgens de tekening uitgevoerd met een methanol motor 3,9kg gaan wegen. Maar ik wil het toestel voorzien van 2 brushless motoren. Nu moet ik dus na gaan denken over de complete setup voor dit toestel. Tip zijn van harte welkom! ;)

Dit wordt mij eerste echte verslag en ik zal deze regelmatig gaan bij werken! Ik heb nog maar weinig informatie kunnen vinden over dit toestel dus lijkt het me zeer leuk om het forum van meer info te voorzien over dit toestel. Hier een foto van het toestel in het echt!

300px-Cessna_337_Skymaster.jpg

Laatst bewerkt:
Oke, nu ik begrijp ik het.
Mooi toestel, van vliegveld middenzeeland vliegt er een, een echte dus.

Mvg Pascal.

Nick,

Succes met het bouwen van de kit. Hij is vrij makkelijk te bouwen, afhankelijk van de uiteindelijke afwerking (folie, beplanken, glassen).

hier wat foto's van de tekening:
full

full

full

Als je retracts in wilt bouwen: de HKD-514 van Hobbycity is een goede kandidaat voor de neuspoot, dat had ik al gecheckt.

Laatst bewerkt door een moderator:
Blijft een geweldige kist zo`n 337 (eigenlijk een 336 zonder retracts) elke keer als ik een foto zie dwing ik mezelf om die van mij weer te repareren, zo`n geweldig apparaat om mee te vliegen maar jah heb ook zoveel anders moois om te bouwen, maar misschien na mijn huidig project...................... :roll:

Retracts blijven lastig met dit model zeker als je het een beetje schaal wilt doen.
Neusje kan nog wel, al moet die naar voren in wat weer wat lastiger is.

Maar het probleem is de main wheels, het vrij brede landingsgestel kan alleen maar naar achteren inklappen om alles kwijt te kunnen.
Een andere mogelijkheid is er eigenlijk niet.

Zou het heel graag in mijn versie in gaan bouwen en wie weet, echter zal dat werl heel veel hoofdbrekens gaan geven.

Veel plezier met het bouwen, blijf het volgen.

Grt,
Berto.

... Als je retracts in wilt bouwen: de HKD-514 van Hobbycity is een goede kandidaat voor de neuspoot, dat had ik al gecheckt.

Moet je wel de versie hebben die 90 graden draait bij het intrekken, let wel op het Cessna 337 neuswiel klap naar voren in dus moet je de poot niet op het brandschot monteren, maar een behoorlijk stuk verder naar achteren ... voor de hoofdpoten is niets kant en klaar te koop, moet je zelf wat voor "verzinnen", de poten draaien 180 graden, waarvan de assen van de draaipunten onder een hoek van 45 graden (naar voren gericht) liggen in het horizontale vlak t.o.v. de hartlijn ...

filmpje van de retracts een echte 337

Hoe het neuswiel inklapt

en een modelletje van de hoofdpoten laat zien hoe het werkt ...

Laatst bewerkt door een moderator:
Cessna

Ik weet zelf nog niet of ik retracts wil gaan gebruiken. Er is inprincipe genoeg plaats voor.
Mijn eerste activiteit is het uitzoeken van de setup en natuurlijk starten met de bouw. Ik wil het toestel natuurlijk zo licht mogelijk houden. Ik zag dat er al een link gevonden is waarbij de geadviseerde elektromotoren worden beschreven, bedankt hiervoor!

In de bouwdoos zit een korte handleiding die volledig in het frans is geschreven. Ik heb van Jitze ook een vertaalde versie gekregen die geschreven is door een van de eerdere eigenaren. Helaas kan ik niet veel weis uit het handschrift en is het papier zodanig beschadigd dat deze stukken niet te lezen zijn. Daarom heb ik 2 dagen geleden een bericht gestuurd naar P.B. Modélisme dus even wachten op antwoord, hopelijk krijg ik een reactie.

Binnenkort meer info! Alvast bedankt voor jullie hulp!

Laatst bewerkt:
Als je "ooit" retracts wilt bouwen ... moet je wel zorgen dat je romp breed genoeg is ...
wielen komen zo naast elkaar te staan (en dat is bij de "echte" ook zo...) dit ziet er redelijk schaal uit ...
main.php

Van deze website "gejat" Cessna 337 homebuilt retracts

Landingsgestel en handleiding overige documentatie

Ik ben me inmiddels volledig aan het orrienteren en op zoek naar alle documentatie en foto's van bouwverslagen etc. over de cessna 337. Ik heb al verschillende dingen gevonden maar het mag nog altijd meer zijn natuurlijk.

Wat ik met het landingsgestel ga doen is voor mij inmiddels duidelijk. Ik ga gewoon voor een vast omdat ik bang ben dat het toestel anders erg zwaar zal gaan worden.

Bij de bouwdoos die ik heb gekocht, zit een franstalige handleiding. Helaas is mijn frans niet zo goed dat ik hier een begrijpelijke handleiding van kan maken. Ik heb het ondertussen geprobeerd met Google.translate maar dan krijg je echt verschrikkelijke zins opbouwen die niet echt duidelijk zijn. Ik heb daarom begin deze week een berichtje gestuurd naar P.B. modelisme maar hier heb ik nog geen antwoord van gekregen. Ik hoop dat ze dit nog doen, anders moet ik toch maar geloven in de google vertaler.

Mocht iemand van jullie nog tips hebben of foto's dan zijn deze van harte welkom!

Ondertussen heb ik de volgende servo's bestelt die ik ga gebruiken in de cessna; HobbyKing R/C Hobby Store : HKS-9257 High Speed Servo 4.5kg/ 25g/ 0.07sec
Ik heb deze ook in mijn Yak 54 zitten en deze werken echt perfect! Ik ben er zeer over te spreken.

Verder heb ik op dit moment niets nieuws.

Hi, ik werk veel met buitenlandse bedrijven, en ook met talen die normaal gesproken voor mij onbegrijpelijk zijn. Nu is mijn Engels wel vrij goed.

Ik gebruik ook vaak Google Translate voor vertalingen uit het Hongaars, Deens, Zweeds, Portugees of Frans, maar ik vertaal niet naar het Nederlands, dat geeft vaak idd crap, maar naar het Engels. Dat gaat bij Google Translate meestal wel behoorlijk goed.

Als je Engels dus OK is, is Google Translate in mijn ervaring goed bruikbaar voor vertaling naar EN.

Succes,

Freek

of nog eens goed naar de geschreven vertaling kijken. Ik heb hem een keer doorgelezen en vond het vrij goed te doen. Hier en daar als ik 1 of meer woorden niet kon lezen even de vrouw erbij gehaald en dan kwamen we er wel uit.

Handleiding

of nog eens goed naar de geschreven vertaling kijken. Ik heb hem een keer doorgelezen en vond het vrij goed te doen. Hier en daar als ik 1 of meer woorden niet kon lezen even de vrouw erbij gehaald en dan kwamen we er wel uit.

Er zit inderdaad een vertaalde handleiding bij. Maar deze is op sommige plekken helaas niet meer goed te lezen. Mocht ik niets horen van de fransen dan moet ik het als nog gaan doen met de vertaler van google en de handleidingen die ik nu heb.

Helaas nog steeds niets gehoord van P.B. Modélisme.

Ruim 2 maanden geleden was mijn laatse post mbt tot de bouw van mijn cessna 337. Ik heb me vanaf die tijd heel veel bezig gehouden met de bouw van onze carnavalswagen. Niet geheel voor niets want wij zijn kampioen geworden met onze wagen! Nu een aantal dagen na carnaval heb ik de draad maar weer eens op gepakt en ga ik weer verder met de bouw van mijn cessna.

Vanavond heb ik gaten in de spanten gemaakt en heb ik het eerste gedeelte al gelijmd. Ik heb besloten de romp te bouwen vanaf 1 zijkant zodat ik het lekker makelijk hou en niet de spanten doormidden hoef te zagen.

imag0208oi.jpg

Daarnaast heb ik een kleine aanpassing gemaakt aan de onderzijde van de romp, ik heb hier een balkje van 5x5mm gemaakt zodat ik wat meer hout heb waardoor ik de romp wat meer kan afronden.

Binnenkort meer......Tips nog steeds welkom!

Romp

Langzaam maar gecontroleerd gaat de bouw nog steeds verder, inmiddels begint de romp al enige vorm te krijgen. Ik ben nu bij het punt om de twee romp helfden bij elkaar te brenge en de juiste hoek te hanteren. alleen dit ben ik even aan het bekijken want hier kom ik nog niet echt uit.

imag0227p.jpg

Back