Bouwverslag CNC gefreesde CNC freestafel

Oscar zei:
Ik dacht ook nog aan trespa,
maar bij temperatuur werkt dat enorm.

Denk dan ook eens aan pvc plaatmateriaal, ik kan er weinig nadelen aan ontdekken. Voorbeeld van Gompy

Christiaan Vis zei:
Beter, voor vochtige omgevingen is dan meranti. Dit is wel watervast verlijmd multiplex...

Je wilt niet weten hoeveel verschillende soorten en kwaliteiten multiplex er zijn. Dikte v.d. lagen, aantal knoesten, kwaliteit van de toplaag, interieur/exterieur, gebruikt houtsoorten v.d. tussenlagen, gebruikte houtsoort van de toplagen en nog een paar zaken spelen mee. Topkwaliteit exterieur is o.a. bij de firma Bruynzeel verkrijgbaar. Voor een cnc-machine lijkt me betonplex prima geschikt. Maar voor een cnc-machine die op een droge zolder komt te staan volstaat MDF denk ik ook.

Gr.

Erik
 
Oscar zei:
Multiplex is een goede tip!

Dat rekt en krimpt namelijk niet,
niet bij vocht
en niet bij temperatuur wisseleing.

Dit zou ik toch eigenlijk willen tegenspreken, als test hiervoor zou je bijvoorbeeld 2 plaatjes in een "T" vorm op elkaar kunnen lijmen en schroeven, verzink/verdiep de schroeven, kies een goede plamuur en vul de schroefgaten, schuur het geheel zo glad mogelijk, schilder dit strak en netjes, zet dit proefstuk een maand of wat in een vocht en temperatuur stabiele omgeving naar keuze, je zult zien dat na verloop van tijd de geplamuurde schroefgaten weer zichtbaar worden,,,,,,, ALLE plaatmaterialen zoals Spaanplaat, MDF, Multiplex werken, dat kan ook niet niet anders want ze zijn gemaakt van Hout, en hout blijft nu éénmaal altijd werken.

Oscar zei:
Ik dacht ook nog aan trespa,
maar bij temperatuur werkt dat enorm.

Trespa ook wel Volkern genoemd is een uitstekend materiaal, maar ook hier geldt het eerder genoemde soorten, kwaliteits en verbindingstechniekenverhaal voor, bijkomend is nog dat Trespa wel een heel stuk lastiger zo niet onmogelijk is te bewerken zonder echt goed en geschikt gereedschap, dat werken bij temperatuur is overigens voornamelijk alleen als er aan beide zijden aanmerkelijke temperatuurs en of vochtverschillen zijn.

Groeten, André.
 
Hallo iedereen,

Ik moet Rover wel gelijk geven, ik ben jaren timmerman geweest (en nog) en een stelregel in de bouw is "hout werkt".
Dat spreekt een beetje mijn eigen mdf machine tegen, maar dit is voor mij een top leerproces geweest om met deze machine te frezen en te oefenen. En nog steeds draait hij naar behoren. Er zit wel speling in en ja hij buigt ook iets door maar dat mag voormij de pret niet drukken.
Als je toch moet kiezen tussen trespa en hout, is trespa beter maar moeilijker te bewerken. Ook speelt het prijskaartje meer voor trespa, als je dan weer gaat rekenen (en geloof mij dat heb ik ook gedaan) kan je beter dan naar Alu gaan. Tenzij je natuurlijk wat kennissen hebt die het voor weinig kunnen leveren. Anders gewoon maken van hout mdf of wat anders en lekker gaan frezen.

Succes met de bouw
 
Na al die adviezen ben ik maar 'ns gaan nadenken. Gisteren besloten om toch maar MDF te gebruiken. Ik ben niet naar een bouwmarkt gegaan, maar naar een lokale, kleine, doe het zelf winkel. Deze kon inderdaad MDF in verschillende kwaliteiten bestellen. Daar heb ik een plaat in de best leverbare kwaliteit besteld!

De eerste onderdelen van damencnc zijn ook binnen. Als het MDF binnen is, kan er gefreesd worden!
 
Heel goed Nico!

Ik gaf zelf ook al het advies om geen MDF te gebruiken. Maar inderdaad, alle soorten hout werken. Zelfs staal werkt.
Dus de duurste cnc machines worden dan ook aan de freeskop automatisch bij gesteld.

Je wilt een simpele cnc machine bouwen, deze mag niet te veel kosten, en het is je eerste ontwerp.

En als je naar al dat kijkt, denk ik dat MDF in de eerste optie een hele goede keuze is. Vooral nu je hebt gekozen voor de beste kwaliteit MDF.
Als de freesmachine goed bevalt, en je weet wat je er aan hebt, kun je er altijd nog voor kiezen om een stalen machine te bouwen (of aluminium, wat overigens ook een prut materiaal is voor cncmachines).

(Ik denk dat er op dat laatste veel reacties gaan komen haha, :wink: . Maar geloof me, een keer met je freesspindel een aluminium profiel raken, en je kunt je hele machine opnieuw uitrichten.)
 
Zo langzamerhand begint iedereen zich waarschijnlijk af te vragen of ik gestopt ben met het project: Nee.

De platen MDF liggen klaar om gefreesd te worden. Probleem is echter dat Ingo alleen op zaterdagen kan, en ik (bijna) niet. Ook morgen moet ik werken. Volgende week zaterdag, 24-2, moet het dan echt gaan gebeuren!
 
Leuk dat je ons even het idee geeft dat er nog progressie is!

Ik ben erg benieuwd naar het bouwpakket wat je gaat maken:D

Groeten en alvast succes!
Harmen.
 
Gisteren was het dan eindelijk zover. Bij Ingo aan de slag gegaan. Daar kwamen we meteen een probleem tegen: De HSS freesjes zijn na 2 platen bot. We hebben uit 2 freesjes met moeite 5 platen kunnen frezen. En toen hield het op. Ik moet dus op zoek naar hardmetalen freesjes. Ik heb bij viba wat freesjes gezien die we kunnen gebruiken. Ik weet alleen niet of ze aan particulieren verkopen. Ik zal dat morgen even navragen.

Heeft er iemand anders nog een goed adres voor hardmetalen freesjes? Er moet tot minimaal 7mm diepte met 3mm gefreesd kunnen worden. Ingo heeft mogelijkheden voor schachten van 6mm en 1/8".

Hieronder nog wat foto'tjes

112-1213_IMG.JPG

112-1214_IMG.JPG

112-1218_IMG.JPG
 
Nico,

Als ik het goed zie op de foto dan heb je daar een freesje wat niet echt geschikt is voor MDF, dat freesje heeft te weinig ruimte voor de spanen, waarschijnlijk zal het MDF en mogelijk ook het freesje hier en daar wat bruin/zwarte verkleuringen laten zien, een freesje wat beter geschikt zou zijn is dit, dit freesje van DEZE fabrikant is overigens gebruikt en versleten, (verontschuldigingen ook voor de belabberde fotokwalitet)

dscn2078od9.jpg
[/URL][/img]

Volgens opgave is dit freesje 3X6X6 maar ik weet uit eigen ervaring dat hij 7MM freesdiepte ook gewoon haald.

Groeten, André.
 
Hallo André,

Bedankt voor de info. Met een 'vers' freesje ging het frezen uitstekend. Er zitten ook geen zwarte/bruine plekken op de frees vlakken. Je merkte alleen dat bij het frezen van de 2e plaat het toerental steeds lager werd. Ook was er steeds meer 'franje' langs de rand van de freesbanen. De frees werd bruin/blauw.

Ik zag dat Leitz ook 2 service centra bij mij in de buurt heeft. Zal even kijken of ze ook aan particulieren verkopen.
 
Nico,

Dat inzakken van het toerental en "rafelig" worden komt door het bot worden van het freesje, en dit wordt mede in hoge mate weer veroorzaakt door het onvoldoende snel afgevoerd worden van het verspaande materiaal, (MDF neemt namelijk enorm in volume toe bij het verspanen) het blauw worden van het freesje komt door oververhitting en is weer een gevolg van het bovenstaande, de bruine aanslag (die mogelijk/vermoedelijk ook een beetje kleverig is) komt van de verbrandde lijm uit het MDF.

Met het type frees als in mijn vorige post zul je minder last hebben van bovenstaande, deze is weleenswaar maar 1-snedig maar is daardoor veel meer Open en kan daardoor veel beter het verspaande materiaal kwijt.

Onderstaand onderdeel is overigens ook gefreesd met eenzelfde freesje als in vorige post.





Groeten, André.
 
AAAARGH. Ik kom er net achter dat het MDF niet 6mm dik is, zoals je (ik in iedergeval) zou verwachten, maar 6,2mm. 8O DAt geeft wat problemen. Voor we verder gaan moet ik eerst even doornemen wat de gevolgen zullen zijn.

Maar ja, dat komt volgende week. Eerst een midweekje Landl greenparks met de familie.
 
Ik heb net even gekeken naar de tekeningen. Ik kan de 0,2 mm maatafwijking oplossen door op 1 plek 0,4 mm triplex op te lijmen. Voor de rest zal ik een aantal inkepingen moeten uitvijlen. Iets dat ik juist had willen voorkomen.
Les voor de volgdende keer: met dit harde MDF is het beter om een aantal maten + of juist - 0,1mm te tekenen voor een makkelijke passing. Iets wat ik natuurlijk niet gedaan heb. Er moet dus zowiezo wat bijgewerkt worden.

Maandag kan ik 2 freesjes van Leitz uit zwolle ophalen. @André: Bedankt voor de informatie.
 
Nico,

Dat soort maatafwijkingen bij MDF is normaal, wel is bij de ene partij platen de dikte zuiverder als bij de andere, hoe dat precies komt is me nog niet duidelijk, overigens komen dat soort maatafwijkingen bij ALLE plaatmaterialen voor, of dit nu een Multiplex is of een geperste vezelplaat zoals MDF/HDF en Spaanplaat, of een kunststof zoals Trespa/Volkern/KHP/Corian/Surrell/Gibraltar Enz Enz, waarbij de afwijkingen in vrijwel alle soorten Multiplex wel het grootste is, dikteverschillen hierin van gemiddeld 0,6mm zijn vrij normaal, vervelend hierbij is dat dit in tegenstelling tot geperste vezel en kunstoffenplaat voorkomt over de gehele plaat.

Mooi te horen dat het gelukt is bij Leitz, als die freesjes het soort/type zijn als op eerder gepostte foto dan zul je daar ongetwijfeld plezier van hebben.

Succes en Groeten, André.
 
Hoe kom je van een tekening naar een freesfile, welke stappen moet je dan doorlopen en welke software is er voor nodig?
 
1) Tekening maken in een technisch tekenprogramma Autocad, Rhinoceros o.i.d. Opslaan als .dxf of .dwg
2) Freesbaanprogramma (camprogramma) op de tekening loslaten om de g-code te berekenen Voorbeelden zijn Visual Mill, Artcam. Opslaan als .nc of .gc
3) G-codebestand openen in de freessoftware voorbeelden zijn Mach3, Turbocnc

Dit is altijd de volgorde. Tekenprogramma's, camprogramma's en freesprogramma's zijn er in vele soorten en maten met elk hun voordelen, eigenaardigheden en beperkingen.

Gr.

Erik

Kijk ook eens op Cnc zone.nl forum
 
Nico,

www.wisent.nl verkoopt goede MDF frezen.

Bel de beste man even op en hij verteld je alles wat je wilt weten.
Hij verkoopt ook gecoate freesjes. Deze zijn een stuk prijziger, maar zijn in verhouding een stuk goedkoper dan de goedkopere frezen.

Ga op google een opzoek naar een stukje tekst en uitleg over de zogenaamde "chipload".
De chips zijn de freesspaanders. Je kunt met een bepaald freesje en een bepaald materiaal een bepaalde feed aan.
Dit kun je makkelijk uitrekenen. Op Google zijn genoeg sites te vinden die hier iets meer over vertellen.

Als je HSS freesje blauw wordt (volgens mij heb ik Ingo hier ook al tips over gegeven in Markelo), is deze veel te heet geworden.
Een te heet freesje wordt meteen bot, dit in wisselwerking met verbrand materiaal (MDF of lijm in het MDF).
Je moet er dus voor zorgen dat je freesje niet te warm wordt.

Je feed of je toerental moet waarschijnlijk naar beneden omdat je chips niet goed worden afgevoerd.
Of je kunt proberen met perslucht al je spaanders met een noodgang weg te blazen van je freesje zodat deze niet voor warmte kunnen zorgen. Op deze manier kun je misschien met dezelfde snelheid blijven frezen.
 
Hallo Harm,

Bedankt voor de link. Ingo zei al dat hij er met jou over had gepraat. Ik heb nu 2 freesjes besteld bij Leitz.

Groet
Nico
 
De bodemplaat is nu klaar. Ik heb eigenlijk maar één vraagje: hoe soepel moet de boel eigenlijk lopen? Als ik de bouten aandraai, loopt de boel vrij stroef. Ik heb dan 2,5 - 3kg druk nodig om de boel te verplaatsen. Eén voordeel: Ik had van te voren verwacht om een katrollen systeem te moeten inbouwen om scheeftrekken te voorkomen, maar het systeem kent in z'n geheel geen speling.

Hierbij wat fotootjes:

112-1251_IMG.JPG


112-1253_IMG.JPG
 
Back
Top