Bouwverslag cockpit Discus 2a

• Topicstarter Topicstarter Eric R
  • Startdatum Startdatum
Eric R zei:
P.s. je ziet hier trouwens dezelfde cockpit als de foto's hierboven en de beide E-mails zijn binnen 2 uur gestuurd, ze werken daar dus aardig door :lol:

hmm, zie nu pas dat dit zelfs niet dezelfde cockpitten zijn, vergelijk de posities van de instrumenten maar eens.. Kleine hoogtemeter links/ rechts, grote/kleine snelheidsmeter, enz..

De kist ziet er mooi uit ben erg benieuwd naar wat die moet gaan wegen?
Ik zat op de site te kijken www.top-model.ch en kon de kist daar niet op vinden. Of zit ik op de verkeerde site :?: .
Succes verder met bouwen. Trouwens van welke club ben je lid?

Groeten, Chris

evert_B zei:
Eric,

je zou wel eens gelijk kunnen hebben ivm de simulator.

dat was een foto van stephan tophoven een duitse zweef piloot.

vele foto's van discussen op airliners.net

0689812.jpg

0589604.jpg

nu moet je wel weten dat de plaatsing en keuze van instrumenten door de pilooot zelf wordt bepaald en hier geen vaste vereisten voor zijn.
je moet zeker een hoogtemeter, snelheidsmeter, vario en radio der in zetten ;)

aangezien ik net echt ben beginnen te zweven kan ik je zeggen dat de kelur van de bedienings hendels wel is vast gelegd zodat dit in elke zwever gelijk is.

Geel : loskoppelen sleephaak
blauw : remkleppen (in vleugel)
groen: hooghte roer trim
zwart: flaps
grijs of zwart : wiel

En rood: Afwerpen van de kap wanneer je moet springen.
Toch veel 1:1'ers op het forum :wink:

Haha, Tessenderlo!! 7 km van het vliegveld van Diest af, en in Weelde gaan zweven :lol:

nog straffer , ik ben origineel van diest. heb er 35 jaar gewoond en ben er opgegroeid, en woon nu in laakdal.

Ik kon kiezen uit diest, keiheuvel of weelde.

Weelde is me aangeraden door een zweefpiloot zelfs. Geen CRT boven het plein van 750 meter zoals in diest, maar rechtstreeks to flightlevel 50 dacht ik, en mooie overland mogelijkheden voor later richting nederland, grote club waar constant in de winter gevlogen wordt. vrij groot vliegveld wat in noodsituaties toch voordeliger is. geen parachutes, modelbouw etc, maar 3 kilometer piste.

Ik heb er in mijn jeugd in diest genoeg gezien die in de bos bovenaan het veld staken of wel maar net het plein haalde met een zwever.
Ik heb trouwens 3 jaar in de gele boerderij gewoond net achter het vliegveld in schaffen(eerste huis links, richting tessenderlo).

Ik ben nog altijd niet vergeten dat de politie mij kwam vragen of ik er dikwijls ging wandelen. ????? 8O

De deur was namelijk uit de sleper gevallen en de papieren van de vlieger zaten erin 8O 8O 8O , of ik die niet gezien had ????

:lol: :lol:

nee dank u , weelde is goed voor het moment..... :wink:

ach ach toch hoor,

verstoren we je eigen draadje. en je had nog zo lief om hulp gevraagd.
zal ik men foto"s dan maar weer weghalen.....

Nou we zullen het nooit meer doen hoor. :roll: :roll: :roll: :roll: :roll:

Bedenk bij het bouwen van die cockpit of je de piloot met of zonder chute wil laten vliegen. De zitting zoals die gefotografeerd is door Schempp-Hirth is bedoeld om te vliegen met chute. (grote aanwijzing is de afwezigheid van een rugkussen, zonder chute wil je bij een doorzakker toch echt een rugkussen hebben :wink: )
Als het een duitse kist gaat worden dan is de piloot verplicht een chute te dragen. In Nederland is dit niet zo.

De indeling van de instrumenten is niet verplicht hetzelfde voor iedereen. MAAR er is wel gewoon een standaard fabrieksuitvoering waar de meeste mensen mee vliegen. Vaak wordt er later door de piloot/eigenaar nog een aantal instrumenten vervangen of bijgeplaatst, maar over het algemeen is de indeling vrij algemeen, en zeer vergelijkbaar met hoe het is te zien op de foto's van Schempp-Hirth.

De kleuren van de hendels zoals die genoemd worden door zendesigner kloppen inderdaad. Deze kleuren zijn ook verplicht en mogen niet gewijzigd worden.

Om precies te zijn, volgens het officiele Elementaire VliegOpleiding (EVO)

Onkoppelknop: Geel, trekken voor ontkoppelen
remklephendel: blauw, trekken voor remkleppen uit
trim: groen, naar voren-> neus omlaag
kap vergrendelen: Wit*, zoals aangegeven op de sticker die erbij zit
kap afwerpen: rood, zoals aangegeven op de sticker die erbij zit
flaps: zwart**, flaps positief hendel naar achteren
wielhendel** trekken voor wiel in

*) Als de hendel tegelijk gebruikt wordt voor het afwerpen van de kap, dan is de kleur wit/rood of helemaal rood
**)Deze hendels zijn meestal zwart maar mogen in ieder geval niet geel, blauw, groen, wit, of rood zijn.

(Deze informatie staat ook online, mocht je meer willen weten over de basis theorie van het 1:1 bedrijf)

Soms is er ook een remknop/hendel aanwezig in het vliegtuig, deze is dan ook zwart **.

Kloppertjes zei:
Als het een duitse kist gaat worden dan is de piloot verplicht een chute te dragen. In Nederland is dit niet zo.
Volgens mij is het bij acro en overlandvliegen ook verplicht in NL, maar ik weet dit niet zeker. Voor wedstrijden (ook in NL) is het iig zeker wel verplicht.
(Niet dat dit iets met dit draadje te maken heeft... :oops: )

Kloppertjes zei:
wielhendel** trekken voor wiel in
Trekken is niet altijd wiel in, bij onze LS6 is naar je toe trekken juist wiel uit. Bij onze club Discus2b (en bij de 2a dus ook) klopt het bovenstaande wel, net als bij bijv. ASW kisten.

Die tekst heb ik letterlijk overgenomen uit het boekje " Zweefvliegen, De elementaire vliegopleiding" Er zijn inderdaad uitzonderingen op, maar bij de meeste kisten is trekken wiel in.

Je hebt gelijk dat bij wedstrijdvliegen ook in nederland een chute verplicht is. Het zou kunnen dat dit voor overland ook zo is, maar dat weet ik niet zeker. Er zijn in Nederland in ieder geval vele kisten die zonder chute gevlogen worden. Mijn club vliegt bijna altijd in duitsland, en overlands worden alleen gevlogen met onze DG-300 waarbij het dragen van een chute verplicht is.

Hahaha, bij toeval kwam ik in dit draadje terecht... Geweldig! De grote, 1:1 versie is, zoals Bart eerder al zei van mijn pa en ik. Hier enkele foto's.

y1panel.jpg

Panel van de echte Y1...

y1start.jpg

Starten...

y1landing.jpg

Landing...

Als je nog meer foto's wil hebben, vraag maar. Ik heb er vrij veel, en kan eventueel maken.

Peter.

p.s. sorry voor de grote foto's...

@ Peter,

Die van mij is een stuk kleiner :D

Dit vindt ik leuk, de cockpit wordt dus een kopie van deze grote broer.
Zou leuk zijn als ze een keer naast elkaar op de foto staan.

Groet
Eric

**** Titel aangepast ****

Zoals je in de titel kan zien ga ik hier ook het bouwverslag van de cockpit plaatsen, zodat alle info die hiervoor is geplaatst ook nog bruikbaar blijft.

De cockpit gaat een kopie worden van de 1:1 Discus 2a (de Y1 D-3799) van Zwevend Peter zoals te zien is in een van de foto's hiervoor en hij gaat mij ook voorzien van foto's waar ik mee kan werken. Ik verwacht niet dat het erg snel gaat want ik wil eigenlijk een gedetaileerde kopie maken (en dat valt niet mee) en alle tips zijn welkom

Cockpit01.jpg

Ik heb de voorzijde opnieuw moeten vlakken en ook de bovenzijde van het console omdat dit in zijn geheel niet overeen kwam met de cockpit van Peter
(zie 2de foto op de eerste pagina van dit draadje)

Onderdelen01.jpg

Hier zie je de eerste onderdeeltjes, de 5 drukknoppen (midden op het onderste deel van het instrument console) en ze moeten nog geverfd worden en een
Antenne tbv het Flarm display en deze komt uiteindelijk bovenop het console zoals het origineel. De speld heb ik erbij gefotografeerd zodat je een idee hebt van de schaal

Groeten

Eric

Hoe is het eigenlijk afgelopen met het bouwen? Ik las ergens anders dat je er wel mee gevlogen hebt al? Foto's van het resultaat?

Ben benieuwd,
Peter.

Back