Bedenk bij het bouwen van die cockpit of je de piloot met of zonder chute wil laten vliegen. De zitting zoals die gefotografeerd is door Schempp-Hirth is bedoeld om te vliegen met chute. (grote aanwijzing is de afwezigheid van een rugkussen, zonder chute wil je bij een doorzakker toch echt een rugkussen hebben :wink: )
Als het een duitse kist gaat worden dan is de piloot verplicht een chute te dragen. In Nederland is dit niet zo.
De indeling van de instrumenten is niet verplicht hetzelfde voor iedereen. MAAR er is wel gewoon een standaard fabrieksuitvoering waar de meeste mensen mee vliegen. Vaak wordt er later door de piloot/eigenaar nog een aantal instrumenten vervangen of bijgeplaatst, maar over het algemeen is de indeling vrij algemeen, en zeer vergelijkbaar met hoe het is te zien op de foto's van Schempp-Hirth.
De kleuren van de hendels zoals die genoemd worden door zendesigner kloppen inderdaad. Deze kleuren zijn ook verplicht en mogen niet gewijzigd worden.
Om precies te zijn, volgens het officiele Elementaire VliegOpleiding (EVO)
Onkoppelknop: Geel, trekken voor ontkoppelen
remklephendel: blauw, trekken voor remkleppen uit
trim: groen, naar voren-> neus omlaag
kap vergrendelen: Wit*, zoals aangegeven op de sticker die erbij zit
kap afwerpen: rood, zoals aangegeven op de sticker die erbij zit
flaps: zwart**, flaps positief hendel naar achteren
wielhendel** trekken voor wiel in
*) Als de hendel tegelijk gebruikt wordt voor het afwerpen van de kap, dan is de kleur wit/rood of helemaal rood
**)Deze hendels zijn meestal zwart maar mogen in ieder geval niet geel, blauw, groen, wit, of rood zijn.
(Deze informatie staat ook online, mocht je meer willen weten over de basis theorie van het 1:1 bedrijf)
Soms is er ook een remknop/hendel aanwezig in het vliegtuig, deze is dan ook zwart **.