bouwverslag Constructo Bluenose II

Weer wat werk gedaan

Heb weer eens wat werk gedaan aan mijn schip.
Zoals te zien op de foto's heb ik de div hutjes en kajuiten op het dek geplaatst.

full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Zo te zien ziet het er netjes uit hoor, ook je davits zijn zeker op ie schaal mooi gelukt:D

Germt

Vraag over draad en naald

Hoi,

Nu ben ik aangekomen en zit me te beraden op de stap van draden door gaten heenhalen en vastmaken.
Ik moet lijnen door gaten van 1 mm heenhalen, dit in het blok van de boegspriet.

1) De gaatjes zitten er al, maar hoe krijg ik dat draadje er fatsoenlijk in?

Verder rept de handleiding, en stap of 2 verder, in zeer verhullende taal, dwz het staat er niet, maar volgens de foto en logisch denken moet het wel zo, en dat is, er moeten draden van het anker naar de ankerlier getrokken worden, en dan moet de ankerlier 3 maal rond gedraaid worden.

Mooi verhaal, echter ik niet wetende hoe een ankerlier eruit ziet, kwam erachter dat ik dat ding vele stappen geleden al gemaakt en geplakt heb, dit werd in de handleiding toen niet als ankerlier beschreven, maar als losse onderdelen met hun eigen beschrijving (waar ik heel snel over heen las om eerlijk te zijn), die allemaal vast aan elkaar geplakt moesten worden, en uiteindelijk op het dek vastgeplakt moest worden.

Niets draaiende onderdelen dus, dat brengt me bij mijn 2e vraag:

2) hoe krijg ik die draden 3 rondjes rond het ankerlier gedraaid, er is wat ruimte hetzij zeer minimaal onderaan de haspel.

Ik heb al een beetje gegoogled op operatie hechting naalden, met div krommingen maar weet niet of dit geschikt of gebruikelijk is om te doen.

Bedankt alvast.
Mvg.

Hoi,
De gaatjes zitten er al, maar hoe krijg ik dat draadje er fatsoenlijk in?

Gaat heel simpel als je het uiteinde van het draad verhardt met wat (dunne) secondelijm. Als het hard is er een puntje aan knippen, en je prikt het zo als een naald door het gaatje.

Kan je van die ankerlier een foto maken. Zo begrijp ik het eerlijk gezegd niet.

Groet,

Ad

foto's ankerlier

Ad bedankt voor je tip over de secondelijm met de draad!

Hier 3 foto's van de ankerlier.
Ik zou de draad eronder door kunnen halen een paar keer, er is wat ruimte om dit te doen.

Tools zoals hechtnaalden worden dus niet echt gebruikt doorgaans in de scheepsmodelbouw?

full

full

full

Bedankt weer!.
grtn.

Ik zou de draad eronder door kunnen halen een paar keer, er is wat ruimte om dit te doen.

Ja, en ook hier het uiteinde verharden met secondelijm, dan prik je het er zo onderdoor

Tools zoals hechtnaalden worden dus niet echt gebruikt doorgaans in de scheepsmodelbouw?

Ik ken het niet, maar wellicht wordt het wel toegepast. Voor het optuigen van ingewikkeld getuigde schepen (bijvoorbeeld de grote driemasters) zijn speciale setjes met diverse tooltjes te krijgen, maar dat zijn dan meestal haakjes in diverse vormen, en pincetten. Ik heb het tot nu toe altijd met pincetten gedaan.

Groet,

Ad

Ik heb al een beetje gegoogled op operatie hechting naalden, met div krommingen maar weet niet of dit geschikt of gebruikelijk is om te doen.

Beste Mamo
Ik heb in mijn werk wonden gehecht. Bij het hechtmateriaal zaten de naalden aan de draad vast waardoor je een kleiner steekgaatje krijgt. Als je het als particulier al kan kopen dan zit je aan het hechtdraad vast wat aan de naald zit en omdat alles disposabel en steriel is is het ook aardig aan de prijs.

Andy

Vraag over koperdraad

Hoi, bedankt voor de tips, de ankers en de div lijnen zijn geplaatst.
Wanneer mijn foto camera het weer doet, post ik daar wat fotootjes van.

Ik loop nu weer tegen n probleem aan, namelijk het vastzetten van de vele katrollen en blokken.
De handleiding zegt dat deze vastgemaakt moeten worden dmv grommers, dun koperdraad van 0.25 mm dikte, dat door kleine messing oogschroeven moet worden gehaald.

Op de fotos is het zo onduidelijk te zien hoe dit moet, het ziet er wel keurig vastgemaakt uit met slechts 1 draadje dat zichtbaar vanuit het oog komt, hup de katrol of blok in. Geen knopen, lassen of wat dan ook te zien.

Als ik een draadje er doorheen haal en vastmaak, zit er op zijn minst een knoopje of samengedraaid uiteinde in.
Dus mijn vraag is of hier een trucje voor is om dit mooi te doen?

Verder zitten er 2 gaatjes in de blokken en 1 gaatje in de katrollen.
Omdat ik op de fotos (nauwelijks) zie dat daar de lijnen vanaf de masten, het schip enz op afkomen en er doorheen gehaald worden, kom ik dus gaatjes tekort, omdat die dingen ook vastgemaakt moeten worden aan de oogschroefjes.

Dus ik heb mini gaatjes erbij geboord, in de hoop dat dit goed is.

Ok dat waren mijn vragen weer. Bedankt en grtn.
Martijn.

Misschien wat aan de late kant. Maar ik had het ook dat de verf wat onder de tape was getrokken. Ik heb dit met een radeermesje weggeschraapt. Dat ging behoorlijk goed.

hier wat foto's

Hier enkele foto's van de aangebrachte ankers, en div lijnen aangebracht in de boegspriet.

full

full

full

Hier nav mijn vraag de mast en de tekening daarvan plus de katrollen en blokken.

full

full

full

full

Zoals te zien, er zitten gaatjes in en sleuven, en op de voorbeeldtekening en de foto's van de doos is niet duidelijk te zien of de gaatjes dienen om de blokken aan op te hangen of de sleuven gebruikt worden om de lijnen van de masten en het zeil langs te halen?

Of zoals te zien bij het blokje linksonder, dat de fabrikant er gaatjes te weinig in heeft gemaakt waardoor ik er extra gaatjes in heb gemaakt.
Maar wat is dan de funktie van die sleuven in de blokken?

grtn. Martijn.

De sleuven aan de zijkant van de blokken, daarin lopen de touwen die vastzitten aan het blok om dat blok ergens aan vast te maken.
Dit touw loopt dus volledig om het blok heen.

Germt

weer es wat gedaan

Bedankt Germt en Erik voor het uitleggen van hoe ik de blokken en katrollen moest vastmaken!

Bijgaand enkele foto's van wat vorderingen, jaja het geheel verstofte misschien n beetje in mijn kamer, vergeten doe ik het zeker niet. :)

Twee masten voorzien van hun onderdelen en vastgemaakt op het schip.

full

full

full

Ik heb een vraagje over uitslag van lijm op de verf, zoals te zien op onderstaande foto is er door de later op gelijmde onderdelen uitslag op de verf ontstaan.

full

Wat kan ik hier t beste aan doen?

groetjes martijn

Waarschijnlijk heb je hier secondelijm gebruikt, en dat reageert met de meeste verfsoorten. Er is eigenlijk maar één oplossing en dat is de delen die gereageerd hebben met de lijm afnemen met water en dan voorzichtig bijschilderen.
Voortaan andere lijm gebruiken is natuurlijk nog beter.

Bij de eerste foto schrok ik even, daar stond de mast verkeerd, maar op de volgende foto's klopte het wel:D

Back