bouwverslag container ship

hallo

ik denk dat zijn foto's mislukt zijn
door de gladheid van de romp en de laklaag glijden die foto's zo van dat SD kaartje af
hahaha
het is werken geweest dat schuren maar het heeft wel wat opgebracht
als de kabine en de rest ook zo glad word dan is het een mooie boot geworden
een 4 kanaals ontvanger daar kan buiten het roer en de motor nog 4 functies mee aan gestuurt worden
verlichting
blauw bord
hoorn (heb ik nog ergens liggen )
en dan heb ik nog wel een idee maar dat moeten we eens bekijken of dat gaat werken

gr raf
 
...een 4 kanaals ontvanger daar kan buiten het roer en de motor nog 4 functies mee aan gestuurt worden...

Ik heb geleerd dat ik vier kanalen heb...
1. Voortstuwing
2. Stuurwerk
3. Kopschroef
4. Stuurrooster van kopschroef.

Jouw opmerking begrijp ik als volgt:
-. Voortstuwing
-. Stuurwerk
1. Kopschroef
2. Stuurrooster van kopschoef
3. Blauw bord
4. Navigatieverlichting

Dit klopt dus niet, lijkt me, ik tel dan zes kanalen...
Ik mocht willen dat ik over had, want mijn blauwe bord en verlichting staan nu stil.
Overigens heb ik een zes kanaals onvanger met vier kanaals zender...
 
Laatst bewerkt:
Raf heeft wel gelijk, je kan met 2 kanalen 4 functies bedienen, maar niet tegelijk. Stick naar boven, 1 schakelaar, stick naar onderen, andere schakelaar. Zo werkt Graupner ook met hun telling, een 6 kanaals zender heeft steevast een 12 in het typenummer bijvoorbeeld.

Trouwens, met een electronische schakelaar die zijn laatste positie onthoudt, kun je zelfs meerdere dingen tegelijk laten draaien op 1 kanaal. Eerst stick naar boven, schakel functie 1 aan. Stick neutraal, functie 1 blijft draaien, stick naar beneden, functie 2 aan, stick neutraal, beide functies draaien. Stick weer naar boven, functie 1 wordt uitgezet en blijft uit totdat de stick weer naar boven gaat.
 
Oeps:oops:...
nu weet ik waarom ik op nederlands maar 58 had:rolleyes:


Brecht; geschuurD !!!

sorry maar het deed pijn aan mijn ogen om dat een keer of 3 herhaald te zien
ik wou dat de gasten van mijn vriendin evenveel interesse vertoonden in deze hobby als jij!!

keep up the good work!

mvg
Ben
 
hallo

wat hebben jullie met elektronica
het kan eenvoudiger
een servo en twee klik schakelaars
wat ik bedoel is deze die je soms bij een verlichtings apparaat ziet
1 keer drukken licht aan tweede keer drukken licht terug uit
zo twee schakelaars op een servo en je kan beide funkties gebruiken
je kan ook mixen
1 klik schakelaar en een druk knop
klikschakelaar stick BV naar boven licht aan en stick naar onder misthoorn
702285_RB_00_FB.EPS_80.jpg

hier de schakelaar die ik bedoel te koop bij conrad
deze heeft dus een vastklikkende functie en zo kan je der dus 2 per kanaal monteren
niks afregelen en geen elektronica die toch maar defect kan geraken of storingen kan geven
nogsteeds van het principe "als het niet nodig is er niet in steken ;ook geen problemen er mee "

gr raf
 
@Setsunakaede: Ik heb de CX4 van Jamara, ja...
De Q in Zwolle gaf mij inderdaad te verstaan dat ik deze onvanger zondermeer kan binden aan de zeskanaals zender van Jamara (de CX6, dus)

@Indoorvlieger: Klinkt ingewikkeld, ik denk dat ik daar niet mee zou kunnen werken. Maar als je een complex apparaat hebt (een baggermolen, een bok of een kraan) dan zou dit wel een succesvol kunnen werken.
Persoonlijk lig ik met zo'n soort besturing binnen tien seconden met de kop in de kade, vrees ik...
Ik zie mezelf al een blauw bord willen zetten en de roeren er dwars onder gooien omdat ik aan de verkeerde knuppel trek...
 
hallo klaas

je kan dus het kanaal van je kopschroef ook nog gebruiken om je blauwbord aan te zetten of te draaien
licht aan zetten met een drukknopje zoals reeds beschreven
dan heb je nog de andere kant voor je kopschroef
het blauw bord draaien gebeurt normaal met een servo en deze kan je ook met een knop sturen
maar je hebt er een servo tester van conrad voor nodig
de servo sluit je daar op aan
de potmeter dubbel uitvoeren en met de drukknop schakel je tussen de twee potmeters
deze stel je in op de stand dat je blauwbord moet in nemen en klaar
dus 2 keer instellen
bort horizontaal en bord vertikaal en zeker dat het werkt
ik gebruik het om mijn duikroeren uit te klappen
gr raf
 
Het gaat bij Klaas niet, omdat zijn boegschroef 2 proportionele kanalen gebruikt (1 voor gas en 1 voor sturen). Daarom zou hij hiervoor een 6ch zender nodig hebben, waarmee je gelijk het probleem van "aan de verkeerde knuppel hengsten" ondervangt: kanaal 5 en 6 zitten op afzonderlijke potmeters, aan de bovenkant van de zender.
Jullie hebben die boegschroef niet, dus jullie kunnen de kanalen die daardoor over blijven prima voor schakelen gebruiken.

Wat Indoorvlieger beschrijft is in feite de elektronische versie van de drukschakelaars zoals u voorstelt, Raf. Of je nou fysieke schakelaars of elektronica gebruikt is denk ik meer een kwestie van smaak.
 
hallo

waarom proportioneel de gas bedienen van de boeg schroef????
een vaste snelheid is toch makkelijker en je spaart een kanaal
maar er is nog een mogelijkheid om 1 kanaal te sparen bij klaas

als de boegschroef in het midden staat zorgen dat de gas niet bedient wordt(schakelaar in de midden stand die de motor onderbreekt)
dan kan je met dat kanaal + de trim wel nog twee zaken bedienen
zonder dat de boegschroef geactiveerd wordt

vroeger hadden we maar 4 kanalen (en ik ben begonnen met 1 kanaal)en moesten dan van alle trukken verzinnen om meer te kunnen doen met deze 4 kanalen
het roer koppelen aan twee schakelaars BV
boot stop roer links + trim en de verlichting ging aan
boot stop en roer rechts + trim en de klaxon ging aan
zo konden we dus met de weinige kanalen toch veel berijken

gr raf
 
hallo

vandaag weer veel gedaan op de korte werk tijd
ik heb foto's maar brecht moet eerst een posting doen op bmsa dan kan ik daar de links in posten
om van zijn telefoon ze over te zetten dat duurt een eeuwigheid en de pc heeft een blauwe toeter nodig om dat te kunnen
er is nog met van alles geexperimenteerd maar dat is voor later
hier brecht aan het zwoegen met mm
sam0912z.jpg

en daarna het uitzagen van de getekende stukjes
sam0915p.jpg


gr raf
 
dus we hebben nu ondertussen al de romp geverft onder de waterlijn rood en er boven zwart. deze foto's hierboven zijn van de stuurhut die we nu aan het maken zijn. we hebben ook al de spantjes van de den er op geplakt.

foto's volgen (hopelijk:rolleyes:)

grtn Brecht
 
yessss! gelukt,

bedankt raf voor de foto's.

op de eerste foto zijn we dus aan het schuren en plamuren.
op de derde foto was ik de stuurhut aan het maken (wat een mm werk!)
op de vierde foto waren de spantjes van de den geplakt
op de vijfde en zesde foto is de romp gespoten
op de zevende foto staat de stuurhut op de woning (voor even te passen)
en op de achtste foto is de den gespoten

grtn Brecht
 
gallo

ja het scheelt direct een pak met een mooi kleurtje
het stuur huis moet nog gemaakt worden en ook de paal waaroip het omhoog schuift
gaat nog een uitdaging worden
dan de voorste leef ruimte nog en dan de frutseltjes die er nog moeten op komen
de verschansing voor aan en achteraan die moet ook nog
maar dan moet het dek reeds in een kleurtje staan
en dan kan begonnen worden aan de containers
dus nog veel werk maar varen kan ze reeds

gr raf
 
Schiet mooi op, als de containers er op staan kan ze ook wat meer water hebben.
Ik had begrepen dat de containers vast op het schip komen om meer "den" te verkrijgen.
Al een naam in gedachte voor dit schip?
 
Laag ballasten en een lichte stuurhut...
Dat roep ik nou wel, maar mijn duw/sleepbootje wordt ook heel rank met de bovenste stuurhut erop... Dat weegt ook niet veel...
 
Back
Top