Bouwverslag corsair Great Planes

Ik zal proberen hier een bouwverslag bij te houden over de bouw
van een corsair van greatplanes.
Het toestel heeft een span van 1,10 m en een lengte van 86 cm.
Het gewicht is volgens het "boekje" 1360 gram, wat resulteert in een vleugelbelasting van 55 gram/dm2.
Het wordt gemotoriseerd met een Irvine tweetakt 4cc. Die ik hier nog had liggen.

corsair5.jpg


Johan
 
corsair.jpg


Even http:// voor je link gezet en meteen abootje genomen :D

edit: foto werkt niet?
 
Na 8x bewerken is het toch gelukt om een foto te plaatsen...

:D


Eens kijken of het nog een keer lukt.

Inhoud van de doos:

Een stickervel:

corsair6.jpg



Het rompje:

corsair7.jpg


En de "kleine delen":

corsair4.jpg



Er ontbreekt een landingsgestel, dat wordt vaak niet gebruikt bij "combats", ook is het richtingsroer niet bestuurbaar.

Natuurlijk ga ik dat wel aanbrengen, grondstart met z'on klein ding lijkt me wel een uitdaging.

Overigins is het toestel wel voorbereid op een een bestuurbaar roertje.

kijk maar:

corsair1.jpg



Johan
 
Vandaag de stuurvlakken gelijmd en roer doormidden gesneden.

De elevator bestaat uit tweedelen die aanelkaar verbonden worden door een metalen U verbinding.

Als je het doet volgens de beschrijving krijg je een gapend gat tussen stabilo en elevator, je moet een stukje elevator wegsnijden zodat het stukje ijzer in het hoogteroer verwijnt, zo krijg je een aansluitende verbinding zonder ruimte:

elevator.jpg


Het richtingsroer is niet bestuurbaar, maar zoals al geschreven, de
buisjes zijn wel aangebracht, dus hoogteroer maar doormidden.

tail.jpg



Zoals je kunt zien moet er nog wat gefohnt worden.

Nu eerst eens lijm kopen, het is op...

Johan
 
Ziet er wel een leuk toestelletje uit. Denk wel dat grondstarts "tricky" zullen zijn met een dergelijk klein gevalletje.

Stevo
 
Nou, dat weet ik wel zeker....

Dus ga ik een beetje valsspelen...


heading.jpg


Komt natuurlijk op het roertje, reageert erg snel.

Zat op een colibri werkte perfect.

Johan
 
Mhhh, da`s nu weer jammer :( een beetje valsspelen, zo leer je natuurlijk nooit echt vliegen :roll:

Eerst heb je het over en uitdaging en dan ga je juist die uitdaging weer eruit halen :?
 
Het gaat niet om het vliegen, zo'n klein ding als taildragger breekt onzettend snel uit tijdens het opstijgen op de grasmat, voordat je het weet maakt ie een draai naar links of naar rechts.

Het gyroscoopje is afstelbaar via een aparte slider op de zender, je kunt dus de mate van correctie instellen.

Maar met vliegen heeft het niets van doen, als ie vliegt kan de gyro uit.

Onder uitdagingen vallen ook het toepassen en laten werken van technische hulpmiddelen...

:D


Johan
 
Vleugel aan elkaar lijmen met 2 componenten lijm.
Past precies...


wing.jpg



Het staartwieltje is ook al aangebracht, moet nog wel even een houten klosje tussen. (wat extra stevigheid.)


wheel.jpg



Ach en als toch bezig bent......wat decals aangebracht, met de beproefde
water en dreft methode..

plane1.jpg



Nu M3 bouten en moeren halen voor het motortje....


Johan
 
Mooi mooi mooi! Wat me verbaast is dat het voor een combat modelletje er nog tamelijk schaal uit ziet of heb ik het mis en lijkt het maar een beetje op een Corsair?

Stevo
 
Ja nu je het zegt,

Het is inderdaad zeer geslaagd voor een combat toestel. Ik kijk uit naar de vliegeigenschappen.

Stevo
 
Zo dat gaat lekker, ziet er zeker goed uit voor een combat kissie en ik dank dat je er ook heel veel plezier van gaat beleven.

Ga zo door we blijven het volgen ;-)
 
Vandaag weer een beetje opgeschoten, de cowl passend gemaakt.
Tja, en dat is altijd eeuwig zonde, heb je een mooie cowl, moet je gaten maken voor cilinder, uitlaat en afstel naald.

cowlhand.jpg


Het is niet anders....oh de pleister, da's van een valse schroevendraaier...

In de cowl dien je een rond stuk balsa te lijmen zodat je die tegen het motorschot kan schroeven... viel niet mee om dat goed te krijgen.

Hoe is het toch gelukt? Door het hout alvast op het motorschot te schroeven, daarna de cowl met plakband vast te fixeren om
het hout met secondenlijm snel in de cowl te plakken.
Vervolgens voorzichtig losgemaakt en met expoxy afgesmeerd.

cowl.jpg



Inmiddels ook de motor gemonteerd, het motorschot is af fabriek al voorzien van hulp lijntjes, dus het centreren was een makkie.


motor.jpg



Ben echter niet tevreden over de " inkijk " van het modelletje...


inkijk.jpg



Dat moet zwarter......


Zo nu eerst servo's en elektronica bijeen zoeken..en bijbestellen..

Eerst kijken wat er nog in de "bakkken" ligt...

Johan
 
Back
Top