Bouwverslag Damen Stan 4708

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Frank 4708, 14 apr 2020.

  1. Frank 4708

    Frank 4708

    Lid geworden:
    9 apr 2020
    Berichten:
    75
    Locatie:
    Almere
    Als nieuweling op modelbouwforum.nl heb ik besloten een bouwverslag bij te houden van mijn nieuwe project, de bouw van een Fast Response Cutter, gebouwd door Damen/Bollinger en gebaseerd op type Stan 4708.
    Mijn ervaring met modelbouw is o.a. de bouw van de Smit Rotterdam, een boot waar vele ambitieuze bouwers en liefhebbers van werkschepen wel eens naar hebben gekeken of gebouwd.

    Voor de bouw van de Smit Rotterdam, en dan met name m.b.t. tips voor inbouw van apparatuur, het aanbrengen van balans en andere zaken heb ik dit forum veelvuldig bezocht. Het is dan ook leuk om eens wat toe te voegen.

    De bouw van de Smit Rotterdam heeft heel wat pauzes gekend en ik heb hier dan ook geen verslag van.
    Wel heb ik wat afbeeldingen die mogelijk een inspiratie kunnen zijn voor andere bouwers. Zoals gezegd heb ik met name over de stuurinrichting en de balans wat vraagtekens gehad. De boot was bij lange na niet stabiel.
    Door het laag aanbrengen van balans gebaseerd op 5 grams balanceergewichten, opgehaald bij de sloop, was dit ineens geen probleem meer. Het waren wel veel gewichten, 3 kilo dus ongeveer 600 gewichtjes, maar het ging perfect in de Smit Rotterdam.

    Bijgaand wat foto's ter vermaak. Later volgt informatie over de bouw van de FRC.

     
  2. Frank 4708

    Frank 4708

    Lid geworden:
    9 apr 2020
    Berichten:
    75
    Locatie:
    Almere
    Om alvast een start te maken.... dit is een van de FRC schepen zoals die nu in de VS varen en waar mijn model hopelijk op gaat lijken:
    De door mij gebruikte "ontwerptekeningen" zijn gebaseerd op de vrije informatie op het internet. Damen is terughoudend met het verstrekken van informatie dus het wordt wat vallen en opstaan.
    De basis is gelegd a.d.v. een zijaanzicht en een bovenaanzicht.
    Over het zijaanzicht heb ik contouren getekend, de tekening geschaald en vervolgens de afmetingen bepaald:
    De concept spanten welke hieruit zijn ontstaan (11 stuks) zijn als volgt
     
    Christian Westerink, Stoompomp en Jaap.B vinden dit leuk.
  3. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Damn dit wordt een mooie boot, ik volg!
     
  4. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Dordrecht
    Frank, welkom.

    Voor de volledigheid en ter aanvulling van je informatie.
    De 4708 is een afgeleide van de veel gebouwde SPa4207. Dat ontwerp is door de jaren heen aangepast en ontstaan als samenwerking tussen de Kustwacht en Damen, Zeearend en Visarend.
    De SPa (Stan Patrol) 4708 is een door Bollinger onder licentie van Damen ontworpen en gebouwd schip, de USCG en de Canadezen hadden nog nog wat extra wensen/eisen die niet in de 4207 past. Zij zijn ook de enige die met dit type zo varen.
    Damen heeft hier ook niet veel informatie over, alleen maar de cashflow van ;).

    Maar dat terzijde.
    Prachtig model en zeker de moeite waard om te bouwen.
    Even een tip voor je stuurwerk: Doordat de slipway voor de rhib in het schip zit krijg je 2 aparte stuurmachinekamers en dus ook 2 stuurmachines.
    Voor het gemak zou ik dan ook 2 servo's gebruiken verbonden met een Y-kabel zodat ze toch tegelijk werken.

    Succes met de bouw.

    Groet,
    Mathieu
     
    vGenLheftruck_Maarten vindt dit leuk.
  5. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Een gewaagd project, maar wel een heel mooi schip qua lijnen. Ook mooie techniek aan boord met een extra bootje die via de achterkant wordt gelanceerd. Ook het feit dat er geen tekeningen en waarschijnlijk ook geen of weinig foto's van zijn zou voor mij een grote handicap zijn. Succes in ieder geval met de bouw en ik volg.
     
  6. Frank 4708

    Frank 4708

    Lid geworden:
    9 apr 2020
    Berichten:
    75
    Locatie:
    Almere
    Bedankt voor de reacties, aanmoedigingen en tips en ik neem ze zeker mee.
    Ik moest gelijk even wat termen opzoeken en zo leer je mooi weer wat bij!

    Eerder kreeg ik al een tip van Alwin die jaren geleden een verslag heeft geplaatst m.b.t. de bouw van een ander model uit dezelfde 'familie'. (Verslag: Kustwacht cutter stan patrol 4207)
    Omdat de zijkant van dit model zo laag is (op goede schaal) en in het algemeen het drijfvermogen met dit ontwerp niet zo groot is vergeleken met bijvoorbeeld een sleper komt deze al snel (te) diep in het water te liggen. Zijn uitgangspunt was dat het totaalgewicht (incl. apparatuur) op ongeveer 2.1 kilo uit moet komen voor deze schaal (ongeveer 1 meter lang) wil die nog mooi in het water liggen.

    Eerder heb ik overwogen de zijkant 1 cm hoger te maken om meer ruimte te hebben voor de inbouw van motoren, etc. Uiteindelijk heb ik toch vastgehouden aan de goede proporties zoals door mij berekend.
    Nu overweeg ik weer 1 cm toe te voegen aan de hoogte maar dan voor meer drijfvermogen.

    Eerst maar eens zien hoe het in de basis uitpakt.
    Om goed te kunnen werken heb ik een plank genomen waarop de spanten komen te staan. Met de figuurzaag in de hand lekker aan het zagen gegaan en stap voor stap alle spanten uitgezaagd.
    Later als de maten correct blijken te zijn worden de spanten nog uitgehold. Voor het bepalen van de vorm zijn ze nu vooralsnog goed genoeg.
    Onderstaand het resultaat.
    Mijn eerste foto's bleken een beetje groot in omvang wat het lezen misschien minder prettig maakt. Deze heb ik nu maar geschaald!
    Om een idee te krijgen of de lijnen een beetje in de buurt komen van het origineel de spanten met karton bekleed.
    De kiel en versterkingen aan de zijkant heb ik nog niet gemaakt. Ook is de uitlijning vrij grof. Later wordt dit goedgemaakt maar om extra werk te voorkomen gaat de aandacht allereerst uit naar de vorm.

    Overigens is het inderdaad een uitdaging maar dat maakt het de moeite waard. Hopelijk kom ik verder dan alleen de romp want daar zie je nog wel eens een project op stranden.
    Afgezien van de romp is het model denk ik goed te doen. De grove vormen op het dek zijn vrij rechttoe rechtaan. Van karton maak ik een prototype en daarna verder met 2 mm vliegtuigtriplex.
    Hoe complex en mooi het daarna wordt hangt af van de details (en daar ben ik minder goed in:)).
     
    Christian Westerink vindt dit leuk.
  7. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Dordrecht
    Frank,

    Mooi begin.
    Het gewicht is bij het origineel ook een dingetje daarom is de romp van staal en de opbouw van aluminium, wordt aan elkaar gelast met Triclad.
    Misschien een idee om je opbouw van 1 of 2mm polystyreen te maken om het gewicht laag te houden.

    Groet,
    Mathieu
     
    vGenLheftruck_Maarten vindt dit leuk.
  8. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Hoe kom je aan dit drijfvermogen?
    Weet je het scheepsgewicht , of anders de lengte/breedte en diepgang?
    Er bestaan vuistregels om met deze gegevens het theoretische drijfvermogen van een modelschip zijn uit te rekenen.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  9. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    MicropropSport en Stoompomp vinden dit leuk.
  10. Frank 4708

    Frank 4708

    Lid geworden:
    9 apr 2020
    Berichten:
    75
    Locatie:
    Almere
    Na nog een keer zorgvuldig door het verslag van Alwin gelezen te hebben kwam er weer een hoop indrukwekkende informatie naar boven, ook van enkele forum veteranen hierboven..Veel berekeningen m.b.t. o.a. de waterverplaatsing van de Stan patrol 4207 en het gewicht wat het schaalmodel mag wegen. Ook een hoop interessante wetenswaardigheden over de 4207 staan in dat verslag.
    Wat Klaas aangeeft zal dan ook zeker wel kloppen. De 4708 is iets langer en breder dan de 4207 dus de 2.1 kilo voor de 4207 komt in verhouding aardig overeen met de 2.8 kilo voor de 4708 op schaal 1:50.
    De spanten voor de (volgens mij) correcte verhoudingen heb ik al en hiermee ga ik een kleine drijfproef uitvoeren. Bekleden met karton en duct tape en dan zie ik wel of ik de maten wat moet aanpassen om meer drijfvermogen te krijgen of dat ik voor de meer realistische afmetingen ga.
    De tip van Mathieu ga ik opvolgen. Mijn voorkeur gaat uit naar hout maar soms moet je praktisch zijn.
    De romp bouw ik op met spanten welke ik zo licht mogelijk maak en bekleed ik met 1 mm berken triplex. De opbouw ga ik dan waarschijnlijk maken van polystyreen.
    Een plaatje 1 mm en 2 mm berken triplex heb ik al in huis. De 2 mm bewaar ik dan maar voor een ander project :).
     
  11. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Frank, Als je in hout wilt bouwen dan raad ik je aan om de spanten open te maken. Met dichte spanten krijg je problemen om je apparatuur en accu's te plaatsen. Kijk eens om de rompvorm geschikt is om als plug te fungeren en daar een epoxy met keperweefsel omheen te lamineren. Dan heb je een lichte en sterke romp met maximale ruimte. En optimaal waterbestendig. Kijk eens in mijn bouwverslag of dat toepasbaar is. Gr. Klaas.
    https://www.modelbouwforum.nl/threads/multiknikspant-coastertje.229450/
     
  12. Frank 4708

    Frank 4708

    Lid geworden:
    9 apr 2020
    Berichten:
    75
    Locatie:
    Almere
    Hallo Klaas, Mooie boot heb je gebouwd! De spanten maak ik zo open mogelijk. Ik stel dit echter nog even uit voor het geval ik nieuwe spanten moet maken. Er is geen origineel spantenplan beschikbaar dus het wordt een beetje experimenteren. Met epoxy heb ik wel vaker gewerkt maar een plug maken ik voor mij nieuw. Dit overweeg ik alleen als laatste redmiddel. De romp wordt waarschijnlijk wel met epoxy gelamineerd. Dit heb ik ook voor mijn SR gedaan. Eventueel kan ik dan de romp nog verder uithollen.
     
  13. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Grappig dat je dit zo brengt. Houten romp maken, lamineren met epoxy en dan eventueel de romp uithollen. Dat is nl. wat je ook doet als je een plug maakt;). Houten romp, lamineren en plug eruit halen. Grote voordeel is dat je een hele ruime romp krijgt. Maar een mooi schip, ga het in ieder geval volgen.
     
    vGenLheftruck_Maarten vindt dit leuk.
  14. Frank 4708

    Frank 4708

    Lid geworden:
    9 apr 2020
    Berichten:
    75
    Locatie:
    Almere
    Hoi Sjoerd, Inderdaad, zoals ik het beschrijf is bijna alsof ik op die manier ga bouwen! Toch neem ik die laatste stap niet en blijf ik bij spantenbouw :).
     
  15. Frank 4708

    Frank 4708

    Lid geworden:
    9 apr 2020
    Berichten:
    75
    Locatie:
    Almere
    Zoals ik eerder schreef heb ik de spanten bekleed met karton en tape om te kijken wat de lijnen worden en wat ik aan gewicht kwijt kan. Eerder is hier al aangegeven dat op basis van de waterverplaatsing het model ongeveer 2.5 tot 2.8 kilo mag wegen. Mijn prototype weegt in de huidige vorm met romp, dekplaatje een een grove opbouw ongeveer 850 gram. Dit betekent dat ik rond de 2 kilo moet kunnen toevoegen als deze in het water ligt. Morgen maar eens proberen.
    Bij deze een foto van mijn 'Fast Cardboard and Tape Cutter' waarmee ik de drijfproef ga doen. Het is niet heel wetenschappelijk maar ik hou wel van dit soort testjes.
    Ondanks dat ik in de informatica werk en er een prachtig gratis programma beschikbaar is om een romp te ontwerpen, DELFTship, heb ik voor computer modelleren niet voldoende geduld.
     
    vGenLheftruck_Maarten vindt dit leuk.
  16. Frank 4708

    Frank 4708

    Lid geworden:
    9 apr 2020
    Berichten:
    75
    Locatie:
    Almere
    De resultaten van de drijfproef. Belangrijkste conclusie is dat ik wel een cursus fotografie kan gebruiken :). Veel vage foto's maar gelukkig zijn er een paar wel ok.

    Zonder ballast:
    Met 3 kilo extra ballast (totaal bijna 4 kilo):
    Al met al voldoende vertrouwen om verder te gaan. De neus pas ik nog iets aan (punt moet lager en hij mag op het eind volgens mij wat naar buiten buigen). De vreemde "deuk" bij de punt ligt aan het karton. Dat gaat bij de definitieve bouw wel weg. De zijkant laat ik bij de definitieve versie iets meer naar binnen buigen (1 of 2 mm).
    Deze week heb ik Damen aangeschreven met een verzoek tot het delen van wat informatie. Mogelijk is er wat beeldmateriaal en/of tekeningen die ze kunnen verstrekken zonder daarmee hun beleid te schaden.
     
    vGenLheftruck_Maarten vindt dit leuk.
  17. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Dordrecht
    Frank,
    Ik denk niet dat Damen op dit moment heel erg zal reageren, bijna iedereen werkt daar op dit moment thuis.
    Ik zal eens zoeken want ik heb nog ergens een paar foto's van de 4708 toen er een op de koffie was in Nassau.

    In het voorbij varen toen 2 of 3 foto's genomen.

    Als ik ze gevonden heb zal ik ze hier plaatsen.
    Van de 4207 heb ik er ook nog wel een paar als je interesse hebt.

    Groet,
    Mathieu
     
  18. Frank 4708

    Frank 4708

    Lid geworden:
    9 apr 2020
    Berichten:
    75
    Locatie:
    Almere
    Mathieu,
    Bedankt. Ik heb zeker ook interesse in die foto's. De modellen lijken in veel opzichten sterk op elkaar.
    Het is inderdaad nu een rare tijd dus ik zie wel of ze kunnen reageren. Wie niet waagt die niet wint!
     
  19. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Dordrecht
    Frank,

    Bij deze de foto's van een 4708.
    Van de 4207 heb ik verschillende, moet je maar even aangeven wat je specifiek zoekt.

    20160120_112857.jpg 20160120_112934.jpg 20160120_112948.jpg
    Groet,
    Mathieu
     
  20. Frank 4708

    Frank 4708

    Lid geworden:
    9 apr 2020
    Berichten:
    75
    Locatie:
    Almere
    Bedankt voor het uploaden van de foto's! Met name die van het zijaanzicht kan ik goed gebruiken. De meeste foto's op het internet zijn vanuit een hoek genomen waardoor het beeld wordt vertekend. Door de mooie hoge positie worden details zichtbaar die normaal meestal verborgen blijven. De foto's van de 4207 kunnen bij nader inzien achterwege blijven. Hoewel de romp aardig overeenkomt is de rest toch wel heel verschillend op detail niveau. Laat ik eerst maar eens een goede start maken met de bouw!
    Wat zijn die cruise schepen trouwens ook enorm! Mooi om zo naast elkaar te zien.
     

Deel Deze Pagina