Je gebruikt een verouderde webbrowser. Het kan mogelijk deze of andere websites niet correct weergeven. Het is raadzaam om je webbrowser te upgraden of een alternatieve webbrowser te gebruiken.
Iemand tips voor het maken van de opbouw, met betrekking tot het bovenste gedeelte met de raampjes er in. Het lukt me niet zo goed om het goed materiaal te vinden voor de opbouw. Tis me wel een keer gelukt met PS maar ik was er niet tevreden over.
En hoe en waneer het vast lijmen of monteren van de ramen. In verband met het spuiten.
Vind het er zo al aardig uitzien hoor, alleen de dikte van het materiaal ga je heel erg zien. Ik doe het zelf van ge-etst messing maar misschien kun je het iemand laten frezen uit 0,5 mm kunstof? Dat word heel veel gedaan en de stevigheid komt dan later wel met het aanbrengen van profielen in de hoeken net als in het echt. Ben helaas net aan mijn stuurhuis begonnen dus heb nog geen foto's voor je. Let ook op het feit dat er nog raamsponningen inkomen, dan zie je de dikte van het materiaal al niet meer terug.
Heb zelf de MF-70 freesbank, dus frezen is niet zo heel groot probleem, alleen opspannen voor de rare hoeken is een punt. En stel al ik het laat cnc frezen uit 0,5 mm. Dan zou het wel een mogelijkheid zijn denk ik. En hoe maak je dan de raam sponningen en in welke volgorde monteren, ivm het spuiten van opbouw?
Ik maak eerst het stuurhuis zonder de gaten maar wel met een aantal zaagsnedes zonder de ronde hoeken erin. Dan verstevig ik het met profielen op de hoeken van de wanden. Vervolgens maak ik van dunne strookjes de sponningen.
Het geheel spuiten en dan pas de ramen aanbrengen die als het goed is dezelfde maat hebebn en er dus zo inschuiven.
Ja geeft wel wat inspiratie, Los dak maakt het makkelijker, voor de ramen, om te monteren.
IK zag dat je dit zelf hebt gefreesd. Hoe heb je dit precies gedaan voor de rare hoeken? En ronde kanten, van het plexiglas? Die manier van sponningen maken had ik wel eerder gezien, en maakt het makkelijk om de ramen er in te krijgen. Nu nog een goede manier te vinden om het te frezen. Mijn MF-70 bevind zich nog in de ombouw naar brushless motor, nieuwe spantangen zitten er al wel op.
Ik heb de opbouw in principe twee keer gebouwd. De eerste keer voor de juiste hoeken en maten en de tweede keer met inbegrip van de ramen.
Door de hoeken en lengtes goed te meten kun je mbv een verdeelapparaat en een digitale uitlezing prima de raamsponningen frezen. Aangezien de bovenkant en onderkant parallel
lopen weet je daar de hoogte al van. Door de sponning als sjabloon te gebruiken zijn de ramen vrij makkelijk te
maken. En het afronden doe ik met de
hand.
Wacht nog op wat kunststof platen. Dus haar grote zus even te voorschijn gehaald, want daar moet ook nog het een of andere aan gebeuren. Ook even fototje gemaakt, de Silin lijkt aardig klein zo haha
Afgelopen week ben ik op de werf van Damen in Gorichem geweest, en heb ik met mijn neus onder een sleper in aanbouw gestaan. en inderdaad deze lijkt zeker erg goed. 41 werven bezit Damen inmiddels. Geweldige ervaring was het om daar eens rond te mogen neuzen. En super gastvrij.
Ondertussen natuurlijk niet stil gezeten, ben weer verder gegaan met plamuren en schuren van de boeg, was me nog niet allemaal naar het zin, nu is ie bijna strak. Morgen fijnspachtel bestellen, en dan alle kleine groefjes er uit plamuren. Dan kunnen de houten latjes aan de onderkant zitten, die in het echt de koelers zijn van een systeem. En dan kan die in de verf.