Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
is misschien toch een beetje te kort door de bocht (Sturen met de trim is een nogo
Is vermoedelijk onbedoeld, toch eigenlijk een vrij nare opmerking.ik vermoed dat de schrijver refereert aan t tijdperk van daarvoor.
Zoals vaak worden hier weer appels met peren vergeleken. In mijn reaktie over het sturen van het richtingsroer met de trim had ik het over het onderwerp das Bunte Huhn. Dus een vliegende plank waarmee je lange vluchten wil maken, uitgerust met het gewelfde profiel CJ-3406. Eigenlijk laat je het model zelf vliegen, je stuurt minimaal. En dat gaat dus prima met de trim, alleen het model goed in de bocht leggen.
Anders is het met een vleugel voor op de helling waarbij actief sturen noodzakelijk is. Dan is het wel heel naïef om met je trim te willen vliegen. En ook het vleugelprofiel is dan niet zo geschikt. Zelf vlieg ik hier met een plank met minder spanwijdte en een profiel CJ-3309 met vlakke onderzijde. Veel sneller, maar ook hier alleen richtingsroer en geen rolroeren. Maar wil je echt scheuren dan zou ik wel rolroeren toepassen, echter niet meer met een plank maar met een vliegende vleugel met peilstelling zoals met mijn Pirx.
Het gaat er dus om wat je van je model verwacht. Kies daarbij dus je concept en het toe te passen vleugelprofiel. Een goede hulp hierbij is raadpleging van de site van Hartmut Siegmann: aerodesign.de Hij heeft hier een aparte Profildatenbank RC-Nurflügel. Helaas niet meer zo aktueel.
Hallo Knikvleugel,
Je PB is niet bij mij binnengekomen, het lukt ook niet om contact met je te maken.