Bouwverslag De 7 Provincien 1910

@ Paul,

Ja dankje,ik probeer mijn best te doen.Trots ben ik wel op mijn boot,en uit jouw mond klinkt het nog beter,bedoel je bent zelf een hele goede modelbouwer die niet te evenaren is.Dus vat ik het op als kompliment met slagroom ;-)

Alle details zitten er nog niet op,maar ben aan de gang hiermee.
Al met al ben ik ook alweer 2 jaar aan het bouwen aan de 7 Pr.(oke,niet konstant)
En voor mijn volgende boot zal ik op zijn minst ook 2 jaartjes zoet zijn ermee,ook al is daar de romp beter en eenvoudiger te bouwen.
Maar je weet:haastige spoed doet zelden goed,dus we nemen onze tijd ervoor.
Met de Hertog ben je ook zo goed 2 jaartjes onderweg,dus dan moet medio 2011 wel lukken,hoop ik voor je.
Toch zou het een mooi gezicht zijn onze beide schepen eens samen te zien varen,denk je niet?
Oke,moet verder,jammer genoeg sneeuwruimen,ik hoor je.

Grtz,John

Hallo everybody,

Zo,het is weer een tijdje geleden maar hier gaan we weer ;-)

Afgelopen maand hadden we hier bij ons een Modelbouwbeurs/tentoonstelling met name:Lipper Modellbautage.
Daar ik in een:Interessegemeenschap ben met de naam:Modellbaufreunde-Lemgo,mochten wij ook als uitsteller aanwezig zijn.Dit was natuurlijk goed voor mij en mijn boot daar ze tot daartoe nog geen water had gezien,dus dat betekent natuurlijk ook dat ik geen flauw idee ervan had hoe ze ligt in het water,of wat de motoren brengen,en vooral is ze dicht.
Eerst even een foto nog op het droge:

Uploaded with ImageShack.us

Maar nu eindelijk ging ze te water;

Zag er al goed uit,en wat kwam dat kwam,ze was dicht,maar veels te licht,ik moest 2 dikke loodaccus van 12 Volt,3 van 12 Volt(klein)en er een van 6 Volt aan gewicht bijdoen om aan de waterlijn te komen,dus een totaal gewicht van 35 kilo.Maar goed dat ik alles had meegenomen voor het weekend op de beurs.

Hier een foto van het remmen,dus volle kracht achteruit om niet tegen de rand van het Bassin te botsen.Jammer genoeg was het bassin klein zodat ik niet volgas kon varen,en in menig bochtje echt op achteruit moest schakelen.

Maar ze lag goed in het water,had een mooie boeggolf,en over de motoren kon men ook niets slechtes zeggen.

Al met al een mooi schip,zeer tevredenstellend,afgezien van het gewichtstoegaveprobleem waar ik aan de vijver bij ons hier nog aan moet sleutelen,daar ik van de parkeerplaats af ongeveer 200 meter te voet moet :-(

Belangstelling had ik ook genoeg,en ben echt trots op de 7 Provincien,zoals ze eruit ziet,het mooie vaarbeeld en überhaupt.
Daar ze nu klaar is rest mij nog te zeggen:bedankt voor jullie reakties de afgelopen 2 jaren,en we horen en zien elkaar gauw weer.

Groeten,John

Dat ziet er machtig uit, die mag erwezen :thumbsup::thumbsup: heb je bouwverslag gevold.
Dat gewicht was te verwachten is ook een grote romp, met delftship kun je het spantenplan in brengen en heb je zeer nauwkeurig je waterverplaatsing.

Hallo John.
Een prachtmodel! Het zou mooi zijn als we de 7P en de "Hertog" eens naast elkaar in het water kunnen zien.

Gewicht is inderdaad een uitdaging... Inderdaad accu's er in en (in vorm gegoten) lood. Handvat er aan maken, dat draagt ook makkelijker.

Hallo John.
Een prachtmodel! Het zou mooi zijn als we de 7P en de "Hertog" eens naast elkaar in het water kunnen zien.

Gewicht is inderdaad een uitdaging... Inderdaad accu's er in en (in vorm gegoten) lood. Handvat er aan maken, dat draagt ook makkelijker.

Misschien ooit eens op een WSD mits John bereidt is een eind te rijden...

Mooie vaart John!

groeten Paul

hallo iedereen,

Ja jongens, dank jullie voor de komplimenten :-)

@ Koentjuh

Ja,op de vijver kan ik gas geven daar heb ik de ruimte,op de beurs ben ik denk ik met 20 % van mijn uiteindelijke snelheid gevaren,afgezien van het remmen(volgas achteruit)maar daar zal ik ook nog een paar mooie fotos van schieten,of een video.

@ ISOLA,
Bedankt voor de tip met delftship,ga ik zeker even naar kijken,ik ken dit programma eigenlijk helemaal niet.Maar zoals jij het beschrijft kan het zeer nuttelijk zijn.Thanks ;-)

@Roel,

Ja het gewicht word een probleem,oke eigenlijk niet daar we weten dat er 17 kilo in mot.Het probleem bestaat echter in het vervoeren van de parkeerplaats tot de uiteindelijke bestemming,midden in het bos.Daar zie ik niemand slepen met gewichten,ook mezelf niet.Niet dat ik naderhand Schwarzeneggers konkurent ben ;-)

Ik moet een oplossing vinden om aan de vijver gewicht in de boot te laten,en als ik klaar ben,ik het er meteen weer uit kan doen zonder het iedere keer mee te nemen.
dus denk ik aan water natuurlijk,is alleen even de vraag over het hoe en wat.

@ Roel en Paul,
Deze WSD dagen zijn in Biddinghuizen,ligt dat niet ergens in de Flevopolder of zo?Een stukkie rijden is het,van hier af naar Ommen(in de buurt van Zwolle)ben ik ook 2,5 uurtje onderweg,dus denk ik maar daarheen:3 of 3,5 uur rijden?
Maar als er al member uit Zwitserland komen,dan is het voor mij zeker niet ver.

Dan is nog de vraag,wanneer is dat en hoelang gaat dat?

Groet,John

John,

Ik denk dat de meeste het op prijs stellen als je komt met jou schitterende model!

De WSD is bijna een internationaal evenement op modelbouwgebied:p

Erg gezellig. Dit jaar ga ik voor de 2de keer en hoop dit jaar dat ik langer kan varen:cool:

John een klein karretje bouwen, daar wandel ik zo 1.5 km heen en terug van mij thuis naar kempisch kanaal, om wat meer beweging te hebben :D

ACC2.jpg

Hoi John,
zie nu opeens je bouwbericht weer eens voorbij komen. Had het model al gemist op SchiffsModell.net... Maar goed, heb het schip dus nu weer gevonden :D.

Je hebt in de tussentijd echt geweldig werk geleverd, complimenten!
Vooral de afwerking en de weathering vind ik mooi gelukt. Niet te overdreven, maar wel aanwezig. Ik denk alleen niet dat ik me daar bij mijn model aan ga wagen. Maar misschien dat er op dat gebied nog wat te leren valt...
Enne, zie voor sommige onderdelen hele mooie en slimme oplossingen. Petje af daarvoor! Heb je dit model helemaal zonder draai- / freesmaschine gebouwd?

Groeten,
Björn

@ Koentjuh,

Ja het lijkt mij heel leuk zo`n dag of weekend,en ben ook benieuwd naar de andere members en hun schepen.Wanneer is het eigenlijk dit jaar?

@ ISOLA,

ja een karretje is niet verkeerd,goed idee,zal er over nadenken.Moet er dan eentje bouwen met luchtbanden,en een tikkie groter als die van jouw.

@ Bjorn,

he kerel,lang niets meer gehoord.Ja,klopt heb de Duitse site een beetje verwaarloosd,het afgelopen jaar.Maar ga dit alsnog nahalen.
Dank je voor je positive reaktie,vind het cool .
het ouder maken van de schepen doormiddel van olieverf klinkt moeilijker als het daadwerkelijk is.gewoon proberen,als het er niet uitziet of teveel is dan veeg je het er zo weer af.
Hoe is het met je Weser?

Grtz,John

@ Bjorn,

he kerel,lang niets meer gehoord.Ja,klopt heb de Duitse site een beetje verwaarloosd,het afgelopen jaar.Maar ga dit alsnog nahalen.
Dank je voor je positive reaktie,vind het cool .
het ouder maken van de schepen doormiddel van olieverf klinkt moeilijker als het daadwerkelijk is.gewoon proberen,als het er niet uitziet of teveel is dan veeg je het er zo weer af.
Hoe is het met je Weser?

Grtz,John

Hee John,
Nou, het zit... ;) Nee, de bouw gaat goed, vordert alleen niet meer zo snel. Had eerlijk gezegd niet verwacht dat de overgang van onderbouw naar 4VWO zo groot was. (Nu moet ik wat harder werken om de cijfertjes hoog te houden...:() Maar misschien probeer ik ook wel teveel gekke dingen. Nu ik weet hoe je zeskantboutjes van 0,5mm. kan maken, moeten ook alle andere schroeven zo gemaakt gaan worden. Gelukkig heb ik volgende week vakantie, kan ik eindelijk mijn Storz-koppelingen af gaan maken. Misschien schrijf ik daarvan hier ook wel bouwberichtje.

:ontopic:
Het verouderen met olieverf klinkt tot zover goed. Denk dat ik dat ga proberen op het onderwaterschip van de "Weser". (Wel even oefenen op wat oude vliegtuigjes :cool:) Heb eigenlijk nog nooit met olieverf gewerkt, misschien wel leuk om eens wat nieuws te leren. Jouw model is er zeker een heel stuk realistischer mee geworden!

Groetjes,
Björn

@ Bjorn,

Had nog een vraag vergeten te beantwoorden;ja,dit model is in het geheel zonder Frees/draaibank gemaakt.
Mijn gereedschap is eigenlijk dat wat een ieder standaard thuis heeft,misschien met een beetje meer gereedschap voor de modelbouw.(Proxxon enz.)
Alles wat ik eigenlijk gedraaid zou moeten hebben schuur ik op een kombi-bandschuurmaschine.Dus bovenop een schuurband en aan de zijkant een meedraaiend bord met schuurpapier,dit is zo`n loodzwaar ding die je op een werkbank moet vastschroeven.
Ook het solderen doe ik gewoon met een Temperatuurgeregelde soldeerbout(station)dus niks hier met hardsolderen en vlam enz,enz.
Het houd zo ook,je moet het jezelf zo gemakkelijk als mogelijk maken,en eenvoudig te houden.Het gaat niet alleen om de stap-voor stap uitvoering maar ook om het totale beeld.Denk ik zo.;-)

Grtz,John

Het gaat niet alleen om de stap-voor stap uitvoering maar ook om het totale beeld.Denk ik zo.;-)

Grtz,John

Nou, dat laat je in elk geval heel mooi zien, want het model is geweldig gelukt! Jij moet uiteindelijk plezier hebben van het model in de vitrine of op het water, niet wij bij het kwijlen naar bouwfoto's ;).
Veel mensen zeggen dat ik knap werk lever met de draai- en freesbank op mijn leeftijd, maar ik heb zelf stiekem toch meer respect voor bouwers als jij. Veel onderdelen kun je op een draaimachine in een paar minuutjes maken, terwijl de andere oplossingen juist veel creatiever zijn. Dat word toch echt, jammer genoeg vaak vergeten volgens mij.

Maar nog wel even een vraagje over het solderen: alles met de bout? Lukt dat dan bij alle onderdelen? Soms heb je toch ook de warmte van een gasbrandertje nodig? (Zijn trouwens ook voor niet al te veel geld te koop, ook bij Proxxon)

Groetjes,
Björn

@ Roel en Paul,
Deze WSD dagen zijn in Biddinghuizen,ligt dat niet ergens in de Flevopolder of zo?Een stukkie rijden is het,van hier af naar Ommen(in de buurt van Zwolle)ben ik ook 2,5 uurtje onderweg,dus denk ik maar daarheen:3 of 3,5 uur rijden?
Maar als er al member uit Zwitserland komen,dan is het voor mij zeker niet ver.

Dan is nog de vraag,wanneer is dat en hoelang gaat dat?

Groet,John

De Werkschependag is dit jaar inderdaad in Biddinghuizen, tussen Harderwijk en Dronten.
Wordt altijd op Hemelvaartsdag gehouden.
In 2011 dus op 02-06.
Pracht locatie; ben er 21 jaar lid geweest.
Meer info over de locatie, vaarwater enz op: De site van Vaargroep Flevoland, modelbouwvereniging voor schepen te Biddinghuizen

@ Bjorn,

Hopla,ik weet dat dat spul van proxxon,bv brandertjes niet duur zijn,maar als ik ze niet nodig heb koop ik ze ook niet ;-)
Tot nu toe lukt alles zonder brander,en hetgeen wat ik soldeer is echt heel stevig,stabiel en kan best een stootje hebben zonder dat het uit elkaar valt.

Bij mijn volgende projekten blijf ik hier ook bij,alles zonder brander.Voor mijn eisen die ik stel,is het goed genoeg ;-)

Grtz,John

@ Roel,

Oke,ga ik even kijken over het hoe of wat,en misschien kan ik een paar kollegaas hier overhalen mee te komen,hoe meer zielen hoe meer vreugde of niet?
Misschien zien we mekaar dan ook eens,zodat we weten met wie we het te doen hebben,in positieve zin natuurlijk ;-)

Grtz,John

Hallo John,

De tekeningen die je gebruikt voor de bouw van de Zeven Provincien, waar zijn die te krijgen ??

Groet

John.

Back