Bouwverslag "de Naan"...EPP 3D

De Naan is een nieuw ontwerp park flyer waarover dit bouwverslag gaat. Van oorsprong ben ik een figuren vlieger en heb indertijd veel RC1 gevlogen. Voor een paar jaar terug de modelbouw weer opgepakt en direct met electro begonnen. Het 3D vliegen proberen te oefenen in de praktijk en op de simulator. Ik heb het echter nog lang niet onder de knie. Maar ondertussen wel van alles geprobeerd en sta versteld over de huidige concepten. Toch ook met moderne materialen zie ik dat gewoonlijk weinig elegante oplossingen naar voren komen. Misschien een tekort aan creativiteit? Om daar achter te komen ben ik zelf gaan knutselen en hoop van jullie reacties te mogen ontvangen. Het ontwerp is ondertussen in een ver gevorderd stadium op m'n pc:

full

Romp lengte: 1000mm
Spanwijdte: 1000mm
Motor: 150 watt

Laatst bewerkt door een moderator:
Ikzelf vind de parkmaster toch wel een mooi ontwerp hoor. Voor 3d-vliegen is het echt een super kistje en ook goed crashbestendig

met een turnigy 2217/20 motor en 25A regelaar meer dan genoeg power;)

Hoi,

Ik zie dat ontwerp van 1 x 1 meter zeker wel zitten.
maar idd de parkmaster is ook een mooie oplossing voor zon kist.

En mijn ervaring met EPP is dat het voor 3D vliegen bagger is.
het beweegt overal en je vleugel is daardoor altijd anders.
je moet het dan al flink gaan verstevigen om het torderen tegen te gaan.
En als je gaat verstevigen word het weer zwaarder maar ook weer breekbaarder.

Ik zou voor een ander soort schuim gaan.

De Parkmaster lijkt me inderdaad wel een redelijk model maar is ook verstevigd met carbon. Zo'n model uit elapor is misschien wel iets steviger dan een epp model maar daar zijn oplossingen voor. Het beste is epp te lamineren. lamineren levert enorme versteviging op en het epp is direct beschermd tegen vocht/water. laminatie weegt ongeveer 20 gr/m2 Dat is een optie voor een volgend model. Het lijkt me beter eerst aan de hand van de vliegeigenschappen te bepalen waar eventueel verstevigd moet worden. Het hoogteroer wil ik overigens van depron maken. Het leuke is dat Epp zeer eenvoudig te verwerken is. Het is ook verkrijgbaar in diverse kleuren. De rompdelen zaag ik met de lintzaag en is klaar binnen een paar minuten. Omdat tijdens zagen het oppervlak ruw wordt blaas ik het even goed schoon met de compressor en daarna een zijden doek er over en met de strijkijzer het oppervalk dichtschroeien. Door het geschroeide oppervlak verkrijgt het materiaal ook meer stijfheid. De zijkanten kan je dan ook schroeien zodat ze mooi rond worden.

full

full

Ik gebruik uhu por voor epp op epp, 5 minuten epoxy voor carbon op epp en grote oppervlakten met bison lijmspray, bijde kanten sprayen, 12 minuten wachten en tegen elkaar. Uhu por is transparant en verkleurt niet en laat zich goed naderhand doorsnijden in tegen stelling tot epoxy. Bison lijmspray heeft een melkachtig kleur.

zijn er binnenkort ook bouwtekeningen via internet verkrijgbaar. misschien verkleinen naar 80 á 90 cm en dan van 3mm depron bouwen:)

Natuurlijk komen er bouwtekeningen! Het ontwerp heb ik klaar in een 3D programma en van de onderdelen kan ik tekeningen generen. Die zal ik tzt overzetten naar pdf en maak ze voor iedereen beschikbaar. Wel is het zo dat de vleugels geprofileerd zijn en deze moeten gesneden worden met warmte draad. Zelf gebruik ik hiervoor een cnc snijmachine. Wordt dat misschien allemaal te ingewikkeld dan snij ik er een paar meer voor de echte liefhebber.

Als ik de kist met depron bouw, maak ik niet een geprofileerde vleugel. Dus als de plannen beschikbaar zijn print ik de plannen op 80% of 90% uit.

Het model zou ook prima gemaakt kunnen worden uit depron..maar ja dan heb je geen profiel en daar gaat het nu juist om. Misschien voor dit soort van modellen niet zo kritisch maar een beetje profiel aan je romp en vleugels geeft wel betere vliegeigenschappen. Vanmiddag de vleugels gesneden..nu nog even bepalen welke koolstofstaven te gebruiken....

full

Het EPP dat ik gebruik komt uit duitsland: Heitec - Ihr Partner für innovative Schaumstofftechnik Ik gebruik de grootste afmetingen omdat dit verhoudingsgewijs het goedkoopste is. Mooiste is om dit materiaal met een paar mensen tegelijk aan te schaffen. Een komplete kist kost ongeveer 5 euro aan Epp.

Verder denk ik dat een platte carbonstrip voor de vleugel aardig wat stijfheid geeft maar dat is maar 1 kant op. Wat ik niet wil is dat een vleugel kan torderen en dat lukt niet goed met een platte strip. Ik zit eerder te denken aan een ronde buis 4mm maar dat is niet gemakkelijk in de vleugel aan te brengen.

Ik heb denk ik wel interesse in de naan. Ben heel benieuwd hoe het gaat worden en ik hou me ook graag aanbevolen voor een gesneden exemplaar met profiel. Als je al wat meer weet onderandere de kosten dan hoor ik dit graag

De rolroeren heb ik op de kopse kanten onder een hoek gesneden en over de volle lengte aan 2 kanten beplakt met ducktape. Dit werkt tegelijk goed als scharnier.

full

Het hoogteroer is gemaakt van 5mm depron. Als scharnier en versteveging gebruik ik kunstof buitenkabel en rond 2mm carbon. Het roer wordt hierdoor stijf en scharniert perfect.

full

In het hoogteroer een sleuf aangebracht en een extra strip (0,8x3mm) carbon verlijmd.

full

De voorvleugels heb ik ook voorzien van carbonstrippen (0,8x3mm) en alles goed uitgemeten. Heb toch wel voor de strips gekozen omdat het gemakkelijker aan te brengen is en naar mijn mening voor voldoende stijfheid zorgt.

full

Ziet er goed uit ! Heb je ook fotos van het hele model ? Er bestaat trouwens een kistje die ook deze maat is en van epp. De sniper van hyperion. Ik heb deze laatst voor iemand gebouwd. Zij gebruiken aluminium staafjes om de vleugel te versterken. Dit werkt alleen niet 100%
zoals het zou moeten.

Hierbij alvast enkele foto's van het hele model. Belangrijk is dat de romp extra versteviging verkrijgt door de 4 witte (driehoekige in doorsnede) strippen. Nu de motor en besturing aanbrengen. De plaats van de accu ga ik als laatste bepalen en heb hiervoor een mooie oplossing.

De sniper lijkt wel een beetje op de Naan maar heeft een andere bouw en vorm.

full

full

full

full

Ik zit niet op een vliegclub maar met een paar vrienden vliegen we op een prachtig veld in de buurt van Enschede.

De motor is geplaatst. Het is een komodo motor KH-257D en gekocht als bouwpakket. komodo hobby Handig is dan dat je zelf kan bepalen welke motor setup je wil gaan toepassen. Ik kies voor een opstelling met hoog vermogen en hoogst mogelijk koppel. Wel wordt hierdoor het toerental laag maar dat moet gecompenseerd worden door een grote prop. Een grote prop zou gunstig moeten zijn voor 3D. Volgens tabel haalt deze motor 800-900 gram thrust bij 15A met een prop 10 x 4,7.

full

Back