bouwverslag depron Citabria/Super Decathlon/Piper

robert14 zei:
cdrom flyer zei:
Neem dan wel het juiste type. :wink:
waarvan lipo's??? dat weet ik, maar er kwam vandaag nog een nieuwe krachtbron op mijn pad :D een 3.5cc :lol:
maar laten we dat maar niet doen
Maakt niet uit als het maar als er maar genoeg mA tjes in zitten.
Lipos zijn veel lichter en nauwelijks duurder.
Lader heb je misschien niet maar die heb je al voor weinig.
http://www.rctechnics.eu/lipo-lader-p-441.html
En als je je vliegveldje kwijt wil dan moet je met een 3.5cc gaan vliegen. :wink:

Zelf denk ik dat mijn servostangen wat te dun zijn, en daardoor veel te slap zijn waardoor er wat speling ontstaat op de roeren. Vooral het richtingroer. Heb ze eventjes opgemeten en kwam op 0,9 a 1 mm stangetjes met plastic tube eromheen. Hoeveel MM gebruiken jullie en zijn deze te slap?

Maurits zei:
Zelf denk ik dat mijn servostangen wat te dun zijn, en daardoor veel te slap zijn waardoor er wat speling ontstaat op de roeren. Vooral het richtingroer. Heb ze eventjes opgemeten en kwam op 0,9 a 1 mm stangetjes met plastic tube eromheen. Hoeveel MM gebruiken jullie en zijn deze te slap?
Ik gebruik 1mm veren staal uit de model bouw en dat gaat goed zolang ze recht gemonteerd zijn en niet te lang.
Zijn ze wat langer dan maak ik alleen het begin en het einde van verenstaal en het tussen stuk van sate prikkers en bevestig die met 2 tot 3cm krimpkous.
Dit is om radio storing te voorkomen en in ons geval is dat aan te raden omdat ze nogal lang worden. :)

robert14 zei:
hoeveel C moet ik hebben op een speed 400 met een 6*5 direct drive???
Ik weet niet precies wat de stroom is met die prop maar schat dat een 1000mA 20C nodig is.
Theortisch kan hij 20A trekken maar je kunt beter niet ver over de 10A gaan omdat hij dan langer mee gaat.
Beter is een wat grotere accu maar omdat je toch al zwaar genoeg bent is dat niet aan te raden. :)

cdrom flyer zei:
Beter is een wat grotere accu maar omdat je toch al zwaar genoeg bent is dat niet aan te raden. :)
wat is zwaar????? die van mij is 292 gram zonder accu, ik wou nog even wat vragen, welke raden jullie mij dan aan??

deze
http://www.bidproduct.com/part/Product_view_LIPO BATTERY_1.html

of deze
http://www.rctechnics.eu/lipo-1000mah-p-492.html

of toch deze:
http://www.bidproduct.com/part/Product_view_LIPO BATTERY_15.html

mijnm voorkeur gaat uit naar de laatste omdat deze hetzelfde is als rctechnics maar stukken goedkoper, hij is 17.50 dollar incl verzendkosten. (2s 1000mAh 20C) dat is omgerekend ongeveer 13 euro en dan heb je hem in huis :D

:help:

Heb zelf die van RCtechnics en hij bevalt me goed. Zelf zou ik het gewoon bij RCtechnics bestellen. Heb je het de dag na betalen in huis en heb je de zekerheid dat als er iets mis zou gaan je het makkelijk terug kan sturen, of evt naar toe zou kunnen gaan.

@cdrom flyer:
Om nog even terug te komen op de servostangen, zouden 2 of 2,5 net wat ze hebben ook volstaan? Heb nu nog geen last van storing gehad met de tube eromheen en de ontvanger zit ca. 2,5 cm van de servo's af.

Voor stuurkabels gebruik je 0,5 mm verenstaal in "bowdenzuginnemrohr" (binnenste kunstofbuisje van een stuukabel) van 1,85/0,9 mm, los te koop bij o.a. Graupner (bestelnr. 3500.2) ...

Voorwaarden is wel dat het kunstof buisje op voldoende plaatsen, maar in iedergeval (vlak) bij het einde en begin, stevig vastgelijmd wordt, en het verenstaal mag maximaal niet meer dan ca. 40mm buiten het plastic buisje steken ....

Dit geeft een lichte en preciese besdiening van de roeren ....

Ik zou de accu lekker bij www.rctechnics.eu kopen. Die levert goede kwaliteit, en supersnel. Als je het voor 12en betaald is het vaak al de volgende dag in huis! Ook kun je idd met garantieklachten een stuk makkelijker terecht.

Die 17.50 is denk ik trouwens niet incl. verzenden naar nederland, echter alleen in de usa. Zit je straks ook nog eens 6 weken op je bestelling te wachten.....

Voor die accu RC technics.
Geen gezeur met levertijd en de prijs zal weinig uit maken.
Zij hebben trouwens ook een 1300mA voor 1 euro meer maar die is maar 12c.
Ik zou toch voor die 1000mA gaan.
Heb je al een lader? :)

Maurits zei:
@cdrom flyer:
Om nog even terug te komen op de servostangen, zouden 2 of 2,5 net wat ze hebben ook volstaan? Heb nu nog geen last van storing gehad met de tube eromheen en de ontvanger zit ca. 2,5 cm van de servo's af.
Veel te zwaar 1mm is sterk genoeg als het op de juiste plaats ondersteunt.
Dat systeem van Dirk is nog mooier maar daar heb ik weer geen ervaring mee.
Storing ontstaat soms met stangen parrallel aan de antenne of trillende ijzer op ijzer verbindingen.
Soms gaat het goed en soms niet maar daar zal ook wel info over zijn op dit forum. :wink:

Hej, Gaaf vliegtuig, ik ga hem ook maken .
Ik had nog een vraag, hoe heb je de tekeningen gemaakt, heb je ze gewoon uitgeprint?.. als ik ze gewoon uitprint krijg ik super grote onderdelen,

Hopelijk kan je me helpen;)
Groeten Thomas

uitprinten, en dan uitknippen en aan elkaar vastplakken, voor sommige onderdelen heb je 4 of 5 a4'tjes nodig

De witte randen moet je er natuurlijk wel afsnijden/knippen die ontstaan langs de lijnen doordat je het op verschillende A4'tjes print.

Ok, dus gewoon die site en dan uitprinten?.. of moet je het nog even opslaan en daarna iets uitvergroten..?

Cya, Thomas

Thobo6 zei:
Ok, dus gewoon die site en dan uitprinten?.. of moet je het nog even opslaan en daarna iets uitvergroten..?

Cya, Thomas
Eerst opslaan want printen vanaf internet gaat bij mij altijd fout.
Als je al die losse delen print moet hij op de gewone schaal zijn.
Ik pas de schaal aan in adobe foto shop maar alleen als ik van die standaard maat af wil wijken. :wink:

Ok, bedankt;).. Maar de maat is dan goed?.. ik had een testprintje gedaan om even te kijken hoe dik de lijnen waren ..en toen zag ik dat alleen het richtingsroer al heel groot was... :D Zal wel goed zijn ;)
Cya

Back