bouwverslag depron Citabria/Super Decathlon/Piper

Van flutteren heb ik bij mijn 6mm vleugel geen last.
Ik vlieg zonder struds en heb een strip carbon van 6x1mm op de vleugelrand geplakt.
Hierdoor is hij zo stevig dat hij zonder problemen loopings aan kan :D

Met mijn STS van 450 gram heb ik ook een beetje last van flutter...
En dan heb ik struts en aan de leading en traling edge een strip balsa van 6X2.5mm

Maar ja dan vlieg ik wel volgas in een beetje duikvlucht, en dan gaat een sts toch redelijk hard... ;)

hey,
Vandaag ben ik weer met de sts naar het veld gegaan. De instructeur heeft me wat geholpen en gaan zouden we.....
Nou het duurde niet lang 2 sec. De instructeur gaf volgens mij niet genoeg gas bij de start en hij kende het vliegtuig nog niet goed maarja, crash dus. Vleugel door midden en een scheur in de voorkant.
Ik denk dat ik hem niet weer opbouw eerst de set-up gaat in mijn zwevertje
mvg Rick

Dat is balen Rick :(

Zeker omdat de instucteur hem heeft laten crashen....

Met wat lijm en gedult is hij wel te repareren hoor..
Mijn toestel heeft al meerder reparaties achter de rug en vliegt nog steeds :)

Niet gelijk opgeven hoor!
Dit toestel vliegt te makkelijk om het bij de eerste tegenslag gelijk maar in de hoek te gooien...

Joshua,

Die motor is idd sneller, maar dat is zeker niet nodig bij de citabria, de citabria is niet bedoeld om snel te vliegen.
Voor beginners is het vanzelfsprekend ook makkelijker om het vliegen onder de knie te krijgen met een trager model.

Gewoon die setup als van Thibault gebruiken en je zal er veel plezier aan beleven.

grts

niels

Mensen ik heb een ~80 cm brede versie gebouwd. Hij is helemaal klaar. Alleen ik vraag me af wat het ideale gewicht is. Iemand die een indicatie kan geven? Ik heb het idee dat het te zwaar is geworden namelijk met alle elektronica.

Hoe zwaar is hij dan en wat voor set up gebruik je?
Een ideaal gewicht is niet te geven.
Dat hangt af van de omstandigheden waar onder je vliegt en je vlieg stijl.

Laatst bewerkt:
Die van mij weegt met een accu van 960mah 2s bijna 300 gram.
Vandaag voor het eerst weer eens gevlogen na een maandje of 6. Ging erg lekker.
Smorgens stond er nog een aardig windje kon stil blijven hangen tegen de wind :)
Vanavond was het echt super windstil.

Hoe zwaar is hij dan en wat voor set up gebruik je?
Een ideaal gewicht is niet te geven.
Dat hangt af van de omstandigheden waar onder je vliegt en je vlieg stijl.

Speed 400
5 cell, 6.0 volt, capatiteit 1400
Graupner prop 6-5"
En dus ongeveer 80 cm span breedte.

En nu is het 317 gram. Veel te veel lijkt me? Maar ik heb geen idee hoe ik het lichter kan krijgen.

Lijkt mij geen probleem...

Mijn toestel weegt vliegklaar 275 gr.
Ik heb er ook een oude telefoon in gehad om een filmpje te maken, hij moet toen rond de 400 gr gewogen hebben en hij vloog zonder problemen :)

Lijkt mij geen probleem...

Mijn toestel weegt vliegklaar 275 gr.
Ik heb er ook een oude telefoon in gehad om een filmpje te maken, hij moet toen rond de 400 gr gewogen hebben en hij vloog zonder problemen :)

Ik heb het dus wel op ongeveer 65% van het origineel gebouwd he. Dus dat is wel een stukje kleiner. Ook allemaal geen probleem?

317 gram voor 80cm span is goed te doen. Zelf hou ik er wel van als hij iets zwaarder is. Zeker als er wat wind staat. Als het echt waait stop ik er zelfs een extra accu in voor extra gewicht. Of een 2s 2200 mah. Nadeel heb je wel met een harde landing dan is het sneller stuk. Als je hem heel licht bouwd overleefd hij een harde landing vaak een stuk beter.

Maar zo als iemand hierboven ook al schreef zelfs met een sony k750i er onder vliegt dit ding nog prima.

Ik ben alleen niet zeker over jou prop. Heb geen verstand van die sp400 motor maar ik vlieg met een 8x4,3. Misschien kan iemand anders vertellen of deze prop goed is voor dat motortje. Persoonlijk vind ik een grote prop met minder spoed fijner op dit vliegtuig. Heb een paar verschillende geprobeerd.

Dat zal ook wel werken als het motorje het aankan. Niet gelijk volgas geven. en rustig omhoog sturen niet gelijk vol up geven.

Succes.

Ik heb net in mn pauze nog ff rond gevlogen echt heerlijk weer nu. Beetje wind maar dat kan dit toestel wel hebben.

Back