bouwverslag depron Citabria/Super Decathlon/Piper

Welke prop zou het meest ideaal zijn dan? Dan fiets ik even langs de winkel. 5*4 of een 6*3? Of anders?

Zelf zou ik ze allebij halen als je toch gaat fietsen. Kun je proberen wat je prettig vindt vliegen. En je hebt gelijk een reserve voor als het mis gaat. Het wil nog wel eens gebeuren dat de prop een harde landing niet overleeft als het mis gaat. Ik heb een hele kist vol propjes in verschillende maten. Altijd handig en die dingen kosten niet zo veel. Vind het zelf leuk om te expirimenteren met verschillende propjes en accu's. Met een klein 3s lipotje (staat geen info op verder maar ik kan er meestal zn 600 mah in laden) en een 8x4,3 prop met dat paarse motortje van rc technics gaat hij verticaal omhoog.

Hallo,
Nu mijn vleugel toch in stukken ligt leek het me handig om meteen helemaal overnieuw te beginnen met de vleugel. Het wordt een vol profiel met rolroeren en wat minder V- stelling. Maar waar kan ik die rolroeren het beste doen aan het eind van de vleugel of dicht bij de romp ?
Ik zal foto's posten.
mvg Rick

Die van mij is net in de container beland. De linker vleugel brak af in een looping. Het vliegtuig kwam recht naar beneden in een sloot en de vleugel is waarschijnlijk een paar km verderop naar beneden gekomen :). Gelukkig heb ik de ontvanger en motor regelaar nog kunnen redden. Het is toch een leuk model ik heb er uren mee gevlogen. Maar ik ga nu toch weer voor de tigermoth denk ik.

Ik ben van plan om mijn kistje uit te rusten met een speed 400 en een 2s lipo,
Ik heb hier een 6x5 APC-E prop liggen kan ik deze gebruiken?

hoi, ik wil er ook aan beginnen.
nou wordt er zoveel gezegd dat ik het niet meer helemaal weet.
ik wil hem precies zoals de tekening maken (is de eerste keer) dus lijkt me wel het handigst.
wat heb ik nou dan precies nodig om zo goedkoop mogelijk toch nog leuk kan vliegen.
ik wil eerst kijken of het wat voor me is
kan ik mijn zender van mijn auto kyosho Tr15 inferno ook gebruiken.
hoeveel depron moet ik kopen en welke dikte.

greets Roy

ohh ja ik vindt dit een leuk toestel maar is er geen mooie nederlandse bouwbeschrijving voor deze newbee

Laatst bewerkt:
Wat voor zender is het die he hebt? Je moet minimaal 3 kanalen hebben voor dit vliegtuig.
De bouwhandleiding in de start post is ongelovelijk uitgebreid. Zelfs zonder tekst heb je nog zo veel foto's dat het goed te doen is om hem te bouwen. Gewoon beginnen en als je iets niet snapt even vragen op het forum. Ik heb zelf een goedkope setup van rc technics gebruikt. Vliegt heel leuk.

motor:
2208/14 Brushless Outrunner 1450KV
met een 8x4,3 slowflyer prop

Accu:
2s of 3s lipo van rond de 800 of 900 mAh (Op 3s gaat hij recht omhoog maar misschien niet handig als je nog nooit gevlogen hebt)
Deze gebruik ik al een jaar doen het nog prima: LiPo 7.4V 860MAH (15C)
Let op voor lipo accus is een speciale lader nodig anders krijg je vuurwerk.

2 stuks 9 gram servo voor dit soort vliegtuigen voldoen de goedkoopste

Dan nog een regelaar voor de motor ik gebruik meestal 25A regelaars zit je lekker ruim.
zoiets voldoet: 25A FLY Brushless ESC

En je ontvanger nog natuurlijk.

ik denk dat ik maar gewoon begin en een andere zender aanschaf.
ik vraag me af of iemand toevalig de tekeningen(mallen in autocad heeft.

ik denk dat ik maar gewoon begin en een andere zender aanschaf.
ik vraag me af of iemand toevalig de tekeningen(mallen in autocad heeft.
Zoek een zender op internet maar meld even welke je uit kiest en waarom.
Tekeningen zijn te downloaden.
Die uitprinten en op een plaat depron leggen en uitsnijden.;)

Je kunt van de PDF tekening een jpeg (ander formaat afbeelding mag ook natuurlijk) maken (de pdf volledig op je beeld zetten en dan [Print Scrn] drukken en plakken in paint of Paintshop) en deze als "external reference" in Acad laden. Nu kun je de tekening gewoon overtekenen. Easy.
Wanneer je alles hebt overgetekend haal je de jpeg eronderuit en ga je de tekening opschalen naar het juiste formaat. Is wel even een uurtje werk, maar zo doe ik het altijd. Werkt mooi en je hebt gelijk een mooie digitale versie die je voor meerdere doeleinden kunt gebruiken.

Succes ermee.

dan moet ik maar eens even kijken.
ik ben nog niet zo heel handig ermee.
met dat opschalen meet je dan gewoon een lijn op je printje en zorg je dan dat die in je dwg hetzelfde is??

dan moet ik maar eens even kijken.
ik ben nog niet zo heel handig ermee.
met dat opschalen meet je dan gewoon een lijn op je printje en zorg je dan dat die in je dwg hetzelfde is??

Nee. Je tekent de tekening over. Dan is bij wijze van spreken de vleugel 31,245 cm lang (spanwijdte) Je weet dat de vleugel 100 cm moet zijn. Nu pak je je rekenmachine en rekent uit welke factor je de tekening moet opschalen. (100/31,245=3,2005120819331092974875980156825 = factor om te verschalen)

(ga naar start -> uitvoeren -> typ 'calc'. Nu heb je de rekenmachine van windows, hieruit kun je de uitkomst kopieren en plakken in acad, hoef je de schaalfactor niet op te schrijven)

Nu heb je als het goed is een tekening van het vliegtuig in schaal 1:1, je zult altijd een kleine afweiking hebben (dan spreek ik over 0,01 mm of zo).

Stuur me anders even een pbtje met je mail adres, ik heb nog een dwg met de citabria, meen 75cm span. Kun je zelf opschalen.

Succes

Laatst bewerkt:
Makkelijker is het om een lijn te tekenen van 1000mm en deze als reverentie te gebruiken.

De zet deze lijn met een eindpunt op het basispunt waar vanuit je gaat schalen (de linkerkant van de vleugel). Dan typ je het commando scale dan selecteer je de onderdelen die je wil verschalen en geef een enter. Dan wijs je het basispunt aan waar vanuit je wil verschalen. Typ dan een R en geef een enter. Dan klik je achter elkaar aan het basispunt (dus de linkerkant van de vleugel) vervolgens de rechterkant van de vleugel en als laatst de andere kant van de hulplijn.

Het is een beetje een warrig verhaal geworden maar als je het probeert zul je zien dat het heel simpel is.

succes

Back