bouwverslag depron Citabria/Super Decathlon/Piper

Motor al getest, alles goed aangesloten, motor kan niet in dompel in gesteld worden.. Zwaartepunt kan makkelijk ingesteld worden.. Maar heb je een foto van je eigengemaakte propadapter?

SkyVan01.jpg

Alleen een aluminium ronde staaf 10mm dik en lang met een 2mm lang stukje van 5.5mm dik dat in de prop valt.
En een gat met m3 draad er dwars doorheen.
Dat voorste puntje wat je op de foto ziet kan je gewoon weg laten.
Heb je een draaibank?
Zo niet dan word het moeilijker.
De boutjes met m3 draad kunnen ook vervangen worden door twee stukjes staaldraad 1mm zo als ook voor stuur stangen gebruikt word.
In dat geval natuurlijk gaatjes van 1mm boren om de twee staaldraadjes in te lijmen.
Motordomp kan je realiseren door de bovenste motor bevestiging op te vullen met ringetjes.
En ik verwacht dat je 4graden motordomp nodig hebt en 1graad naar rechts anders gaat hij stijl omhoog met volgas en niet vooruit. :wink:

Is het ook een idee aangezien de prop vrij dik is in het midden en sterk om een heel klein gaatje te boren met daarin een inbusje?

Ik wil nu graag een nieuwe accu kopen, liefst nimh. Hebben jullie enig idee welke? Het motortje wat ik heb is de 1540 versie. Ik heb net een kleine stukje gevlogen maar daarna ging hij de grond in, maar ik heb het idee dat hij geen power heeft en waarschijnlijk ligt dit aan de accu omdat deze al vrij oud is en wat lui.

Spanning meten op de accu terwijl je volgas geeft.
Als je geen universeelmeter hebt voor minder dan 10euro heb je er een en je zal hem vaak gebruiken.
Waarom nu weer nimh. :?
Lipo is lichter kost nauwelijks meer en een lipo lader heb je voor 20euro. :)

Conclusie 1e vlucht:

Of ik heb totaal de verkeerde propellor, of totaal de verkeerde motor gekocht. Het vliegtuig (450gram) heeft totaal geen kracht met deze motor en blijf in de lucht stil hangen, en valt dan gewoon als een baksteen naar beneden.

Motor: 1540 kvp BL
Regelaar: 12A Bl
Accu: Sanyo 8.4V 900MHA
prop: 8x4.3

Schade: Vleugel gebroken, propellor gebogen en nog wat deukschade.

Maurits zei:
Het vliegtuig (450gram) heeft totaal geen kracht met deze motor en blijf in de lucht stil hangen, en valt dan gewoon als een baksteen naar beneden.

Heb je hem niet gewoon overtrokken ? :roll:

Dat motortje is wel aan de lichte kant voor een 450 grams vliegtuig, de vuistregel is motorgewicht ca 10% van totaalgewicht, bij jou is dat ca 6%. Maar je zou wel voldoende power moeten hebben met een 8*4,3 prop om hem in de lucht te houden. Voor de zekerheid: zit de prop er op de juiste manier op, met de bolle kant (lettertjes) naar voren?

Dirk

Ik heb dit motortje op een shocky zitten van 180 gram, en daar kan ik volgas netaan mee hoveren op 7,2V en 8x4.3 prop. Dus ik schat ca 200 gram trekkracht. Gezien jouw iets hogere voltage zou je iets meer moeten hebben. Dat zou voldoende moeten zijn om een vliegtuig als dit fatsoenlijk rechtuit te laten vliegen. Dirk's suggestie is een goeie, als de prop verkeerd om zit trekt het voor geen meter. Je kan ook eens een 7x6 prop proberen, werkt ook goed op deze motor en geeft je iets meer 'propsnelheid' (rpmxspoed).

Een grotere prop geeft volgens mij meer effect omdat je dan meer trekkracht krijgt.
Een kleinere prop blaast nog meer tegen de brede romp aan.
Pure snelheid heb je niet nodig.
450gram is erg veel voor 200gram trekkracht.
Voor een goede oplossing moet je gegevens hebben zoals trekkracht stroomverbruik resterende spanning op de accu bij vollast.
Wat is het gewicht van de accu.
Je kunt ook overwegen een platte romp te bouwen want je moet in ieder geval gewicht gaan besparen en luchtweerstand verminderen. :wink:

dirk57 zei:
Dat motortje is wel aan de lichte kant voor een 450 grams vliegtuig, de vuistregel is motorgewicht ca 10% van totaalgewicht, bij jou is dat ca 6%. Maar je zou wel voldoende power moeten hebben met een 8*4,3 prop om hem in de lucht te houden. Voor de zekerheid: zit de prop er op de juiste manier op, met de bolle kant (lettertjes) naar voren?

Dirk

Hieruit blijkt dus maar dat ik een volledige noob ben op dit gebied. Ik had de propellor met de lettertjes naar achter :oops: :oops: De schade is inmiddels hersteld en hij ziet er nog goed uit. Bedankt voor de hulp!

Ik heb de indruk dat het iedere beginner overkomt, incluis mijzelf :mrgreen:, terwijl je toch 50% kans hebt om het goed te doen.

En vast voor als je een toestel met een duw-prop gaat maken: het gaat om de stand van de propellor t.o.v. de vliegrichting en niet t.o.v. de motor. Ik weet dat dat nogal logisch is , dus vraag me niet waarom ik het toch nog even erbij zeg :mrgreen: :wink:

Mijn vogeltje heeft vandaag zijn luchtdoop gehad, de eerste keer op een basketbal veldje maar het waaide zo hard dat ik hem niet snel genoeg onder controle kreeg doordat ik pas een aantal vluchten op mijn conto heb met vliegtuigen in het algemeen.
Na een ingedeukte neus, een gebroken propje, gebroken vleugel en staart, even naar huis wat reparaties uitgevoerd. Plakband en Por doet wonderen.

Whoppa weer naar het voetbalveldje in de wijk en nog maar eens proberen... Yihoooo niet te geloven. Het vlieeegt... 2 accus leeggevlogen en lekker veel moeite moeten doen om het ding in de lucht te houden omdat er veel wind stond, accus weer opgeladen en 1,5 uur later weer geprobeert.

Ondanks de harde wind vliegt het heerlijk, heb er veel Fun mee, ik hoop dat het snel een beetje windstil word zodat rondjes vliegen iets leuker word en ik niet constant aan het vechten ben met de wind om hem in de lucht te houden.

Misschien heb ik strax nog een paar accuutjes vol en krijg ik men vrouw zo gek om even te filmen.

Leuk om te horen. Ik ga het misschien nog is tegen de avond proberen. Maar mijn prop is vlak na het centrum een héél klein beetje gebogen. Is dit erg?, want dicht bij het centrum wordt toch bijna geen wind ge-genereert? De totale lengte is nog intact. En zal het met windstil makkelijk vliegen zijn voor een onervaren vlieger, maar die wel de theorie kent? :lol:

Als je nog nooit gevlogen hebt met vliegtuigjes denk ik dat het met deze wind heel lastig gaat worden, als je het toch wilt proberen dan kan ik je maar 1 ding aanraden.

Zet je uitslagen heel erg klein, dat heeft bij men eerste toestelletje gekost omdat ik niet wist hoe veel ik nodig had dus liet ik hem maar op volledige uitslagen staan.

Als je hoogteroer BV max 45graden kan zet hem dan op MAX 20 Graden en dat geld ook voor het richtingsroer.

het lijkt weinig maar neem maar van mij aan dat het meer dan genoeg is.

Hier dan een Filmpje van mijn Citiabriaatje

http://media.putfile.com/Citabria-klein

Zuiver ter info; al dan niet stallen heeft weinig tot niets te maken met of je recht vliegt of niet. Een toestel kan ook stallen als je een kaarsrechte lijn vliegt..

Wat betreft je prop; ja dat is erg. Hij zal veel lawaai gaan maken en mogelijk ook trillingen. Maar dat is nog niet het ergste, die props zijn erg flexibel, als hij in een bocht blijft staan dan betekent dat dat het kunstof op die plek verzwakt of zelfs ingescheurd is. Dat kan betekenen dat straks je de halve prop om de oren komt zeilen.

Ik zou er niet meer mee gaan vliegen en er een nieuwe prop opzetten..

Back