bouwverslag depron Citabria/Super Decathlon/Piper

Ik heb het nog n keer geprobeerd, maar ik denk toch dat de motor te weinig power heeft. Het gewicht lag op 1/3 van de vleugels en alles was goed afgesteld. Hij vloog gewoon een paar meters en dan hing hij stil in de lucht. Misschien is de 1611 is proberen?

Ik heb zelf deze motor niet dus kan er niet over oordelen.
Waar de accu toe in staat is weet ik ook niet zonder meetgegevens.
Die 1611 kan wat meer presteren maar dat helpt alleen als de accu dat aan kan.
Ik weet aleen dat je vliegtuig stil in de lucht hangt en dan natuurlijk naar beneden komt.
Dat lijkt op stallen als gevolg van geen downthrust. :?

Maurits zei:
Ik heb het nog n keer geprobeerd, maar ik denk toch dat de motor te weinig power heeft. Het gewicht lag op 1/3 van de vleugels en alles was goed afgesteld. Hij vloog gewoon een paar meters en dan hing hij stil in de lucht. Misschien is de 1611 is proberen?

Ik heb eind vorige week ook deze motor en proppellor aangeschaft voor dit vliegtuig. Mijn vliegtuig is nog niet af, maar ik heb gisteren wel even de electronica geprobeerd. Als accu heb ik een 2s lipo van 1800mAh gebruikt. Bij mij leverde deze setup flink wat trekkracht. Kan het bij jou niet het geval zijn dat de stroom die je accu max kan leveren niet groot genoeg is? Ik heb bij mijn microheli's namelijk ook een paar accupakketjes die de gevraagde stroom niet kunnen leveren. Deze accu pakketjes zijn 8,4V en bestaan uit AAA cellen. Wanneer ik met deze accu's gas geeft zakt het voltage veel in en komt de heli niet de lucht in. Met mijn lipo vliegt de heli wel goed. Meet dus eens je accuspanning wanneer je volgas geeft. Als deze te veel inzakt kan je beter op zoek naar een andere accu.

Zal ik is meten. Mijn accupakket bestaat ook uit AAA's dus wie weet ligt het daaraan.

@Adrie de H
En op hoeveel volt vlieg je met Lipo's?

Maurits zei:
Ben eigenlijk wel benieuwd hoever jij al bentl Robert?
tja, ik zit hier nu al 1.5 wek met een kapotte livebox van orange :help: maar ik heb de vleugel al af en de romp ook al,alleen nog even het hoogteroer eraan, landingsgestel eronder, electronica en hij is RTF. als ik weer internet heb post ik wel een paar fotootjes :D

Maurits zei:
http://www.rctechnics.eu/lipo-860mah-p-1471.html
Is dit dan een geschikte lipo-accu ervoor?
why not :?: :?:

Maurits zei:
Net even RCtechnics geinformeerd, maar die vind de huidige 1540 motor te licht. Bij 11.1V lipo zal de maximale trekkracht rond de 300 Gram liggen en dat is net genoeg om in de lucht te blijven. Een iets grotere prop zou eventueel kunnen maar dan heb je het gevaar dat je regelaar + motor verbrandt dus dat durf ik niet aan. Ik zal waarschijnlijk de volgende motor gaan bestellen:

http://www.rctechnics.eu/bm240821-brushless-outrunner-1400kv-p-1446.html 8)
Dat klopt wel maar wat ga je voor accu gebruiken.
Je komt namelijk al dicht bij 500 gram. :?

Een 9*4,3 prop en een 12A continu regelaar met een piek van 15A, maar volgens een beoordeling van deze regelaar, kan deze ook met de juiste timing 14A continu aan.

Met die set up moet het makkelijk kunnen.
Rustig rondjes vliegend kom je op ongeveer 4.5A en met 10A ben je al fors aan het klimmen.
Met een 1500mA lipo kon ik zo een 20min in de lucht blijven. :)

De motor is binnen en al aangesloten en getest. Heeft veel meer trekkracht, maar het lijkt alsof de motor niet helemaal perfect is uitgelijnd? Misschien dat mijn prop een fractie scheeft zit maar mij lijkt dit niet het geval. Nu nog een nieuwe motormount maken en aan het onderstel prutsen, en ik kan misschien morgen mn eerste vlucht maken.

Probleem is gevonden: de accu's :lol:

Ik had mijn volle GP3300 P&M 7.2V van mijn auto erop aangesloten en dit draaide als een zonnetjes. Daarna heb ik m'n Sanyo 900 8.4V erop aangesloten en dit draaide een stuk minder hard ondanks dat deze 8.4V is. Ik ga nu op zoek naar een beetje goedkope 2cel lipo.

Back