bouwverslag depron Citabria/Super Decathlon/Piper

Hallo,

Ik ben dit model samen met mijn zoon aan het bouwen.
Ik ga mijn motor op een plaatje triplex schroeven en dan in de neus plaatsen.
Is het handig als ik dat plaatje al 5 graden schuin zet of beter haaks en dan de motor schuin?:n00b:
Het is het aller eeste vliegtuig dat we bouwen dus als ik vreemde dingen schrijf dan hoor ik dat graag:rolleyes:

Groeten, Wilbert

Hallo,

Ik ben dit model samen met mijn zoon aan het bouwen.
Ik ga mijn motor op een plaatje triplex schroeven en dan in de neus plaatsen.
Is het handig als ik dat plaatje al 5 graden schuin zet of beter haaks en dan de motor schuin?:n00b:
Het is het aller eeste vliegtuig dat we bouwen dus als ik vreemde dingen schrijf dan hoor ik dat graag:rolleyes:

Groeten, Wilbert

Hey Wilbert,

Je kan eventueel rondelletjes op de schroeven tussen de motorvoet en het plankje steken. Hiermee kan je dan de hoek aanpassen door er eentje bij te steken of weg te nemen. Heb ik ook gedaan en werkt uitstekend! (Kan je eventueel de hoek naar rechts ook bijstellen etc)

Groeten,
Niels R.

Hallo,

Groeten, Wilbert
Dat zou kunnen maar gewoon recht zetten en met ringetjes op vullen kan ook.
Dan heb je een neutraal punt van 0 graden en van daar uit is het makkelijker meten wat de hoek is.;)
Ik heb overigens de hoek even aan gepast naar de 4 graden die ik al eerder gegeven heb.

Laatst bewerkt:
Dat zou kunnen maar gewoon recht zetten en met ringetjes op vullen kan ook.
Dan heb je een neutraal punt van 0 graden en van daar uit is het makkelijker meten wat de hoek is.;)
Ik heb overigens de hoek even aan gepast naar de 4 graden die ik al eerder gegeven heb.

Dank jullie voor het advies..haaks is dus toch beter.
Nu hopen dat de motor snel binnen komt dan kan ik kijken waar ik dat schot exact wil plaatsen.

Groeten, Wilbert

ik denk dat ik vanavond begin een de citabria. hopelijk niet al te veel bouwtijd, al 2x eerder gebouwd dus zal niet zoveel moeilijker zijn, alleen eerst de tekeningen uitsnijden, dat kost het meeste werk denk ik :?

Ik zie steeds de volle romp met de enkele vleugel terug keren maar probeer eens de profiel vleugel met de platte romp.
De vlieg eigenschappen zijn veel beter.;)

ik kwam vanavond tot de ontdekking dat ik niet genoeg depron meer had, dus dan maar een kleinere maken vanuit de depron die ik had, de motor is een speed 280 en dat op een 2s lipo. span is 1 meter en lengte weet ik zo niet, alles gewoon uit losse hand getekend. nu een beetje te winderig en donker voor de maiden dus hopelijk morgen :D

foto's volgens nog komende dagen

net even wezen taxien in de achtertuin. zag er veelbelovend uit, na ongeveer 3 meter wou ie al loskomen. alleen het landingsgestel zit nu los dus daar nog even iets op vinden.

hopelijk vanavond ofzo de maiden. dan natuurlijk ook foto's en misschien een filmpje ;)

bild1100ig9.jpg

bild1106tb6.jpg

HET heeft gevlogen, zoals ik al verwachtte was het rompje uit 1x 6mm depron toch te dun dus deze ging bij de langing doormidden bij de neus, best een lekker vlieggedrag en reageert super. dus alleen een nieuw rompje bouwen en weer gaan met die banaan. een speed 280 is zeker goed voor dit toestelletje, de mijne is 1 meter span.

hey hier dan de foto's van mij versie. Sorry voor de slecht kwaliteit gemaakt met een webcam.
333009592.jpg

333009591.jpg

ik kan niet wachten om hem mee te nemen naar de club om hem uit te proberen en daarna verder af te verven. Moet alleen nog lipo lader hebben.

net weer een maiden achter de rug, nu een versie op dezelfde vleugel maar nu een volle romp. had nog net genoegt depron. eerst had ik er een speed 280 met gunther op zitten. door de breedtte van de romp mistte ik toch wat vermogen, ook nog wat te weinig gewicht in de neus, daarna een speed 400 ingebouwd, zwaartepunt was direct goed en meer vermogen, vloog wel redelijk maar niet van lange duur, na 1 rondje te hebben gevlogen was mn prop ineens weg. maar alles is weer klaar dus hij mag dit weekend mee naar de fly-in. hopelijk daar ook meer foto's en filmpjes ;)

Dus je hebt nu ook gemerkt dat een platte romp minder vermogen vraagt om hem in de lucht te houden.
Een volle profiel vleugel geeft nog weer minder weerstand waardoor sneller vliegen mogelijk wordt zonder de langzaam vlieg eigenschappen aan te tasten.
De romp versterking werkt het beste als hij loopt van de motor naar het stabilo zeker als je een wat zwaardere motor gebruikt zo als een speed 400.
Ook een versterking van de vleugel bevestiging naar het landingsgestel is erg belangrijk.;)

http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=354237&page=233

Ik heb later wel sate prikkers in gelijmd als struts.

Laatst bewerkt:
Net nog even een vluchtje gemaakt.
Was niet echt lekker, er was toch wel wat vlagerige wind.
Toestel vloog als een "natte dweil" daardoor wel wat schade opgelopen :(

Niet ernstig maar genoeg om te stoppen....
Helaas...
Nog maar eens proberen als het echt windstil is :rolleyes:

mijne heeft alleen gevlogen met stevige wind. zoals ook al op het filmpje te zien is. hele tijd volgas en dan kom je bijna niet tegen de wind in, helaas wel gecrashes omdat de stuurstang op mn hoogteroer ineens weg was :lol:

Back