Bouwverslag depron Extra 300 - Full fuse

Opzich maakt dat niet veel uit, daar ik de vleugels toch afzonderlijk moet maken. Ik moet ze dus zowiso aan elkaar plakken en of dat nou met een klein beetje Vstelling is of recht maakt me niet veel uit. Ik heb net ook een grenen lat gekocht en die komt er rechtop in en bepaald direct het profiel. Heb ook al gemerkt dat is zeker stijf genoeg is.
 
Ik denk met een V-stelling dat hij tegenwerkt als je een roll maakt. Rechte vleugels is minder stabiel maar meer wendbaar, dat laatste wil je bij een 3D toestel. Bij jagers zie je zelfs wel een negatieve V-stelling, denk dat dat is om hem lekker snel om te kunnen gooien, maar zal wel meer input nodig hebben om het toestel in de gewenste stand te houden.
 
Waarom hebben toestellen V-stelling? Om lekker stabiel te zijn. Maar zogauw je inverted vliegt, werkt die omgekeerde V-stelling dus extra onstabiel... een simpele bocht in rugvlucht lijkt me al een stuk lastiger als er V-stelling in zit, hij wil dan op z'n rug de hele tijd afglijden.
Als je wil dat je in principe iedere figuur zowel rechtop als inverted kan vliegen... maak dan een rechte vleugel.
 
Hoe kan ik de vleugel het beste verstevigen? Zal ik er een opstaande balsa lat in maken, of moet ik iets met een carbon stok doen? Suggesties graag.
Ik ben momenteel bezig met een 1.50 m. depron vliegende vleugel... daar zit als hoofdligger 6 mm depron in (op z'n kant uiteraard). Okee, t'is geen 3D toestel maar wel een slag groter... je houten ligger lijkt me prima.
(Vanwege mijn huidige blessure ben ik dit gaan bouwen, met anderhalve hand wilde ik niet aan mijn serieuzere projecten werken...)
 
Tja, je zei toch dat dit je kleurenschema werd:
1235196.jpg
 
Erg mooi project, bene rg beniewd naar het resutaat.
Heb je ook een geprofileerd stabilo?


Ik ben momenteel bezig met een 1.50 m. depron vliegende vleugel... daar zit als hoofdligger 6 mm depron in (op z'n kant uiteraard). ...

Heb je daar wat meer info over? :cool:

Mike
 
Heb je daar wat meer info over?
Dat is in basis de Blue Giant van deze site:
Jomari - Onlineshop
...en dan met een duwprop, en zonder romp (en misschien ook zonder winglets).
Als het een beetje vliegt maak ik er wel een berichtje over.
PM me maar als je meer wil weten (niet Mattiejplane z'n draadje vervuilen)...
 
Nou het is gelukt!

Vleugel 1 is af. Er moet uiteraard nog wel enige dingen aan gebeuren zoals:
-tip er op maken en schuren
-brede strook tesa om de voorrand
-aileron uitsnijden
-holtes opvullen voor aileron
-servo bevestiging

dscf0037hj6.jpg


dscf0039zw1.jpg


dscf0040bl5.jpg


Zoals jullie zien ben ik flink aan 't gewichtsheffen geweest. :yes:
 
Laatst bewerkt:
Heb je er verder geen ribben in gemaakt? Hoe heb je de LE zo strak kunnen vouwen zonder knikken?
 
Matthijs, hoe ga je de vleugels aan elkaar maken?
Ik weet dat ze bij dit soort vleugel vaak simpel vlak tegen elkaar gelijmd moeten worden, maar dat is voor 3D misschien toch wat veel gevraagd...?
(Als je wil heb ik ev. wel een oplossing voor je...)

Enne... je moet de ailerons nog maken. Als je die er nu uitsnijdt, gaat dat wel ten koste van de sterkte van de vleugel denk ik...
 
ik wilde ze gewoon aan elkaar lijmen..Máár met een stuk verbindings lat die ongeveer 10cm in elke vleugelhelft steekt. Wat voor een oplossing had jij ingedachte?

Ailerons was ik van plan er uit te snijden, maar de breede kier die dan alsware ontstaat weer dichtmaken met een stuk depron dat daar precies inpast. Dan blijft de vleugel dus sluitend.
 
Wat voor een oplossing had jij ingedachte?
Bij die vleugel had ik het probleem dat de liggers niet in elkaars verlengde zaten (vanwege de pijlstelling). Toen heb ik een stuk van dat grove witte schuimmateriaal dat je wel eens bij me gezien hebt genomen, plm. 30x10x5 cm, en dat ongeveer pas gesneden zodat het links en rechts tegen de ligger sluit, en taps zodat het netjes in de vleugel past. Gelijmd met bruislijm (ook waar het niet 100% past krijg je dan toch een goede verbinding).
Als je zoiets doet met je Extra dan wordt die vleugel loeisterk. Ik heb nog wel een stukje schuim voor je...

Ailerons was ik van plan er uit te snijden, maar de breede kier die dan alsware ontstaat weer dichtmaken met een stuk depron dat daar precies inpast. Dan blijft de vleugel dus sluitend.
Eigenlijk jammer dat je die vleugelconstructie maakt, en 'm dan weer open moet snijden. Dan had ik denk ik toch een ribbenconstructie gemaakt (met die vleugel heb ik het makkelijker, daar zitten gewoon platte ailerons achter).
 
Zoals marcel beschrijft het heb ik het idd gedaan! 2 losse delen aan de voorrand met tesa aan elkaar geplakt net als in het filmpje.

Toch heb ik de ailerons uitgesneden. De aileron zelf behield wel zijn vorm omdat ik de achterkant van de vleugel schuin had geschuurd. De kieren in de vleugel heb ik opgevuld met depron stookjes. Daarna het geheel weer netjes gestuurd en ik kon geen sterkte vermindering waarnemen vond eerder dat het sterker was geworden. Ook de oorspronkelijke vorm is nog behouden.

Scharnieren heb ik gemaakt van stukjes floppiedisc op 4 plaatsen. Daarvoor wel wat vulstukjes in het rolroer gemaakt.

Ook de vleugels tegen elkaar gelijmt met in het midden een verbinding van diezelfde lat die ik gebruik in de vleugels.

dscf0044jh8.jpg
 
Ziet er mooi uit! Aan die foto zou ik niet denken dat het depron is...
 
Back
Top