bouwverslag depron F22 raptor pusherjet

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door aviador, 22 mrt 2007.

  1. aviador

    aviador Guest

    :D heeey.

    Van de site van TITA heb ik plannen gehaalt voor de F22. De span is circa 60cm en het vlieggewicht zal ongeveer 500gram worden. Afgelopen weekend ben ik begonnen met de bouw van dit modelletje en hoewel het mijn eerste pusherjet is ging het allemaal erg vlotjes omdat het allemaal lekker simpel gemaakt is.
    de motorisering wordt een BM2409-12A Brushless Outrunner 1570KV van rctechnics met een APC7*6 prop. dit zou een propsnelheid van 94km/uur moeten geven bij volgas. :D

    het begon met de plannen printen, aan elkaar plakken en uitknippen: (klikken voor grote versie)
    [​IMG]

    daarna overnemen op depron, de vleugel is 2keer 3mm op elkaar, de rest of 6mm of 3mm:
    [​IMG]

    nu begon het lijmen van de stukken met als begin de onderkant:
    [​IMG]
    [​IMG]

    vervolgens de roervlakken die als hoogte en rol roeren worden gebruikt. het scharnier punt zit in een 3mm koolstof staafje dat in een 5mm koolstof buisje zit, met een beetje schuren gaat dit erg soepel en geeft geen speling:
    [​IMG]

    de servo's zijn met metalen (2mm) stangetjes verbonden met de hoorntjes aan de roervlakken:
    [​IMG]

    de ontvanger en regelaar liggen in een rechte lijn met de servo's om de bovenkant er later op te kunnen doen passen:
    [​IMG]

    nu zitten ook de bovenkant en de richting roeren erop:
    [​IMG]
    [​IMG]

    Dit is de eerste keer dat ik met spuitbussen werk (die heb van een keer van Aaalie gekregen. nog erg bedankt!!). het is dus allemaal niet echt mooi gelukt, maar opvallen in de lucht zal hij!! en daar gaat het mij nu om:
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Nu is het nog wachten op de motor en lekker weer, dan maar hopen op een succesvolle maiden :D

    groeten oscar.
     
  2. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Zo Aviador, ben je ook aan het depron begonnen? Ziet er leuk uit :thumbsup: !
    600 gram lijkt me wat veel voor deze kist, zou minder moeten kunnen. Ik heb een F18 van depron gebouwd, uitgebreidere constructie, zelfde span, zelfde motor en ik zit op ca 500 gram. Ik heb alleen nog gevlogen met 2s accu, is eigenlijk iets weinig voor zo'n kist, ben nu aan het wachten op een 3s voor meer power. Maar aan de snelheid te zien ga je al uit van een 3s accu.
    Maak je een filmpje van de doop??
     
  3. aviador

    aviador Guest

    hoi fotor,
    ik heb al wel meerdere kistjes gebouwd van depron hoor, sommige vlogen wel en sommige niet :wink:
    net even gewogen, 445gram incl 3s 2000mah 20c lipo, RTF met motor dus inderdaad 500gram :)

    ik hoop een filmpje tegen die tijd te kunnen maken, maar dat hangt maar net af of ik dan toevallig de camera van kennissen kan lenen, ik heb er zelf geen.
     
  4. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Bij mij vloog ook niet alles. Tenminste, alles heeft wel gevlogen, maar het een wat langer dan het ander. Niet alles deed wat ik wilde (de bocht om bijvoorbeeld.....).
     
  5. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    haaaaaaaaa, leuk!!! had nog geen mooie foto's gezien...

    Wat een kleur zeg :). wel slim om de RC in te bouwen VOOR je hem dichtplakt... Ik bouw vaak iets te enthousiast door en vergeet dan dat het handiger was om die dingen er eerst in te raggen....

    500 gr is lekker licht. Kan je bijna verticaal :)
     
  6. jesse

    jesse

    Lid geworden:
    25 jun 2006
    Berichten:
    1.153
    Locatie:
    Groot Ammers
    GAAF!!! lekkere felle kleurtjes zeg, die raak je zomaar niet kwijt :D

    Dat motortje loopt als een speer, echt heerlijk om dat door de lucht te horen fluiten! (ik heb hem zelf ook) die slingert zelfs nog een 9x4.5 rond!

    Groetjes, Jesse.
     
  7. aviador

    aviador Guest

    thnx! :D

    jesse: het motortje moet dus een duwprop gaat aandrijven, maar kan door de constructie van de motor niet de bel van de stator afgaan? dat de as dus bijna uit de motor gaat zegmaar, of is daar een ringetje voor?
    ik hoop trouwens dat mijn 15A ESC'tje genoeg is, volgas zal ik niet geven bij de maiden...
     
  8. Senne

    Senne

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    960
    Locatie:
    maasmechelen
    foto van model met motor ? :)
     
  9. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Ik gebruik deze motor op mijn F18 ook met duwprop. Ik heb de as omgedraaid zodat hij aan de andere kant uit de motor steekt. Zo kan hij er zeker niet aflopen. Maar ook als je as op de originele manier zit wordt de boel tegengehouden door een busje met inbusboutje erin (tenzij je een eerdere versie van de motor hebt, die hadden dat busje nog niet). Voor het loskrijgen van de as was wel enig gericht geweld nodig.
     
  10. aviador

    aviador Guest

    laatste bouwfoto's :p

    motor vanmiddag ontvangen... lekker groot ding en sterke magneten 8O
    ik heb er een 20A BL ESC van walkera op aangesloten, draait lekker en start aardig op, eerst een beetje getril maar daarna alles super soepel 8)

    hier zijn de pics:

    [​IMG]

    [​IMG]

    kapje nieuw gemaakt en gespoten:
    [​IMG]

    [​IMG]

    hij heeft lekker veel kracht en hij kan bijna verticaal inderdaad, maar hij weegt dan nu ook 565 gram :| achja gaat hij lekker snel van :wink:
    morgen maiden flight/crash :lol:
     
  11. jesse

    jesse

    Lid geworden:
    25 jun 2006
    Berichten:
    1.153
    Locatie:
    Groot Ammers
    Ja, je moet gewoon ff het asje omdraaien, dat gaat niet zo heel makkelijk de eerste keer zelf heb ik het met een botte priem en en hamer moeten doen.
    ik weet niet wat voor prop je wilt draaien maar met die 20 amp. esc zou ik niet te groot gaan, de motor trekt met een 6,5x6,5 ongeveer 16 amp.

    Groetjes, Jesse.
     
  12. aviador

    aviador Guest

    vanmorgen heb ik de maiden gemaakt :D :bday: :banana: :proost:

    windkracht 4, super velle zon, een vader die hem niet echt goed kan gooien door de brede romp maar het was een 100% succes!!
    De start is wel een beetje kritisch door de hoge vleugelbelasting maar met harde wind kan het niet, zodra ik de motor 3/4 zet schiet hij als een gek omhoog tot het een klein puntje is. met wind mee is hij nauwelijks bij te houden en met wind tegen stuurt hij geweldig. ik heb lekker grote uitslagen en een iets achterlijk zwaartepunt (1cm maar), maar dat is juist wel lekker. als ik vol up doe dan staat hij bijna gelijk met de neus naar boven en met wat gas schiet hij dan recht naar boven (met een beetje hulp van de wind). hij kan ook normale bochten maken maar dat is saai :wink:
    inverted vliegt hij ook wel leuk, maar zowel normaal als op zijn kop wil hij met de neus naar beneden... misschien toch het zwaartepunt te ver naar voren :?:

    helaas geen film of foto maar ik kan je niet zeggen hoe blij ik ben, hij ziet er in de lucht super fel uit en hij vliegt als een droom 8)
    reken maar dat ik binnenkort een video ga maken :D

    ohja, de motor met 7*6 APC prop, 20A ESC en 2100mah 20C lipo allemaal nauwelijks opgewarmd 8)

    greets
    oscar.
     
  13. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    lekker :D.
    gefeliciteerd!

    Klinkt als een goede setup dus. Moet je je hoogteroer ff trimmen dat hij "hands off" rechtdoor blijft vliegen. Dit zal dus een beetje UP zijn. Als je dan aanduikt en je laat de knuppel los, dan gaat ie vanzelf weer omhoog. Als dit bekend klinkt zit je zwaartepunt idd een stukkie te ver naar voren nog :). Kan naar achter, maar alleen als je dat wilt natuurlijk. Hij zal gevoeliger worden op het hoogteroer dan, en je kan hem makkelijker stallen. :).
    Zwaartepunt ietsje naar achter. weer trimmen tot rechtdoor vliegen (hoogtetrim dus ietsje naar beneden in verhouding tot het vorige zwaartepunt) en weer aanduiken. Als hij in 1 rechte lijn door blijft vliegen (de grond in :D), dan zit je precies op het zwaartepunt. (ervanuitgaand dat dan je hoogteroer en vleugel in 1 lijn zitten en de instelhoek 0° is).
     
  14. aviador

    aviador Guest

    bedankt voor de tip. dat ga ik eens uitproberen :p

    ik ga zo weer vliegen, eerst kon ik geen ander stekkertje vinden en zat er een BEC stekker in :oops: 8O nu een wat grotere die wel veel stroom aankan :roll:
    maar even over de APC prop, je moet toch de letter met de grootte van de prop naar de niet-blaaskant hebben? of heb ik de prop nu verkeerdom?
     
  15. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    De letters moeten aan de VOORkant, dus in de vliegrichting. Als hij verkeerd om had gezeten had het slecht gevlogen, en ik begrijp dat dat zeker niet het geval is. Zit wel goed denk ik zo.
    Leuk dat het zo goed vliegt! Gefeliciteerd.
     
  16. aviador

    aviador Guest

    vandaag wilde ik ik in me eentje gaan vliegen, uit eindelijk zal ik hem toch in me eentje moeten gaan opgooien. helaas was de wind erg schokkerig, dus steeds met korte harde vlagen. bij het opgooien ging het dan ook mis, ik gooide iets teveel naar boven en er kwam een windvlaag van de zijkant. gevolg: neus afgebroken. de neus vervangen is het probleem niet maar wel het vervoer met de fiets van mijn huis naar het dichtsbijzijnde grote veld. met al die wind kan ik het toestel nawuelijks onder me arm vast houden. ik ben nu van plan een houten kist te maken waar de f22 precies in past.. een flink ding dus 8O hij zal dan lekker zwaar zijn en zo hopelijk iets makkelijker te vervoeren zijn.
    hoe vervoeren jullie je vliegtuigen? ik kan niet elke keer met me ouders mee in de auto dus het moet op de fiets :(
     
  17. Wartexx

    Wartexx

    Lid geworden:
    2 mei 2004
    Berichten:
    2.860
    Locatie:
    Wijchen
    Ik vervoer vliegtuigen in de fietskar van mijn tante, waar normaal haar kinderen in zitten maar die zijn nu groot, er gaan zo, 1 loodaccu (65 A) en 4 vliegtuigen.
     
  18. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    ikke meestal lopend (paar straten :) ). en soms op een mega-skateboard.
    en af en toe als kees langs komt met zijn auto, dan proppen we die helemaal vol :).

    Een hele kist lijkt me weer niet echt handig. Zwaar lomp ding. Met zulke wind vliegt het toch al niet geweldig....
     
  19. aviador

    aviador Guest

    die wind maakt het alleen maar leuker tijdens het vliegen :D hij lijkt er totaal geen last van te hebben behalve dat hij de ene kant op 5 keer zo hard gaat dan de andere kant :lol:
    zo'n fietskar heb ik helaas niet en het is net te ver om te lopen vind ik.
     
  20. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    mja, daar heb je wel gelijk in idd. Mijn racertje van 140 gram vliegt nu ook nog wonderbaarlijk goed :). (Als je hard genoeg gaat)
     

Deel Deze Pagina