Omdat op mijn club (de Gooische) begin september een hückepäck-wedstrijdje staat gepland waar ik aan zou mee willen doen, maar ik helemaal geen niet-gemotoriseerde zwever heb, dacht ik er maar gauw een te gaan maken. Van depron dus. Eerst wilde ik de DizzyBird maken, maar ik heb al een (gemotoriseerde) SportWing, en bovendien kwam ik er niet achter hoe breed de steunen van de Huckepack van de club eigenlijk zijn; als die smaller (korter) zijn dan de depron vleugel breed is, dan trekt het elaastiek het depron kapot. Die kans leek me bij zo'n vliegende vleugel vrij groot. Goed, dan maar iets anders bedacht.
Op http://www.jomari.de/assets/s2dmain.html?http://www.jomari.de/50296894d10aad401/index.html kan je aardige bouwwijzen zien om een depron vleugel te maken. Aanvankelijk wilde ik het op deze manier doen. Maar, omdat ik een zwever wilde moest het zeker geen symmetrisch profiel zijn, minstens plat en liever nog een beetje hol... uiteindelijk besloot ik dus om een soort variant op een Jedelsky-profiel te maken. Maar dan met het voorste deel (dat bij Jedelsky van massief balsa is) opgebouwd uit 3mm depron. Als de vleugels van Jomari.de sterk genoeg worden, dan moet dat op deze manier ook lukken... Zoiets dus:
Als ik nog eens zoiets maak, kan het achterste, dunne deel van het profiel wel wat langer doorlopen; dat doet het bij een echte Jedelsky-vleugel ook. Maar het kwam een beetje zo uit, het is lastig om tevoren helemaal te voorzien hoe de verhoudingen zullen zijn...
Zo is de vleugel opgebouwd:
Ribben uit 6mm depron, drie per vleugel. Wel ribben in het midden (om de vleugelhelften goed aan mekaar te kunnen lijmen), geen rib bij de tip (want daar moet nog een tip opgelijmd). Er zijn twee vleugelhelften van 52 cm elk, en twee tippen van 20 cm. Uiteindelijke spanwijdte bijna 130 cm, koorde 12 cm... het maakt een heel serieuze indruk maar het is maar flauwekul...
Dit is de tekening van tip & vlinderstaarthelft:
Het leek me aardig om de vleugeltippen en de vlinderstaart dezelfde vorm te geven... beetje designexperiment... ik koos voor een vlinderstaart vooral omdat ik de pushrods samen door de 6mm carbon staart wilde laten komen, op deze manier leek me dat het mooist om af te werken:
Die carbon rompstaaf heeft trouwens al veel gevlogen, als deel van het frame van een bestuurbare vlieger...
Het einde is dus heel schuin afgeschuurd, om voldoende buigruimte te bieden voor de carbon pushrods (die er hier nog niet op zitten).
Aanvankelijk was ik van plan de rompneus op te bouwen van lagen 6mm depron, maar ik kwam op het idee om er een stuk elastisch schuimplastic voor te gebruiken dat ik in de schuur had liggen. Dit was verpakkingsmateriaal waarmee bij mijn (voormalige) werkgever nieuwe LCD schermen werden aangeleverd. Het is een vrij grof schuim, dus ik zal nog iets met het oppervlak moeten doen, maar het weegt haast niks, is enorm taai en enigzins buigbaar, kijk maar:
Als je Depronnie rechtuit de grond in duikt stuitert-ie waarschijnlijk terug...
Omdat ik het schuim in model heb geschuurd (ik zal nog iets meer moeten schuren) is het een heel pluizige zooi geworden. Ik denk dat ik 'm ga schilderen met dezelfde verf die ik net bezig ben op mijn huis te smeren... als dat goed gedroogd is en ik schuur 'm dan zal het denk ik redelijk glad worden...
De volgende stap is dan, van die rompneus aan weerszijden een plak af te snijden (doe ik met een broodmes); dan uit het middendeel een stuk weg te snijden, dit wordt de bay voor batterijen, servo's en ontvanger; dan één zijkant terug te lijmen, en de andere kant moet open kunnen, ik denk dat dat iets met velcro wordt. Mogelijk dat ik aan de bovenkant nog een beetje depron moet toevoegen omdat van binnenuit de pushrods nog in de staartboom moeten; een plankje waar de vleugel op rust kan dat meteen afdekken. Ook nog een pennetje om het vleugel-elastiek vast te maken.
Nou, en dan zal-ie er ongeveer zo uit gaan zien:
Ik beschik niet over zo'n chique electronische weegschaal, maar onze keukenweegschaal zegt dat het hele spul zoals het nu is 60 gram weegt. Komt nog 90 g. electronica en wat verf bij. Het zal niet hard moeten waaien... Zou het sterk genoeg zijn?
Achteraf had-ie best wat minder V-stelling mogen hebben, vooral de tips. (En omdat tippen en stabilo toch al dezelfde vorm hebben was het ook wel mooi geweest als die in dezelfde hoek hadden gestaan.) Misschien had ik toch een rib in de tips moeten lijmen, want toen ik daar verstek schuurde voor de tippen raakte ik de controle nogal kwijt omdat je in- en extrados op mekaar duwt. Ik moet trouwens ook nog een stukje depron lijmen over de middelste vleugelnaad, want met een profieldikte van 18 mm (zonder liggers) moet het daar wel stevig aan mekaar zitten. In elk geval is-ie niet voor een elastiekstart bedoeld...
Tot zover... wordt vervolgd.
Bart Doets
Op http://www.jomari.de/assets/s2dmain.html?http://www.jomari.de/50296894d10aad401/index.html kan je aardige bouwwijzen zien om een depron vleugel te maken. Aanvankelijk wilde ik het op deze manier doen. Maar, omdat ik een zwever wilde moest het zeker geen symmetrisch profiel zijn, minstens plat en liever nog een beetje hol... uiteindelijk besloot ik dus om een soort variant op een Jedelsky-profiel te maken. Maar dan met het voorste deel (dat bij Jedelsky van massief balsa is) opgebouwd uit 3mm depron. Als de vleugels van Jomari.de sterk genoeg worden, dan moet dat op deze manier ook lukken... Zoiets dus:

Als ik nog eens zoiets maak, kan het achterste, dunne deel van het profiel wel wat langer doorlopen; dat doet het bij een echte Jedelsky-vleugel ook. Maar het kwam een beetje zo uit, het is lastig om tevoren helemaal te voorzien hoe de verhoudingen zullen zijn...
Zo is de vleugel opgebouwd:

Ribben uit 6mm depron, drie per vleugel. Wel ribben in het midden (om de vleugelhelften goed aan mekaar te kunnen lijmen), geen rib bij de tip (want daar moet nog een tip opgelijmd). Er zijn twee vleugelhelften van 52 cm elk, en twee tippen van 20 cm. Uiteindelijke spanwijdte bijna 130 cm, koorde 12 cm... het maakt een heel serieuze indruk maar het is maar flauwekul...
Dit is de tekening van tip & vlinderstaarthelft:

Het leek me aardig om de vleugeltippen en de vlinderstaart dezelfde vorm te geven... beetje designexperiment... ik koos voor een vlinderstaart vooral omdat ik de pushrods samen door de 6mm carbon staart wilde laten komen, op deze manier leek me dat het mooist om af te werken:

Die carbon rompstaaf heeft trouwens al veel gevlogen, als deel van het frame van een bestuurbare vlieger...

Aanvankelijk was ik van plan de rompneus op te bouwen van lagen 6mm depron, maar ik kwam op het idee om er een stuk elastisch schuimplastic voor te gebruiken dat ik in de schuur had liggen. Dit was verpakkingsmateriaal waarmee bij mijn (voormalige) werkgever nieuwe LCD schermen werden aangeleverd. Het is een vrij grof schuim, dus ik zal nog iets met het oppervlak moeten doen, maar het weegt haast niks, is enorm taai en enigzins buigbaar, kijk maar:

Als je Depronnie rechtuit de grond in duikt stuitert-ie waarschijnlijk terug...
Omdat ik het schuim in model heb geschuurd (ik zal nog iets meer moeten schuren) is het een heel pluizige zooi geworden. Ik denk dat ik 'm ga schilderen met dezelfde verf die ik net bezig ben op mijn huis te smeren... als dat goed gedroogd is en ik schuur 'm dan zal het denk ik redelijk glad worden...
De volgende stap is dan, van die rompneus aan weerszijden een plak af te snijden (doe ik met een broodmes); dan uit het middendeel een stuk weg te snijden, dit wordt de bay voor batterijen, servo's en ontvanger; dan één zijkant terug te lijmen, en de andere kant moet open kunnen, ik denk dat dat iets met velcro wordt. Mogelijk dat ik aan de bovenkant nog een beetje depron moet toevoegen omdat van binnenuit de pushrods nog in de staartboom moeten; een plankje waar de vleugel op rust kan dat meteen afdekken. Ook nog een pennetje om het vleugel-elastiek vast te maken.
Nou, en dan zal-ie er ongeveer zo uit gaan zien:

Ik beschik niet over zo'n chique electronische weegschaal, maar onze keukenweegschaal zegt dat het hele spul zoals het nu is 60 gram weegt. Komt nog 90 g. electronica en wat verf bij. Het zal niet hard moeten waaien... Zou het sterk genoeg zijn?
Achteraf had-ie best wat minder V-stelling mogen hebben, vooral de tips. (En omdat tippen en stabilo toch al dezelfde vorm hebben was het ook wel mooi geweest als die in dezelfde hoek hadden gestaan.) Misschien had ik toch een rib in de tips moeten lijmen, want toen ik daar verstek schuurde voor de tippen raakte ik de controle nogal kwijt omdat je in- en extrados op mekaar duwt. Ik moet trouwens ook nog een stukje depron lijmen over de middelste vleugelnaad, want met een profieldikte van 18 mm (zonder liggers) moet het daar wel stevig aan mekaar zitten. In elk geval is-ie niet voor een elastiekstart bedoeld...
Tot zover... wordt vervolgd.
Bart Doets