Bouwverslag: Depronnie, depron zwevertje

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door bdoets, 9 aug 2007.

  1. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Omdat op mijn club (de Gooische) begin september een hückepäck-wedstrijdje staat gepland waar ik aan zou mee willen doen, maar ik helemaal geen niet-gemotoriseerde zwever heb, dacht ik er maar gauw een te gaan maken. Van depron dus. Eerst wilde ik de DizzyBird maken, maar ik heb al een (gemotoriseerde) SportWing, en bovendien kwam ik er niet achter hoe breed de steunen van de Huckepack van de club eigenlijk zijn; als die smaller (korter) zijn dan de depron vleugel breed is, dan trekt het elaastiek het depron kapot. Die kans leek me bij zo'n vliegende vleugel vrij groot. Goed, dan maar iets anders bedacht.

    Op http://www.jomari.de/assets/s2dmain.html?http://www.jomari.de/50296894d10aad401/index.html kan je aardige bouwwijzen zien om een depron vleugel te maken. Aanvankelijk wilde ik het op deze manier doen. Maar, omdat ik een zwever wilde moest het zeker geen symmetrisch profiel zijn, minstens plat en liever nog een beetje hol... uiteindelijk besloot ik dus om een soort variant op een Jedelsky-profiel te maken. Maar dan met het voorste deel (dat bij Jedelsky van massief balsa is) opgebouwd uit 3mm depron. Als de vleugels van Jomari.de sterk genoeg worden, dan moet dat op deze manier ook lukken... Zoiets dus:
    [​IMG]
    Als ik nog eens zoiets maak, kan het achterste, dunne deel van het profiel wel wat langer doorlopen; dat doet het bij een echte Jedelsky-vleugel ook. Maar het kwam een beetje zo uit, het is lastig om tevoren helemaal te voorzien hoe de verhoudingen zullen zijn...
    Zo is de vleugel opgebouwd:
    [​IMG]
    Ribben uit 6mm depron, drie per vleugel. Wel ribben in het midden (om de vleugelhelften goed aan mekaar te kunnen lijmen), geen rib bij de tip (want daar moet nog een tip opgelijmd). Er zijn twee vleugelhelften van 52 cm elk, en twee tippen van 20 cm. Uiteindelijke spanwijdte bijna 130 cm, koorde 12 cm... het maakt een heel serieuze indruk maar het is maar flauwekul...
    Dit is de tekening van tip & vlinderstaarthelft:

    [​IMG]
    Het leek me aardig om de vleugeltippen en de vlinderstaart dezelfde vorm te geven... beetje designexperiment... ik koos voor een vlinderstaart vooral omdat ik de pushrods samen door de 6mm carbon staart wilde laten komen, op deze manier leek me dat het mooist om af te werken:

    [​IMG]
    Die carbon rompstaaf heeft trouwens al veel gevlogen, als deel van het frame van een bestuurbare vlieger... :) Het einde is dus heel schuin afgeschuurd, om voldoende buigruimte te bieden voor de carbon pushrods (die er hier nog niet op zitten).

    Aanvankelijk was ik van plan de rompneus op te bouwen van lagen 6mm depron, maar ik kwam op het idee om er een stuk elastisch schuimplastic voor te gebruiken dat ik in de schuur had liggen. Dit was verpakkingsmateriaal waarmee bij mijn (voormalige) werkgever nieuwe LCD schermen werden aangeleverd. Het is een vrij grof schuim, dus ik zal nog iets met het oppervlak moeten doen, maar het weegt haast niks, is enorm taai en enigzins buigbaar, kijk maar:
    [​IMG]
    Als je Depronnie rechtuit de grond in duikt stuitert-ie waarschijnlijk terug...

    Omdat ik het schuim in model heb geschuurd (ik zal nog iets meer moeten schuren) is het een heel pluizige zooi geworden. Ik denk dat ik 'm ga schilderen met dezelfde verf die ik net bezig ben op mijn huis te smeren... als dat goed gedroogd is en ik schuur 'm dan zal het denk ik redelijk glad worden...
    De volgende stap is dan, van die rompneus aan weerszijden een plak af te snijden (doe ik met een broodmes); dan uit het middendeel een stuk weg te snijden, dit wordt de bay voor batterijen, servo's en ontvanger; dan één zijkant terug te lijmen, en de andere kant moet open kunnen, ik denk dat dat iets met velcro wordt. Mogelijk dat ik aan de bovenkant nog een beetje depron moet toevoegen omdat van binnenuit de pushrods nog in de staartboom moeten; een plankje waar de vleugel op rust kan dat meteen afdekken. Ook nog een pennetje om het vleugel-elastiek vast te maken.

    Nou, en dan zal-ie er ongeveer zo uit gaan zien:
    [​IMG]

    Ik beschik niet over zo'n chique electronische weegschaal, maar onze keukenweegschaal zegt dat het hele spul zoals het nu is 60 gram weegt. Komt nog 90 g. electronica en wat verf bij. Het zal niet hard moeten waaien... Zou het sterk genoeg zijn?

    Achteraf had-ie best wat minder V-stelling mogen hebben, vooral de tips. (En omdat tippen en stabilo toch al dezelfde vorm hebben was het ook wel mooi geweest als die in dezelfde hoek hadden gestaan.) Misschien had ik toch een rib in de tips moeten lijmen, want toen ik daar verstek schuurde voor de tippen raakte ik de controle nogal kwijt omdat je in- en extrados op mekaar duwt. Ik moet trouwens ook nog een stukje depron lijmen over de middelste vleugelnaad, want met een profieldikte van 18 mm (zonder liggers) moet het daar wel stevig aan mekaar zitten. In elk geval is-ie niet voor een elastiekstart bedoeld...

    Tot zover... wordt vervolgd.
    Bart Doets
     
  2. RCEFlyer

    RCEFlyer In Memoriam

    Lid geworden:
    27 mei 2007
    Berichten:
    3.210
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Hoi Bart,

    leuk project :D , je bent al goed op weg. Nu snap ik dat je in een ander berichtje zei: " nog klusjes genoeg te doen " 8)

    Succes met de bouw, ik volg je draadje !
     
  3. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Nou, tot voor kort was het vooral 's nachts, als ik toch wakker was, nadenken over hoe het moest worden. Dit is 2 middagen werk... lekker spul jôh, dat depron...
    Bart
     
  4. barthezzo

    barthezzo Guest

    heee bart!
    leuk zeg zown zwevertje,
    zal hij het wel gaan houden die druk?
    ik ga zo beginnen met de bouw van een soort dizzy bird/ weasel , heb elektronica al besteld.
    (we gaan morgen (matthijs+ik) ochtend naar de club om eens even lekker te gaan vliegen!!
    mischien wil je mee? hoor het wel .
    succes er mee en ik blijf het wel volgen!

    Groetjes Bart
     
  5. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    De schuimplastic rompneus is inmiddels weer afgedankt. Toen ik ´m had uitgehold bleek het spul toch wel erg slap te zijn geworden. (Logisch, een doosje met wanden van 5mm schuimplastic...)Dus terug naar het oorspronkelijke plan, 6 lagen van 6mm depron, de middelste 4 lagen vormen de laadruimte, en de buitenkant lekker in stroomlijn geschuurd. Vanavond gaat denk ik de electronica erin. Moet alleen nog even verzinnen hoe ik de accu (4xAAA) moet laden, de pushrods lopen er overheen als het klaar is dus het accublok kan er dan niet meer uit... misschien een apart laadkabeltje eraan solderen zodat het blok daar gewoon kan blijven.
    Foto´s komen, als/ie klaar is.

    Bart
     
  6. RCEFlyer

    RCEFlyer In Memoriam

    Lid geworden:
    27 mei 2007
    Berichten:
    3.210
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Hoi Bart,

    Er zijn ook aan/uit schakelaartjes met een extra laadaansluiting.
    Maar dat zal wellicht te zwaar zijn voor jouw project :?:

    Lekker bezig Bart, ik volg je draadje.
     
  7. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Er zit al een laadstekkertje aan.

    Dit is de nieuwe rompneus. Het dekseltje zal op de een of andere manier vast moeten, misschien gewoon met een stukje tape:

    [​IMG]

    Zo zit de electronica er in. Ja, met een vlinderstaart zou je natuurlijk eigenlijk identieke servo's moeten gebruiken... maar deze had ik liggen, en anders moest ik weer een paar weken wachten...

    [​IMG]

    Ik had nog een briljant idee al zeg ik het zelf. Ik ga niet moeilijk met ballast schuiven om het zwaartepunt goed te krijgen... ik ga met de vleugel schuiven!
    Die komt met een elastiek op de rompneus te zitten. Naar behoefte kan-ie wat naar voren of naar achteren. Misschien dat ik zelfs een schaalverdeling op het rompdeksel maak... Het maakt voor de rest helemaal niet uit of die vleugel een paar centimeter naar voren of naar achteren komt.

    Morgen nog een fotootje van het uiteindelijke geheel

    Bart
     
  8. barthezzo

    barthezzo Guest

    mooi gemaakt bart,
    wnr word er een maiden gemaakt?
    ik wil daar wel bij zijn :D
    dan hangen we hem ook later wel aan de minimag :p
    groetjes
    Bart
     
  9. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Hoe bedoel je, later?
    Zonder sleep of Huckepack kan ik 'm hooguit handstarten. Dat worden geen lange vluchten... en de vleugel is niet gemaakt op een DLG-zwiep... misschien dat ik er nog een hoogstarthaakje onder plak.
    Maar goed dat je het zegt, ik zal een touwtje met klitband voorbereiden...!
    Bart
     
  10. mattiejplane

    mattiejplane

    Lid geworden:
    22 aug 2006
    Berichten:
    664
    Locatie:
    Amsterdam
    hoi bart

    misschien vandaag de maiden op de hei? Zo te zien is hij er klaar voor. Dan kom ik wel even kijken/vliegen met mijn minimag laat maar even weten of bel maar.
     
  11. barthezzo

    barthezzo Guest


    je kan hem als maiden wel gewoon mooi starten net als ik altijd doe met me UHU,
    dan kan ej even wennen enzo!
    gewoon ff rol touw mee, en haakje er onder :p
    bel maar!
     
  12. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Even een update... ik heb de ontvanger verknalt. Ik sloot dat extra laadstekkertje aan, en toen een klein PATSje, en een klein rookwolkje. Ja, ik was vergeten dat de ontvanger ook nog aan dat kabeltje zat, en die vond die laadstroom niet fijn.
    Gelukkig is het een Bidproduct ontvanger van 3,50 en had ik al een andere in bestelling... toch even wachten nu. Tijd zat.

    O ja, gisteren toch even uitgeprobeerd hoe-ie vliegt, zonder besturing, ook om een idee te krijgen voor het zwaartepunt. Hij wil best wel; maar het stabilo (3mm depron) bleek zo zwak dat toen-ie ermee in het hoge gras terecht kwam er een helft brak. Ik zal dus nog een nieuw stabilo maken van 6mm depron... of misschien 3mm met een carbon strookje erin.

    Bart
     
  13. Sadkingbilly

    Sadkingbilly

    Lid geworden:
    15 apr 2007
    Berichten:
    2.935
    Locatie:
    Groningen
    bdoets,

    Gewoon nieuw maken van 3 mm depron en dan een 1 mm carbon latje erlangs lijmen. Supersterk!
     
  14. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Omdat het een V-staart is, ligt dat carbon latje niet zo voor de hand; ik heb er ook aan gedacht, maar in het midden moet het dan toch op z'n minst met een flinke klodder epoxy aan mekaar... weet nog niet of ik dat doe.
    Trouwens, als ik er een carbon voorlijstje op maak dan kan-ie ook weer van 2mm ipv 3.
    Ben voorlopig even druk met het knutselen van een cockpitkapje voor mijn Arcus.... (kapje verloren)
    Bart
     
  15. jesse

    jesse

    Lid geworden:
    25 jun 2006
    Berichten:
    1.153
    Locatie:
    Groot Ammers
    over dat carbon voor de v-staart:

    Ik heb hier ergens eens gelezen dat als je een stukje carbonbuis op verhit met de vlam van een aansteker dat de hars dan verbrand en de vezels heel blijven.
    Zo kun je een v - verbindingsstukje maken van een paar centimeter overmaats carbonbuis.
    Daar kun je dan de uiteinden van 2 carbonbuisjes die je in de v-staart lijmt insteken en vastlijmen met een druppie CA.
    De "knik" in het verbindingsstukje waar de hars uit is even terug impregneren met een beetje epoxy (misschien even warm maken zodat het wat beter vloeit) en dan schijnt het weer net zo stevig te zijn als voorheen.

    Groetjes, Jesse.
     
  16. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    ziet er leuk uit, ik wil denk ik ook maar eens zoiets maken :p
     

Deel Deze Pagina