Bouwverslag DG-500 MPX 4 meter

Denk dat ik dit even als voorbeeld ga gebruiken.

ASH26_retract.jpg

1 Richtings servo op latje tussen de wiel spanten.

2 Hoogte servo op latje tussen de wiel spanten.

3 Retract servo in nieuw servo kastje.

Alles op deze manier ver naar achter, en meer ruimte voor de cockpit.
Kan naast de retract servo de accu geplaatst worden.

Hoor jullie mening graag

Ik snap je redenatie om alles ver naar achteren te plaatsen ivm de plaatsing van de cockpit, maar hoe zit het dan met het zwaartepunt? Als ik de bestaande servo tray bekijk, zat deze veel meer naar voren in de cockpit. Zit het daar dan zo veel in de weg? Het zou zonde zijn als je nog extra gewicht toe zou moeten voegen. Ook al is het best een forse zwever :).

Ik snap je redenatie om alles ver naar achteren te plaatsen ivm de plaatsing van de cockpit, maar hoe zit het dan met het zwaartepunt? Als ik de bestaande servo tray bekijk, zat deze veel meer naar voren in de cockpit. Zit het daar dan zo veel in de weg? Het zou zonde zijn als je nog extra gewicht toe zou moeten voegen. Ook al is het best een forse zwever :).

Tnx voor het mee denken,

Rede is niet alleen de cockpit, het nodige extra gwicht voor het zwaartepunt zal hem dan ook wel gaan zitten in de nodige electronica die in de neus komt te zitten. Motor, esc en een minimaal 4 cell accu.

Ik denk dat ik in elk geval materiaal bespaar al ik het zo als de afbeelding plaats, Wil wel proberen om dicht in de buurt van de 5kg te blijven.

Ok, mogelijk heb je met de motor en lipo inderdaad voldoende gewicht in de neus. Prachtig toestel. We blijven het verder volgen.

Hoe meer ik naar de foto's kijken hoe meer overeenkomsten ik met mijn project zie (de elektromotor die er bij mij niet op komt is het grootste verschil.)

Waar ga je hoogte en richting mee aansturen? Gewone stuurstangen of van de semi-flexibele bowdenkabels?

Justus

Het worden gewone stuurstangen, de buiten kabel zit al netjes vast gelamineerd in de romp.

Ben net een weekje er tussenuit geweest, dus vanaf morgen pak ik de spreekwoordelijke draad weer op.

Groet,
Kevin

Dat maakt de keuze makkelijk. Ik heb net van die sullivans gekocht, hoogte doe ik daar zowieso mee, richting misschien pull-pull ben ik nog niet uit.

Dat maakt de keuze makkelijk. Ik heb net van die sullivans gekocht, hoogte doe ik daar zowieso mee, richting misschien pull-pull ben ik nog niet uit.

Richting pull pull, had mijn voorkeur ook, maar aangezien er bij mij door het wiel weinig plaats is voor een centrale servo, heb ik (zoals ik de foto heb aangepast in een voorgaande post) gekozen voor deze opstelling met dus ook gewoon een bowden en 3mm links.

Duidelijk. Ik had er geen wiel voor in gedachte maar na de sleepmeeting overweeg ik het wel, voordeel is dat de originele geen retract heeft en ook nog eens vrij ver naar voren zit dus er blijft ruimte genoeg over.

Nog een meelezer.
Soms krijg je even wat minder reacties, maar zoals je ziet volgen we het wel. Probleem is dat je niet zoveel vragen hebt om over te discussieren.

Nou bij deze dan..

Vandaag besloten om eens te googlen naar een leuke set up.

Hier alvast wat ideeën: Hoor graag wat jullie aanbevelingen zijn.

ESC: RCtechnics

Motor: Iemand leuke ideen bij deze zaak?

Lipo: RCtechnics

Prop: 14x8 Graupner CAM folder

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fotor
Nog een meelezer.
Soms krijg je even wat minder reacties, maar zoals je ziet volgen we het wel. Probleem is dat je niet zoveel vragen hebt om over te discussieren.

Nou bij deze dan..

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fotor
Nog een meelezer.

Nou bij deze dan..

4S lijkt me wat weinig, maar het kan wel.

Ik ben persoonlijk een voorstander van meer Volt en minder Ampère. Dat s oha. efficiënter, bovendien verlengt minder stroom de levensduur van een lipo.

Vlieggewicht schat ik op 5,5 kg (incl. electro-aandrijving).
Dat betekent dat 550W de ondergrens is. Maar ik zou eerder rond de 800W gaan zitten. Voor een bodemstart middels een karretje 900W.

Ik heb wat zitten stoeien op eCalc :

4S 3300mAh Lipo
70 A ESC
motor : Turnigy SK5055 (580kv) à $40,-
prop : Aeronaut 15x8" klapprop
706W input, 48Amp
efficientie over-all 81,5%
trekkracht bijna 3,6 kg

4S 3300mAh Lipo
70 A ESC
motor : Turnigy SK4250 (650kv) à $26,-
prop : Aeronaut 14x8" klapprop
674W input, 45,5Amp
efficientie over-all 78,3%
trekkracht ruim 3,3 kg

4S 3300mAh Lipo
70 A ESC
motor : Kontronik Kira 600-30 (3000kv) 6,7:1 vertraagd
prop : Aeronaut 16x10" klapprop
628W input, 42,44 Amp
efficiëntie over-all : 81,6%
Dit motortje zal je verbazen zo goed :D, maar ook qua prijs :(

Tja, en zo kun je op eCalc nog wel 100 voorbeelden doorrekenen.

Dirk.

Servo plekje

Zo, vandaag weer aan het stoeien geweest met de romp.

Nog even terug komend op de vraag van Gerben, of er nog een pen komt tussen de vleugelaanvormingen? Ik denk dat je deze bedoeld?

SV500004.JPG

Heb nu trouwens mijn gear servo wat directer gemonteerd. En hier is al een opzetje te zien van richting en hoogte aansturing. Bovenste servo tray wordt uiteraard demontabel, anders kom ik nooit meer bij de onderste servo zonder iets te moeten slopen. Je weet nooit hoe lang deze het blijft doen...

Ook gelijk even deze uit de vleugels gehaald.

SV500021.JPG

Ik wil ze rood spuiten en in de vleugel aansturen. Wordt denk ik geen 2 servo's in dezelfde servo uitsparing in de vleugel, aangezien de stuurstangen aan de rompzijde van de vleugel zitten. En ze er helemaal uit halen (links en rechts omdraaien) gaat niet zonder schade denk ik.

Pff wat een denk werk weer zeg.. Eerst maar een kijken of het lukt mde de zervo's in de romp. Deze zijn al lastig genoeg.

.

Nog even terug komend op de vraag van Gerben, of er nog een pen komt tussen de vleugelaanvormingen? Ik denk dat je deze bedoeld?

Kevin,

Prachtkist en inderdaad een flinke klus.
Heb zelf geen ervaring met zulke grote vliegtuigen, maar de pen zou naar mijn smaak best wat dikker gekozen kunnen worden. Ik kan niet goed schatten hoe dik deze is. En dan plaatsen ter hoogte van de voorlijst. Kan het niet zo goed zien op de foto. Met die grote vleugels kunnen er grote krachten op komen.

Succes, Jan-Hein.

Zijn mijn foto's aangekomen Kevin?

Heey Bertus,

Heb ze allemaal gehad. Heb al lekker zitten brainstormen, met jou input erbij.

Na veel wikken en wegen is het toch maar dit geworden..

SV500001%20%282%29.JPG

SV500003%20%282%29.JPG

Mijn reden was:
1. Alles is makkelijker toegankelijk.
2. Zo kan ik nog mooi centraal een aan/uit schakelaar monteren op de servo plaat.
3. Nog steeds genoeg ruimte voor de cockpit.
4. I.v.m het gewicht voorin, heb ik nu meer ruimte naar achter voor de Lipo.

Denk dat de ontvanger onder de servo plaat komt met dubbelzijdige tape.

En nu genoeg ruimte voor de:

imagemagic2.jpg

En de losse BEC.

imagemagic.jpg

Tot zover voor vanmiddag, Nu eerst even de epoxy wat tijd gunnen.

Groet.
Kevin

.

Nog even terug komend op de servoplaat. Deze (voor hoogte en richting) wordt vanavond demontabel gemaakt, en servo's worden aangesloten. Ook bijna alle elektronica komt vandaag binnen.

Ik maak wel de cockpit kap pas klaar, maar de rest van de cockpit wordt een project op zich.
(Cockpit sluiting heb ik al wel een leuk ideetje voor)

Dan wordt het weer lekker schuren, schuren en nog eens schuren op de romp. Altijd mijn favoriete bezigheid. :D
Hagel wit moet ie worden.

Denk dat de volgende stap het bedenken van de remkleppen wordt.. Hoe gaan we deze aansturen, uiteraard wel in de vleugel, heb de servo's er al voor liggen. Misschien toch in elke vleugel een extra luik voor deze aansturing. Om draaien is denk ik nog steeds geen optie. Mocht er iemand hier ideeën voor hebben, hoor ik het graag.

Ik stel de neus job echt tot het laatste uit.. vind het een spannend klusje. :oops:

Update'je

Vanmorgen dankzij het lekkere weer, even bezig geweest..

Landingsgestel zit er nu goed/vast in.

En de cockpit sluit ook nog eens mooi. Zal eens kijken of ik een filmpje kan maken van het werkende wieletje.

Zo staat "ze" er nu bij. haha.

SV500002%20%283%29.JPG

SV500005.JPG

Motor, esc en switch BEC zijn ook binnen, net zoals wat losse kleine dingetjes.

:pc:
Nu even achter de comp stoeien met deze plaatjes.

2dc8_1.jpg

5918_1.jpg

9cb6_1.jpg

Wilde jullie deze ook niet onthouden...

P1000402.JPG

Misschien eens iemand lief aankijken die goed overweg kan met een naaimachine... :yes:

Back