bouwverslag duwboot (Henri)

hallo,

nu heb ik een week vakantie en dus veel tijd om te bouwen daarom start ik met de bouw van een springer tug. en ja raf, hij word uit pollyester gemaakt.

lengte 62.5 cm
breedte 24 cm
hoogte (romp) 11 cm

ik bouw hem uit het hoofd dus zonder plannen gebaseerd op Nitromethane zijn "lynx" voor de opbouw ga ik pvc platen gebruiken (werkt gemakkelijk).

de bouw tot nu toe:

ik ben begonnen met op styrodure repen te snijden van 4cm breed en 11 cm hoog en 62.5cm lang.

eerst met het mes maar naderhand leek het mij gemakkelijker te gaan met de wipzaag.

als deze stroken klaar zijn plak ik ze op een kartonnen plaat met gewone witte houtlijm
full

daarna schuur ik de styrodure in vorm en daarna beblak ik de styrodure met plakband waar ze de kartonnen dozen mee toe plakken. na dat gedaan is ga ik er met grove pollyester en daana met een dune doek pollyester over.

de bedoeling is dat ik er mijn bak Brecht mee kan voort duwen
en graag ook slepen. maar ik ben er nog niet uit hoeveel motoren ik ga zetten, 1 of 2 ik wil de motoren gebruiken die in de lotus zitten.



grtn Brecht
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Leuk idee Brecht! Bij deze een abbonement op je bouwverslag.

Maar jammer dat je de vorm van de romp uit de vrije hand getekend hebt.
Er is een hele mooie PDF gratis te downloaden voor deze Springer.

Als je ergens onderaan de onderstaande pagina kijkt zie je een aantal PDF bestandjes staan, die gratis te downloaden zijn.


Springer Plans

En dit is de directe link naar dat Pdf bestand:

http://innovative-rc.co.uk/products/springer-tug/Hull-Panels.PDF

Aangezien je nog niet zo ver bent met bouwen kan je dit nog gebruiken.
 
@ nitromethane,
bedankt voor de link ik ga ze zeker gebruiken!

nu ben ik aan het denken of ik er 1 motor in zet of 2. de motoren die ik heb zijn heel krachtig ze zijn ongeveer het zelfde als een speed 600, maar die van mij zijn op 12 volt en ik ga 6 volt gebruiken omdat ik die batt. nog heb liggen en die veel amp.H heeft. wat denken jullie 1 of 2?

grtn Brecht
 
Hallo,

Vandaag niet veel kunnen doen want ik was op de herdenkings mis van mijn groot oma. Omdat ik niet tevreden was over de hoogte heb ik ze met 4 cm heb verhoogd. Scheuren kon ik niet want ik had het schuurmachine niet die ga ik morgen halen samen met de pollyester. De naam weet ik ook al : Henri genaamd naar mijn opa.

Grtn Brecht
 
hallo,

net klaar met de eerste helft romp sevens nog de andere helft. de boot is aangepast het word gewoon een duwboot nadat ik een plan/foto heb gezien.

vanavond meer hier over
grtn Brecht
 
Met twee motoren kan je beter manoeuvreren, zeker met een bak ervoor.
Anders zou je een kopschroef in de bak kunnen maken. . .
 
ik denk dat ik een kopschroef ga zetten in de duwboot en ook 2 schroeven maar ik heb het hele forum afgespeurd maar ik vond niets hoe je die zelf kunt maken of op een goed kopere manier, iemand voorstellen??
 
een kopschroef in een dubbelschroefs duwboot?
Beetje overbodig, lijkt me... Je kunt gewoon wringen met twee schroeven.
(Linkerschroef vooruit, rechter schroef achteruit. Of andersom...)
Een kopschroef in een duwbak zijn negen van de tien keer een liggende schroef stuurrooster. Hoe je dit kunt bouwen zie je bij mijn bouwverslag van mijn spits.
 
hallo,

ja maar ik wil de bijde motoren op 1 kanaal zetten (bespaard me een regelaar) en een boegschroef van in jou bouwverslag is te groot, maar foto's zeggen meer als 1000 woorden dus:
full



vandaag heb ik heeeeeeeeeel veel geschuurd en met plakband af geplakt ik heb ook de romp in de eerste laag polyester gezet.
full

maar nu heb ik een vraag: moet ik nu eerst de romp ontmallen of moet ik eerst nog een 2 laag zetten en dan pas ontmallen?

grtn brecht
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Brecht Allereerst complimenten over je bouwen en zo jong nog
Maar ik zou niet bezuinigen op een tweede vaarregelaar
Spaar dan wat langer je zult er veel meer plezier aan hebben
dat de motoren onafhankelijk van elkaar kunnen draaien
grt Ko
 
hallo,

ja maar ik wil de bijde motoren op 1 kanaal zetten (bespaard me een regelaar) en een boegschroef van in jou bouwverslag is te groot, maar foto's zeggen meer als 1000 woorden dus:


Voor die boegschroef heb je toch ook een regelaar of iets anders nodig om hem te bedienen en een extra motor. Volgens mij is het prijsverschil met een extra regelaar dan netto gezien minder groot dan je zou verwachten. Voor de rest, goed bezig.
 
bedankt voor de complimenten,

ik denk dat ik gewoon 2 regelaars zet, maar moet ik dan de schroef assen ook ver naar buiten zetten?
ik was toch al van plan om een tweede laag pollyester te zetten maar was bang dat je de styrodure er niet meer uit kreeg, dus zo gezegd zo gedaan de tweede laag zit er op met een ander soort doek wat veel fijner werkt
full


grtn Brecht
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hey Brecht,

Ik doelde op een kopschroef in de duwbak. Daar staan die stuurrooster dingen vaak in.
(zo kun je de bak zonder duwboot in de buurt verhalen.)

Voor de duwboot zelf vind ik een kopschroef (op een model dan) een soort van overbodig als je twee onafhankelijk te bedienen schroeven hebt.
In het echt zal het wel prettig zijn, maar daar heb ik verder geen ervaring mee.

Ik heb zelf korte tijd op een werkscheepje van 35 meter gevaren met twee schroeven, zonder kopschroef.
Dat ding voer als een bootje, dus ik denk dat jouw model ook zonder kopschroef goed manouvreerbaar zal worden.
Overigens heb je aan de kopschroef in de duwboot niet zo heel veel als je er één of meerdere bakken voor hebt geknoopt...

Dat is natuurlijk mijn visie, het blijft jouw boot natuurlijk.
Ik vind dat je het leuk bouwt, dus ik volg.
 
Back
Top