bouwverslag duwboot

Goeiemiddag,

Ik heb nu de boot strak, en redelijk klaar voor de opbouw. Dit gaat wel een hele tijd duren, ivm privé redenen. Ik heb hem ook al in bad gehad, de boot mag een dikke 17 kg worden, de romp zelf is al 4,9 kg.

p1020352o.jpg

beetje slecht te zien, maar voor ligt ze ook mooi

p1020351k.jpg

Ben wel tevreden met het gewicht!

Af en toe zal er wat gepost worden.

gr. Jeroen

Hallo!

Voordat dit draadje in de vergetenheid komt, wil ik er weer wat aan gaan doen.
Heb nu hier en daar wat opgemeten op de echte Alina. Als ik weer thuis ben, wil ik het gaan uittekenen op het model. Maar nu heb ik een vraag over het materiaal wat ik wil gaan gebruiken voor Roef, stuurhut, enz enz. Namelijk Plexiglas van 2mm. Met wat voor lijm is dit het snelst en sterkst te verlijmen? op 1 component basis.

Gr. Jeroen

hoi jeroen

ik zou geen plexiglas nemen. maar styreenplaatjes. dat witte kunstof zeg ma. voor lijmen gebruikte ik epoxy 2 componeten van bison.

gr willem

Oke, waarom niet?
is dat styreen niet gewoon ABS? ik vind dat spul nogal flexibel, met die dikte. Plexiglas is volgens mij stugger of niet? heb niet echt ervaring met zulke diktes plexiglas. Ik zie het topic van de Oceanic weleens, en mij lijkt het wel mooi werken, vandaar dat soortgelijke plexiglas;)

Ik zie hier Acrylaat, is dat niet net zo goed?

Nou, ik heb dat spul ook, maar ik vind het wat onhandig, het is vrij snel hard, en het is wat duurder

Gr. Jeroen

Hoi Willem en Jeroen, plexiglas is makkelijk te verlijmen met secondenlijm!
maar styreenplaat heb je ook in dikte van 2mm. is vrij stevig
en is prima te verlijmen met plastic bouwdozen lijm van Revell met een naaldje,
zit ook binnen 1 minuut al aardig vast !
Het bewerkt ook makkelijker dan perspex.
mijn voorkeur gaat dan ook naar styreen plaat!
ik werk er zelf nu 2 jaar mee en dat bevalt me prima .

succes , Brandaris

Dan moet ik jullie maar geloven he! :D
het is ook nog eens goedkoper. Ik heb al heel wat rond gekeken.
Kwam al pvc plaat, polyethyleen plaat, ABS, Polyester plaat, Acrylaat en polystyreen tegen. Met Styreen plaat bedoelen jullie gewoon Polystyreen ga ik van uit, toch?

In ieder geval bedankt

Gr. Jeroen

@Jeroen geen polystyreen schuimplaat dat is voor isolatie maar,
PS.plaat begint bij een dikte van 0.5mm tot wel 2.5mm. dik

hier een link: STOUT PERSPEX - Kunststof van halffabrikaat tot eindproduct
je kan het ook in de modelbouw winkel wel vinden.
ze verkopen er ook van allehande profiel
modelbouwshop Flevoland verkoopt het ook !

POLYSTYREEN plaat
Betrekkelijk goedkope kunststof, niet voor buitentoepassingen. Heeft een glad oppervlak en is uitstekend te bedrukken. Slagvaste types zijn prima warm te vervormen.
Is niet UV-bestendig. Soortelijke massa 1050 (s.g. 1,05). Max. toelaatbare temperatuur 70°C, min. -10°C.
ISO-benaming PS.

Oke. Ik heb al een adresje gevonden.
Als ik woensdag thuis kom ga ik er dieper op in, en even kijken hoeveel er zal moeten komen ;)

Gr. Jeroen

Hallo,
Er kwam laatst een idee bij mij op om een Jastram van PVC buis te maken / draaien.
Leek mij een stuk makkelijker te draaien (zeker zo als beginner). Ik wou er dan eerst 1 maken als "dummie" zodat ik kan voelen of het wel stevig genoeg is. En het ontwerpen kan ik zo doen.
Nou wou ik even jullie mening horen

PS. Ik heb nog geen draaibankje, maar die komt eraan!
Gr. Jeroen

Ik denk dat dat wel moet lukken om het van pvc te bouwen. Stevig zal het ook wel worden als je alles goed lijmt en alles van pvc gebruikt. De "schottel" (om het zo maar even te noemen) zal zelf niet zo slijten. Het binnenwerk is een ander verhaal, maar dat zul je zelf ook weten.

En zoals je zelf al aangeeft proberen kan altijd. Ben benieuwd.

@Koen,
Jaha, verheug me er wel op!
anders ken ik ook niet verder met de boot..

@Stephan,
Ja, volgens mij is dat ook te doen. goeie 2 component lijm nemen.
Ik ga er wel goed geharde tandwielen voor kopen, dat zal geen probleem geven.
Ik wil er wel vet of olie in hebben, vraag me af of dat wel samen gaat met PVC, zal toch wel?

Gr. Jeroen

Ik heb mijn straalbuizen ook van pvc en dat verlijmd met 2 comp. lijm, dat gaat heel goed, eerst schuren waar je gaat lijmen dat wel.

Vet of olie is geen probleem dat vreet niet in als je dat bedoelt.

Back