Bouwverslag dynaflite talon, voor het eerst op de helling (filmpje)

Ik heb in mijn hots een sleephaak ingebouwd.
Morgen wil ik met een vliegende vleugel een talon gaan slepen.
Dat gaat weer lache worden hopelijk.

Hier moet het mee gaan gebeuren.

En deze moet er achter komen.

Laatst bewerkt:
Vandaag voor het eerst met mijn maat en zijn zoon naar de helling geweest.
We zijn naar de maasvlakte gegaan daar dit voor ons niet zo heeel ver rijden is.
Alleen waren er van die irritante parapenters bezig waar je heel de tijd voor uit moest kijken.
Maar naar een paar keer dicht in de buurt bij ze te gaan vliegen blijven ze wel weg kwamen we later achter:p:p
De zoon van mijn maat (6 jaar) heeft een filmpje gemaakt met een mobiele telefoon.

We hebben wel weer wat afgelachen we hebben een bosting in de lucht gehad tijdens de poging formatie vliegen maar het ging zo zacht ondanks dat we even in elkaar verstengeld zaten dat we allebei geen krasje konden vinden.
We zouden het niet iedere week willen maar zo af en toe is het echt leuk.
Je kan heelijk in de duinen zitten en net zo lang vliegen als je wil vanmiddag was dat zo'n 2 1/2 uur.

Laatst bewerkt door een moderator:
Alleen waren er van die irritante parapenters bezig waar je heel de tijd voor uit moest kijken.
Maar naar een paar keer dicht in de buurt bij ze te gaan vliegen blijven ze wel weg kwamen we later achter:p:p
Leven en laten leven...
Bij een botsing met een parapenter riskeer jij schade aan je model, maar die parapenter iets meer. Vandaar dat ze wel wegblijven als jij gevaarlijk dichtbij komt.
Volgens mij is het voor modelzwevers bruikbare liftgebied veel breder dan voor parapenters (en zeilvliegers), dus het moet niet te moeilijk zijn om mekaar gewoon ruimte te geven. Als je er tenminste niet om zit te springen dat hier op een gegeven moment regels voor opgesteld worden? :evil:

We zouden het niet iedere week willen maar zo af en toe is het echt leuk.

Grappig, ik heb dat gevoel nu juist met in een veldje staan. Af en toe heel erg leuk maar niet elke week.

Bertus, hoe ging het tegen de wind in met jullie mooie lichte talons? Ik kan daar mijn 100 gram zwaardere bij 3 a 4bf al stil hangen boven het duin, bij een beetje schuin op de duin moet ik dan al ballasten om lekker terug te komen.

Verder heb ik daar zelden last van de parapenters, Vergeleken bij modelvliegtuigen kunnen zij toch alleen maar een beetje met hun kont door het duingras heen en weer waggelen (is mijn visie erop...no offence!) dus ik doe mijn best goed bij ze uit de buurt te blijven. i.e. veel hoger of verder bij het duin vandaan vliegen.

Dat van de parapenters was ook maar een grapje.
Je moest ze wel goed in de gaten houden.
Het waaide niet echt hard aan het einde van de middag moesten we steeds meer ons best gaan doen boven te blijven.

Maar aan het begin van de middag merke ik dat die van mijn maat veel sneller kon.
Ik denk dat het inderdaad met het gewicht te maken.
Het gekke is dat die van mijn maat ook beter zweeft.
We willen eens goed kijken of dat het alleen het gewicht is, of zwaartepunt wat anders ligt.

Of je maat kan gewoon beter/harder vliegen :mrgreen::mrgreen::mrgreen:.

Geintje, ik denk dat het aan de combinatie gewicht,zwaartepunt en instelhoek ligt.
Instelhoek is volgens mij het enige dat we niet het zelfde hebben.
En dan de andere 2 dus ook niet.

Met de parapenters was trouwens best te praten, ze hadden wel moeite boven te blijven op het laatst.
Die meeuwen waren pas leuke doelen!!!

Rob

Laatst bewerkt:
heeft iemand niet een tekening van de talon, waar een kopietje van gemaakt kan worden?

Ik lees dat jullie niet zo tevreden zijn over het hout-kwaliteit.
De kit is niet duur, maar als het hout zo slecht is. Geef ik liever een paar euries meer uit, en haal wel goed hout. Maar dan heb ik wel een tekening nodig.

Wie kan helpen=

Ik heb de mijne weggegooid volgens mij omdat ik een model altijd maar 1 keer bouw.
Daarnaast is het lastig hem van de tekening te bouwen want ze romp is niet vierkant.
Dus de onderdelen van de romp kan je niet zo van de tekening halen.
Ik moet zeggen als je de houtkwaliteit voor lief neemt ( hij vliegt er zeker niet minder om)
Zou ik toch voor de bouwdoos gaan.
Het is echt een kistje wat super simpel vliegt, voor mij een verrassing wat hij allemaal kan.
Ik heb al aardig wat plezier van het kistje gehad en hoop er nog veel plezier van te beleven.
Ook achter een sleepkistje (in mijn geval achter de kadett van graupner en die van mijn maat sleep ik met mijn hots) hebben we al heel wat lol gehad.
Ik ben de kwalitiet van het hout allang vergeten zeg maar.;)

ik had al met hobby in contact genomen. Maar het zwevertje talon van dynaflite hebben ze niet op voorraad, en krijgen ze ook niet meer.

vandaar dat ik op zoek was naar een tekening

ik had al met hobby in contact genomen. Maar het zwevertje talon van dynaflite hebben ze niet op voorraad, en krijgen ze ook niet meer.
Volens de Dynaflite site is het nog gewoon in productie, en dit is bijvoorbeeld de Duitse dealer (er is geen Nederlandse of Belgische):

Simprop Electronic
Walter Claas GmbH & Co.
Ostheide 5
33428 Harsewinkel
Telephone: +49 (5247) 60410
Fax: +49 (5247) 60415
E-mail: simprop@iok.net

(Ik heb wel een tekening maar ik sta op het punt op vakantie te gaan, dus ik kan nu even niet voor en kopie zorgen... mocht je eind augustus nog steeds van een tekening willen bouwen, PB me dan...)

Weet niet waar je woont, maar de bouwdoos is makkelijk te kopieëren. Althans de balsa onderdelen. De mallen heb ik nog.....

Groeten, JH

Laatst bewerkt:
Twee weken geleden heb ik schade gevlogen aan mijn talon.
Omdat ik er geen afstand van kan doen ga ik hem weer maken.
Hij zal ook nieuwe folie krijgen.
De kleuren weet ik nog niet.
Wordt dus vervolgd.

Is deze kit ook nog ergens in Nederland te verkrijgen? Volgens mij verkoopt Hobby-In 'm niet meer...

Groeten Rick

Hij is volgens mij niet meer te koop.
Erg jammer wat het is echt een heel leuk modelletje.

Back