Bouwverslag dynaflite talon, voor het eerst op de helling (filmpje)

hij stond nog bij hobbyin, hij was hem er vergeten bij te doen, en vroeg zich al af waarom hij daar stond

Oke dus morgen heb je hem dan waarschijnlijk/hopelijk.
Ik vind het wel slecht hout.
Tenminste de romp delen verder ben ik nog niet.

Ik ben nu aan de vleugel begonnen.
Maar wat een waardeloos hout erg zwaar slecht van maat.
De ribben lijken wel van eiken zo zwaar zijn ze.
De lijsten zijn ook nog krom.
Ik heb al een paar keer overwogen om hem weg te gooien.
Maar ik het kader van bezigheidstherapie nog maar even vol houden.

Het hout is echt waardeloos! En de ribben zijn niet netjes gestanst! Maar toch valt er best een leuk vliegtuigje uit de bouwdoos te halen;)
We zou ik alle latjes voor de achterlijst, indekking en het stabilo weggooien en daar zelf iets voor opmaat snijden. De meeste latjes zijn te zacht of super hard waardoor alles krom wil trekken tijdens het bespannen.

Ik heb mijn rompje overigens alleen met G4 behandeld. Deze is best stevig maar zal niet tegen harde klappen kunnen denk ik;)

Gelukkig ben ik niet de enige die er last van heeft dus:p
Toch wil ik (eigenwijs als ik ben) alleen het hout gebruiken wat er in de bouwdoos zit.
En wel om een hele simpele reden.
Ik heb zo'n beetje alles verkocht wat ik had een poosje geleden.
En alle hout wat ik nog had heb ik opgeruimd ik heb dus hier nog geen spinter balsa meer.
En om daar nu weer voor naar de winkel te gaan daar heb ik geen zin in.
En ik kocht hem omdat hij zo goedkoop was, ik wil hem geen cent duurder maken.
Eigenwijs he?:mrgreen:
Maar ik heb toch ondertussen 1 helft klaar.
De voorlijst was trouwens ook nog te smal maar door hier en daar wat te knoeien (beplanking iets dunner schuren) is het toch een mooi helftje geworden en spat recht.
Nu aan een autotje van mijn neef aan de gang waar ik de balle verstand niet van heb:confused:
Arme auto :p

Laatst bewerkt:
Maaarrr die autootjes kunnen ook vliegen hoor?:-D

He Bert, wat dag je ? Ik zal voor Rob de problemen er alvast uithalen?

Volgende week gaat die van mij op de plank.
Kunnen we lekker samen invliegen.
Of heb je um al af voor volgende week op de Sluftervalei.

Had je me mailtje nog gehad?

Succes Rob

Laatst bewerkt:
Hey Rob ik heb je al mailtjes gestuurd maar die krijg ik weer terug.
Ondertussen is de auto weer klaar.
Maar verder bouwen doe ik morgen weer.
Enne vliegen voor de jouwe gaat niet gebeuren.
Jij moet de servo's bestellen voor me, ik heb nie zo'n card :p:p

Laatst bewerkt:
Welke aanpassingen heb je aan de romp gedaan voor het aansturen van de 'normale' roeren?
Ik ben absoluut geen grammenjager maar de bijgeleverde hoogteroeraansturing vind ik zelfs aan de zware kant

Groeten

Justus

Ik heb nu nog geen aanpassinggen gedaan.
Verder hoeft hij van mij niet te licht te worden.
Want dan kan ik beter het hele kitje weggooien, zulk zwaar balsa heb ik nog nooit gehad.
Maar inderdaad dat koperwerk is wel een beetje heel erg.
Ik wil gewoon een vast stabilo maken met roeren.
Ik dacht hetzelfde te maken als bij mijn mini excel.
Wel wordt het stabilo vastgelijmd, dat is bij de mini excel demontabel.

Laatst bewerkt:
Vleugel was wel aaridg van kwaliteit maar rompje was super bros en slecht balsa, dat is ook de mainreason geweest dat ik destijds ben gestopt met bouwen. Zag het niet meer zitten.
Pasvorm was slecht van de romp en het is al zo een lekker design om uit te lijnen.

Goed ik ga jouw ervaringen volgen misschien pak ik de draad dan wel weer op.

Zal mijn vleugeltje even wegen. Is RtC dus dan weet je wat hij weegt zonder folie.
Ik heb er nog geen glasvezel om zitten bij de samenvoeging.

Het is ook niet het gewicht waar het mij om te doen is. Het gaat mij puur om de constructie zelf. Een conventionele staart zal ik ook de originele constructie voor gebruiken maar als ik voor de V-staart ga kiezen wordt het een vaste staart. De werking van een pendel-V staat mij niet aan gelet op de krachten op het servo'tje.
Ik volg dus met zeer veel interesse Bertus' vorderingen daar ik nog niet duidelijk voor ogen heb hoe ik de staart dan zou moeten bouwen.

Justus

Hier weer een vervolg van de talon

Vanmiddag met de tweede helft begonnen

De boven beplanking heb ik ook met dunne ca lijm gedaan.
Doordat de hoofdligger ook best hard zijn trekt de lijm er niet snel in.
Ik lijmt dus eerst de bovenbeplanking op de hoofdligger.
Dan prik ik gaatjes door de beplanking waar de ribben zitten.
Dan laat ik lijm in de gaatjes lopen terwijl ik de beplanking aandruk.
Dan zuigt de lijm door heel de lijm naad.
Ik doe dat rib voor rib.
Ik druk het dan aan met een hamertje, en met de verfstripper stook ik het lekker warm, wel het raam open doen want het is denk ik niet zo gezond:mrgreen:
Het hamertje wel over de hele naad heen en weer schuiven.

Je kan dus zo lekker snel bouwen.

Straks verder.

Laatst bewerkt:
Zo de vleugel zit nu aan elkaar vast gelijmd (hij zat net nog los in elkaar)
De achterlijst zit nu in het midden ook aan de vleugel gelijmd.
Ik heb die stukken groter gemaakt als op tekening.
Dan past hij beter op een huckepack als hij er ooit op komt.
Anders komen de rolroer klem te zitten.
En aan 1 kant zit de tip er ook op.
Dat is een heel geschuur.
Morgen de tip aan de andere kant.

Het rolroer is ook pas tenminste als je over pas kan praten 2 mm te kort hij was niet langer.
Misschien dat ik daar nog een stukje balsa op lijm.
Ik maak het niet zo als op tekening maar ik folie het roer aan de vleugel.
Ik vind dat altijd makkelijker, en ook wordt de achterlijst niet in de vleugel getrokken tijdens het folieën.
Ten minste dat hoop ik ;)

Dit was het weer voor vandaag.

Laatst bewerkt:
off topic....grappige naam dutchspider9 :-)

Bertus, moet je de rolroeren op dikte schuren? Ik bedoel, is de voorlijst van het rolroer dikker dan de achterlijst van de vleugel? Want als ik de bouwbeschrijving goed begrijp is dat dus niet ze en dat lijkt mij een pittige klus

Ik heb de rolroeren aan de tippen een stuk dunner moeten schuren als ik het me goed kan herinneren. Dit omdat anders het profiel niet meer aansluit.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het roer nog niet echt op dikte heb gecontroleerd.
Ik moet de voorkant ook nog schuiner maken, zodat hij naar onder kan scharnieren.
Ik doe dat pas als ik beide tipjes en de rest van de vleugel klaar heb.

Ik heb net vanmorgen ook een Talon besteld bij Hobby-In... Jan Hein had me zondag de doos laten zien en ik vind het een snoepie. En ik had nog niks goeds voor het duin.

Ik weet nog niet of het een V-staart of een pendelroer moet worden - ik vind allebei wel mooi. Pendel heeft het voordeel dat je middels trim wat kan spelen met instelhoek.
Justus zei:
De werking van een pendel-V staat mij niet aan gelet op de krachten op het servo'tje.
Ik denk dat dat wel meevalt. Bij het pendelroer houden de krachten op het voorste en achterste deel elkaar in evenwicht; de servo hoeft dan minder kracht te leveren dan bij een klassiek hoogteroer.

Ik heb de manual alvast gedownload en doorgekeken... ik aarzel of ik er V-stelling in maak. Ik kan redelijk vliegen, niet super... ik wil het mezelf niet te moeilijk maken maar als-ie over-stabiel zou worden dan zou dat wel jammer zijn... Wat doen jullie daarmee?

Het kan nog even duren voor ik eraan begin. Heb nog een andere bouwklus liggen, en wat reparatiewerk...

Van een V staart vind ik dat een model niet moeilijker gaat vliegen.
Ik doe het vooral dat als je op een helling land je met het stabilo achter een graspol blijft hangen.
Verder vind ik die kilo oud ijzer een beetje te veel van het goede. ;)

.........Ik doe het vooral dat als je op een helling land je met het stabilo achter een graspol blijft hangen.
Verder vind ik die kilo oud ijzer een beetje te veel van het goede. ;)

Bert,

Helemaal mee eens, en de TALON die MJ v.Doesburg op de foto heeft gezet met de aparte roeren op de V-staart staat me erg aan.

Trouwens: nog even naar de kwaliteit van het hout gekeken, maar dat valt me erg mee. Het stanswerk van de romp een beetje bijschuren..... Da's alles. En het ijzerwerk laat ik er ook uit, zowel van de rolroeren als van de staart.

Succes, JH

Back