[Bouwverslag] E-Vibe Fifty 10S

Dat ziet er goed uit Tjerk! 8-)

Snel die alu delen ophalen en aan de slag, als je dan vanacht doorwerkt kunnen we morgenochtend de eerste fotos zien :-D

Succes!

Gr, Roy
 
Sja, altijd heerlijk een paar stukken Carbon, en zeker als je ze zelf hebt getekend.
We zijn toch rare wezens dat we daar kippevel van krijgen :mrgreen:
Heel veel plezier met de montage Tjerk!
 
Carbonfetish? Is er nog geen heli porn?:mrgreen: ( met de ombouw van Tjerk in de hoofdrol natuurlijk :-D)

Ziet er erg strak uit!
 
Aanvang Bouw!

Bedankt mensen voor de leuke reacties! Carbon is idd een prachtig materiaal om te zien, en dit carbon is echt mooi, wacht maar tot je hem in het echt ziet!


Goed, eindelijk de start van het bouwverslag! Ik heb slecht geslapen vannacht ;) En dan wel om het volgende; mijn grootste angst is dat de gaten van alle standaard onderdelen niet overeen komen met de gaten in het frame. Dit kwam dus aan op secuur tekenwerk. Nu heb ik hier mijn uiterste best op gedaan en op de halve mm nauwkeurig met een schuifmaat het originele frame opgemeten. 3 dagen werk en alles kruislings controleren, maar het heeft zich uitbetaald in een perfecte match op het originele frame!!!!!!

full




Gisteravond bij "Shakin' Stevens" de blokjes en motormount afgehaald, die zien er iig al fantastisch uit! We hebben het frame even samen in elkaar gezet om te kijken of de blokjes allemaal mooi met de gaten uitlijnen. Deze nauwkeurigheid met handwerk is erg moeilijk, maar het is 'm gelukt en ik ben ZEER tevreden! Het past allemaal als gegoten in elkaar en Zteven is ook happy met het resultaat, wat wouden we nog meer?!

full




De batterijplaat en de bodemplaat wil ik graag voorzien van verzonken boutjes. Hiervoor moeten we het carbon verzinken. Zo heeft Zteven mij gisteravond in de gauwigheid nog een een verzinkboortje gemaakt van een oude M6 metaalboor. De hoek bijgeslepen naar 90graden. Helemaal geweldig dat knutselen, en daarbij je eigen tools maken.

full


full


full




Vervolgens het hele frame weer opnieuw in elkaar gezet met alle "custom parts" als generale repetitie voor de uiteindelijke bouw.

full


full


full


full


full


Is het geen plaatje?


Ik heb besloten de 2e Vibe kit die ik nog onder het bed heb liggen op te gaan bouwen om deze klaar te maken. Zo blijft de nitro versie nog deels in elkaar zitten ter motivatie om gauw een 2e te maken ;) Of als er wat kapot gaat dat ik daar makkelijk parts vanaf kan halen.


Steven, nogmaals MEGA bedankt voor de onderdelen en alle hulp achter de schermen! :thumbsup: Geweldige gozer!

Stay tuned,
Tjerk ;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Yes we have a winner!!!!

Ik had het gisteravond natuurlijk al gezien, maar nu zijn de alu deeltjes mooi in een "brushed look" wat weer een extra "urban-bling-factor" toevoegd. Heel mooi.
Het ziet er erg gelikt uit zo, en ben erg benieuwd hoe het oogt al ie op zijn pootjes staat.
Mooi he? dat verzinken op je tafel. Die ziet er nu natuurlijk net zo als mijn tafel uit : met vele gaten en gleuven....

Voor wie het niet gelooft: in het echt is het veel mooier dan op de foto's. En op de foto's is het al superrrrr.....

Was er maar een wedstrijd voor mooie en originele bouwprojecten, dan zaten we goed in de bovenste regionen. Leve team twente!

laatmaar,
Zteven!
 
Heren,

Zo, ondertussen alweer een paar dagen verder en ik kan zeggen dat ik flink opgeschoten ben! Ik heb de 2e Vibe kit van onder het bed aangebroken en ben gaan bouwen met nieuwe onderdelen. Complete staart, het onderstel, linkage en andere kleine delen. Verrassend eigenlijk hoeveel minder onderdelen je nodig hebt voor een elektro heli! Dus, heb je een Vibe Fifty uitgesmeerd over het veld. Ik heb een hele hoop (nitro gerelateerde) onderdelen liggen!

De eerste echte “ontwerpfout” die ik tegen kwam gebeurde toen ik het hoofdtandwiel door het frame naar binnen wou duwen. Ik heb destijds de bovenkant van het “tandwielgat” in het frame recht getrokken om zo meer vlees te creëren rondom het motorgedeelte. Met gevolg dat de hele tandwiel assembly niet meer door het gat gaat passen:

full





Dan de Dremel er maar bij pakken om de ruimte creëren die ze nodig heeft. Doordat ik “braces” gemaakt heb om het hele motorgebied extra te verstevigen, kan ik mooi het uitgeslepen deel wegwerken achter het plaatje. Ne’n blinde is blie als ie ’t ziet! En ’n dove wil er geerne van heurn!

full


full




Even nogmaals alles proefpassen en natuurlijk een mooi fotomoment van de genialiteit van het ontwerp, zult haast denken dat er over nagedacht is. Is er ook, alleen wel 3 maand te lang!

full


full




Alles steekt dus geweldig in elkaar en de bouw verloopt bijna vlekkeloos op wat kleine dingetjes na, zoals geen secondelijm meer of niet genoeg M3x6 boutjes. Ik heb alle servo’s vooraf in de frames gemonteerd. Dit doe ik tegenwoordig altijd als ik een nieuwe heli bouw, werkt gewoon veel prettiger! Verder zit het nu allemaal zo simpel in elkaar dat je geen boekje nodig zou hebben.

full


full


full


full


I love it when a plan comes together! "Bronco! Foei!"


Bijna klaar dus!!! Echt heel erg gaaf om te zien hoe je ontwerp tot leven komt! Alles draait soepel en smooth dus ik verwacht geen problemen in de aandrijving. Die gaat straks als de brandweer! Daarbij is het zwaartepunt, mijn andere grote angst, spot-on! Kon gewoon niet beter! Just by eyeballing!


Wat moet er nog gebeuren?
- Connectoren solderen
- Kabeltjes tussen ontvanger en V-bar
- Gat in motorplaat vergroten voor pinion
- Langere linkage rods fabriceren
- Programmeren
- Vliegen


Groenten,
Tjerk ;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat ziet er super uit Tjerk!
Een strak en 'opgeruimd' ontwerp, daar hou ik van!

Die kleine aanpassing wel gelijk op tekening zetten he! Nu zit alles nog in je hoofd en kan je zaken nog goed nameten, als hij straks een tijdje vliegt vergeet je het zo.

:thumbsup:

Gr, Roy
 
Dat ziet er echt rete strak uit Tjerk!!!
Ik zou haast zelf een vibe50 kopen om hem zo om te bouwen;)

groeten remie
 
een groter gat voor het pinionwiel

Haha, het was een leuke week. Ik heb Tjerk nog nooit zo vaak achterelkaar aan de telefoon gehad! Hij moest natuurlijk een paar keer zijn enthousiasme over hoe goed alles passte kwijt, maar ook dat zijn main gear niet naar binnen kon schuiven. Even wat mogelijkheden en ideeen heen en weer gesproken en daar had hij zijn oplossing alweer bedacht....
Om dat de inbuskerfstiften van het pinion niet in het geboorde gat van 15mm gingen passen, ze staken namelijk nogal uit, moest dit gat groter worden. Daar heb ik me de afgelopen dagen even over druk gemaakt en toen ik gisternacht moe van de dag in bed lag schoot de meest eenvoudige oplossing weer door mijn knar. Ik wilde het gat niet groter gaan boren, dan worden de gaten driehoekig, vijlen vonden we ook niet een mooie oplossing , dus het moest toch op de draaibank gemaakt worden. Het inklemmen was het probleem. ik heb geen vierklauw op mijn draaibankje en ik maakte zulke gaten dus door het wekstuk met een m4 bout in het hart op een metalen pen te schroeven en die dan in de drieklauw te klemmen. Maar dat hart was nu weg. De harttransplantatie is op de volgende foto te zien.

IM000061.JPG


Hier een motorplaat op een afgekeurde motorplaat waar ik even 3 gaten ingemaakt heb waarvan 2 met m4 schroefdraad.

IM000062.JPG


Daarop schroef je dan de motorplaat met 2 m4 boutjes vast en gaan met die banaan.....

en het resultaat:

IM000064.JPG


Nah, klaar!

Zteven!
 
Ziet er zeer professioneel uit! Video please!

Groeten,

Jurrien.
 
Back
Top