Bouwverslag eerste DLG: Booster

heey allemaal,
Oke ik wil dus ook DLG'en, keb al wat met mijn fling HLG geprobeer, best leuk maar niet echt genoeg roeruitslag en er zitten elastieken voor de vleugelbevestiging in, dus ik wil een "echte" DLG maar dan wel eentje van balsa! en de naam is er al "Booster DLG" oke kben een beetje gaan schetsen en toen maan het rompje begonnen.

http://img153.imageshack.us/img153/8804/pict0002tw6.gif[img/]

Oke de spanwijdte word 915 mm (ze hebben hier geen plankjes van een meter) en de lengte moeten jullie even laten horen wat het beste is.

de vleugel word massief en ook daarvoor heb ik nog een profiel nodig.
en dan komen we aant het achtereind; iemand enig idee wat ik daar het beste mee kan doen (hoe groot enzo of mischien hebben jullie wel een makkelijk tekningetje voor me).
Oke bedankt Mzzl Steven

Hai Steven,
Tof dat je ook gaat DLG-en!
Ook tof dat je zelf gaat bouwen :).
Als ik jou was zou ik goed kijken naar de plannen van de AFO (te vinden op F3K).
Ook een goeie is de Quickflick. Daar kan je gratis de bouwplannen van downloaden. Volgens mij komt die ook uit Australie.
QuickFlick

Kan je in ieder geval allebij als handleiding voor een eigen idee gebruiken, vleugelprofielen zijn ook goede keuzes. Succes!

www,f3k.nl

Steven,

Kijk op Start voor tekeningen van de OFA en verdere antwoorden op jouw vragen. Kijk ook in het 'Mini DLG info' draadje.

Groeten, Leon

EDIT: Ah, Sietse was me net voor ;)

(je imageshack foto'tje is niet te zien)

Laatst bewerkt:
pict0002tw6.gif

klein tik foutje, hier staat hij nu.
leuk dat je ook gaat dlg'en ben eigenlijk ook net ECHT begonnen met vliegen..
succes!
Bart

oke hier een update:
plaatjes!!!

hier de ribben erop geplakt
pict0001yt6.gif

zijkanten erop
pict0002ze3.gif

neusblokje erop
pict0003ox9.gif

neus in vorm geschuurd
pict0004jw0.gif

Bovenkant erop gelijmd
pict005dl7.gif

kapje eruit gesneden
pict006sk0.gif

kapje voorzien van een sluitsijsteem, een 0.8 mm stangetje met twee z bochtje aan de uiteinde
pict007gq8.gif

voorkant erop gezet en geschuurd
pict008lu1.gif

dit voorkantje word tijdens het vliegen dan dicht gehouden door een paar lagen doorzichtig plakband.
pict009nw6.gif

zo nu is het rompje klaar op de electronica na ennu moet ik wachten tot het weeken en maar hopen dat mijn ouders me dan ff naar de lokale modelbouwwinkel willen brengen want ik moet nog balsa voor vleugel staart en een carbon fibre staafje en wat andere kleinnoden.
nog een vraagje wat moet de lengte nou worden en wat zou de beste koordgrootte zijn?

Mzzl Steven

We zeggen het nog één keer...

nog een vraagje wat moet de lengte nou worden en wat zou de beste koordgrootte zijn?

1. Kijk het 'Mini DLG info draadje' eens aandachtig door
  2. Vraag een tekening aan van de OFA en/of de Mimi
  3. Lees de andere OFA of Mini-DLG draadjes door

Dan weet je alles :yes:

Trouwens, in de voorschriften staat
reglementen zei:
Radius of the nose must be a minimum of 5 mm in all orientations.
Da's bij jou niet het geval ;)

Heeey,

Oke de koord grootte weet ik nu die word 160mm( is wel ongeveer goed denk ik nu).
de neus... een radius van 5 mm in alle richtingen...?
ik kan er een cirkel van 5mm radius op tekenen als dat is wat er bedoelt word?
en wat is dat regelement?
En nog een vraag komt er zoveeeeeel kracht op de neus bij het werpen???????
anders kan ik er wat fibreglass tape en een heleboel epoxie opdoen...

enne die quickflick he.. ik denk dat ik daar die short kit na deze kist maar bestel lijkt me inderdaad al een tijdje wat maar k was vergeten dat t een DLG was.
dat "mini dlg info" draadje, daar snap ik weinig van.
er staan mooie fotoos enzo maar gaat dat allemaal over dat kistje aan het begin.
enne die gaten hoe werkt dat precies met dat motortje???

Dat was et wel zon beetje Mzzl Steven

Steven,

Het ziet er allemaal best wel leuk uit wat je aan het bouwen bent, maar het is voor ons vrij lastig om antwoord te geven op je nogal random vragen...... ik zou je echt aan raden om dit bouw projekt even te parkeren en verder te gaan met een model dat zich zelf al heeft bewezen dwz als je het volgens tekening bouwt vliegt het zeker en ga je er veel plezier aan beleven.

Modellen waar je aan kunt denken zijn de mimi (formerly kown as Baksel), de OFA, Apogee sport en de spinning birdy. Je doet dan gelijk ervaring op en snapt hoe bepaalde konstrukties in elkaar zitten....dit kan je dan later op je eigen model de Booster (goede naame overigens) toepassen....nu lijkt het mij een nogal ambitieus projekt...wat je ook kan doen is de tekeningen opvragen en deze goed te bestuderen en daarvan delen overnemen voor de Booster...

Succes daar in het verre Australie
Cheers

Bart

heey,

Bart zei:wat je ook kan doen is de tekeningen opvragen en deze goed te bestuderen en daarvan delen overnemen voor de Booster...

(sorry k weet niet hoe je dat quote doet).

dat was inderdaad mijn plan.
Ik heb nu de quickflick tekeningen uitgeprint en de staart nagemaakt, dus die ga ik straks aan de carbon buis vastlijmen (met epoxie is dat goed?).
hier een paar foto's als je goed kijkt zie je ook het torsieveertje van de single-pull.
pict00010wd1.gif

Mzzl Steven

Steven,

Op je foto is inderdaad je torsieveertje te zien. Alleen als je het veertje in beide delen van de roertjes hebt zitten is er iets niet goed dan ligt het roertje namelijk niet vlak, Kijk ook maar eens op de Start site, daar staat een bouwverslag voor het maken van een torsieveertje onder het kopje bouwverslagen.

Succes,

Hans

!@#$%^&*
je hebt helemaal gelijk hans en nu heb ik hem net op de staart en aan het rompje gelijmd.
he wat ben ik weer stom bezig vanochtend ook al mijn Fling hlg compleet gecrashet aan de bungee!!!
er komt weer steeds meer werk bij!!!

nou mzzl Steven

Hey stefan ziet er aardig uit jou rompje,

maar over de profielen zou ik voor de midden rib een AG03 gebruiken en voorn het uiteinde AG11 profiel die zitten ook in de ofa en in de mimi veel succes nog.

grtzz jasper

Back