Bouwverslag eigen ontwerp onderzoeksboot

Hallo,

In het topic over mijn zelfbouw schroefas werd er al een paar keer naar gevraagd en hier is het dan, mijn bouwverslag. Allereerst moet ik vermelden dat dit een work in progress is en ik enkel 's avonds aan de boot kan werken. De vooruitgang zal dus niet super snel gaan.

De boot is een eigen ontwerp onderzoeks/mariene biologie boot. Het is een breed zeeschip met de brug vooraan op de boot en er achter een groot werkdek. Op het dek achteraan zal een kraantje komen om een ROV te water te laten.

Ik heb tot nu toe enkel de romp gemaakt. Ik heb hiervoor een positieve mal gemaakt uit isolatieplaten. Deze heb ik met aluminiumfolie bekleed en dan 3 lagen polyester met glasmat. Als afwerking heb ik steeds geplamuurd en geschuurd.

Uiteraard zijn enkele foto's het leukst.

De mal:
full

Met aluminiumbekleding:
full

Na het polyesteren:
full

Eerste laag (van vele dunne lagen) plamuur:
full

In de spuitplamuur:
full

full

Zo nu weten jullie meteen waar de schroef as in gaat.

Mvg,
Daan

Laatst bewerkt door een moderator:
Bij deze een abbootje op je verslag,

Ziet er al goed uit Daan.. Blijf je volgen...:D

PS: Word het een enkel asser of dubbel ??

Hallo,

Ik heb de romp vorm helemaal zelf bedacht. Uiteraard heb ik op Google wel heel wat rompen bekeken om hydrodynamisch een beetje juist te zitten.

Mvg,
Daan

hallo Daan

je zou zeggen dat de romp inplaats van met een as gebouwd is geworden om twee shottles onder te zetten
omdat het achterste stuk zover uit steekt tegenover de rest van de romp
of komt daar nog een soort van kiel te zitten dat je as mee steunt

gr raf

Hallo Raf,

De schroef komt nog vrij ver naar achteren, en ik moet toegeven dat het er op de foto wat langer uit ziet dan het naar mijn gevoel in het echt is. Ik denk dat eenmaal het roer, straalbuis en schroef er op staat, het wat natuurlijker zal ogen.

Mvg,
Daan

hallo Daan

je kan nadien als het niet mooi is nog altijd de romp bijwerken met styrodure en polyester
de styro kan je dan laten zitten en zo heb je een ingebouwde drijver als het eens moest verkeerd lopen

gr raf

@raf: bedankt voor de tip. Ik zal kijken hoe het er uit ziet als de schroef en het roer er op zit. Ik kan dan nog steeds beslissen of er nog wat extra op moet of niet.

Ik heb vanavond de schroefas in de romp gestoken. Hij is getest en lekt niet (dankzij de uierzalf die hier zo vaak wordt aangeraden.)

full

Met de schroef:
full

Mvg,
Daan

Laatst bewerkt door een moderator:
en dan ook een afgetopte voor in een straalbuis... heb nu het gevoel een beetje van boot, waar heb je je schroef gelaten :)>..

Hallo,

Ik heb nog niet veel ervaring met schroeven, dus heb ik niet meteen de duurste gekocht. Ik versta wel dat een straalbuis noodzakelijk is op dit soort schip, of toch niet?

Mvg,
Daan

Hallo,

Ik heb nog niet veel ervaring met schroeven, dus heb ik niet meteen de duurste gekocht. Ik versta wel dat een straalbuis noodzakelijk is op dit soort schip, of toch niet?

Mvg,
Daan

Een straalbuis zou ik zeker doen, geeft ook meer kracht aan je werkschroef. Heb je ook al een idee welke motor er in gaat? Is ook belangrijk te weten. Hier pas je tenslotte ook je schroef op aan.

De motor heeft niet echt een typenummer, deze lag in een doos met allerlei motoren. Hij draait niet echt snel en ik kan hem met mijn vingers niet makkelijk tegenhouden, dus sterk genoeg lijkt mij.

Mvg,
Daan

Back