Bouwverslag elektrische wildthing

Discussie in 'Speedboten' gestart door timhansen, 29 apr 2011.

  1. timhansen

    timhansen

    Lid geworden:
    29 apr 2009
    Berichten:
    89
    Locatie:
    Odoornerveen (Drenthe)
    Hey bedankt,

    Gisteren heb ik de onderkant weer even in de epoxy gezet en het ziet er nu veel beter uit. Vandaag doe ik de laatste laag erover en schuur ik het mooi vlak.

    Daarna ga ik die schotjes eruit halen en de binnenkant in het glasweefsel zetten. Alleen zit ik daarna met een probleem. Ik heb een roertje besteld bij Hk: HobbyKing Online R/C Hobby Store : Rudder (Small) Alleen zie je bij het plaatje dat het servo armpje aan de verkeerde kant zit, dus als je hem aan de rechter kant van de spiegel zet dan zit het servo armpje aan de buitenkant. Is dit een probleem met de servo bevestiging? Zou ik het roer aan de linker kant doen en het vloedkanaal aan de rechter kant, zou ik de servo stang buigen of is er mischien een andere manier??

    Gr.

    Tim
     
  2. remus

    remus

    Lid geworden:
    13 jul 2006
    Berichten:
    170
    Locatie:
    Arnhem
    Je kan de servo arm die je op de servi zet toch omdraaien ?
     
  3. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.742
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Tim,

    In principe zit de arm aan het roer aan de goede kant, je vaart overwegend rechterbochten en een servo die trekt aan het roer (i.p.v. duwt) werkt nauwkeuriger, omdat de stuurstang dan niet zal flexen.

    In de praktijk valt dit allemaal ontzettend mee als de verbinding tussen het roer en de servo voldoende dik is (Ø1-1,5 mm)

    De arm aan het roer kun je los nemen en aan de andere kant weer monteren, dus als de stuurstang aan de buitenzijde een probleem met de ruimte in de boot oplevert, zet je 'm lekker aan de binnenkant.

    Groeten, Jan.
     
  4. timhansen

    timhansen

    Lid geworden:
    29 apr 2009
    Berichten:
    89
    Locatie:
    Odoornerveen (Drenthe)
    @Remus
    Nee volgens mij gaat dat niet omdat de servo dan met de arm tegen de onderkant van de boot aan zit te hikken doordat de bodem van de boot schuin loopt. Of je moet de servo op een verhoogde servo houder zetten dan kan het wel. Ik zie het wel, ik maak eerst het vloedkanaal er maar in.

    @Jan

    Als je het armpje los kan maken is het geen probleem. Maar zo niet zou het dan zo kunnen want dan gaan rechtse bochten beter en de servo zit mooi op zijn plek (twee vliegen in een klap :D):
    [​IMG]
    Gaat hierdoor niet het stangetje mee veren of valt dat wel mee?

    Gr.

    Tim
     
  5. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.742
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Tim,

    Als de afstand tussen de knikken inderdaad zó groot worden zul je dit merken in je stuurgedrag vanwege het flexen van de stang, zelfs bij 2 mm verenstaal zal het willen flexen.

    Het precies buigen ervan is ook een naar klusje, vóórdat het perfect past.

    Ik gebruik liever een rechte stuurstang zoals hier:
    [​IMG]

    [​IMG]

    De manier van servo bevestigen (met boutjes op een stukje hoeklijn), laat ook toe, dat de servo ook naar buiten wijst en de stuurstang aan de buitenkant van het roerblad zit.

    Ik zal even kijken of ik foto's heb van de situatie in mijn Arowana, dat is een soortgelijke romp als de Wildthing.

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  6. remco.G

    remco.G

    Lid geworden:
    17 apr 2009
    Berichten:
    502
    Locatie:
    Noord-Limburg
    zo heb ik het gedaan op m'n wildthing, gewoon een rechte stang met een heel klein knikje erin ;)

    [​IMG]
     
  7. timhansen

    timhansen

    Lid geworden:
    29 apr 2009
    Berichten:
    89
    Locatie:
    Odoornerveen (Drenthe)
    Vaandag weer even bezig geweest aan het bootje.
    Ik heb de schotjes eruitgehaald en de binnenkant gelamineerd met glasweefsel en epoxy. Sorry van de slechte kwaliteit van de foto's.
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het lamineren gaat steeds beter. Dit was in een half uurtje gedaan, best snel volgens mij en het is nu ook leuk om te doen. Morgen ga ik verder met het maken en plaatsen van het schotje voor het vloedkanaal.

    Gr.
    Tim
     
  8. timhansen

    timhansen

    Lid geworden:
    29 apr 2009
    Berichten:
    89
    Locatie:
    Odoornerveen (Drenthe)
    Vandaag bezig geweest aan het vloedkanaal. Het schotje zit erin en is ingesmeerd met epoxy. Ik ben daarna ook nog even bezig geweest met pool noodle voor in de voorkant van de boot maar daar heb ik nog geen foto's van. Hierna moet ik nog even het vloedkanaal gat en een houten of alluminium motorhouder maken. Daarna is het nog wachten op de spullen die ik besteld heb bij HK, moet nog die koppelingsklok maken en een zilverstalen asje kopen.
    [​IMG]

    [​IMG]

    Gr.

    Tim
     
  9. timhansen

    timhansen

    Lid geworden:
    29 apr 2009
    Berichten:
    89
    Locatie:
    Odoornerveen (Drenthe)
    Ik heb nu even wat fofo's gemaakt van dat pool noodle. Het bootje heb ik ook net gewogen en weegt 338 gram. Is dit veel of weinig?
    [​IMG]

    [​IMG]


    Gr.

    Tim
     
  10. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.999
    Locatie:
    Zwolle region
    Voor een mono van 60cm is het niet weinig. Maar voor mono's maken die paar grammetjes extra volgens mij niet zo veel uit.
     
  11. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.742
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Tim,

    Je bent goed bezig!

    De 'halve' boot zit nu vol poolnoodles, als je de motor, batterij, servo, ontvanger en het roer provisorisch op hun plek legt met tape, krijg je het zwaartepunt dan nog wel op 28-30% van de bootlengte vanaf de spiegel (rond de 17 cm)?

    Ik had eigenlijk verwacht, dat de motor in het middelste compartiment vóór het middenspant zou komen...
    Mocht het zwaartepunt te ver naar achteren uitvallen (onderschat de hefboomwerking van het gewicht van het roer en de stinger aan de spiegel niet), dan zou ik die motorpositie als alternatief in gedachten houden.

    Groeten, Jan.
     
  12. arnold

    arnold

    Lid geworden:
    3 sep 2008
    Berichten:
    1.131
    Locatie:
    Harlingen

    Is voor een mono 1 ook niet bepaald veel hoor Eric.
    Ben wel benieuwd waar het totaal gewicht op komt.....
    volg dit draadje met aandacht.
    Btw. de motor komt denk ik idd.wel voor het middelste spant uit uiteindelijk.....

    Mooi topic;)

    gr. Arnold
     
    Laatst bewerkt: 21 mei 2011
  13. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.999
    Locatie:
    Zwolle region
    Hoi Tim,

    Absoluut mooi gebouwd! Heb ook even een abo genomen op het topic :)

    Grt, Eric
     
  14. timhansen

    timhansen

    Lid geworden:
    29 apr 2009
    Berichten:
    89
    Locatie:
    Odoornerveen (Drenthe)
    Hey,

    Bedankt allemaal voor de complimenten.
    Leuk dat er veel mensen zijn die naar dit draadje kijken:p

    Mooi dat het bootje een beetje op gewicht is, ik dacht namelijk dat ie veel te zwaar zou zijn.

    Ja er zit veel poolnoodle in maar dan drijft ie in iedergeval zeker;)
    Ik had zelf in gedachten om het motortje dus net achter de middelste spant te doen, maar ik kan me best indenken dat ik dan het zwaartepunt niet krijg op die 30%. Als dat gebeurt kan ik dan niet het beste de middelste spant meer naar voren brengen zodat de motor daar achter kan of zou ik de spant daar gewoon laten zitten en de motor voor de spant plaatsen?
    Ik heb alleen nog helemaal geen hardware enzo dus ik kan het nog niet testen. Ik denk dat het maandag of dinsdag word opgestuurd en dan duur het nog minimaal twee weken voordat het bij mij thuis is, dus dat duurt nog wel effe :(

    Dit is trouwens het spul wat ik allemaal besteld heb bij HK:
    Roer: Rudder (Small)
    Lipo: Rhino 4900mAh 2S1P 20C Lipoly Pack
    Servo: HXT 6.9kg / 39.2g / .16sec Twin bearing serv
    ESC: TURNIGY TRUST 55A SBEC Brushless Speed Contr
    Motor: TR 28-45 3600kv Brushless Inrunner (WaterCoo

    Morgen ga ik even het gat maken van het vloedkanaal. En daarna maar wachten op de spullen want volgens mij kan ik niet meer wat doen.

    Gr.

    Tim
     
  15. remco.G

    remco.G

    Lid geworden:
    17 apr 2009
    Berichten:
    502
    Locatie:
    Noord-Limburg
    zou je geen water gekoelde esc nemen, of was je van plan om zelf de koelkop te maken ?
    ben benieuwd wat deze setup gaat doen in je boot!

    alleen mis ik nog in je lijst: propje, ass, en eventueel een stinger drive ?

    voor de rest ziet het er al netjes uit!
     
  16. Leon325i

    Leon325i

    Lid geworden:
    18 feb 2010
    Berichten:
    1.083
    Locatie:
    Amsterdam
    vind hem ook wat licht..
     
  17. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.999
    Locatie:
    Zwolle region
    Hi Tim,

    De ESC mag absoluut pittiger en waterkoeling is een must. Waterkoeling kun je overigens later zelf ook aanbrengen in de vorm van een koelblokje (vaak alu). Bevestiging immer met warmtegeleidende pasta! Zelf zou ik voor een mono van deze grootte eerder gaan voor:

    HobbyKing Online R/C Hobby Store : Turnigy Marine 120A Brushless Boat ESC (DE Warehouse)

    Dit geeft wat speelruimte ook als je de setup nog 'ns in een andere (grotere) boot wilt gebruiken.
     
  18. timhansen

    timhansen

    Lid geworden:
    29 apr 2009
    Berichten:
    89
    Locatie:
    Odoornerveen (Drenthe)
    Hoi,

    Ik heb die Esc gekocht omdat er bij de motor stond dat je minimaal een Esc nodig moest hebben van 40 Ampere dus ik dacht dat ik wel met 55 ampere goed zou zitten. Maar ik heb hem al gekocht en is net gisteravond verzonden en kan er dus niks meer aan doen. Ik zie het wel als ie tijdens de runs te warm word koop ik een zwaardere.
    De koeling wilde ik zelf gaan maken net zoals op deze link:
    [post20]
    En ik heb nog wel koelpasta van de pc dus dan doe ik dat ertussen.

    De as moet ik nog kopen en word van zilverstaal 4 mm
    De as koker is van messing en heeft een binnendiameter van 8 mm en een buiten diameter van 8.7 mm.
    Ook heb ik twee kogellagertjes gekocht (8x4x3.5) met flens (link)
    Het propje wat ik gekocht heb is een graupner 34.5 prop
    Een stinger drive heb ik niet gekocht.

    Gr.

    Tim
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 nov 2015
  19. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.999
    Locatie:
    Zwolle region
    Hoi Tim,

    Als niet-mono expert lijkt mij met de setup zoals je die nu besteld hebt 1,5mm verenstaal ruim voldoende. 2mm zou ook kunnen zeker als je in de toekomst nog 'ns gaat opvoeren. Bouw licht waar je kunt dat scheelt snelheid, ampères en vaartijd.

    Trouwens, super dat je je eigen hardware fabriceert.
     
  20. Leon325i

    Leon325i

    Lid geworden:
    18 feb 2010
    Berichten:
    1.083
    Locatie:
    Amsterdam
    mijn motor trek 70a maar de esc die ik er voor gebruik moet minimaal 120a wezen
    en dan zit ik al aan het minimum.

    want bij veel rustig varen zal de esc erg heet worden.
     

Deel Deze Pagina