Bouwverslag elektrische wildthing

Discussie in 'Speedboten' gestart door timhansen, 29 apr 2011.

  1. remus

    remus

    Lid geworden:
    13 jul 2006
    Berichten:
    170
    Locatie:
    Arnhem
    Netjes allemaal :d
    Hoe is de levering van hk wilde ook een aantal spullen daar bestellen
    Aleen was de helft in backorder

    Hoe ga je de as achter uit laten komen gewoon de askokker uit laten steken ?
    Wand zit zelf nog te twijfelen of ik een stingerdrive of askokker ga gebruiken haha
     
  2. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.742
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Remus & Tim,

    Als je een starre as wilt gebruiken, moet die zo lang mogelijk zijn, om de ashoek zo klein mogelijk te houden.
    Zilverstaal is roestvrij, maar ook relatief zacht, bij een as, die zo lang wordt, is een steunlager (of twee) geen overbodige luxe om 'whipping' te voorkomen.
    Vet gehouden is verenstaal een beter optie, véél stugger.

    De motor komt dus zover mogelijk als het zwaartepunt toelaat naar voren.

    Het gat in de spiegel moet zo hoog zitten, dat de naaf van de prop 2-3 mm boven de kiellijn ligt, als de boot op een vlakke ondergrond geplaatst is.

    De hele aandrijftrein (motor en schroefaskoker) 3-4 mm rechts van het midden monteren om propwalk tegen te gaan.

    Tim, zorg er voor, dat de zaagsneden aan je schroefaskoker 100% haaks zijn, zodat de flenslagers gelijkmatig aanliggen, anders zijn ze zó weg.
    Dit soort lagers is niet waterdicht, houd dus rekening met (een beetje) water in de boot.(keukenpapier onderin bij de as).

    Deze lekkage kun zou je tegen kunnen gaan door de schroefaskoker vol te drukken met vet, maar dan loopt de weerstand van de as enorm op, moet je motor erg hard werken en zal je regelaar ook mét waterkoeling het vreselijk benauwd krijgen en worden de lipo's heet door het hoge stroomverbruik.
    Ook de snelheid valt dan behoorlijk tegen...

    Groeten, Jan.
     
  3. timhansen

    timhansen

    Lid geworden:
    29 apr 2009
    Berichten:
    89
    Locatie:
    Odoornerveen (Drenthe)
    Ik heb zelf 4 mm gekozen omdat de prop m4 schroefdraad had. Ik heb ook gekeken naar verenstaal maar daar is haast geen schroefdraad in te snijden. Misschien dat dit lukt, ik ga het wel proberen. Ook heb ik de lagertjes al dus ik ga gewoon 4 mm gebruiken.
    Ik was trouwens ook van plan om maar een lagertje te gebruiken die aan het uiteinde van de schroefaskoker zit. Omdat als je twee lagers gebruikt en een moter eraan zit je dan drie punten hebt waarmee de lager word vastgezet hierdoor is de as nooit recht uitgeleind en loopt hij altijd op een van de drie punten aan. Als je een lager neemt en het motortje heb je maar twee punten en zou die vrijer moeten lopen. Zou dit moeten lukken of niet?

    Wat die ESC betreft wacht ik gewoon af wat ie doet tijdens de runs.

    @remus
    Ik heb nu twee pakketjes in totaal binnen gekregen van HK. De levering is volgens Hk zelf 6 tot 39 dagen met air mail maar ik had ze in 10 dagen thuis. Het vervelende aan Hk vind ik zelf dat je bij sommige spullen wel 2 maanden moet wachten tot dat het weer op voorraad is. Maarja het is wel goedkoop.
    De as laat ik gewoon met de askoker eruitsteken.

    Gr.

    Tim
     
  4. Benro Elzat

    Benro Elzat Guest

    je ken ook dit maken Flex-as dan ken je de as buigen.
     
  5. timhansen

    timhansen

    Lid geworden:
    29 apr 2009
    Berichten:
    89
    Locatie:
    Odoornerveen (Drenthe)
    Ja heb ik ook wel even aan zitten te denken. Mischien dat ik dit later nog doe, eerst maar eens een starre as. Maar wat ze doen in die link zou ook misschien kunnen. Ze hebben een klein stukje van 4 mm zilverstaal daar snijden ze m4 op en boren ze een gat van 1,2 mm 1cm diep. In dat gat word een verenstalen as gesoldeert en hoef je dus niet meer schroefdraad te draaien op het verenstaal. De prop doe je dan gewoon aan het uiteinde op het stukje zilverstaal. Of dit echt sterk is weet ik niet.

    Gr. Tim
     
  6. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.999
    Locatie:
    Zwolle region
    Hoi Tim,

    Je kunt propshafts kant en klaar kopen (precisie-werk):

    ETTI

    En vervolgens je eigen strut bouwen en een verenstaal asje erin lijmen.
     
  7. timhansen

    timhansen

    Lid geworden:
    29 apr 2009
    Berichten:
    89
    Locatie:
    Odoornerveen (Drenthe)
    Hey,

    IK heb net het gat voor het vloedkanaal gemaakt:
    [​IMG]

    [​IMG]

    En hier nog een foto van de bovenkant, de rode lijn steld het zwaartepunt voor en ligt 18 cm vanaf de spiegel (30% van totale lengte):
    [​IMG]

    Ik denk dat ik zelf eerst een 4 mm verenstaal koop en daar het uiteinde proberen te ontharden en dan er schroefdraad op doen. Als dit niet werkt ga ik zelf zo'n propshaft maken met een 2 of 3 mm verenstalen as eraan.

    Of is het niet veel makkelijker met een dogdrive, dan koop ik gewoon dit en een nieuwe prop en dan gebruik ik alles behalve de schroefaskoker.

    Gr.
    Tim
     
  8. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.999
    Locatie:
    Zwolle region
    Persoonlijk zou ik kiezen voor 3,2mm flex-as. Als je alles in één koop wilt, kijk dan 'ns op de site van Hydro & Marine en zoek op bestelnr 10339 (helaas geen link naar het product mogelijk, maar dit is de website: Hydro & Marine ). Zelf gebruik ik hun 2,5mm flex-as al ruim een jaar met enorme vermogens erop (1.000 Watt en 50.000 toeren/ min). Er zijn overigens ook goedkopere alternatieven op de markt die ook prima zullen voldoen.
     
  9. Leon325i

    Leon325i

    Lid geworden:
    18 feb 2010
    Berichten:
    1.083
    Locatie:
    Amsterdam
    ik moet zeggen ik heb een china flex as en oke is nog nier super veel mee gevaren
    denk 40+ keer.
    en die as ziet er nog super uit.

    alleen na iedere dag varen as eruit en droog maken en in de olie zetten
    dit moet je niet vergeten, maar dat zal met veren staal niet heel anders zijn.
     
  10. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.742
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Tim,

    Als je een goede snijplaat hebt, kun je draad op verenstaal snijden zonder te ontharden.
    Dit moet wél in de draaibank gebeuren, met de hand heb je geen schijn van kans...

    De as lichtjes(!) vet houden, dan kom je er mee weg de as maar één keer per jaar schoon te maken en opnieuw vet te maken, bij voorkeur vóór de winterstop.

    Heb je al geprobeerd, of de 'goodies' erin passen met het zwaartepunt op de goede plaats?

    Groeten, Jan.
     
  11. timhansen

    timhansen

    Lid geworden:
    29 apr 2009
    Berichten:
    89
    Locatie:
    Odoornerveen (Drenthe)
    Ik heb er nog even over na zitten denken en ik denk dat ik gewoon een drive dog en een andere prop ga bestellen. Dan hoef ik niet meer schroefdraad te tappen en ook omdat schroefdraad niet echt gecentreerd is waardoor je prop een beetje in onbalans is.
    Ik zat te denken aan het volgende:
    Drive dog
    Prop nut
    Deze of deze prop?
    En ik kwam dit nog tegen om de cockpit van de boot te vergrendelen erg handig volgens mij.

    Gr.

    Tim
     
  12. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.999
    Locatie:
    Zwolle region
  13. timhansen

    timhansen

    Lid geworden:
    29 apr 2009
    Berichten:
    89
    Locatie:
    Odoornerveen (Drenthe)
    Ik heb toch maar het volgende besteld:
    Drive dog
    Prop nut
    Prop D35 P36
    prop D38 P40
    Spring lock

    Nu moet ik alleen nog een 4mm zilverstalen as kopen bij de modelbouwzaak en dan heb ik volgens mij alles:D
    Alleen nog wachten op alle spullen.
    Is het verstandig om strakes en spray rails op de boot te doen?
    Gr.

    Tim
     
    Laatst bewerkt: 23 mei 2011
  14. Leon325i

    Leon325i

    Lid geworden:
    18 feb 2010
    Berichten:
    1.083
    Locatie:
    Amsterdam
  15. timhansen

    timhansen

    Lid geworden:
    29 apr 2009
    Berichten:
    89
    Locatie:
    Odoornerveen (Drenthe)
    @leon325i
    Wat bedoel je precies met minder nat lopen, dat de boot hoger op het water ligt?
    En wanneer moet ik de strakes erop maken na het kleuren of ervoor en hoe lang moeten ze zijn en op welke plek moet je ze er opplakken?
    Ik denk dat ik de onderkant wel ga verfen, ik weet niet waarom want bij het varen zie je het volgens mij toch niet maar het ziet er voor het totale beeld wat mooier uit.

    Ja die link heb ik ook gezien alleen gebruik ik daar dan alleen maar de dog drive, nut en de as van en de rest niet. En ik weet niet van welk materiaal de as is dus koop ik gewoon zelf een mooi asje dat weet je zeker dat ie sterk genoeg is.

    Gr. Tim
     
  16. Leon325i

    Leon325i

    Lid geworden:
    18 feb 2010
    Berichten:
    1.083
    Locatie:
    Amsterdam
    Met nat lopen bedoel ik dat golven onder de boot blijven ipv van over het dek.
    en de stakes moeten scherp blijven als je dat verft dan worden die "ronder"


    hoe en hoelang is een goeie.

    je heb ze tot aan de spiegel en ze zijn korter.
    dus dat is even uit testen.
    en als je nog geen kleurtje erop heb dan is het veranderen
    van de lengte ook een stuk prettiger werken anders "sloop"je steeds je werk met het aanpassen.

    eenmaal klaar kan je de bodem een kleur geven maar probeer de randen zo scherp mogelijk te houden.

    die as is een flexas en die is echt wel sterk genoeg hoor.
    ik vaar met 6s en met die as.

    en je had alles klaar gehad op de stinger na.
     
  17. timhansen

    timhansen

    Lid geworden:
    29 apr 2009
    Berichten:
    89
    Locatie:
    Odoornerveen (Drenthe)
    Hoi,

    Ben even aan het zoeken geweest naar strakes en sprayrailes, maar er is heel weinig over te vinden. Ik kwam wel deze link tegen die ook een wildthing had gemaakt met strakes en sprayrailes erop. Zijn deze er goed opgemaakt? Want dan kan ik ze gewoon namaken.

    @Leon325i
    Sorry maar volgens mij staat er 300mm metal tube in die link en kan je deze volgens mij niet buigen. Maar ik snap je punt dat ik beter een flexas had kunnen kopen. Misschien had het wel beter geweest maar ik wilde graag zelf een starre as maken omdat je dat in deze bootjes veel ziet en ik had al de lagertjes en de messing buis gekocht.

    Gr. Tim
     
  18. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.742
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Tim,

    Die strakes zijn goed.

    Alhoewel ik betwijfel, of zoiets 'even' kunt namaken, er zit veel werk in.

    Groeten, Jan.
     
  19. timhansen

    timhansen

    Lid geworden:
    29 apr 2009
    Berichten:
    89
    Locatie:
    Odoornerveen (Drenthe)
    Weer een update :D
    Ik ben bezig geweest met de strikes en de spray railes afgelopen zaterdag en vandaag. Het viel gelukkig best mee en volgens mij is het redelijk gelukt. Er moet alleen nog met plamuur eroverheen. Maar wat moet er gebeuren met de achterkant van de strikes, moeten die gewoon strak haaks of moeten die net zoals de voorkant puntig? Hier zijn de foto's die met onze nieuwe camera gemaakt zijn (canon 450d). Heel wat scherper dan de vorige maar moet nog wel even wennen aan al die opties die erop zitten:
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Verder heb ik nog niet de pakketjes van HK binnen maar die komen er volgens mij deze week aan.

    Gr.

    Tim
     
  20. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.999
    Locatie:
    Zwolle region
    Ziet er naar mijn bescheiden mening al erg veelbelovend uit! Ik zou zeggen keep up the good work!
    :)
     

Deel Deze Pagina