Bouwverslag elektrische wildthing

Discussie in 'Speedboten' gestart door timhansen, 29 apr 2011.

  1. timhansen

    timhansen

    Lid geworden:
    29 apr 2009
    Berichten:
    89
    Locatie:
    Odoornerveen (Drenthe)
    Het is al weer een tijdje geleden dat er een update was maar ik heb nu eindelijk mijn spullen binnen:D
    [​IMG]
    Moet alleen nog een asje en krimpkous voor om de regelaar.
    Ook heb ik de waterkoeling voor de regelaar gemaakt en een servo-houder in elkaar geknutselt, die liggen er ook bij.

    Ik heb net alle spulletjes in de boot gezet met tape en ongeveer de plaats waar het motortje komt te zitten bepaalt. De touwtjes zitten 18 cm (30%) vanaf de spiegel vast aan de boot. Als het motortje alverwege de middelste spant ligt dan is de boot in evenwicht. Wat is dan verstandig om te doen : Het motortje alverwege ervoor of achter de middelste spant plaatsen? Ik ben namelijk ook bang dat als ik een stuk uit de middelste spant haal het bootje dan veel minder sterk is, of valt dat wel mee?
    Hier zijn de foto's, ik heb er nog een stukje hout in het vloedkanaal gedaan om het gewicht van het dek, de as, de flens, en de cockpit een beetje te kunnen compenseren het blokje was 105 gr.

    motortje voor de spant
    [​IMG]

    [​IMG]

    Motortje in het midden van de spant
    [​IMG]

    [​IMG]

    Verder ben ik ook een beetje bezig geweest met plamuren en schuren. Hier het resultaat maar ik moet het nog een paar keer plamuren en schuren.
    [​IMG]
    Het leek me ook wel leuk om er nog een nooduit in te doen. Maar waar zou ik die uit de boot moeten steken? Het flensje en de starre koppeling moet ik nog gaan maken. Ik denk dat ik dat over twee weken doe, omdat ik het dan weer een beetje rustig heb met school.


    Gr.

    Tim
     
  2. timhansen

    timhansen

    Lid geworden:
    29 apr 2009
    Berichten:
    89
    Locatie:
    Odoornerveen (Drenthe)
    Hoi,

    Ik ben vandaag een beetje bezig geweest met de motorspant alleen kom ik er niet helemaal uit. Ik heb eerst deze (erg mooie trouwens) nagemaakt alleen zonder waterkoeling maar dan kom ik niet uit met de boutjes aan de buitenkant, want die zitten dan tegen het vloedkanaal aan en kan ik ze dus niet meer losmaken. En dat blokje vastzetten aan het vloedkanaal gaat ook niet omdat je het blokje dan nooit meer los krijgt omdat je er niet bij kan. Weten jullie misschien hoe ik een beetje stevige motorspant kan maken?? Of is dit wat?

    Gr.

    Tim
     
  3. lucky13

    lucky13

    Lid geworden:
    25 mei 2011
    Berichten:
    43
    Locatie:
    Oudkarspel NH
    De tweede oplossing zou toch kunnen, en als je niet een schot volle breedte van je bootje wil kan je altijd een kant aan de kantel kamer verlijmen en de andere kant een extra spant maken.

    Het is toch niet zo erg als je het motor spant niet meer los kan maken als je de motor en as er maar uit zou kunnen halen.

    mvg Chris
     
  4. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.742
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Tim,

    Natúúrlijk is dit wat, zo zien de motorspanten in al mijn boten eruit.

    [​IMG]

    Het motorspant is gemaakt uit epoxyplaat (printplaat waar ik de koperlaag vanaf schuur), extra dikte komt van de dubbele laag glasweefsel en epoxy, waarmee het spant in de boot wordt gelijmd.

    Motorspantkoeling is bij jouw motor niet echt nodig, er zit al een waterkoeling op immers, een watergekoeld motorspant helpt natuurlijk wél extra warmte afvoeren, maar dat zou je ook met een messing dubbeling van het epoxyplaatje kunnen doen, dan laat je de koperlaag zitten, kun je het vast solderen.
    Op het messing soldeer je dan je koelpijpjes.

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  5. timhansen

    timhansen

    Lid geworden:
    29 apr 2009
    Berichten:
    89
    Locatie:
    Odoornerveen (Drenthe)
    Oke doen we dat :D
    Ik heb nog wel van die plaatjes kunstof van 1 mm dik die kan ik er wel in zetten met epoxy en glasweefsel. Over de volle breette van het bootje vind ik niet zo erg, dan is ie weer wat steviger. Het motortje kom trouwens voor de middelste spant vanaf de spiegel gezien. Ik denk dat het zwaarte punt wel goed komt als ik hem af heb. Zo niet kan ik nog wat spelen met de batterij en de regelaar.

    Gr. Tim
     
  6. timhansen

    timhansen

    Lid geworden:
    29 apr 2009
    Berichten:
    89
    Locatie:
    Odoornerveen (Drenthe)
    Hey,

    Na een drukke tijd met school kan ik nu eindelijk weer verder met het bootje dus ik ben meteen gisteren aan de slag gegaan. Ik heb het dek erop geplakt en de cockpit gemaakt, daarna heb ik het allemaal in de grondverf gezet en geschuurd. Morgen ga ik op school die koppelingsklok maken. Ook maak ik een overgangsblokje om van diameter 19 naar 25 mm te gaan om de motor aan de koppelingsklok vast te zetten. En een starre koppeling word er nog gemaakt. Hieronder de foto's van de vorderingen en de tekeningen:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Gr.

    Tim
     
    Laatst bewerkt: 10 jul 2011
  7. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.742
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Tim,

    Ik zou de boring van Ø12 mm langer maken, anders heb je erg weinig afstelmogelijkheden.
    De schroefaskoker hoeft ook geen 30 mm vlees te hebben, als de boel strak past, is 10-12 mm ook voldoende, drupje epoxy erop en de boel zit vast.

    Groeten, Jan.
     
  8. timhansen

    timhansen

    Lid geworden:
    29 apr 2009
    Berichten:
    89
    Locatie:
    Odoornerveen (Drenthe)
    Hoi iedereen,

    Eergisteren heb ik de twee dingetjes gemaakt en ging best goed. Ik heb de boring van 12 ook iets verder gedaan zoals gezegt werd.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Verder ben ik gisteren bezig geweerst met het uitlijnen van de schroefas en het maken van de motorspant.
    De as staat nu onder een hoek van 3.5 graden, volgens mij is dit iets te veel. Zou dit veel uitmaken kwa snelheid? De as steekt 7 cm uit de boot en zit tussen de 10 a 13% en de schroef zit vanuit het begin waar de schroef begint 2mm boven de kiellijn. Het enige wat ik vergeten ben te kopen/maken is een koppeling van 4mm naar 4mm. Jammergenoeg is de school nu dicht dus ik kan het niet meer draaien, misschien kijken of ik het gat van de koppeling goed gecentreerd kan boren op de kolomboor.
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    De batterij ligt iets anders dan dat ik gehoopt had. Hij ligt nu schuin omhoog en niet plat op de bodem van de boot. Dit komt omdat de batterij niet tussen de schot van het vloedkanaal en de koppelingsklok past. Ik heb namelijk niet meegerekent dat de koppelingskok dikker is dan de schroefaskoker:hammer:Is dit erg of valt het wel mee met de stabiliteit als er meer gewicht hoger in de boot ligt? Verder is het zwaartepunt goed op 30%. Morgen zal ik eens kijken hoeveel hij in totaal weegt met alles erin.
    [​IMG]

    Morgen ga ik wel effe kijken of ik het koppelingetje kan maken op de kolomboor en ga ik de boot mooi glad schuren zodat ie in de verf kan. Ik denk dat ik de onderkant wit maak en de boven en zijkanten rood met zwarte strepen over de lengte van de boot. En daarna jachtlak erover heen. Maar de verf moet ik nog kopen.

    Gr.

    Tim
     
  9. timhansen

    timhansen

    Lid geworden:
    29 apr 2009
    Berichten:
    89
    Locatie:
    Odoornerveen (Drenthe)
    Vandaag heb ik de boot op de weegschaal gezet en weegt 1420gram. Volgens mij iets aan de hoge kant of niet? Ook ben ik even gaan zoeken in de Meccano doos en daar vond ik een mooi koppelingetje van 4 naar 4 mm. Scheelt weer maak werk:D

    Toch maar even de schroef eropgezet en de motor aangezet. Op een kwart gas gaat het uiteinde van de as een beetje resoneren, bij half gas gaat ie geweldig en dan bij drie kwart gaat ie weer resoneren en bij vol gas gaat het weer goed. Is het erg dat de as gaat resoneren? Kan ik er ook wat aan doen? Of resoneert ie in het water niet meer?

    Schuren ben ik niet echt aan toe gekomen maar ga ik morgen doen. Misschien dat ik morgen ook het bootje voor het eerst ter water laat als ie waterdicht is. Dan maak ik er wel een filmpje van.

    Gr.

    Tim
     
  10. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.742
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Tim,

    De as is vrij lang, en als de Meccano koppeling geen strakke passing heeft, dan loop je het risico van vibraties.
    In het water heb je er over het algemeen minder last van, enkel als de uitlijning door een te ruime koppeling niet deugt zal het ook op het water niet beter worden.

    Zorg dat er een platte kant op de motor- en schroefas zit waar de stelboutjes zitten, dan blijft de boel ondanks de trillingen vast zitten, stelboutjes uiteraard ontvetten en borgen (met nagellak).

    Hoeveel scheelt het naast de koppelingsklok?
    Als het een millimeter of vier-vijf is, zou je de koppelingsklok aan die kant kunnen wegvijlen/slijpen, voor de stevigheid zal dit weinig uitmaken, er blijft materiaal genoeg staan.

    Uit het water vol gas geven is geen goed idee.

    De ashoek lijkt wat steil, maar probeer het eerst eens, een ongestepte romp moet wat ashoek hebben om de boot op het water te kunnen houden.
    Is de hoek te steil, en helpt het verplaatsen van het zwaartepunt niet, dan kun je de as altijd hoger in de spiegel zetten, dan wordt de hoek kleiner.
    Eventueel zul je dan een maat groter moeten proppen om voldoende blad in het water te krijgen, maar dat zie je dan wel.

    Op de foto's lijkt de diameter van de koppelingsklok groter dan die van de motor, klopt dat?

    Als dat inderdaad zo is, zou je aan de onderkant zoveel materiaal kunnen weghalen, dat de motor stijf op de bodem ligt, dat scheelt ook weer in de ashoek.

    Groeten, Jan.
     
  11. timhansen

    timhansen

    Lid geworden:
    29 apr 2009
    Berichten:
    89
    Locatie:
    Odoornerveen (Drenthe)
    Bedankt voor de mooie reactie:D

    De as is 270 mm lang en de koppeling was eerst 1 tiende te klein dus die heb ik geruimt naar 4mm en toen was het een goede vaste passing. Ik krijg de as er niet zomaar uit, moet er wel redelijk aan trekken voordat ie uit de koppeling is.

    Op de as van de motor en op de as zelf zitten vlakke kanten voor de stelbouten, alleen bij de twee stelbouten voor de schroef zitten ze niet(moet dit wel?). Nagellak hebben we denk ik thuis niet, zal is vragen aan mijn moeder en anders koop ik het wel.

    Het verschil tussen de dikte van de batterij en tussen de vloedkanaalwand en de klok is ongeer 2 a 3 mm, dit kan ik wel weg vijlen (vind het wel zonde:()

    De koppelingsklok is net zo groot als het motortje, alletwee 36mm diameter. Alleen omdat de as onder een hoek staat zit alleen de klok op de grond en de achterkant van de motor licht ongeveer 10mm van de grond af. Maar er kan wel wat van de klok afgeschaaft worden. Zal ik morgen is naar kijken.

    Gr.

    Tim
     
    Laatst bewerkt: 15 jul 2011
  12. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.742
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Tim,

    Als de motor 10 mm kan zakken, kan dat nét het verschil maken tussen te nat lopen of een goed vaargedrag.

    Wat bedoel je met stelboutjes bij de schroef; als het een drivedog meenemer is voor de schroef, dan is een vlakke kant wel prettig, als de schroef kan slippen op de as kom je niet meer vooruit...

    Groeten, Jan.
     
  13. timhansen

    timhansen

    Lid geworden:
    29 apr 2009
    Berichten:
    89
    Locatie:
    Odoornerveen (Drenthe)
    Ik zal morgen wel kijken maar ik denk dat het 5mm zakken word.

    Ja ik bedoel de stelbout van de drivedog en de stelbout van de spinner die aan de andere kant van de schroef zit. Voor de drivedog zal ik er een glad kantje aan doen.
     
  14. Hay

    Hay Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Muiden
    Heren, wat een leuk draadje. Ga zeker verder volgen.
    Binnenkort ga ik beginnen met een 1/10 schaalmodel van een eigen ontwerp motorboot (10,2 meter), die vanaf september ook in het groot gebouwd gaat worden. Het moet een snelvarend schip worden (70 - 80 km/h). Ik zie hier veel goede tips voorbijkomen, die ik hopelijk kan gebruiken bij mijn model. Ik zal er ook een draadje over beginnen. Het wachten is op de definitieve bouwtekening, want dat heb ik uitbesteed aan een prof.
    @Tim, ziet er echt al goed uit!
     
  15. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.742
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Hay,

    Houdt er rekening mee, dat als je schaalmodel ook snel moet kunnen varen, er waarschijnlijk aanpassingen aan het onderwaterschip moeten worden gedaan, omdat het water niet mee verschaald wordt.

    Schroeftunnels bijvoorbeeld, die in het 1:1 origineel prefect werken, zullen op schaal het achterschip naar beneden zuigen en van het snel varen niks terecht laten komen.

    Ook sprayrails moeten op schaal groter zijn, willen ze effect sorteren.

    Groeten, Jan.
     
  16. timhansen

    timhansen

    Lid geworden:
    29 apr 2009
    Berichten:
    89
    Locatie:
    Odoornerveen (Drenthe)
    Hay,
    Leuk dat je een modelbouwbootje wil gaan maken van je eigen motorboot. Het lijkt mij ook vet mooi om een echte 1 op 1 boot te gaan maken maar ja zoveel geld heb ik nie en ook geen ruimte. Ik wacht nieuwschierig af naar je draadje want daar ben ik erg beniewd naar en bedankt voor de complimenten.


    @Iedereen
    Ik ben vandaag ook even bezig geweest met het bootje. Ben eerst een hele tijd aan het vijlen geweest, 5 mm vijlen gaat niet erg snel maar het scheelde wel 1 graden toen ik het motortje weer in de boot deet. De as staat nu 2 a 2.5 graden schuin. De stelboutjes zijn nu ook allemaal vastgezet met een vlak kantje op de as alleen nog niet geborgt met nagellak.

    [​IMG]

    Ik heb ook een vet inlaat gemaakt om vet in de schroefaskoker te doen om er voor te zorgen dat er geen water binnen in de boot komt. Deze zit een beetje tegen de batterij aan maar dat kan geen kwaat. De batterij heb ik nu zo neer gezet dat ie nog wat naar beneden kan zonder dat de koppeling gevijlt moest worden.

    Nadat de schroefaskoker en de as weer op zijn plek zaten en er vet (kogellagervet) in de koker zat heb ik de motor weer laten draaien. En tot mijn grote verbazing was de resonantie helemaal weg. Waar het nou aan gelegen heeft weet ik niet maar het is er gelukkig niet meer:D

    [​IMG]

    [​IMG]

    Net heb ik gekeken of de boot waterdicht is. Dus even de cockpit erop met tape en daarna onderdompelen in water en nog met de douchekop erop. Gelukkig was de binnenkant droog en heeft ie deze test doorstaan.

    Verder heb ik nog twee vraagjes:

    Ik heb deze zender met ontvanger. Ik zie wel eens dat 2.4 Ghz twee ontvangers hebben die onder een hoek van 90 graden vastgezet moeten worden. Ik heb maar een ontvanger met een klein draadje eraan, is dit goed of moet er nog antenne bij op?

    [​IMG]

    Ook heb ik deze batterij monitor gekocht voor als de batterij op is dat ie dan lawaai gaat maken(of ik dat hoor in een gesloten cockpit is een tweede). Nu vroeg ik me af, wanneer weten jullie wanneer je moet stoppen en dat de batterij leeg is? Want ik heb wel eens gehoort dat je lipo's niet helemaal leeg mag varen. Want bij normale batterijen zie je gewoon als ie minder vaart dan is ie leeg, maar mag dit ook bij lipo's?

    Edit:
    Eigenlijk heb ik nog een vraagje:
    Ik heb een kaart om de opties van de regelaar ter veranderen. Op welke opties moet ik hem zetten voor het varen?
    [​IMG]


    Morgen ga ik maar schuren want dat is het vandaag weer niet geworden.


    Gr.

    Tim
     
    Laatst bewerkt: 16 jul 2011
  17. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.886
    Locatie:
    As,België
    hallo

    met een regelaar die een cut of op de spanning kan doen had je die beeper niet nodig
    de regelaar stopt je motor van zelf als de accu plat is
    daarna kan je nog langzaam naar de kant varen

    1 off
    2 lixx
    3 cutoff
    4 middle is het beste voorlopig zonder wedstrijd
    5 normal
    6 high of je moest minder snel willen gaan
    7 maakt niet uit
    8 heb ik niet op staan dacht ik

    ik heb een andere programmer waar ik nog meer mee kan instellen
    maar dit is het zowat dacht ik anders lees je het wel
    dit is een instelling als je geen wedstrijden gaat varen het kan nog ietsje zachter

    gr raf
     
  18. BJ

    BJ

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    290
    Locatie:
    Hengelo Ov
    De nr. 4 cut off instelling zou ik op high zetten, is wat veiliger voor je pakketten. Zeker als je de lipopakket(ten) vrij leeg tot leeg vaart. Het blijkt dat juist bij steeds leger wordende lipocellen het onderlinge verschil per cel onder belasting erg groot kan zijn!

    Tevens zou ik nr. 7 ALTIJD instellen! Die geeft namelijk het aantal lipocellen aan waar je op vaart, wel zo veilig. Met automatische celherkenning e.d. loop je altijd de kans dat de regelaar het pakket verkeerd herkent cq indeelt. Ik heb het al 's meegemaakt en regelde de regelaar en daarmee ook de boot zichzelf na een paar minuten al terug qua snelheid. Je loopt veel meer risico als je het aantal lipocellen niet vooraf kunt instellen.
    Het kan best goed gaan hoor, maar als je de mogelijkheid hebt ook het aantal lipocellen in te stellen, zou ik het ook doen. De regelaar houdt naast de cut off instelling dan ook het ingestelde aantal lipocellen en daarmee de onderspanning in de gaten.

    Verder kun je weinig anders instellen, ook voor wedstrijden vaar ik in feite met een zelfde setup. Zoveel kun je bij wedstrijden niet veranderen zodat het (zichbaar) effect heeft, hooguit de cutoff op middle of low, of de timing voor de motor veranderen maar dat gaat vrijwel altijd ten koste van de motor cq het stroomverbruik en daarmee de vaartijd. Snel varen maar de vaartijd niet halen (ook met een verkeerde instelling) kost je altijd ronden.

    Maar voor de fun kun je 's kijken wat het effect is als je de timing van de motor verandert en dan een paar minuten gaat varen. De ene motor en boot is de andere niet.

    Groeten BJ
     
    Laatst bewerkt: 17 jul 2011
  19. timhansen

    timhansen

    Lid geworden:
    29 apr 2009
    Berichten:
    89
    Locatie:
    Odoornerveen (Drenthe)
    Hoi,

    Bedankt voor de reacties. Ik heb het allemaal ingesteld op de regelaar.
    Vandaag heb ik het bootje geschuurd met 400 schuurpapier en dan met water schuren. Dit werkt echt perfect, het is nu mooi glad geworden. Morgen ga ik de eerste run maken en dan neem ik wel iemand mee die effe kan filmen.


    Gr.

    Tim
     
    Laatst bewerkt: 17 jul 2011
  20. timhansen

    timhansen

    Lid geworden:
    29 apr 2009
    Berichten:
    89
    Locatie:
    Odoornerveen (Drenthe)
    Hey mensen,

    We zijn net terug van de eerste run met het bootje en ging op zich best goed. Ben nog niet zo'n goeie bestuurder maar krijg ik later wel onder de knie. Het bootje ging best hard en stuurde ook erg fijn er stond alleen best wat wind. Ik heb hem maar ingetaped met zwarte ductape om er zeker van te zijn dat de binnenkant niet nat werd. Zal het de volgende keer dichtplakken met gewoon plakband of gebruiken jullie speciale tape?

    Hier het filmpje:

    De eerste 6 a 7 minuten vaarde die geweldig alleen toen deed ie het niet meer. Wat bleek, de motor was heel erg heet, de rest was allemaal hand warm. Maar de waterkoeling deed het wel, daar kwam een mooi straaltje uit dat kan je ook zien als je goed kijkt op het filmpje.

    Ik denk zelf dat er een te grote prop op zit. De diameter van deze prop is 38mm met een pitch van 40 mm. Ik heb nog een prop van D35 met P36. Zal ik deze er de volgende keer op doen of is het heel iets anders waardoor de motor zo heet is?

    Het vloedkanaal doet het trouwens niet. Ik moest een paar keer het water in om de boot weer goed in het water te leggen. Ook als ik hem op de zijkant in het water zet draait die weer op zijn kop. Wat zou ik hier aan kunnen doen? Extra gewicht in het vloedkanaal of gaten op het dek maken waardoor de lucht weg kan of iets anders?

    Voor de rest is het redelijk geslaagd, er is niks kapot gegaan in ieder geval.

    Gr.

    Tim
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015

Deel Deze Pagina