Bouwverslag elektrische wildthing

Discussie in 'Speedboten' gestart door timhansen, 29 apr 2011.

  1. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.742
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Tim,

    Gefeliciteerd met een (min of meer) succesvolle maiden!

    De motor is maar Ø28 mm, dan is een 38 mm prop al behoorlijk (te) groot, ik hoor de motor ook niet de toeren maken die 'ie met een 36K of 37,5K moet maken (zo'n 25000 toeren) .

    De reden dat je motor zo heet wordt is een combinatie van een te grote prop en teveel (te dik) vet in de schroefaskoker, je wilt niet weten hoeveel extra weerstand dit vet oplevert en je arme motortje moet dit allemaal in de rondte sleuren...
    Als je je vingers op de schroefaskoker hebt gehouden, dan moet je gevoeld hebben dat die ook heet was; dit komt niet van de motor, maar van het vet, dat door de wrijving opwarmt...
    Als het tegen zit kan de schroefaskoker heet genoeg worden om de epoxy, waarmee 'ie in de spiegel gelijmd zit los te werken, controleer daar dus op lekkage.

    Ik heb nooit vet in de schroefaskokers van m'n snelle boten , dat remt véél te veel en kost je op den duur een motor.

    Als de motor werkelijk érg heet is geweest, dan heb je kans, dat de rotor al (deels) gedemagnetiseerd is en dat je de snelheid van vandaag met deze motor niet meer zult halen.

    Haal alle vet uit je schroefaskoker, alleen een beetje WD 40 als smering gebruiken.

    Iets anders: met een rechtsdraaiende prop en het roer aan de rechterkant vaart je boot bij voorkeur rechterbochten, linksom gaat wat moeizaam en linkerbochten op hoge snelheid leiden tot een hoekig bochten gedrag en flippen.
    Rechtsom vaart de boot veel soepeler.

    Vloedkanaal; zonder ontluchtingsgaten in het dek en in het uiterste puntje van het vloedkanaal zal het inderdaad niet werken, sterker nog, omdat er lucht in gevangen blijft, kán het niet werken.

    Een vaartijd van 6-7 minuten is met een te grote prop helemaal niet slecht, time het bij een volgende vaart maar eens dan weet je hoe lang en hoe ver je kunt varen.

    Een turnfin aan de rechterkant zorgt voor minder spinnen in de bochten.

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt: 18 jul 2011
  2. arnold

    arnold

    Lid geworden:
    3 sep 2008
    Berichten:
    1.131
    Locatie:
    Harlingen
    Hoi Tim,

    Gefeliciteerd met je maiden!

    Ziet er goed uit zeg en dat met deze weersomstandigheden!
    Langzaam dingen veranderen en aanpassen zoals Jan die aangaf en je hebt een goed varende boot.
    Mooi gebouwd zeg;)

    gr. Arnold
     
  3. timhansen

    timhansen

    Lid geworden:
    29 apr 2009
    Berichten:
    89
    Locatie:
    Odoornerveen (Drenthe)
    @Jan
    Ohw, dat is minder. Ik hoop dat de motor beveiligt is tegen warmte en dat er geen magneten kapot zijn. Ik heb net het vet eruit gehaald er een 35 mm prop erop gedaan en de motor weer aangezet. Kwa gehoor maakt ie dezelfde toeren als ervoor in de lucht, hopen maar dat ie kwa kracht ook hetzelfde is. Is er een manier om te testen of er iets kapot in de motor?

    Het vet in de koker maakte de boel inderdaat warmer. Ik had dat er namelijk niet bijgezet maar de schroefas was ook goed warm. Het epoxy waarmee de schroefaskoker vast zit is nog goed. Ik heb daar helemaal niet bij gedacht maar nu je het zegt klinkt het erg logies. Weer wat geleerd.

    Morgen ga ik die gaten maken voor het vloedkanaal en weer varen om te testen.

    @Arnold
    Bedankt voor de complimenten.
    Ik hoop dat ie na wat kleine aanpassingen nog mooier en vooral sneller gaat varen:D

    Gr.

    Tim
     
    Laatst bewerkt: 18 jul 2011
  4. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.742
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Tim,

    Nee, een motor is niet beveiligd tegen oververhitting; als 'ie te heet is geworden gaan je magneten stuk (gedemagnetiseerd) en ben je aan een nieuwe motor toe.

    Als de motor straks onder last (varend) nog z'n toeren haalt, heb je geluk gehad.
    Ik heb in een soortgelijke situatie (te grote prop) al eens een motor in één run van twee minuten naar z'n grootje geholpen...

    Bij een nieuwe boot is het ook gebruikelijk, om met de kleinste prop te beginnen, als de boel heel blijft en niet te warm kun je aan een volgende grootte denken.
    Ook altijd korte runs maken van één, twee minuten, dan de boot naar de kant, open maken en controleren.

    Groeten, Jan.
     
  5. timhansen

    timhansen

    Lid geworden:
    29 apr 2009
    Berichten:
    89
    Locatie:
    Odoornerveen (Drenthe)
    Hoi,

    Heb vandaag weer eventjes gevaren met een 35mm prop en het gaat nu veel beter. Hij komt mooi en snel in plane en gaat niet springen op hoge snelheid. Ook maakt ie meer toeren dan ervoor. Ik kan zelfs redelijk scherpe bochten op maximale snelheid nemen zonder dat ie omklapt. We hebben in totaal 3 min gevaren. Na de eerste 2 minuten hebben we de kap even open gemaakt en toen was de batterij en de ESC gewoon hand warm, de as was koud en de motor was weer redelijk heet. Is dit normaal? Hoe warm moet die normaal ongeveer zijn?

    Daarna hebben we hem weer getaped en nog 1 minutje gevaren maar toen zagen we dat er een laagje water in de boot lag. Het was niet echt veel maar toch genoeg om er zorgen over te maken. Ik denk dat het komt door twee dingen: 1. omdat er geen vet meer in de schroefaskoker zit om het water tegen te houden. Hoe zou ik dit kunnen oplossen zodat er geen water meer in de boot komt via de koppelingsklok? 2. Het meeste water wat in de boot lag kwam door iets anders. De gaten die ik gemaakt heb voor het vloedkanaal gaan ook nog door een ander plaatje heen en doordat er nu een spleetje tussen dat plaatje en het dek zit gaat het daar iets lekken. Dit ga ik oplossen met epoxy dus dat moet wel goed komen.

    Vanmorgen heb ik dus drie gaten van 10mm in het dek gemaakt voor het vloedkanaal. Tijdens de run heb ik nu nog maar een keer gehad dat ie omklapte, dat was een stuk minder dan gisteren:D. Maar het vloedkanaal doet het nog niet. Hij gaat nu wel de goeie kant op als ik de boot op zijn kant in het water leg. Maar uit zichzelf om draaien oh maar. Wat kan ik hier aan doen?

    Sorry dat ik er geen filmpje van gemaakt heb. Ik ben vergeten de camera mee te nemen en daar kwam ik pas achter toen we bij het water waren. Het water waar we varen is trouwens de kibbelkoele, het is ongeveer 5 minuten rijden met de auto. Het mooie van dit water is dat er helemaal geen takken en vuil op het water drijft en omdat het water nogal koud is zwemmen er ook haast geen mensen. We varen nu nog op het kleine gedeelte omdat je dan makkelijk de boot kan pakken als die op de kop ligt want het is daar net diep als tot je knieën. Het grote deel is veel dieper maar daar gaan we pas heen als het vloedkanaal het doet of als ik een beetje goed kan varen zodat ie niet omklapt.

    De volgende keer zal ik weer een filmpje maken en wat foto's.
    Blij dat de motor het nog doet in iedergeval.


    Gr.

    Tim
     
    Laatst bewerkt: 19 jul 2011
  6. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.742
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Tim,

    As de motor na twee minuten al erg heet is kan dat betekenen dat de magneten al een knal hebben gehad van de eerste keer en dat 'ie nu méér stroom gaat trekken om het verzwakte magneetveld te compenseren, dit zorgt voor een hete motor, geen goed teken.

    Een andere optie is, dat de motor nog goed is, maar dat er iets zwaar loopt in de aandrijftrein, óf dat de speling tussen het achterlager en de prop te groot is, waardoor de stuwdruk op de motorlagers komt, dit kan ook voor warmteontwikkeling zorgen.

    In onze boten worden de motoren rond de 50°C, bij warm weer wat meer.

    Als je een blaar op je vingers krijgt aan de as aan de achterkant van de motor (die as is bij jouw motor niet te zien aan de achterkant) wordt de boel beslist te heet.

    Weet je zeker, dat er geen lucht in een hoek van het vloedkanaal kan blijven zitten?
    In elk hoekje waar dat mogelijk zou zijn, een gaatje boren.

    Als het vloedkanaal dan nog niet werkt dan wordt het het toevoegen van plaklood aan de uiterste buitenkant.

    Groeten, Jan.
     
  7. timhansen

    timhansen

    Lid geworden:
    29 apr 2009
    Berichten:
    89
    Locatie:
    Odoornerveen (Drenthe)
    Bedankt voor de reactie
    Ik hoop niet dat het het eerste geval is, want er loopt niks zwaar in het aandrijfterein ook is er nergens speling. Misschien gok ik wel heel verkeerd met het meten van de temperatuur met de hand. Ik kan hem namelijk wel nog gewoon vast houden. Ik zal de volgende keer eens een termometer meenemen. Zo eentje met een draadje met aan het eind een metalen stickje waarmee je meet, die haal ik zo uit het aquarium. Hopen dat die een beetje redelijk meet als ik hem tegen de motor aan hou.

    Met het vloedkanaal moet ik even kijken of er luchbellen blijven zitten. Maar hoe zie je dat dan? Onder water kijken met een duikbril op ofzo?? Hij gaat in iedergeval niet schuin staan maar blijft gewoon plat op het water liggen als ie op de kop ligt. En als ik de boot recht op de tafel leg dan valt ie altijd aan de andere kant dan van het vloedkanaal.

    Gr.

    Tim
     
  8. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.742
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Tim,

    'Nergens speling' is niet goed, dat is te krap/strak; als het goed is, heeft je motor een minimale axiale speling.

    Binnen die speling moet je je afstand prop - achterlager afstellen.
    Zit de prop stijf tegen het achterlager aan, dan loopt de boel (te) zwaar, is de speling te groot, dan komt de stuwdruk op de motorlagers, zoals ik al beschreven had.

    Het vinden van de juiste positie kan een kwestie van tienden zijn als de axiale speling van je motor heel klein is.

    Als dit bij één van mijn motoren het geval is maak in de motor open en haal één of twee vulringen van de motoras en sluit de motor weer, dán heb ik de speling, waarbinnen ik de afstand prop-achterlager kan instellen.

    Als je boot de 'verkeerde' kant opvalt, ligt er teveel gewicht aan die kant, ik heb vaak de regelaar naast de motor tegen de vloedkanaal wand aan zitten, als daar geen ruimte voor is, tegen de Lipo aan, zodat het gewicht in het midden ligt en niet aan de 'verkeerde kant.

    Helpt dat niet (voldoende) dan zul je met lood in de weer moeten.

    Groeten, Jan.
     
  9. timhansen

    timhansen

    Lid geworden:
    29 apr 2009
    Berichten:
    89
    Locatie:
    Odoornerveen (Drenthe)
    @Jan

    Bedankt voor het antwoord. Er zit axiale speling in de motor en heb de drive dog iets verplaatst. Die zat eerst 1 mm van de lager af en nu ongeveer 3 tiende mm. Ook heb ik er toch weer een klein beetje (veel minder dan eerst) kogellagervet in gedaan omdat WD 40 niet erg helpt met het tegenhouden van het water via de kogellager. Hier een foto:

    [​IMG]

    [​IMG]

    @iedereen
    Verder ben ik bezig geweest met een gewicht voor het vloedkanaal zodat ie de goeie kant opvalt. Het gewicht is nu 250 gr, misschien iets te veel maar dat kan ik later nog verminderen. Ik heb net even het vloedkanaal getest in een bak water en het werkt nu wel :D. Moet ik het gewicht nu verminderen totdat ie het nog net doet of gewoon zo laten? Ook heb de regelaar verplaats naar boven de motor zodat de boot sneller de goeie kant omvalt.
    [​IMG]

    Hier nog wat meer foto's van de boot:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Vanmiddag ga ik met mijn broerdje weer even varen en dan maak ik er een filmpje van.

    Gr.

    Tim
     
  10. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.742
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Tim,

    Ik gebruik altijd zo weinig mogelijk lood; het zit ver van het zwaartepunt van de boot en kan voor raar vaargedrag zorgen.

    Ik mis een ontluchtingsgaatje (3-4 mm) in het vloedkanaal aan de zijkant, zover mogelijk naar voren en vlak bij de overgang tussen zijkant en bodem; als er lucht opgesloten blijft in het vloedkanaal, dan zit het dáár.

    Het valt me nu pas op, dat je roerblad vrij kort is; vuistregel bij een mono is een propdiameter onder de prop uitstekend, het jouwe komt nét voorbij de prop.

    Mocht je problemen met het wegspinnen in bochten hebben, dan zou dat (plus het ontbreken van een turnfin) er mee te maken kunnen hebben.

    Groeten, Jan.
     
  11. timhansen

    timhansen

    Lid geworden:
    29 apr 2009
    Berichten:
    89
    Locatie:
    Odoornerveen (Drenthe)
    Vandaag ben ik maar weer eens wezen varen. We hebben de batterij helemaal leeg gevaren en kwamen uit op ongeveer 6 min. Het ging op zich erg goed maar wat Jan ook al zegt, de bochten sturen niet echt lekker. Misschien maar eens een turnfin eropzetten en kijken hoe het dan gaat. Het vloedkanaal doet het gelukkig nu. Er zit nu nog steeds 250 gr in en hij vaart daar volgens mij nog steeds goed mee en het draaien gaat ook goed dus dat hou ik denk ik zo. Er komt nu alleen steeds water via de kogellager langs de koppelingsklok in de boot. Ik heb de as ingevet met Wd 40 maar het water gaat er gewoon nog langs. Het is niet veel ongeveer een eetlepel water ofzo maar toch. Hoe houden jullie die as waterdicht?



    gr.

    Tim
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  12. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.742
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Tim,

    Helemaal waterdicht zijn mijn assen ook niet, maar ik gebruik een Delrin ringetje als druklager tussen het achterlager en de ring voor de contramoer, dit past vrij strak (moet vóór elke vaart een drupje WD40 hebben tegen het vreten), wellicht dat hierdoor het water niet binnenkomt.

    Een andere mogelijkheid is stofdichte kogellagers gebruiken, ik weet alleen niet of die er zó klein zijn.
    De laatste optie is een simmering, maar dat levert extra weerstand op.

    Controleer ook, of er niks uitsteekt buiten de diameter van de schroefaskoker; een te grote ring voor de prop zorgt ervoor, dat het water wordt omgeleid tegen het lager aan en daar doorheen naar binnen.

    Ik plak ook altijd de sleuf op de koppelingsklok af, dan komt daar niks door naar binnen.

    Groeten, Jan.
     
  13. jurriaan

    jurriaan

    Lid geworden:
    24 apr 2005
    Berichten:
    968
    Locatie:
    Leeuwarden
    Gebruik dikker vet, WD40 vliegt er zo uit

    Vaart verder leuk! Waar was dit? Lijkt het Henschotermeer wel, in ieder geval mooi watertje!
     
  14. arnold

    arnold

    Lid geworden:
    3 sep 2008
    Berichten:
    1.131
    Locatie:
    Harlingen
    Hey,
    Alweer een mooi filmpje , ziet er mooi uit man!
    Als ik vragen mag, hoe waren de temperaturen na 6 min.

    gr. Arnold
     
  15. timhansen

    timhansen

    Lid geworden:
    29 apr 2009
    Berichten:
    89
    Locatie:
    Odoornerveen (Drenthe)
    @pompebled
    Zo'n ring is toch van pom? Als je die ring tussen de lager en de drivedog zet en je zet het vrij strak, komt er dan niet veel wrijving tussen de lager en de ring al doe je er wat vet tussen?

    Ik heb naar rubber afgedichte lagers met een flensje gezocht maar die kon ik niet vinden in de maten 3x8x4 mm, dus heb ik de lagers gekocht met metale afdichting.

    Een simmering zou kunnen maar volgens mij niet bij mij want zo'n ring moet je persen in de schroefkoker en daar zit al mijn kogellager.

    De volgende keer als ik weer ga varen zal ik de sleuf in de koppeling eens dicht maken met tape.

    @Jurriaan
    Het is de kibbelkoele en ligt 160 kilometer van het Henschotermeer af:D Het licht dichtbij Emmen en is zeker een mooi meertje om mee te varen. Waar ik nu vaar is het niet zo diep gelukkig want anders had ik iedere keer moeten zwemmen. Maar nu het vloedkanaal het doet gaan we de volgende keer op het grotere meer varen.

    Ik zal de volgende keer is wat meer kogellagervet erin doen. Niet te veel natuurlijk net zoals bij de eerste keer maar wel genoeg om het water tegen te houden.

    @Arnold
    Bedankt voor de complimenten. Ik heb na elke 2 minuten de temperatuur gemeten en het zat de hele tijd rond de 40 graden dus dat is volgens mij wel goed. Gelukkig is het motortje niet kapot gegaan dus.

    Vandaag gaan we kijken naar verf. Ik denk dat ie rood word net zoals die mooie boot van Arnold. En dan met zwarte strepen erop ofzo.


    Gr.

    Tim
     
  16. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.742
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Jurriaan,

    Dikker vet heeft Tim al bijna z'n motor gekost, lees de posting over de maiden maar.

    @Tim; Zó strak passend dat de zaak zwaar gaat lopen heb ik de Delrin ring natuurlijk niet, bovendien zit er nog een stalen vulring tussen de contramoer en de kunststof ring.

    (Té strak zou ook niet kunnen, omdat POM uitzet in water, dat duurt weliswaar wel een tijdje, maar de boel zal wél vastlopen.)

    Groeten, Jan.
     
  17. timhansen

    timhansen

    Lid geworden:
    29 apr 2009
    Berichten:
    89
    Locatie:
    Odoornerveen (Drenthe)
    Weer een kleine update:

    Deze week ben ik bezig met het bootje een kleurtje te geven. De eerste laag zit er op maar er moet nog een laagje op omdat je het wit er nog wat doorheen kan zien. Het drogen van de verf duurt nog al lang ongeveer 3 dagen. Daarna ga ik de onderkant nog wit maken. Ook wil ik zelf decals gaan maken die ik hier ga kopen. Er komen drie stikkers op te staan.

    Deze komt aan de voorkant.
    [​IMG]

    Deze op de cockpit.
    [​IMG]

    En nog een stikker tussen die twee stickers op de boot waarop komt te staan WildThing. Hierna ga ik de boot nog in de doorzichtige jachtlak zetten. Hier nog een foto van de kleur tot nu toe:
    [​IMG]

    Gr.

    Tim
     
  18. remco.G

    remco.G

    Lid geworden:
    17 apr 2009
    Berichten:
    502
    Locatie:
    Noord-Limburg
    lekker kleurtje Tim! mijn wildthing is ook rood :)
    misschien dat je het kapje een ander kleurtje kunt geven.

    ik gebruik een beetje vaseline om de as dicht te maken, ik weet niet of je dit al geprobeerd hebt ?
     
  19. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.886
    Locatie:
    As,België
    hallo

    hier mijn stingertje
    [​IMG]
    hier zie je de ring zitten tussen de moer en de as
    dit is wel een eco boot maar de ring is dezelfde
    gr raf
     
    Laatst bewerkt: 28 jul 2011
  20. timhansen

    timhansen

    Lid geworden:
    29 apr 2009
    Berichten:
    89
    Locatie:
    Odoornerveen (Drenthe)
    @remgt
    Vaseline heb ik nog niet geprobeert. Misschien eeft mijn vader dat nog wel. Ik zal er eens naar kijken. Op het kapje komt alleen nog een zwart raampje verder geen extra kleur ofzo de boot zal alleen bestaan uit rood en zwart. Dit omdat ik het een beetje simpel wil houden. Bij mijn volgende bootje ga ik de boot in verschilende kleuren spuiten.

    @raf
    Waar is dat ringetje van gemaakt?

    Gr.

    Tim
     

Deel Deze Pagina