Bouwverslag elektrische wildthing

Discussie in 'Speedboten' gestart door timhansen, 29 apr 2011.

  1. timhansen

    timhansen

    Lid geworden:
    29 apr 2009
    Berichten:
    89
    Locatie:
    Odoornerveen (Drenthe)
    Hallo allemaal,

    Ik dacht, laat ik maar weer is een update plaatsen.
    Ik heb al verschillende keren weer gevaren met het bootje. Alleen in het begin kon ik een paar keer de boot weer uit het water halen. Wat bleek nu telkens, de connector van de plus draad van de regelaar ging los. Ik dacht zelf dat het aan de lengte van de draad lag, dus maar ingekort. Daarna gebeurde het weer dus toen maar dikkere connectors en draden gesoldeerd. Maar nee dat was het ook niet. Toen heb ik hem eens gesoldeerd met een dikkere soldeerbout. En toen werkte het wel, dus de soldeerbout had te weinig vermogen om het hele soldeer vloeibaar te maken. Weer wat geleerd

    Verder zit nu de nood uit erop en werkt verder prima. Ook het vloedkanaal doet het goed, alleen zit er nogal veel lood in om hem om te krijgen. Hij is ook erg zwaar, iets van 1700gram ofzo en dat voor een 60cm bootje. Maar vaart toch best hard en erg leuk. Ik raad ook iedere beginnende modelbouwer aan die zijn eerste speedbootje wil maken deze te gaan maken. Hij is niet moeilijk te maken en toch is het een echt fun bootje.

    Hier nog wat foto's van het eind resultaat:
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    De decals wil ik misschien later nog gaan doen maar daar heb ik nu nog niet echt veel zin in (eigenlijk durf ik het niet echt aan). Wel ga ik beginnen aan een nieuw bootje, een hydromite. Maar dan maak ik wel een nieuw draadje.

    Gr.

    Tim
     
    Laatst bewerkt: 27 sep 2011
  2. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.554
    Locatie:
    Veenendaal
    Hij is mooi geworden Tim! En eerlijk gezegd geeft een zelfbouw boot ook het meeste voldoening :) Een Hydromite is een mooie volgende stap. Met een beetje ervaring goed te bouwen en heel snel.

    Ik ben benieuwd naar je vorderingen :)
     
  3. akwikkers

    akwikkers

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    274
    Locatie:
    papendrecht
    goed om te lezen, ben ook begonnen met de bouw van een wildthing voor mijn zoontje. leerzaam draadje dus;)
     
  4. timhansen

    timhansen

    Lid geworden:
    29 apr 2009
    Berichten:
    89
    Locatie:
    Odoornerveen (Drenthe)
    Hoi allemaal,

    Ik heb net even gevaren met de boot maar zit nu met een probleempje. Nadat ik 4min gevaren heb hield de boot er oppeens mee op. Dus maar even zwemmen in het koude water om de boot op te halen:( Toen ik de kap verwijderde kwam er oppeens een beetje rook uit de boot. Na even gekeken te hebben bleek dat een van de drie aansluitingen die tussen de regelaar en de motor zitten was gedesoldeerd. De draden zelf waren niet echt warm alleen de connectors die ertussen zaten waren heel heet.
    Zelf denk ik dat het komt doordat de drie draden heel erg tegen elkaar aanliggen en doordat er een grote stroom doorheen gaat er telkens een beetje kortsluiting word gemaakt (ondanks dat er krimpkous tussen zit) totdat het zo heet word dat het soldeer smelt.
    Is dit ook mogelijk of komt het door iets anders? Hebben meerdere mensen hier wel eens mee te maken gehad?

    Gr.

    Tim
     
  5. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Klinkt niet erg waarschijnlijk. Slecht contact makende contacten lijken me logischer. Slecht contact ---> hoge contactweerstand ---> veel warmteontwikkeling.

    Groet,

    Ad Bakker
     
  6. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.742
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Tim,

    Net als Ad denk ik dat een slechte soldering de oorzaak van het de-solderen is.

    Sommige Chinese draden laten zich alleen met veel warmte goed vertinnen, als je geen 100W bout hebt lukt het niet on betrouwbare verbindingen te realiseren, ook al omdat het omringende koper veel hitte absorbeert.

    Gewoon opnieuw solderen en testen.

    Als je 4 mm goudstekkers gebruikt, heb ik nog een tip; de verende kooi om het mannetje heeft alleen klemcontact, op den duur wordt dat minder en kan de verbinding onder last heet worden, met de-solderen als gevolg.
    Ik soldeer de ring van de kooi altijd aan de kabelzijde op de stift vast met een hele hete bout en weinig soldeertin, snel werken, want je wilt de kooi zelf niet vol tin hebben.

    Groeten, Jan.
     
  7. timhansen

    timhansen

    Lid geworden:
    29 apr 2009
    Berichten:
    89
    Locatie:
    Odoornerveen (Drenthe)
    Ja daar heb ik ook even over nagedacht alleen heb ik die connectors al een tijd niet aangeraakt daarom snap ik het niet helemaal en eerst deden ze het nog wel goed.

    edit:
    Je bent me net voor Jan:p
    Ik zal er eens 4mm connectors op zetten en het ringetje ook vast zetten. Ik heb nog wel een soldeerbout van 100 watt.
     
    Laatst bewerkt: 1 okt 2011
  8. Joost K.

    Joost K. Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2004
    Berichten:
    4.921
    Locatie:
    Eindhoven
    Klinkt idd als een slecht contact. Hoewel ik meer in de auto's bezig ben lees ik af en toe wat mee in het speedboten gebeuren. Ik heb in een buggy dit gehad dat een 4mm. bullet connector in de lipo slecht contact maakte en zo zichzelf desoldeerde. Niet één keer maar elke keer. Bullet connectoren verliezen op een of andere manier na verloop van tijd hun "passing" en dan krijg je overgangsweerstand en dat resulteerd in warmte/hitte... Kortom, ze hebben dus duidelijk niet het eeuwige leven...
     
  9. timhansen

    timhansen

    Lid geworden:
    29 apr 2009
    Berichten:
    89
    Locatie:
    Odoornerveen (Drenthe)
    Zo, deze week de boot helemaal vervangen met 4mm connectors. Net wezen varen en hij doet het weer als van ouds:D

    Misschien kwam het desolderen wel omdat ik altijd de esc aan de motor liet zitten oook als ik de boot niet gebruikte. Hoe doen jullie dat? laten jullie gewoon de stekkers aan elkaar zitten als je de boot niet gebruikt of maken jullie alle connectors los?

    Gr.

    Tim
     
  10. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.742
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Tim,

    In mijn boten zit de regelaar ook altijd aan de motor verbonden, als de kabels niet heftig onder spanning staan (= verkeerd ingebouwd) dan gebeurt daar niks mee.

    Na het varen gaat bij mij de lipo eruit, de boot wordt gedroogd en zonder kap weggezet, dat kan er niks 'stiekem' gaan oxideren.

    Groeten, Jan.
     

Deel Deze Pagina