bouwverslag Ellipsis

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door Hay, 18 dec 2019.

  1. eric_laermans

    eric_laermans The First Aviators

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    2.948
    Locatie:
    Zwolle region
    :confused: Je hebt toch wel gedeeltes van de spanten aan de binnenzijde laten zitten? 't Is altijd goed "stevigheid" te bewaren en wat reserves op dat punt kunnen geen kwaad.

    Voorbeeldje mijn Klassiek Scherp Jacht met stukjes spant aan de binnenzijde:
    [​IMG]
     
  2. Hay

    Hay

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    170
    Locatie:
    Muiden
    Hallo Eric,
    met lang bedoel ik niet diep, maar lang. in de lengterichting van het schip. het gewicht van de kielbulb is bij de IOM eigenlijk altijd gelijk, gezien de regels gaat iedereen voor een maximum kielgewicht van 2,5 kg. Maar je ziet de bulb onderaan de kiel steeds langer worden. dat geeft meer nat oppervlak, maar minder frontale projectie. het is echter ook het de-centraliseren van gewicht, wat iedereen bij de romp juist andersom probeert te doen. kortom veel stof voor discussie
     
  3. Hay

    Hay

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    170
    Locatie:
    Muiden
    Nee, ik heb alle bouwspanten er uit gehaald. die zaten ook maar minimaal aan de huid vast. bovendien was dat golfplaateffect ontstaan toen alle 13 de spanten er nog in stonden.
    als de epoxy glasmat er aan de binnenkant in zit komen er nog een paar verstevigingen in.
     
  4. eric_laermans

    eric_laermans The First Aviators

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    2.948
    Locatie:
    Zwolle region
    Enig idee wat de oorzaak is? Heeft het mss te maken met de lijmsoort die je gebruikt hebt bij de verlijming van de gangen (gang == latjes)? De gangen van m'n klassieke jacht heb ik destijds met secondelijm (dünnflüßig) verlijmd: muurvast en reageert niet met epoxy.
     
  5. Ard

    Ard

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    287
    Locatie:
    nieuwerkerk aan den ijssel
    Hay,
    Misschien had je je bootje niet moeten afbakken.Gewoon in de woonkamer leggen joh, op plastic folie, en zo'n glas-epoxy laminaat de tijd geven om uit te harden.
    Ik heb dat (gelukkig) nog nooit meegemaakt.
    Ik heb die (balsa) marbleheads (Spetter en Minki) van mij gewoon met witte houtlijm gelijmd.Geen centje pijn want de huid wordt later toch van binnen en buiten met epoxy ingepakt.
    Ard
     
  6. Hay

    Hay

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    170
    Locatie:
    Muiden
    Ik had zeker niet moeten bakken. de romp was superstrak na het schuren en glassen. Er zitten twee gangen in waar ik al over schreef dat ik ze liever niet gebruikt had omdat de nerf niet mooi in de richting loopt. nou, die zijn gaan trekken. Ik hoop dat ik deze romp nog kan redden, anders bouw ik gewoon een nieuwe. Zuur, maar het is niet anders.
    wel intussen een bouwplankje gemaakt voor het dak. dat ga ik in fineer met epoxy/glasvezel doen (zoals jouw kapje Ard, maar dan met ronding). heb een proefstukje gedaan en dat is heel goed gelukt en erg licht. Ook een kist gebouwd voor de tuigjes. deze week aflakken en dan is die ook klaar voor de 3 nieuwe tuigjes die ik ga maken. De zeilen zijn al enige tijd besteld en ik verwacht ze binnenkort. De masten uit frankrijk liggen al klaar en de gieken en fokkebomen maak ik zelf van sitka spruce.
    Ook een proef gedaan met het mooie waterdichte deksel. dat is gewoon van de Appie, de bakjes die je zelf kunt vullen met diepvries seafood. deze sluiten fantastisch. ik wist alleen niet of dat plastic te lijmen was. ik heb het geschuurd en er een manchet van 50g doek omheen ge-epoxied. zit als een huis. dit kan ik dan zo weer in een opening in het dek lijmen.
    Al met al behoorlijk mixed feelings over de afgelopen twee dagen. Wel leerzaam. Het hoort er allemaal gewoon bij, maar leuk is anders
     
    wim bakker vindt dit leuk.
  7. Hay

    Hay

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    170
    Locatie:
    Muiden
    Ik heb nog steeds hoop dat ik de romp van de Ellipsis nog goed krijg. Daarover later meer. Intussen best weer een en ander gedaan. zeilkoffer gemaakt voor de tuigjes. vandaag de eerste keer in de lak. Ik heb hem simpel gehouden, zonder extra knikken. Ik zie daar de toegevoegde waarde niet van. verder het "schaafplankje" gemaakt, zoals geadviseerd door Ard. Klem mechanisme door sleuven in een triplex strook te frezen en daar boutjes met vleugelmoeren door te steken. de koppen aan de onderkant verzonken en gezekerd/gelijmd met epoxylijm, zodat ze niet mee kunnen draaien. Ik heb er ook een brede strook schuurpapier 120 naast gelijmd, dan kan ik ook nog een en ander corrigeren door te schuren.
    Ook begonnen met de spanten van de 'Slice' een ontwerp van de Australisch-Nederlandse combinatie Craig Smith en Huub Gillissen. Goed bootje. Daar varen er in Nederland best wel een aantal van rond, maar nog niet in hout. Deze wordt van Red Cedar. Dan ben ik er wel twee tegelijk aan het bouwen, maar terwijl van de ene de lijm droogt, kan ik iets voor de andere doen.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  8. Hay

    Hay

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    170
    Locatie:
    Muiden
    Die spantjes zier er nog wat slordig uit, maar deze foto is van voor het 'finetunen'. daarvoor leg ik ze op de tekening en schuur dan daar waar nodig nog een en ander weg.
     
  9. eric_laermans

    eric_laermans The First Aviators

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    2.948
    Locatie:
    Zwolle region
    Niet nodig. Je zet de spanten op de bouwplank en gaat ze dan immers aan de buitenzijde schuin schuren opdat de gangen mooi komen aan te liggen.
     
  10. Hay

    Hay

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    170
    Locatie:
    Muiden
    Ja Eric, maar van te voren check ik ze nog even op de precieze vorm, door ze weer op de tekening te leggen. dan heb ik toch de beste uitgangssituatie. als ze eenmaal op de bouwplank staan is het dan vooral controleren of ze inderdaad mooi stroken.
    Overigens hoeven de gangen bij deze bouwwijze helemaal niet mooi aan te liggen op de spanten, omdat je ze er toch weer uit haalt. ik probeer ze alleen contact te laten maken op de rand. Dan komen ze later gemakkelijker los. Als je spanten laat zitten, dan is het natuurlijk een ander verhaal.
     
  11. eric_laermans

    eric_laermans The First Aviators

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    2.948
    Locatie:
    Zwolle region
    Ja, het voordeel van een wedstijdzeilboot-romp is dat de vorm zelf al wat “stevigheid” in zich heeft. Met de bouw van de S-spant heb ik destijds de voorste rij spanten vóór en de achterste rij achter de streep op de bouwplank uitgezet. Vervolgens buitenzijde spanten voorzien van kleurtje (rode stift) en met flexibele lat net zolang geschuurd tot er geen rood meer is te zien. De gangen liggen dan overal perfect aan. Binnenzijde spanten tot op 1cm van de huid weggefreesd... met de juiste powertools gaat dat erg snel. Restant spanten later opvullen met epoxy, microballoons en her en der gfk-weefsel. Eenmaal verkregen nauwkeurigheid en stevigheid offer ik niet graag later in het bouwproces op.
     

Deel Deze Pagina