Bouwverlag Engelse stoomsloep GWYNETH

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Zeiler, 2 nov 2017.

  1. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Even mijn ervaring delen en een aanbeveling geven.
    Door het vullen van de ketel kunnen er hardnekkige luchtbellen in het peilglas ontstaan. Het ketelwater stroomt niet gelijkmatig naar het peilglas.
    Als je de onderste boring naar het meetvat zo groot mogelijk maakt, dan zal het meetvat, dicht bij de ketel, als "luchtbel vanger" werken.
    In mijn geval is de onderste boring 6mm.
    Een nadeel van deze opstelling is, daar het peilglas relatief ver van de ketel afstaat, dat bij het opstarten in de kop van het glas condens kan ontstaan.
    Bij oplopen van de temperatuur verdwijnt dit weer.
    Voor de zichtbaarheid van het ketelwater niveau is dit geen probleem, omdat het deel met ketelwater helder doorzichtbaar blijft.
     
  2. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Er komt een dag, dat je blij bent, dat je de ketel hebt geïsoleerd.
    Een modelbouw ketel kan gemeen heet worden, grofweg 125 gr. C.
    Bij aanraking geeft deze temperatuur gemene brandwonden.
    Dus isolatie is niet alleen voor tegengaan van hitte verlies, maar vooral, zeker bij modelbouw, uit oogpunt van veiligheid.
    Logisch vervolg, de fronten ook isoleren?.
    Gelukkig werk je met banjo bouten en deze kun je zo lang maken als je wilt.
    Wel als O-ring geen BUNA-N gebruiken, maar VITON(hogere temperatuur bestendigheid).
     
  3. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    788
    Locatie:
    Hilversum
    Stoompomp, het isoleren van de ketel was ook precies daarvoor. Straks is alles zo op elkaar gepakt dat je snel je handen brand als je de boel wil afstellen of bedienen. Ik ben er blij mee zo.

    Nog even wat kleine dingen gedaan, heerlijk om soms kleine klusjes te doen die overzichtelijk zijn. De messing banden om de ketel zijn klaar, door berken multiplex mal te gebruiken heb ik de banden eenvoudig even groot kunnen maken. Met de blokjes kon ik steeds bepalen waar mijn aandacht naar toe moest omdat het messing ermee vast gezet werd.
    [​IMG]

    Het hout is gelakt met een dunne lak, er zijn meerdere lagen net in nat opgebracht om het hout goed te doordrenken met lak, ik ben blij dat het er niet dik gelakt uit ziet. Met de banden gepoetst en gemonteerd ziet het er dan zo uit.
    [​IMG]

    Ik heb een poging gedaan om de hoeklijnen te buigen rondom de mal maar dat was, zoals misschien wel te verwachten was, waardeloos. Zonder een profielwals kom ik nergens met een hoeklijn 6x6 en 1mm dikte (liefst eigenlijk 0.5mm dik) rond een diameter van 115mm. Ik ga eens kijken hoe ze dan te maken zijn want een profielwals organiseren vind ik net even te gek.

    Ook de deur heb ik gemonteerd. Er komen nog definitieve sluitingen op. Alles draait soepel en sluit perfect, ik ben er erg blij mee! Alle gaten heb ik samengesteld geboord toen de onderdelen met Loctite tijdelijk aan elkaar bevestigd waren en dat loont.
    [​IMG]

    Dat was het voor nu!
     
    Laatst bewerkt: 1 nov 2020
  4. sjouke

    sjouke

    Lid geworden:
    4 mrt 2016
    Berichten:
    167
    Locatie:
    Friesland
    Knap stukje werk hoor. Petje af.
     
  5. Jan Walpot

    Jan Walpot Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.210
    Locatie:
    Giessenburg
    Prachtige ketel geworden. Om de problemen met de hoeklijn te omzeilen kan je de hoeklijn samenstellen uit 2 delen en heel dun met zilver aan elkaar solderen. Bijkomend voordeel is dat je de binnencirkel precies aan de maat kan aanpassen zonder afhankelijk te zijn van de maat van de hoeklijn.
     
  6. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    De planken zien er erg goed uit zo met verdunde lak.
    Wat komt er om de 'kopse kant' van de planken? Ook banden, of iets dat bij het voorfront hoort?
     
  7. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    788
    Locatie:
    Hilversum
    Hoi Ron,

    Op de kopse kanten van de planken komen hoeklijnen als ik daar een goede oplossing voor gevonden heb. In deze afbeelding uit CAD is te zien hoe het er dan ongeveer uit gaat zien.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 1 nov 2020
  8. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    788
    Locatie:
    Hilversum
    Hoi Jan, samenstellen uit meerdere onderdelen heb ik ook overwogen maar ik zie nu nog niet helemaal voor me hoe ik het plat moet vormen tot een cirkel zonder dat het gaat knikken. Ik heb gewoonweg te veel materiaal over in die breedte bij de uiteindelijke diameter. Heb je daar misschien nog tips en suggesties voor?
     
  9. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    En draaien?
     
    Zeiler vindt dit leuk.
  10. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    788
    Locatie:
    Hilversum
    Hoi Ron, draaien is een hele goede optie alleen relatief duur gezien het uitgangsmateriaal. Ik neig hier nu het meest naar gezien de kans op een strak resultaat maar hoopte nog op de creativiteit van het forum.
    Bedankt voor het meedenken! :worship:
     
  11. Jan Walpot

    Jan Walpot Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.210
    Locatie:
    Giessenburg
    Het cirkelvormige deel dat op de kopse kant komt kan je uit vlakke plaat halen.
    Ik deed dat ooit door een verzonken bout door het midden van een plaat multiplex van voldoende diameter te klemmen met ring en moer aan de achterkant.
    De messingplaat ( ik gebruikte 1 mm dikte ) schroef je erop en vervolgens de bout in de klauwplaat. Om een stevig geheel te krijgen kan je de messingplaat als extra met dubbelzijdig tape op het hout plakken.
    Heel weinig afnemen per omwenteling zodat de beitel niet hapt.
    De band om het hout is makkelijk rond te zetten.
    Als je de naad aan de onderkant monteert ziet niemand die ooit terug.
    Nog een mal maken om het solderen mogelijk te maken en het komt goed.
     
    Laatst bewerkt: 10 jan 2019
    Zeiler vindt dit leuk.
  12. verfbrander

    verfbrander

    Lid geworden:
    23 dec 2005
    Berichten:
    1.356
    Locatie:
    Gouda
    Dat soort ronde hoekprofielen haal ik nog wel eens uit oude rvs of aluminium pannen.
    Je ziet mij ook weleens bij de eksion met een schuifmaat rondneuzelen en daar de meest leuke basis materialen en vormen voor een prikkie weghalen.
    Ook op mijn 5 1/4 inch stoomloc ...ketel bekleding is voorzien van de nodige rvs pandelen vanuit genoemde toko.
    Een dergelijk kops randje moffel je vervolgens zwart
     
    Zeiler vindt dit leuk.
  13. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.634
    Locatie:
    noord-limburg
     
  14. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    788
    Locatie:
    Hilversum
    Hoi meedenkers! @Jan Walpot, @willum, @verfbrander, wat leuk dat ik zo veel reacties heb gehad op mijn uitdaging. Zoals vaak zijn er legio oplossingen, hartelijk dank voor het opperen.

    Ik heb nu een plannetje waar de hoeklijnen uit massief D120 komen. Het materiaal dat ik 'teveel' heb aan de binnenzijde kan ik later weer voor een ander projectje gebruiken, dan valt het allemaal nog wel weer mee.

    Momenteel ben ik in afwachting van materiaal en ben ik een freestafeltje aan het maken. Altijd handig om te hebben en ik hoop er straks een nette kist mee te maken voor de stoominstallatie.[​IMG]

    Fijn weekend allemaal:banana:
     
    Laatst bewerkt: 29 mrt 2020
    kaapstander en Jan Walpot vinden dit leuk.
  15. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.634
    Locatie:
    noord-limburg
    Hoeklijn maken:

    Beste Crispijn,

    Zo zie ik alweer
    een idee van een ander
    is inspiratie voor een eigen idee.
    Goed bezig.

    Veel modelbouwplezier
    Willum
     
    Laatst bewerkt: 13 jan 2019
    Zeiler vindt dit leuk.
  16. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    788
    Locatie:
    Hilversum
    Vandaag een grote stap kunnen maken met de kist. Het deksel heb ik er ook op gelijmd en dat geheel staat te drogen. Binnenkort de kist doorzagen en beslag verzamelen.

    Klein filmpje van de werkzaamheden, schoon en precies werken is hier het allerbelangrijkste.


    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 29 mrt 2020
  17. Jan Walpot

    Jan Walpot Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.210
    Locatie:
    Giessenburg
    Zo te zien een bomvrije kist :D maar wel vakwerk.
     
    Zeiler vindt dit leuk.
  18. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    788
    Locatie:
    Hilversum
    Ja, het is gemaakt van 12mm berken multiplex maar er komt straks ook een heel gewicht in. Alles een beetje in verhouding met elkaar.
     
    Jan Walpot en verfbrander vinden dit leuk.
  19. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.339
    Locatie:
    Zwolle
    Is het niet mogelijk om een messingplaat rond te zagen tot een millimeter of 125, en deze te klemmen aan een mal met dezelfde diameter als de ketel.
    En dan langzaam de plaat om de mal tikken of op de draaibank langzaam aandrukken?
    Ik weet niet of messing is uit te gloeien om dit eventueel makkelijker te maken?
     
  20. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    788
    Locatie:
    Hilversum
    Afgelopen week in de avonden langzaam de kist verder vormgegeven. Het doorzagen van de kist was spannend maar is goed gelukt met een Japanse zaag (hierdoor kan de zaagsnede erg beperkt blijven). Erg leuk om weer met hout bezig te zijn.

    Een mal heeft er voor gezorgd dat ik de scharnieren eenvoudig kon inlaten dmv een frees hulpstuk voor de Dremel. Ik zag het niet zitten dit allemaal met de hand te doen in het kopse multiplex en een kleine tijdinvestering in een dergelijke mal loont enorm, zelfs voor vier scharnieren (= acht inkepingen).

    [​IMG]

    Het malletje levert uiteindelijk dit op! :banana::banana: De rondje hoekjes snij ik weg met een Stanleymes.
    [​IMG]

    Nu staat het geheel in matte parketlak. De blank hout uitstraling blijft volledig behouden maar toch is een en ander goed schoon te houden indien nodig.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    De scharnier pennen heb ik vervangen voor RVS asjes die eenvoudig uitneembaar zijn. Op deze manier is er straks eenvoudig ruimte te creëren om aan het geheel te sleutelen.:jan:

    Als laatste volgen er nog sluitingen op de kist deksels, een spant in één van de deksels dat de ketel op zijn plek moet houden en de schoorsteen moet een mooi losneembaar plekje krijgen in een deksel.

    Inmiddels is ook het materiaal binnen voor de afwerking van de ketel, hopelijk vind ik binnenkort de tijd om de delen te draaien.
     
    Laatst bewerkt: 1 nov 2020
    mac en sjouke vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina