Bouwverslag "Enterprise" 1930

Vandaag nog een gangetje bij gezet en aan de plug begonnen voor de ballast
1000018681.jpg

Bijlagen

• 1000018680.jpg
    1000018680.jpg
    302,9 KB · Weergaven: 22
  • 1000018679.jpg
    1000018679.jpg
    341 KB · Weergaven: 22
De mast.
Ik heb lang gezocht online om een geschikt mastprofiel te vinden dat geschikt was voor de J-Class
Er zijn wel wat mogelijkheden maar geen enkel profie voldeed aan wat ik wou.
Namelijk : - licht
- Vormgeving
- schaalverhouding 1/28
- functioneel
Dus: Zelf proberen te maken is de boodschap.
Ik heb weinig informatie gevonden betreffende de afmetingen van de originele mast, en ik heb me moeten baseren op enkele oude foto's.
Daaruit heb ik afgeleid dat de mast een ovale vorm had met afgeplatte rug en +/- 800 x 500 mm was. Ik kan er wel wat naast zitten, maar ja.
Dat geeft op schaal een ovaal van 28.5 x 17.5 mm.
Het idee was om een profiel te tekenen dat ik in balsa van 15 mm dik met de laser kon uitsnijden. Als ik dan 125 van die blokjes uitsnij en aan elkaar lijm heb ik een mastvorm van 1.9 m lang. Om deze perfect aan elkaar te lijmen heb ik een aluminium T-profiel van 15 x 15 x 1.5 mm gebruikt dat ik verzaagd heb tot 15 x 8 x 1.5 mm en daar de blokjes over schuiven.
Oh ja... de mast moest ook verjongd zijn, en de verjonging moest beginnen iets voor de 1e helft van de totale lengte.
Daarom heb ik 10 verschillende blokjes getekend die telkens een iets kleinere buitenomtrek hebben, maar hetzelfde binnenprofiel.
Ik hoop dat de foto's het wat verduidelijken.
Als dit allemaal klaar is dan opschuren enkele ( 5 ) lagen G8 erop terug schuren en dan aflakken en polieren. Dan release wax en PVA erop en 2 of 3 carbon kousen erover. Als alles uitgehard is het aluminium profiel erit trekken en de balsa eruit slopen.
Ontwerp zonder titel.jpg

Ik heb verschillend profieltjes uitgeneden om;dan tot het eindontwerp te komen
1000017863.jpg

mooi maar niet te maken in carbon met de middelen die ik heb
1000017873.jpg

De goede richting maar niet stabiel en stevig genoeg
1000017927.jpg

Dit is het dan. Eindelijk

Het aluminium T-profiel verzagen naar 15 x 8 mm moest ook nog gedaan worden en daar heb ik een tool voor gemaakt.
Dit op de parallelaanslag van de zaagmachine bevestigd en ingesteld boven de zaag.
Hierin schoof ik het profiel.
1000017917.jpg

1000017925.jpg

Deel 2 van de mast constructie:
125 blokjes van 15 mm dik over het profiel schuiven en met secondenlijm aan lekaar lijmen.
dan opschuren en coaten.

1000017931.jpg

1000017964.jpg
1000018687.jpg
20250420_111024.jpg
20250422_164505.jpg

• Like
Reactions: Ard
Nog een beetje verder gewerkt aan de romp. Dat wissel ik af met nog wat verdeer schuren en plamuren aan de plug voor de mast. En voor de afwisseling ben ik ook nog wat aan het tekenen en prutsen voor de bouw van het roer.
20250425_114405.jpg

Zo. Hier zijn de laatste plankjes gelijmd, maar nog ver van af. Kielbulb-mal er even op gezet
20250502_194040.jpg

20250502_193828 (1).jpg

Ik heb nu de balsa-romp opgeschuurd. daarna een eerste laag polyester plamuur aangebracht en deze ook opgeschuurd.
Resultaat is redelijk, maar ik zal toch nog een paar lagen moeten zetten. Ik werk met V Sure superfijn van Vosschemie. Schuurt makelijk en goed op maar heeft een zeer kort verwerkingstijd +/- 5 min. Ik vind dat dit je weinig tijd geeft om nauwkeurig te werken en overweeg daarom om toch over te schakelen naar epoxy fijn plamuur van Romar-Voss. Die geeft je een verwerkingstijd van 60 min( bij 20°) en schuurbaar na 12 uur. Heeft hier iemand ervaring mee? (met epoxy fijnplamuur in het algemeen)
1000019319.jpg
1000019315.jpg

Als de balsa romp glad is, zet ik er eerst een laag glasweefsel en epoxy overheen en na uitharding pas epoxy plamuur.
Bij 24h epoxyplamuur de uitharding in de gaten houden en gaan schuren zodra het materiaal het toe laat, wacht je langer en is de uitharding volledig, dan is de plamuur steenhard...

Groeten, Jan.

Dat was idd beter geweest Jan. Nu ben ik na het opschuren van de balsa direct begonnen met de fijnplamuur.
Ik denk dat het nu te laat is om er nog een matje over te zetten. Ofwel plamuur ik nog verder in stukjes en beetjes met de polyester plamuur of ik probeer het met de epoxy plamuur. Ik bestel zo'n pot, die pot raakt wel op want ik moet nog wat plamuren aan de optimisten van mijn kleinkinderen:)

Nee hoor,

Daar je de meeste plamuur er toch weer vanaf schuurt (als je strak gewerkt hebt) kun je er ook na een eerste laag plamuur wel glasweefsel en epoxy overheen zetten en na uitharding licht schuren (niet door het glas heen gaan) en verder gaan met óf een tweede laag epoxy om het weefsel te verdrinken, óf met meer plamuur, waarbij de extra laag epoxy mijn voorkeur heeft; minder gewicht én functioneel om de boel waterdicht te maken.

Groeten, Jan.

Zet er gewoon een laag glasweefsel op. beter nog, 2 lagen, niks te dik/zwaar met grove weefsels, maar een lekker fijn keper (twill) weefsel max 160 gram. Dan heeft je romp tenminste wat stijfheid en sterkte (balsa zit je zo door als je niet oplet).
Als ge dan al eens goed schuurt zodat de vezelstructuur van de 2° laag weefsel weg is, zit je al behoorlijk strak. Vervolgens lekker plamuren met dat witte spul en schuren tot je een babykontje hebt! lekker zacht en glad!!

Ja, ik gebruik hetzelfde spul. Ja het is een pest, het stinkt enorm, het hard vreselijk snel uit waardoor je het in kleine hoeveelheden moet aanmaken en supersnel aanbrengen.... Maar het schuurt zo waanzinnig heerlijk!!

Epoxyplamuur? Zoals reeds eerder aangehaald als je daar iets te lang mee wacht, is het nog nauwelijks te schuren... Beenhard...

Ik bedoel dat de romp nu bijna helemaal strak staat en sb en bb identiek zijn. Er zit hier en daar nog een putje en oneffenheid in. Daar moet ik nog wat op verder plamuren. Ik vrees dat wanneer ik er nu nog eens een matje ga over leggen en daarna terug moet plamuren, ik enkel maar meer werk creëer. Maar het had idd veel sneller gegaan als ik van in het begin was begonnen met een matje.

Hier nog een update.
De romp is nu strak afgeplamuurd en opgeschuurd.
Ik moet echter wel nog wat aan de bovenkant van de romp (dekrand) hier en daar wat bij plamuren.
Als ik aan de bovenkant van de romp een stroke-lat tegen de dekrand druk zie ik dat ze op sommige plekken niet goed aansluit. Daar heb ik wat te hevig geschuurd. Ook de dekflens vloeit niet perfect en moet hier en daar wat gecorrigeerd worden.
Ondertussen ben ik ook begonnen aan het roer. Dat begint ook vorm te krijgen
Van het roerblad heb ik eerst een kartonnen template gesneden. Hiervan heb ik 4 balsa-wangen gesneden van 2 mm
2 voor de buitenkant en 2 er tussenin die samen met de roeras van 4 mm met epoxy verlijmd zijn.
Ik heb dus eerst een balsa-wang van 2 mm genomen en daar een latje van 2 mm dik en 4 mm hoog opgelijmd.
Dan heb ik daar de rvs as van 4 mm tegen gelegd. Daarna 2 wangen op elkaar gelijmd tot een wang van 4 mm.
Van deze 4 mm wang heb ik 6 mm afgesneden (2 mm voor het latje en 4 mm voor de as).
Daarna epoxy erop en erin en klemmen er op. Nadat de epoxy droog was chapen en schuren
1000019364.jpg
1000019368.jpg
1000019373.jpg
1000019465.jpg

1000019464.jpg
1000019481.jpg
1000019487.jpg
1000019489.jpg
1000019490.jpg

Hier nog een update.
De romp is nu strak afgeplamuurd en opgeschuurd.
Ik moet echter wel nog wat aan de bovenkant van de romp (dekrand) hier en daar wat bij plamuren.
Als ik aan de bovenkant van de romp een stroke-lat tegen de dekrand druk zie ik dat ze op sommige plekken niet goed aansluit. Daar heb ik wat te hevig geschuurd. Ook de dekflens vloeit niet perfect en moet hier en daar wat gecorrigeerd worden.
Ondertussen ben ik ook begonnen aan het roer. Dat begint ook vorm te krijgen
Van het roerblad heb ik eerst een kartonnen template gesneden. Hiervan heb ik 4 balsa-wangen gesneden van 2 mm
2 voor de buitenkant en 2 er tussenin die samen met de roeras van 4 mm met epoxy verlijmd zijn.
Ik heb dus eerst een balsa-wang van 2 mm genomen en daar een latje van 2 mm dik en 4 mm hoog opgelijmd.
Dan heb ik daar de rvs as van 4 mm tegen gelegd. Daarna 2 wangen op elkaar gelijmd tot een wang van 4 mm.
Van deze 4 mm wang heb ik 6 mm afgesneden (2 mm voor het latje en 4 mm voor de as).
Daarna epoxy erop en erin en klemmen er op. Nadat de epoxy droog was chapen en schurenBekijk bijlage 618673Bekijk bijlage 618674Bekijk bijlage 618675Bekijk bijlage 618676
Bekijk bijlage 618684Bekijk bijlage 618685Bekijk bijlage 618686Bekijk bijlage 618687Bekijk bijlage 618688
Keurig werk!

Back